JustPaste.it

Pracować z pasją i nie wypalić się

W ostatnich latach niezwykle popularne jest wszystko, co określić można jako angielskie słowo "fast". Wszystko szybko, a może jeszcze szybciej, bo nie mamy na nic czasu.

W ostatnich latach niezwykle popularne jest wszystko, co określić można jako angielskie słowo "fast". Wszystko szybko, a może jeszcze szybciej, bo nie mamy na nic czasu.

 

9446f979490ebb7b3e5d54a43ba5d1e0.jpg

W ostatnich latach niezwykle popularne jest wszystko, co określić można jako angielskie słowo "fast". Wszystko szybko, a może jeszcze szybciej, bo nie mamy na nic czasu. Musimy szybko zrobić karierę, szybko awansować, szybko wsiąść kredyt na mieszkanie, na samochód i wakacje. Wszystko szybko, bo inni już to mają, a my nie chcemy być od nich gorsi. W pogoni za sukcesem i zdobywaniem środków finansowych często dochodzi do zachwiania równowagi pomiędzy życiem osobistym i zawodowym.

 

Szala zdecydowanie przechyla się na rzecz pracy. Ustawowy czas w firmie niezwykle często wydłuża się z ustawowych ośmiu godzin, do kilkunastu dziennie. Praca i pieniądze stają się pasją i celem życia. Urlopy i przerwy na lunch schodzą na dalszy plan, liczy się wyłącznie praca i sukcesy, które w niej osiągamy, bądź też o których mówią nam szefowie, iż są tuż przed nami. Oczywiście nie ma w tym nic złego, jeśli kochamy swoją pracę i jesteśmy zaangażowani w swoje obowiązki służbowe.

 

Wielokrotnie jednak zdarza się, że praca zaczyna spychać wszystkie inne cele na dalszy plan. Odpoczynek, zdrowie, rodzina, przyjaciele schodzą na wspomniany dalszy plan . Wszystko przestaje się liczyć w obliczu możliwości, jakie daje nam praca zawodowa. Kiedy do tego dodamy szefa, który swoją postawą potrafi nas skutecznie zmotywować, to jest bardziej niż pewne, że praca pochłonie nas bez reszty.
Pamiętajmy jednak, iż nie można wypalić się zawodowo. Pracując po 12 -14 dni na dobę, wypalenie zawodowe jest bardziej niż pewne. Gabinety psychoterapeutyczne w ostatnim czasie przeżywają niesamowity rozwój. Chętnych na terapię przybywa w zastraszającym tempie. Wśród pacjentów dominują rzesze najbardziej ambitnych i solidnych pracowników, którzy nie potrafili znaleźć odpowiedniego dystansu do swojej pracy zawodowej.

 

Co więc zrobić, aby zachować równowagę między życiem osobistym a zawodowym, czy można być sumiennym i lojalnym pracownikiem firmy, a nie wypalić się?

 

Po pierwsze należy przyjąć dla siebie odpowiednią hierarchię wartości. Co jest dla nas najważniejsze, a co mniej ważne? Wiele osób deklaruje, iż najważniejsza dla nich jest rodzina. Natomiast na pytanie w jaki sposób aktywnie spędzają czas ze swoimi dziećmi czy partnerem, najczęściej mówią o niedzielnym spacerze, bo w ciągu tygodnia z powodu pracy zawodowej na nic innego nie starcza czasu. Powinno to pobudzić do myślenia. Inni mówią o zdrowiu, ale jak wytłumaczyć to, kiedy praktycznie nic nie robią w dziedzinie profilaktyki. Jedzenie typu fast food, brak ruchu, późne chodzenie spać, papierosy w sytuacjach stresujących i alkohol, aby spokojnie zasnąć po ciężkim dniu, nie mają nic wspólnego z troską o zdrowie.

 

Jeśli na pierwszym miejscu znajdzie się praca zawodowa i pieniądze, to jak najbardziej usprawiedliwia to fakt, iż spędzamy w pracy 12-14 godzin bądź też pracujemy na 2 etaty. Ale pamiętajmy również o tym, iż nasze zdrowie fizyczne również ma swoją wytrzymałość. Wszelkie stresy, napięcia, nieustający pośpiech i presja czasu wcześniej czy później odbiją się na naszym zdrowiu.

 

Kolejny problem stanowi brak umiejętności zarządzania swoim czasem, zdecydowanie zbyt dużo czasu poświęcamy na Internet, programy telewizyjne zamiast dbać o tzw. psychohigienę, czyli odprężające zajęcia ruchowe, uprawianie aktywnego sportu czy przynajmniej spacer na świeżym powietrzu.

 

Ostatnia kwestia dotyczy braku asertywności, godzimy się na nowe zadania, nowe spotkania i kontakty, na które wcale nie mamy czasu ani ochoty. Jednak troska, aby nikogo nie urazić naszą odmową, staje się silniejsza. Ulegamy innym, mając poczucie dyskomfortu, iż powinniśmy odmówić, a jednak nie zrobiliśmy tego.

 

Uczestnicy szkolenia będą mogli doświadczyć czy firma powinna być jedynym celem, któremu podporządkowane są wszystkie inne? Czym jest harmonia wewnętrzna i prawdziwy sukces? Czy wspinając się po szczeblach kariery zawodowej, można jednocześnie osiągnąć równowagę pomiędzy życiem zawodowym a osobistym? W jaki sposób można jej doświadczyć? W jakich sytuacjach musimy bez względu na wszystko być asertywni? Odpowiedzi na te pytania będą przedmiotem szkolenia.

 

 

Serdecznie Pozdrawiam i zapraszam na moje szkolenie:

W poszukiwaniu wewnętrznej harmonii i równowagi pomiędzy życiem osobistym a zawodowym  

 

Monika Godlewska

szkolenia