Login lub e-mail Hasło   

5 powodów dla których warto jeść ciemne pieczywo!

Odnośnik do oryginalnej publikacji: http://nektarnik.pl/?p=99
Dlaczego około 60% ludzi spożywa tylko białe pieczywo? Bo prawdopodobnie nigdy nie słyszało o rzeczach opisanych poniżej.
Wyświetlenia: 8.099 Zamieszczono 12/01/2011

Ciemne pieczywo:

1. …ma o połowę niższy indeks glikemiczny, niż pieczywo białe. Dzięki czemu jest zalecane w diecie cukrzycowej, stabilizuje poziom glukozy we krwi oraz pomaga w profilaktyce cukrzycy typu II;

2. …zachowuje świeżość nawet do 6-7 dni. Musimy jednak pamiętać, że musi być to prawdziwe pieczywo robione z mąki z pełnego przemiału. Wiele piekarni wypieka zwykłe, jasne chleby zabarwione karmelem, sprzedając je jako chleby razowe. Można je jednak rozpoznać, chleby barwione są delikatniejsze i lżejsze;

3. …posiada 2,5 razy więcej błonnika niż jego jasny odpowiednik. O błonniku napisałem chyba wszystko w tym artykule;

4. …zawiera duże ilości witamin, głownie z grupy B oraz duże ilości żelaza, magnezu i potasu. Dzięki czemu m.in. pozytywnie wpływa na nasze samopoczucie.

5. Natomiast białe pieczywo… jako że jest wytwarzane z wysoko przetworzonej mąki, posiada mniejsze ilości witamin i składników mineralnych. Ponadto zakwasza organizm, daje krótkotrwałe uczucie sytości, jest bardziej kaloryczny i posiada mnóstwo ”polepszaczy”.

Kilka informacji “technicznych” na temat ciemnego chleba wieloziarnistego (na 100g/w przybliżeniu):

Kalorie: 230 kcal
Energia: 962 kJ

Białko: 7,8 g
Węglowodany: 43 g
Tłuszcz: 1,7 g

Cholesterol: 0 mg
Błonnik: 10 g
WW: 4,3

Oczywiście ciemne pieczywo to nie jedyne pełnoziarniste produkty, warto wzbogacić swoją dietę o makaron pełnoziarnisty, grube kasze czy też ciemny ryż. Wszystko smaczne i zdrowe :)

Pozdrawiam,

Albert Czajkowski

Chcesz przeczytać więcej podobnych artykułów? Zapraszam na mój blog nektarnik.pl

Podobne artykuły


40
komentarze: 10 | wyświetlenia: 49534
38
komentarze: 8 | wyświetlenia: 36531
38
komentarze: 11 | wyświetlenia: 20968
19
komentarze: 6 | wyświetlenia: 10090
37
komentarze: 21 | wyświetlenia: 291528
44
komentarze: 98 | wyświetlenia: 59519
33
komentarze: 18 | wyświetlenia: 185578
27
komentarze: 25 | wyświetlenia: 9501
30
komentarze: 7 | wyświetlenia: 83102
30
komentarze: 40 | wyświetlenia: 6977
29
komentarze: 28 | wyświetlenia: 37331
24
komentarze: 6 | wyświetlenia: 13191
21
komentarze: 3 | wyświetlenia: 4923
19
komentarze: 6 | wyświetlenia: 28587
 
Autor
Artykuł



Bardz fajny artkuł, jednak nie moge się zgodzić ze stwierdzeniem pkt. 5 " białe pieczywo (...) jet pozbawione większości składników odżywczych". Nie jest to prawdą. Czyżby białe pieczywo pozbawione było większości białek czy węglowodanów? Oczywiście, że nie. Ba! Zawiera ich nawet więcej w porównaniu do chleba razowego. Trafniej byłoby napisać, że pieczywo jasne zawiera zmniejszoną, w porównaniu do ...  wyświetl więcej

  Nektarnik  (www),  12/01/2011

Dziękuję za sugestie, oczywiście wprowadzę korektę.
WW to wymienniki węglowodanowe. W sumie można bardzo latwo przeliczyc je z weglowodanow, ale ze wzgledu na profil mojego bloga podaje je od razu.
Pozdrawiam,
Albert Czajkowski

  memnik  (www),  13/01/2011

Hmm. Ja to wszystko wiem. Jest tylko jedno ale - świeża biała bułka pszenna rano na śniadanie musi być. Inaczej śniadanie uważam za niebyłe :)

Ahhh, a jam mam piekarnię we Wrocławiu na Placu Bema, taką niedzisiejszą, gdzie chleb żytni i pszenno-żytni smakuje jak ambrozja, a jest nawet lepszy po tygodniu... nigdy mi się nie zepsuł ani nie pokrył "żyjątkami". Kolejki tam ogromne, ale warto w niej poczekać... nawet pszenne bułki maja inny smak, ale ten żytni chleb, oooo, palce lizać!
Dzięki za artykuł :)

  Nektarnik  (www),  16/01/2011

Moim zdaniem kwestia 'lubienia' lub 'nie lubienia' zależy od przyzwyczajeń. Od około roku jem tylko pełnoziarniste pieczywo i jasne pieczywo mi najzwyczajniej w świecie nie smakuje. I dla mnie, nie ma to jak pełnoziarnista bułeczka z samego rana :D A jeśli tylko będę kiedyś w okolicach twojej piekarni na pewno tam zajrzę.
Pozdrawiam,
Albert Czajkowski

Trzeba jednak pamiętać, iż błonnik zmniejsza wchłanianie wapnia w jelitach, dlatego należy np. nie łączyć mleka z otrębami pszennymi lub dodać tylko niewiele "białego płynu", aby przebrnąć przez suchą masę otrębów.

Świetny artykuł



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska