Login lub e-mail Hasło   

Złodziejskie mienie Kościoła

Sporo ostatnio wrzawy słychać wokół komisji majątkowej, czyli: komisji do spraw zwrotu lub przekazania w zamian kościołom majątku odebranego w PRL z naruszeniem ów...
Wyświetlenia: 8.325 Zamieszczono 25/09/2010

   Sporo ostatnio wrzawy słychać wokół komisji majątkowej, czyli: komisji do spraw zwrotu lub przekazania w zamian kościołom majątku odebranego w PRL z naruszeniem ówczesnego prawa. A to za sprawą afery korupcyjnej związanej z obrotem dóbr „odzyskanych” przez Kościół.

   Nóż mi się w kieszeni otwiera, kiedy słyszę w mediach od komentatorów różnych i znawców, w tym nawet od ludzi, którzy lata temu dostrzegli i wykryli działania korupcyjne w komisji majątkowej, że chodzi o dobra (ziemię najczęściej) niesłusznie zagrabioną Kościołowi w okresie PRL-u. Co prawda tak „uczciwie” to ona Kościołowi zabierana nie była ta ziemia i te budynki, ale z drugiej strony… „majątek” jakim dysponował Kościół w tamtym czasie, czy w II RP, czy w wiekach wcześniejszych przyprawia o zawrót głowy. I moje pytanie brzmi nie: „Ile tego było?”, tylko: „Skąd i po co było tego aż tyle?”. Tak więc zamiast skupić się na tych prawie 500-set nieruchomościach wartych ponad 24 miliardy złotych i 160 tysiącach hektarów gruntów(!!!) „odzyskanych” przez Kościół dzięki tej komisji, postanowiłem liznąć jedynie, prześlizgnąć się przez genezę kościelnego majątku. Jedynie tyle, bo temat wart jest książki i to niejednej.

Komisja Fot. JASIEK PAINTOWSKI

   Skąd wzięła się taka siła chrześcijaństwa w Europie i to już przed X wiekiem grubo? Z bardo prostego powodu, chrześcijaństwo ułatwiało organizację, w tym organizację państwa, czy tam księstwa itp. Państwa zorganizowane (na wzór Kościoła chrześcijańskiego) były sprawniejsze i silniejsze, podbijały więc inne terytoria, narzucając im nową wiarę. Z czasem stało się to zresztą usankcjonowaną regułą – czymś w rodzaju dziś rozumianej konwencji: podbite terytorium automatycznie przejmuje wiarę nowego Pana. Inne kraje same, widząc korzyści płynące ze zorganizowania, przyjmują chrześcijaństwo i budują nowe struktury swoich terenów. Oczywistym jest, że chrześcijańscy dostojnicy odgrywają w organizowaniu nowoczesnych struktur, oraz ich pilnowaniu i przestrzeganiu, pierwsze skrzypce. Ale nie ma nic za darmo na tym świecie.

   Kościół, jako współorganizator organizmów państwowych nie omieszkał wykorzystywać tego faktu tak samo jak korzyści wyciągali „właściciele” tychże. Było to tym łatwiejsze, że lud traktował chrześcijaństwo tak, jak każdą inną, niezrozumiałą czarną magię, dokładnie tak jak w starożytnym Egipcie np. Prędzej „człowiek” przestraszył się kapłana odprawiającego modły w jakimś niezrozumiałym „dostępnym jedynie Bogu i jego pomazańcom” języku, niż króla czy swojego feudalnego właściciela.

   W Polsce było tak samo. Już w XII wieku duchowni byłi zwolnieni od świadczeń na rzecz państwa. W wieku XIII podlegali jedynie sądom kościelnym, to znaczy, byli praktycznie bezkarni. Wszelkie „kontrowersyjne” decyzje, władca, tj. król czy właściciel ziemski mógł „kupić” od Kościoła za odpowiednią cenę. Kościół więc bogacił się niemiłosiernie otrzymując nadania królewskie za swoje „usługi”. Szlachta mogła kupić, jak w sklepie, „łaskę bożą”, czyli miejsce w niebie, a owa szlachta i chłopi płacili kościołowi niezwykle uciążliwe dziesięciny. W wieku XIV powołana zostaje do życia Rada Królewska, w skład której wchodzą najbogatsi przedstawiciele rodów i przedstawiciele duchowieństwa, a jest to o tyle istotne, że król, bez zgody Rady nie mógł podejmować ważnych dla kraju decyzji (to prawie jak dzisiaj, jak Boga kocham). Dość przytoczyć, że w XVI wieku, Kościół Katolicki był największym, poza królem, posiadaczem ziemskim w Polsce.

   Już w tamtych czasach pażerność i wszechwładza Kościoła budziła sprzeciw szlachty, np. w czasach reformacji. Jednakże wielość tych ruchów i niepokoje z nimi związane pozwoliły zwalczyć innowierców i po niewielkich modyfikacjach Kościół dalej mógł trzymać ludność na krótkiej smyczy i współrządzić krajem. I taki stan rzeczy, korygowany pewnymi modyfikacjami wymuszonymi kolejnymi wstrząsami społecznymi na zachodzie Europy trwał aż do czasów PRL-u. Nic, dosłownie nic nie mogło obyć się bez aprobaty Kościoła Katolickiego.

   I to tyle historii. Potem rok 89. i komisja majątkowa. Któryś z duchownych, chyba biskup Pieronek stwierdził, że nie ma nic dziwnego w jednoinstancyjności komisji majątkowej, „bo w tamtych czasach jednoinstancyjność nie była czymś niezwykłym”. Tylko, że ja, proszę księdza nie przypominam sobie, żeby w tamtych czasach jednoinstancyjne było jakieś ciało tak „grubego kalibru” i mające w gestii tak potencjalnie potężne pieniądze. Może mam sklerozę, ale coś mi się zdaje.. A potem był Konkordat zrobiony tak samo „pod Kościół” jak komisja, a jeszcze później Konstytucja RP, w której Kościół bronił pominięcia wpisu o świeckości państwa jak przysłowiowej niepodległości, tym bardziej, że miał w zanadrzu Konkordat, działał więc w dużej mierze jako „cenzor” w tym temacie.

   Dziś wylewane są krokodyle łzy na nadużyciami komisji majątkowej, ale również nad tym, że najwięcej na tych nadużyciach stracił Kościół, niesłusznie ogołocony ze swojego majątku przez PRL. Ludzie! Trzymajcie mnie! Organizacja, która przez całą swoją dziesięciowiekową działalność w tym kraju dusiła ten naród, bez skrupułów wyciskając z niego wszystkie soki aby się wzbogacić, została niesprawiedliwie ogołocona przez PRL!!!  Przypomina mi to trochę scenę z filmu „Gang Olsena”, kiedy to Yvona, żona Kjelda - członka gangu, składa skargę na posterunku policji dotyczącą „kradzieży uczciwie ukradzionych” przez gang pieniędzy. I byłoby to śmieszne, jak na filmie, pod warunkiem, że nie byłoby „oparte na faktach”.  

Podobne artykuły


17
komentarze: 50 | wyświetlenia: 1526
16
komentarze: 15 | wyświetlenia: 956
16
komentarze: 71 | wyświetlenia: 1037
14
komentarze: 15 | wyświetlenia: 800
14
komentarze: 32 | wyświetlenia: 894
13
komentarze: 4 | wyświetlenia: 887
13
komentarze: 2 | wyświetlenia: 1020
13
komentarze: 4 | wyświetlenia: 677
13
komentarze: 16 | wyświetlenia: 838
12
komentarze: 0 | wyświetlenia: 835
12
komentarze: 8 | wyświetlenia: 718
12
komentarze: 30 | wyświetlenia: 733
 
Autor
Artykuł
Dodatkowe informacje

Powiązane tematy





Kiedy nie piszesz o Kaczyńskich, Smoleńsku itp atrakcjach, często wychodzą ci całkiem interesujące teksty. Gratuluję.

Hmm.... No więc tak: Jak się dorobię majątku to przyjdzie jakiś Wesoły Romek i krzyknie: „Skąd i po co było tego aż tyle?”. Nie zgadzam się! Daleki jestem od obrony Kościoła (bo w moim przekonaniu, to organizacja antyludzka), ale najpierw zabierzemy jednym (kościołowi) potem rozkułaczymy kułaków... no sorry stary, ale to już było i wiemy jak się skończyło. Zapominasz, że kościół, jak każdy złodzie ...  wyświetl więcej

Zamierzasz zbić gigantyczny majątek na grabieżach, dziesięcinie, odpustach i nadaniach od władzy? Bo o tym właśnie jest ten tekst, a ty puszczasz wodze fantazji i ekstrapolujesz pewne rozwiązania na sytuację przeciętnego zjadacza chleba, któremu "przyjdą i zabiorą", rozkułaczając go przy okazji.
Co do "ekonomicznego spojrzenia" to pełna zgoda, artykuł również o tym wspomina, w trzecim akapicie od góry.

Daj Boże abym zbił... majątek rzecz jasna. Ale tutaj chcę pokazać (obnażyć?) sposób myślenia, z którym się nie zgadzam, a który łatwo można wykorzystać do innych celów, poprzez umiejętne ukierunkowanie uczuć takich jak zazdrość zawiść itp często połączone z własnym nieudacznictwem życiowym (czego, Boże uchowaj, Autorowi nie przymawiam)

Nikt nie proponuje (bo nie proponuje, prawda?) aby zapukać o godzinie szóstej do drzwi pana biskupa, i zostawić go w samych kalesonach. To raczej (IMO) nawoływanie do poddania tej INSTYTUCJI normalnej kontroli i wymogom prawa, tak samo jak wszystkich innych firm działających w tym kraju.

Pewnie, że wszyscy by tego chcieli (no prawie wszyscy), Ale jak napisałem wyżej, tam, gdzie idzie o reelekcję, odchodzi na plan dalszy prawo i przyzwoitość (ale mi się wymyśliło: PiP he, he). Dlatego też posłów powinno być 100 i powinni pełnić swe funkcje nieodpłatnie - to by w dużej części eliminowało cwaniaczków w rodzaju Rycha, Grzesia i Zdzicha, których tam jest na pęczki. No ale odbiegam.
...  wyświetl więcej

Co do reelekcji, ja zagłosowałbym na partię która wystartowała by z hasłami uregulowania stosunków RP<>KRK w sensowny sposób, z pozycji innych niż klęcząca. Przypuszczam (liczby z sufitu) że mogłaby taka partia liczyć na ok 15% poparcia, naprawdę nie ma nikogo kto byłby zainteresowany takim elektoratem, leżącym odłogiem? Bo w to że miękkie pipy z SLD coś w tej materii zmienią, przestałem wie ...  wyświetl więcej

Ja bym za to na taką partię, która poza rozprawieniem się z kościołem (zgodnie z prawem, uściślę) i nic więcej do zaproponowania nie ma, nigdy nie zagłosował. Niech sobie klęczą przed biskupami, ale niech dadzą żyć i mnie (niech nie podnoszą, lub wręcz obniżają podatki, niech mi nie zabierają 60% moich dochodów twierdząc, że to dla mojego dobra itd). Uważam, że dobrobyt obywateli jest dla kościoła ...  wyświetl więcej

Uściślając, to nie powinny być jedyne postulaty oczywiście. :)

Co do "kapitalizmu wydźwigującego", IMO fantazjujesz. Ku potędze narody wydźwignęła głupia polityka innych narodów, z klasycznym przykładem USA utuczonego na dwóch wojnach światowych, które terytorium USA nie dotknęły, a pozwoliły na rozwój przemysłu amerykańskiego i gigantyczne zyski ze sprzedaży sprzętu dla wojujących. Z "soc

...  wyświetl więcej

Daj spokój. Potęga Stanów rodziła w XIX wieku. kiedy Państwo nie "pomagało" kolonistom, a wręcz przeciwnie - to koloniści tworzyli swój dobrobyt i struktury państwowe zarazem, Wojny Światowe to były tylko "wiśienki na torcie" A co do Chin, to chyba żartujesz? Czytałem kiedyś artykuł o tym jak na rozkaz dewelopera zakopano żywcem staruszkę, która nie chciała dobrowolnie oddać ziemi pod inwestycję - ...  wyświetl więcej

Obawiam się że to ty "daj spokój". Potęga USA w 1915 wyglądała tak, że kiedy US Army zamówiła w Detroit samochody na potrzeby interwencji w Europie, okazało się że nie ma ŻADNEJ drogi którą można by je przetransportować do portów Wschodniego Wybrzeża. Ponieważ transport wodny nie wchodził w grę, skończyło się na polewaniu błotnistych "ścieżynek" ciekłym azotem aby wozy mogły przejechać.
A m ...  wyświetl więcej

Przeczysz sam sobie
:"Ku potędze narody wydźwignęła głupia polityka innych narodów, z klasycznym przykładem USA utuczonego na dwóch wojnach światowych, które terytorium USA nie dotknęły, a pozwoliły na rozwój przemysłu amerykańskiego i gigantyczne zyski ze sprzedaży sprzętu dla wojujących."
a dalej leci:
"Przyczyn zapaści poszukiwałbym jednak nieco wcześniej, w niebagatelnych ...  wyświetl więcej

Udajesz że nie rozumiesz czy co? Swój skok USA zawdzięczają wojnom światowym, dzięki którym mogły:
-olać niemieckie patenty, budując od podstaw swój przemysł chemiczny, obecnie nr 1 na świecie
-rozbudować swój przemysł, budujący na potrzeby wojujących różne samochody, karabiny i armaty. Fabryki po zakończeniu wojen nie zniknęły, zajęły się produkcja na rynki cywilne, dzięki czemu mam ...  wyświetl więcej

dobra przez 150 lat powstało praktyczne od zera państwo (no troszkę dłużej to trwało, ale niewiele), które trzęsie niemal całym światem, a te Chiny Ludowe to co osiągnęły w tym czasie? To pokazuje jak wydolny jest kapitalizm. Tworzy imperium w przeciągu 200lat. Gdyby nie "niszcząca skaza socjalizmu" - że tak poetycko sobie pozwolę, to usa dalej trzęsłyby światem nie tylko siłą rozpędu, jak obserwu ...  wyświetl więcej

  frutas,  20/12/2010

Masz racje to organizacja "Antyludzka" bo zabrania innym seksu i wszelkiej rozpusty, a człowiek to by chciał grzmocić co tylko się da... ŻAŁOSNE....

  frutas,  20/12/2010

A ja proponuje nie ziać taką nienawiścią do kościoła, bo możesz nie być zbawiony. Trzeba się liczyć z kościołem, bo jest przedstawiciel BOGA na tym świecie.

Mam nadzieje, że zobaczymy się w niebie, bo dużo takich jak ty idzie na potępienie z powodu odrzucenia Boga...

Tak często pisze się dobrze mimo że wciąż o aferach i spiskach.

  marian R,  26/09/2010

Dziś wylewane są krokodyle łzy na nadużyciami komisji majątkowej, ale również nad tym, że najwięcej na tych nadużyciach stracił Kościół, niesłusznie ogołocony ze swojego majątku przez PRL. Ludzie! Trzymajcie mnie! Organizacja, która przez całą swoją dziesięciowiekową działalność w tym kraju dusiła ten naród, bez skrupułów wyciskając z niego wszystkie soki aby się wzbogacić, została niesprawiedliwi ...  wyświetl więcej

  andrzejs,  26/09/2010

Dzięki Marianie:)))
Twoje komentarze są cenne.

  ykes,  26/09/2010

Nie wiem na jakiej podstawie wybierane są komentarze dnia, ale ten od Mariana zdecydowanie na to zasługuje.

  oculus,  27/09/2010

Witam Marianie! Komentarz super.

  gr4nt,  23/12/2010

Każdy wie że kościół dorobił się swojego majatku tylko i wyłącznie na pracy i krzywdzie zwykłych ludzi. Żaden ksiądz nigdy i nigdzie nie pracował, wszystko co mają dostali od zwykłych ludzi. Najpierw robią ludziom pranie mózgu a potem drenują z pieniędzy. Ludzie dawali kościołowi pieniądze i majątki w nadziei na zabwienie.
Nie widzie nic złego w tym że władze PRL zabrały majątek (grunty, bu ...  wyświetl więcej

  Hamilton,  26/09/2010

W lipcu 1982 roku arcybiskup Paul Marcinkus został uwikłany w finansowy skandal związany z bankructwem Banco Ambrosiano. Marcinkus jako dyrektor Ambrosiano Overseas, współpracował przez wiele lat z Roberto Calvim, szefem Banco Ambrosiano. W 1982 Calvi został znaleziony powieszony pod Blackfriars Bridge w Londynie. Jego sekretarka Graziella Corrocher w tym samym dniu w Mediolanie wypadła z okna. ...  wyświetl więcej

"Jeśli człowiek ma dość pieniędzy, trudno mu w ogóle popełnić jakieś przestępstwo. Zdarzają mu się tylko zabawne, drobne niezręczności."
Terry Pratchett

  andrzejs,  26/09/2010

"Ci, którzy chcą pomagać Panu w apostol­skim zawodzie ratowania dusz, muszą mniej lub więcej być podobni do Niego w zewnętrznym ubóstwie, o ile na to pozwala ich stan. Zbawiciel domaga się tego wyraźnie".
"Chrześcijańska filozofia życia" - O. Tilmann Pesch Si

U nas coś w "zewnętrznym ubóstwie" są chyba niebardzo.

Moze dozyjemy czasu kiedy w koncu KK bedzie oderwany od waldzy i pieniedzy obywateli. Jesli ktos zbiera podpisy albo czegos co ma sie przyczynic do rozwiazania tej instytucji, prosze sie zglaszac to podpisze sie kilkuktornie.

pozdrawiam

Punktuję igratuluję

  andrzejs,  27/09/2010

Dzięki Panie Szymonie :)

Ano... święta racja. Trzeba jasno powiedzieć, że Kościół to najpotężniejsza, najbogatsza, a zarazem mająca największe ulgi firma na świecie. Żądania zwrotu kościelnego majątku są tyleż absurdalne co bezczelne. Powinno się tę instytucję opodatkować bez dwóch zdań. Artykuł bardzo ciekawy, gratuluję.

  oculus,  27/09/2010

Oby więcej tak myślących ludzi, Polska potrzebuje przebudzenia z 1000 letniego snu. Dziękuję za artykuł Andrzeju.

  frutas,  20/12/2010

Artykuł ciekawy?

Przecież to kłamstwo, kłamstwo i jeszcze raz kłamstwo!!!

Kościół swój majątek zawdzięcza ludziom dobrej woli, a nie takim egoistą jak wy, którzy tylko myśli cie o sobie.
Przecież ci ludzie własne pola przekazywali na budowę kościołów i własne pieniądze, Więc kościół nie ma tych majątków bezprawnie.... Dostał je od wspólnoty i nimi zarządza.

Pamiętajc

...  wyświetl więcej

  dalbert,  27/09/2010

Czysta prawda! Duży punkt.

  feniks57,  28/09/2010

Świetny i prawdziwy art. Andrzeju. Gratuluje.

  Uroda Wdziek  (www),  28/09/2010

Świeta racja ...

"Organizacja, która przez całą swoją dziesięciowiekową działalność w tym kraju dusiła ten naród, bez skrupułów wyciskając z niego wszystkie soki aby się wzbogacić"
Nie należę do Kościoła katolickiego; wydaję mi się jednak, że powyższe zdanie jest bardzo skrajną i niesprawiedliwą oceną wpływu tej organizacji na nasz naród. We wczesnym średniowieczu, jak pisze J.N. Figgis, nie było czegoś tak ...  wyświetl więcej

  andrzejs,  29/09/2010

Nie wiem czy obiążanie ludności bardzo dotkliwą dziesiąciną można spokojnie (bez wyrzutów sumienia) nazwać symbiozą. Ja, zamiast do symbiozy, przyrównałbym to raczej do jemioły pasożytującej na drzewie.

  Elba,  29/09/2010

PARTIA TO TEŻ RODZAJ RELIGII
1. Jest tu hierarchia, niczym w kościele
z najdostojniejszym Ojcem na czele.
2. Zjazd delegatów, na dobrą sprawę
można by uznać za ich konklawe.
3. Przed wyborami wieje patosem,
rusza pielgrzymka do miast i wiosek.
4. Jeśli wyborcze sprawdzisz tematy
też znajdziesz cuda, także dogmaty!
5. Kadencja rządó ...  wyświetl więcej

Można by powiedzieć że Jezus też był rewolucjonistą, ponieważ podważał ówczesny porzadek wladzy. Kwestionowal wladze żydowskich kaplanów. Kilkaset lat póżniej, gdy chrzescijaństwo zostało upaństwiowione, zaczęło uzasadniać władzę swoją i cesarza twierdzeniem: "Wszelka władza pochodzi od Boga". Mówiąc krotko: "Punkt widzenia zależy od punktu siedzienia".
Chrzescijanstwo i inne religie, bloku ...  wyświetl więcej

"obciążanie ludności bardzo dotkliwą dziesięciną"

ODPADŁEM :))))

Dziesięcina była be, a dzisiejsze podatki w wysokości ośmiokrotnie większej są OK?

Idź chłopie do szkoły spowrotem

  dzepson,  28/10/2010

taaa tylko, że dziesięcinę przejadają biskupi a z podatków płaci się lekarzom głąbie

  AnnWol  (www),  12/10/2010

Wiara - TAK, instytucje tzw religijne (księża, biskupi itp) - NIE.
To są dwie różne sprawy moim zdaniem; na całym świecie te instytucje wyrządzają wiele zła: to zwykły biznes oparty na wykorzystaniu tzw. wiernych.

  ...,  13/10/2010

Kościół jest najstarszą, zorganizowaną, zhierarchizowaną mafią na świecie. Żadna banda w dziejach nie przetrwała 2000 lat. Szkoda, że większość wierzących w Boga nie pojmuję, iż wiara a Kościół to zupełnie różne rzeczy. Bo Kościół dzisiejszy niewiele ma wspólnego z wiarą pierwszych chrześcijan a wiekszość dogmatów pochodzi nie od Boga lecz Kościóła. Obrona dogmatyzmu, indoktrynacja i władza jest p ...  wyświetl więcej

http://uleszka.uprowadzenia.cb(...)aty.htm
proponował bym zapoznanie się z wątpliwościami autora strony na temat historii.

Tam gdzie jest władza i pieniądze trudno oczekiwać uczciwości aczkolwiek każdy się będzie bił w pierś że on jest uczciwy.
Tu jest jakaś wielka nieprawda wynikła na początku drogi i teraz

...  wyświetl więcej

  centus,  16/05/2011

Za "zagrabione" mienie komuniści w latach 50-tych utworzyli Fundusz Kościelny w ramach którego kościół do tej pory zyskał więcej niż stracił. Czarni dodatkowo przy pomocy Komisji Majątkowej dostali więcej, niż stracili, a więc trzeba tą rekompensatę pomnożyć przez trzy. A Fundusz Kościelny dalej istnieje i futruje pazerny kler. Miał rację Boy-Żeleński nazywając księży „nasi czarni okupanci”. Wszyscy, którzy ich bronią są ich kolaborantami.

Witam,
świetny artykuł. Przeczytałam z prawdziwym zainteresowaniem. Na pewno warto propagować tę wiedzę w polskim społeczeństwie. Najwyższy czas zacząć otwierać oczy na prawdę. Z przyjemnością oddaję głos i dołączam tekst do rekomendowanych.
Pozdrawiam


"
Organizacja, która przez całą swoją dziesięciowiekową działalność w tym kraju dusiła ten naród, bez skrupułów wyciskając z niego wszystkie soki aby się wzbogacić, została niesprawiedliwie ogołocona przez PRL!"

ądź błogosławiony na wieki wieków ,amen.Dziękuję ci dobry czlowieku!



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska