Login lub e-mail Hasło   

Dowiedz się jak ćwiczyć i wykorzystywać swoją kreatywność -11 prostych ćwicz...

Odnośnik do oryginalnej publikacji: http://moreknowledge.pl/index.php?option(...)mid=115
Co nam dają schematy? Co w największym stopniu wpływa na „blokadę” twórczego myślenia. I wreszcie konkretne narzędzia jakie możesz zastosować.
Wyświetlenia: 4.033 Zamieszczono 01/11/2010

Myślenie kreatywne to niemal 100% całego schematu poznawczego jakiego używa dziecko. Dla dziecka wszystko jest nowe a zadając setki pytań w zależności od jakości odpowiedzi jakie otrzyma i czy jego kreatywne postrzeganie świata będzie rozwijane zależy jego dalszy rozwój w znacznym stopniu. I choć człowiek uczy się przez całe życie to jednak doświadczenia z dzieciństwa wywierają znaczny wpływ na wszystkie aspekty przyszłych doświadczeń. Właśnie wtedy kształci się wiele nawyków jak i wartości, które potrafią definiować całe przyszłe życie. Człowiek mający lat 30 będzie nadal bał się małego pająka, gdyż babcia go straszyła tym małym owadem a później oglądnął horror od lat 16. Lub jak znana prezenterka TV, która boi się filmów grozy bo w wieku 7 oglądała film, który ją przestraszył, wszystko byłoby fajnie tylko ludzie żyją z tym a nie wiedzą, że można się pozbyć tego rodzaju fobii, które odbierają zasoby.

 

Mając lat już o kilka więcej niż 4 ale nie mniej niż 10 kreatywność powoli się zmniejsza i nie jest już tak wszechobecna. Zmieniają się schematy poznawcze dziecka, do głosu dochodzą coraz częściej „wychowawcy” kimkolwiek oni by byli wraz z często własnymi  i nie do końca świadomymi działaniami doprowadzają do marginalizacji twórczego myślenia.

Dorośli zawsze pytają dzieci kim chcą być, gdy dorosną, ponieważ szukają pomysłów. Paula Poundstone

Większą rolę zaczyna odgrywać postawa reaktywna oraz posługiwanie się dobrze już znanymi modelami świata i schematami jakie już funkcjonują w danym otoczeniu naszego wspomnianego dziecka.

Co nam dają schematy?

1.      Bezpieczeństwo i pewność co do skutków i wyników ich stosowania – jeśli ubierzemy się w odpowiedni sposób ludzie w określony sposób zareagują i jeśli to będzie strój w danej strukturze zgodny z obowiązującymi regułami – zyskamy akceptacje.

2.      Dzięki temu, że nauczymy się raz wykonywać jakieś czynności nie musimy się uczyć od nowa tego samego – pojawiają się reakcje automatyczne, po dłuższym utrwaleniu określonego wzorca mogą się odbywać bez udziału świadomości. Np. mycie zębów, otwieranie drzwi.

3.      Możliwość uczenia się bez udziału „doświadczania” – wystarczy, że zaakceptujemy zjawiska jakie już zostały wypróbowane, żeby stwierdzić czy są dla nas przydatne czy też nie np. nikt nie skacze z dachu, żeby się przekonać co się wtedy stanie.

4.      Uczenie się tylko do pewnego stopnia – nabywając jakąś kompetencje i nie rozwijając jej możemy stwierdzić na ile jesteśmy z niej zadowoleni i powtórzyć proces uczenia poprzez dokonanie nowych działań lub też zachować status quo.

5.      Ograniczają kreatywność – główny temat tego artykułu.

A jest to jedna z genialnych kompetencji, która przyczynia się do rozwoju.

Bez kreatywności nie było by społeczeństwa na takim poziomie jakie obecnie działa. Co ciekawe tylko mały procent ludzi w większym stopniu ją wykorzystuje, przekształca na prawdziwe pomysły i coś tworzy. Reszta to odtwórcy. I choć na pierwszy rzut oka wydaje się, że w naszym świecie nie brakuje kreatywności, bo przecież posiadamy tyle wszelkiego rodzaju sprzętów i gadżetów a urzędy patentowe pełne są nowych projektów, które nigdy z niego nie wyjdą to zadaj sobie pytanie czy w ciągu ostatniego tygodnia wpadłeś na jakiś genialny pomysł lub stworzyłeś coś innowacyjnego choćby małą rzecz? Jeśli nic nie przychodzi Ci na myśl zawsze można poćwiczyć kreatywność, by mieć więcej pomysłów, być efektywniejszym czy też znaleźć inne możliwości zrobienia czegoś. Jeśli masz świetne pomysły – gratuluje – możesz je rozwinąć jeszcze bardziej.

Co  w największym stopniu wpływa na „blokadę” twórczego myślenia i rozbudzenia swojego potencjału?

I podobnie jak w przypadku rozwoju czy też innych nowych umiejętności największą przeszkodą jesteśmy my sami, mówiąc inaczej przekonania, lęk przed krytyką i wyśmianiem czy odrzuceniem, porażką pełnią tu kluczową rolę, spowalniając lub czasem bardzo znacznie uniemożliwiając rozwój osobisty. Również system szkolnictwa nie sprzyja twórczej postawie i nieszablonowemu myśleniu, ponieważ w szkole najczęściej wygląda to tak: najlepiej jest aby zapamiętać jak najwięcej ilości danych – wklepanie wszystko do lewej półkuli odpowiedzialną w większym stopniu za logikę niż prawa (bardziej twórcza) i potem wyrzucenie informacji na terminie egzaminu – sprawdzianu. Takie zachowanie jest nagradzane – przez co poprzez wzmocnienia pozytywne uczymy się by tak działać.  Jest to powtarzanie schematu – jeden z większych wrogów kreatywności. I czasem bywa tak, że człowiek po kilkunastu latach nauki, liceów i studiów uczony tylko jednego rodzaju myślenia i schematu trafia na rynek pracy, gdzie pracodawcy niezwykle cenią sobie kreatywności jako jedna z pożądanych teraz cech przy rekrutacji. Wyjściem z takiej sytuacji może być samemu na własną rękę rozwijanie swojej twórczości – jak? W dalszej części przedstawię kilka fajnych ćwiczeń. W kwestii szkolnictwa nie można aż tak bardzo na nim  polegać i liczyć, że trudy nauki dadzą nam ciepłą posadkę – bo nie zawsze tak bywa i tutaj po raz kolejny kłania się nam postawa reaktywna – lepiej być pro aktywnym w tym kontekście i  samemu wyjść poza schemat, żeby zobaczyć co jeszcze tam się znajduję.

Następną kwestią mocno ograniczającą twórcze myślenie jest stres – powoduje on zmniejszenie zasobów i np. ciężko jest napisać choćby krótki dobry tekst, artykuł, będąc pod wpływem stresu – im jest się bardziej zrelaksowanym tym więcej i lepszej jakości pomysły pojawiają się. Dlatego ważne w procesie twórczym zadbać o otoczenie i stan emocjonalny.

Wg ostatnich okryć w których badano poziom stresu i reakcje organizmu na krytykę – odkryto ciekawe zjawisko. Mianowicie poddano grupę testową ostrej i destruktywnej krytyce – następnie zbadano ślinę tych osób – wykryto w niej podwyższony poziom kortyzolu (hormonu stresu) – nic nowego, jednak  co ciekawe wykryto również substancje wskazujące na stan zapalny u tych osób – innymi słowy – organizm broni się wtedy tak jakby atakował go wirus,  uaktywniając układ odpornościowy  co w przewlekłym okresie prowadzi do jego osłabienia.

 

Narzędzia jakie możesz zastosować by być bardziej kreatywnym.

1.      Zapoznaj się i stosuj zasady życia Leonardo da Vinci

 

7 zasad życia Leonarda:

1. Curiosita - nienasycona ciekawość życia i nieugaszone pragnienie ciągłej nauki

2. Dimastrazione - konsekwentne sprawdzanie wiedzy drogą doświadczeń, wytrwałości i gotowości do uczenia się na błędach

3. Sensazione - nieustanne wyostrzanie zmysłów, zwłaszcza wzroku, jako metoda wzmocnienia doznań

4. Sfumato - gotowość do zaakceptowania wieloznaczności, paradoksu i niepewności

5. Arte/scienza - dochodzenie do równowagi między nauką i sztuką, logiką i wyobraźnią, myślenie całym mózgiem

6. Corporalita - kształtowanie wdzięku, oburęczność, kondycji fizycznej i postawy ciała

7. Connessione - poznanie i zrozumienie więzi łączących wszystkie rzeczy i zjawiska, myślenie systemowe

 

7 zasad Leonardo pochodzi z książki Myślec jak Leonardo da Vinci – Michael Gelb



2.      Wypisuj jak najwięcej rozwiązań danego problemu, który chcesz rozwiązać lub sytuacji w której nie wiesz jak postąpić, lub chcesz znaleźć lepsze rozwiązania.  Wypisz najlepiej powyżej 20 myśli i rozwiązań – przyjrzyj się nim i wybierz  jedną i wdróż – często miałem tak, że najlepsze pomysły pojawiały się po kilkunastu i więcej rozwiązaniach jakie wypisywałem

3.      Wejdź w czyjeś buty – technika ta sprawi, że spojrzysz z zupełnie innej perspektywy na sytuację, swoje zachowanie i  wizerunek. Zdysocjowanie się i inna pozycja percepcyjna sprawi, że zobaczysz to co być może było niewidoczne. Jak to wygląda z boku? Co byś doradził takiej osobie?

4.      Usiądź, weź kartkę, długopis i przez 10 minut pisz, rysuj, maluj i notuj wszystko to co Ci się nasunie na dany dowolny wybrany przez Ciebie wcześniej temat. Bez oceniania, kwestionowania – po prostu spraw, żeby myśli płynęły i przelewaj to na papier – wspaniale odblokowuje przepływ przy regularnym stosowaniu.

5.      Popracuj z podświadomością – to często z niej często rodzą się najlepsze pomysły i sam nie wiesz skąd Ci to wpadło do głowy. Przed snem rozluźnij się i zadaj sobie proste konkretne pytanie. A im lepsze pytania tym ciekawsze odpowiedzi. Zadanie pytania zaraz przed snem sprawi, że podświadomość będzie miała czas aby oprócz poukładania każdego szczegółu z bieżącego dnia i prawdopodobnie rano otrzymasz odpowiedź.

6.      Załóż notatnik – zapisuj w nim wszystkie pomysły, przemyślenia, które pojawiają się w ciągu dnia – niezapisane myśli często ulatują. Pamiętaj również aby go regularnie przeglądać.

7.      Wyłącz autopilota – pomyśl teraz jest odpowiedni moment o tym jak od czasu gdy rano wstałeś/wstałaś ile od tego czasu rzeczy działo się mechanicznie – kawa, mail, ubranie, praca,  śniadanie, dojazd do pracy zawsze w ten sam sposób – rutyna to przeciwieństwo kreatywności więc  aby pobudzić swój mózg – zrób coś inaczej – umyj zęby inną ręką niż dotychczas, przejdź inną nową drogą do pracy. Poprawi to pracę mózgu, zawsze robiąc coś nowego tworzą się nowe połączenia neuronalne. Idź do restauracji w której nigdy nie byłeś, kup drinka, którego jeszcze nigdy nie piłeś. Niszcz schematy.

8.      Zadawaj dużo pytań – znakomicie stymulują nasz umysł i kreatywne myślenie. Niech będą to abstrakcyjne pytania zaczynające się od słowa „gdyby”. Co gdyby ludzie mieli trzy ręce? Co by z nimi robili? I tworzysz historyjkę – może być kompletnie bez sensu – ćwiczenie przestawia dotychczasowy logiczny schemat myślenia na inny kreatywny.

9.      Znajdź przez 3 minuty jak najwięcej nowych nietypowych zastosowań zwykłych codziennych przedmiotów.

- cytryna

- szklanka

- kostka Rubika

- słomka do napojów

- łopata

- zeszyt

- piłka do tenisa

 Np. cegła – można jej użyć jako przycisk do papieru lub do rozbijania jajek.

 

„Wyobraźnia jest ważniejsza niż wiedza. Bo wiedza jest ograniczona”. Albert Einstein

 

10.  Naucz się żonglować np. trzema piłeczkami – zsynchronizujesz swoje półkule mózgowe – pozwoli to na efektywniejszą naukę i myślenie

11.  Czytaj książki o kreatywnym myśleniu i stosuj się do ich wskazówek, osobiście polecam:

-  6 kapeluszy myślowych – Edward de Bono

-  Myślec jak Leonardo da Vinci – Michael Gelb

 

 

Pamiętaj, że kreatywność to umiejętność jak każda inna i możesz ją systematycznie udoskonalać. A oto kilka ciekawych cytatów na koniec.

 

„Najbardziej użytecznym narzędziem w pracy fizyka jest kosz na śmieci.” Albert Einstein

 

„Są dni, gdy udaje mi się narysować nawet pięć udanych szkiców, niekiedy jednak tylko jeden na dwadzieścia jest naprawdę udany.” Vincent Van Gogh

 

Twórz!

 

 

Paweł Kapała

Moreknowledge.pl

Podobne artykuły


93
komentarze: 27 | wyświetlenia: 21392
43
komentarze: 26 | wyświetlenia: 9175
17
komentarze: 3 | wyświetlenia: 11675
31
komentarze: 19 | wyświetlenia: 9123
29
komentarze: 8 | wyświetlenia: 13162
26
komentarze: 29 | wyświetlenia: 7798
22
komentarze: 4 | wyświetlenia: 9004
9
komentarze: 9 | wyświetlenia: 3358
17
komentarze: 4 | wyświetlenia: 9692
16
komentarze: 23 | wyświetlenia: 1709
16
komentarze: 2 | wyświetlenia: 7347
15
komentarze: 5 | wyświetlenia: 5264
14
komentarze: 7 | wyświetlenia: 4863
 
Autor
Dodał do zasobów: moreknowledge.pl
Artykuł




Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska