JustPaste.it

"Jedno okienko"

Oto kilka przydatnych wskazówek dla osób, które chcą zarejestrować własną działalność gospodarczą w Polsce.

Oto kilka przydatnych wskazówek dla osób, które chcą zarejestrować własną działalność gospodarczą w Polsce.

 

     Jeśli chcesz zarejestrować działalność gospodarczą w Polsce, od 31 marca 2009 roku możesz to zrobić w tzw. "jednym okienku". Każdy przyszły przedsiębiorca zobowiązany jest do złożenia jednego wniosku EDG-1 w Urzędzie Gminy lub Miasta zgodnym z miejscem swojego zamieszkania. Rejestracja działalności gospodarczej, zmiana danych lub jej likwidacja nie są objęte żadnymi opłatami skarbowymi.

     Procedurę podejmowania działalności należy rozpocząć od jej zarejestrowania. Przedsiębiorcy działający jednoosobowo oraz wspólnicy spółek cywilnych rejestrowani są w Ewidencji Działalności Gospodarczej, którą prowadzi Urząd Miasta lub Gminy, w którym dana osoba ma miejsce zamieszkania (wspólnicy spółki cywilnej wpisani mogą więc być w różnych ewidencjach). Wniosek składany jest na specjalnym formularzu i stanowi, oprócz wniosku o wpis do ewidencji, także wniosek o nadanie numeru REGON, zgłoszenie do urzędu skarbowego oraz do ZUS lub KRUS (tzw. jedno okienko). Należy pamiętać, że dodatkowej wizyty w urzędzie skarbowym wymagać będzie m. in. rejestracja do podatku VAT oraz wybór innej formy opodatkowania niż podatek wg skali podatkowej (np. podatek liniowy). Miejmy też na uwadze, że czynności te wykonać powinniśmy przed uzyskaniem pierwszych przychodów. Jedno okienko nie zwolni nas także z konieczności wizyty w zakładzie ubezpieczeń społecznych, jeśli zamierzamy zatrudniać pracowników (jako pracodawca jesteśmy zobowiązani zgłosić pracowników do ubezpieczenia społecznego).

     Wniosek o wpis do ewidencji złożyć możemy w urzędzie gminy lub wysłać pocztą (w takim przypadku konieczna będzie wizyta u notariusza celem poświadczenia podpisu) oraz poprzez stronę internetową urzędu gminy (wówczas, jeżeli nie dysponujemy podpisem elektronicznym, pracownik urzędu zaprosi nas w terminie 3 dni do urzędu w celu podpisania wniosku oraz odbioru zaświadczenia o wpisie). Po dokonaniu wpisu, organ prowadzący ewidencję prześle wniosek do urzędu statystycznego, ZUS-u i urzędu skarbowego, gdzie dopełnione zostaną pozostałe formalności związane z podejmowaniem działalności.

     W przypadku wyboru działalności w formie spółki osobowej albo kapitałowej, rejestracji dokonujemy w Krajowym Rejestrze Sądowym, prowadzonym przez sądy rejonowe właściwe ze względu na siedzibę tworzonej spółki. Wymagane formularze dostępne są w sądach.

     Uzyskanie wpisu w ewidencji albo KRS nie zawsze jednak wystarcza, byśmy mogli podjąć działalność gospodarczą. Po pierwsze, wiele rodzajów działalności wymaga posiadania odpowiednich kwalifikacji zawodowych (jako przedsiębiorcy jesteśmy zobowiązani zapewnić posiadanie tych kwalifikacji). Jeżeli zatrudnimy osoby z niezbędnymi kwalifikacjami do wykonywania określonych czynności, nie musimy posiadać tych kwalifikacji sami. Wyjątkiem są tylko pewne zawody (zwłaszcza prawnicze i medyczne), w których wymaga się, by kwalifikacje zawodowe posiadał sam przedsiębiorca (jeżeli zatem sami ich nie posiadamy, to nie wystarczy zatrudnienie odpowiedniej osoby).

     Drugą grupę barier prawnych, jakie niejednokrotnie musimy pokonać dla legalizacji naszej działalności, jest tzw. reglamentacja działalności gospodarczej, tj. obowiązek uzyskania koncesji, zezwolenia albo wpisu w rejestrze działalności regulowanej. Obowiązki te dotyczą ponad 80 różnych rodzajów działalności gospodarczej. Reglamentacja oznacza, iż nie możemy podjąć działalności, jeśli nie spełnimy przewidzianych prawem szczególnych jej warunków. W przypadku koncesji i zezwoleń musimy nadto wystąpić do właściwego organu z wnioskiem o ich udzielenie. W przypadku działalności regulowanej wystarczające jest złożenie oświadczenia (prawdziwego!) o spełnianiu tych warunków. Dopiero po uzyskaniu koncesji, zezwolenia albo zaświadczenia o wpisie do rejestru działalności regulowanej, możemy rozpocząć działalność. Wyjątek stanowi tu działalność regulowana, którą możemy podjąć po upływie 14 dni od złożenia wspomnianego oświadczenia, jeżeli organ prowadzący rejestr nic w tym czasie w naszej sprawie nie zrobił. Wystarczy wówczas na piśmie powiadomić ten organ, że rozpoczynamy działalność.

 

 

Źródło: Ministerstwo Gospodarki

Licencja: Domena publiczna