JustPaste.it

Pozory mylą, dowód nie! – Alkohol tylko dla pełnoletnich

77 % – tylu sprzedawców w 2005 roku sprzedało alkohol niepełnoletnim. W 2010 roku 53 %. Jest lepiej?

77 % – tylu sprzedawców w 2005 roku sprzedało alkohol niepełnoletnim. W 2010 roku 53 %. Jest lepiej?

 

Co drugi sprzedający poprosił o dowód tożsamości, wynika z badań przeprowadzonych w lipcu przez PBS DGA. Badania pokazują również, że 65% badanych nie podejmuje interwencji, kiedy widzą osobę niepełnoletnią kupującą alkohol. Wynika to w z obawy o agresję słowną i fizyczną (36%), a niektórzy (29%) uważają, że to nie ich sprawa.

 

 

 

Sprawdziliśmy i my. Na naszym filmie widać, że kupno alkoholu nie jest dla nieletniego problemem.

Wielkie malowanie czarno-białych murali w ponad 600 miejscach Polski, spoty telewizyjne, ulotki w tysiącach sklepów. „Pozory mylą, dowód nie!” – pod takim hasłem ruszyła ogólnopolska kampania edukacyjna przypominająca, że sprzedaż alkoholu niepełnoletnim jest zabroniona. Akcja ma przede wszystkim zwrócić uwagę sprzedawców na konieczność sprawdzania dowodów tożsamości przy sprzedaży alkoholu, a pozostałym przypomnieć, by reagowali, gdy niepełnoletni kupują alkohol.

- Problemem, jest to, że zakazuje się, ale tak naprawdę się tego zakazu egzekwuje – zauważa socjolog Tomasz Sobierajski.

Młodzi ludzie mają dostęp do alkoholu nie tylko dzięki społecznemu przyzwoleniu, problemem są także dowody osobiste. Kiedyś dowody tymczasowe wydawane niepełnoletnim były czerwone, a te świadczące o pełnoletności – zielone. Dziś jest zupełnie inaczej. Dowód może otrzymać niepełnoletni. A sprzedawcy często nie sprawdzają daty urodzenia, bo przecież dowód czegoś dowodzi.

Kampania odbywa się już po raz piąty. Tym razem po raz pierwszy zostaną wykorzystane w niej elementy sztuki miejskiej. W 600 miejscach Polski zostaną powstaną murale. Artyści na ścianach budynków będą tworzyli opracowane na potrzeby akcji sceny, zwracając uwagę społeczeństwa, że osoby poniżej 18 roku życia mają łatwy dostęp do alkoholu. Wszystko po to, aby uświadomić nam, dorosłym, że jesteśmy odpowiedzialni za młodych ludzi.

Kampanię w przestrzeni miejskiej przygotowuje Europejska Fundacja Kultury Miejskiej Fundacja. Igor Dzierżanowski z EFKM sądzi, że pojawiające się w miastach murale inspirowane scenami związanymi z nadużywaniem alkoholu, pobudzą do namysłu.

Problem sprzedaży alkoholu nieletnim dotyczy nie tylko sprzedawców, którzy łamią obowiązujące zasady. To również wina osób, które to widzą. Problemem są też osoby pełnoletnie, które niepełnoletnim alkohol kupują. Kampania ma to uświadomić.

Organizm młodych ludzi reaguje na alkohol zupełnie inaczej niż dorosłych, a sprzedanie jednego piwa może pociągnąć za sobą lawinę nieszczęść – nie wiemy, czy młody człowiek po jego wypiciu nie wpadnie pod samochód.

Pamiętajmy, alkohol w Polsce może kupić tylko osoba pełnoletnia. W innym przypadku jest to złamanie prawa!