Chwilowa szczerość przemysłu kosmetycznego może być zbawieniem dla wielu nastolatek.
Film Dove Evolution obejrzało dzięki YouTube ponad 11 milionów użytkowników. Był to chyba pierwszy i jedyny moment w nowoczesnej historii, kiedy firma kosmetyczna ukazała prawdziwe oblicze promowanego przez siebie piękna. Niestety oprócz medialnego szumu, niewiele zmieniło się w przemyśle kosmetycznym, a firma Dove myślała o wycofaniu się z kampanii. Film wraca do łask dzięki Emmie Halliwell i jej kolegom. Badacze postanowili sprawdzić czy wideo obnażające prawdę o reklamowym pięknie, może chronić nastolatki przed groźnymi dla samooceny porównaniami z chudymi modelkami.
Zanim o badaniu warto przypomnieć sobie niesamowity film firmy Dove:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=MFPGa0pKyTg[/video]
W sumie do badania zaproszono 127 dziewczynek w wieku od 10 do 13 lat. Cześć z nich przed oglądaniem zdjęć szczupłych modelek lub krajobrazów, miała możliwość obejrzenia jednominutowego filmu firmy Dove. Pozostała cześć - grupa kontrolna - od razu przyglądała się zdjeciom modelek.
Okazało się, że dziewczynki, które oglądały zdjęcia sczupłych modelek w porównaniu do grupy przyglądającej się krajobrazom, czuły się mniej usatysfakcjonowane wyglądem swojego ciała, co w konsekwencji obniżało ich samoocenę. Jednak tym, co może wydawać się zaskakujące jest fakt, że obejrzenie filmu Dove całkowicie niwelowało ten efekt. Poziom satysfakcji z ciała oraz pewność siebie dziewczynek była taka sama, jak grupy oglądającej film, a później przyglądające się krajobrazom.
Produkcja firmy Dove dla wielu mogła wydać się szokująca, jednak producenci odważyli się ukazać brutalną prawdę o świecie show biznesu i chwała im za to. Dzięki psychologom wiemy, że ten powszechnie dostępny film można wykorzystywać w celach prewencyjnych, chroniąc nastolatki przed dokonywaniem groźnych dla ich samooceny porównań.
Autorzy podkreślają, że sprawdzano wyłącznie krótkotrwałe efekty oddziaływania filmu. Niemmniej jest to kolejny dowód na to, że interwencje z pomocą mediów, mogą być skutecznym orężem w walce z wypaczonym sposobem spostrzegania piękna. Tym samym pozwoliłoby to uchronić wiele młodych dziewczyn przed drastycznymi dietami i dążeniami do osiągniecia modelu piękna, który istnieje wyłącznie na monitorze komputera.
Źródło: http://badania.net/film-dove-chroni-nastolatki-przed-szkodliwymi-porownaniami-z-modelkami/