Login lub e-mail Hasło   

Winda dla statków

Wanna na stalowych linach 36 metrów nad ziemią.
Wyświetlenia: 3.698 Zamieszczono 16/01/2011

Pierwszą śluzą jaką napotykają na swojej drodze barki po przepłynięciu granicy polsko - niemieckiej jest śluza Hohensaaten na Odrze. Jest ona bardzo oryginalna pod względem konstrukcji, nigdzie indziej takiej nie widziałem.

Z daleka widoczne, charakterystyczne betonowo - szklane wieże mieszczą w sobie silniki i mechanizmy do unoszenia wrót śluzy. oryginalność polega na tym, że wrota, czyli zasuwy zamykające śluzę, nie są unoszone pionowo w górę tak jak we wszystkich innych śluzach w Europie. W śluzie Hohensaaten wrota odchylają się od pionu i po zakończeniu czynności otwierania ustawione są w poziomie.

Kolejną budowlą na drodze każdej barki wpływającej z Polski do Niemiec jest podnośnia wodna Niderfinow. Jej ogrom robi duże wrażenie już z daleka. Winduje ona jednostki pływające 36 metrów w górę. Jest ona udostępniona dla turystów, którzy zwiedzają ją zwłaszcza w weekendy, przy ładnej pogodzie. Widok ze szczytu podnośni zapiera dech, więc jeżeli wybierasz się na przykład do Berlina warto zboczyć kilka kilometrów. Podnośnia stoi już od 80-sięciu lat 14 kilometrów na zachód od Odry.

 

Barki wpływają do wanny, która jest szczelni zamykana, a następnie wciągana 144 pięter do góry.

Każda barka, która wpływa do podnośni wyłącza silniki na czas śluzowania.

Unosząc głowę można wtedy spojrzeć na górny wyjazd z podnośni,

do którego barka razem z wanną zostanie wciągnięta na grubych, stalowych linach.

Zazwyczaj u góry stoją jacyś turyści, czasami z Polski i obserwują śluzowania, bo tam ruch jednostek pływających odbywa się codziennie, a czasami nawet przy podnośni tworzą się kolejki barek.

Powyżej podnośni znajduje się zapora, która może być opuszczona gdyby stało się jakieś nieszczęście, np. rozszczelnienie podnośni. Spuszczenie zapory zapobiegnie wówczas uciekaniu wody z kanału położonego 26 metrów nad poziomem okolicznych terenów

Obok istniejącej podnośni budowana jest druga, nowocześniejsza i pojemniejsza.

Za podnośnią kanał jest poszerzany i na wielu odcinkach wygląda tak jak na zdjęciu poniżej. Nowe mosty i drogi z przepustami dla drobnych zwierząt.

Nad kanałem powstają fabryczki i urządzają sobie przeładownie.

Podobne artykuły


17
komentarze: 113 | wyświetlenia: 1481
14
komentarze: 8 | wyświetlenia: 618
13
komentarze: 25 | wyświetlenia: 1036
12
komentarze: 1 | wyświetlenia: 732
12
komentarze: 12 | wyświetlenia: 888
11
komentarze: 0 | wyświetlenia: 658
11
komentarze: 298 | wyświetlenia: 683
11
komentarze: 0 | wyświetlenia: 965
11
komentarze: 4 | wyświetlenia: 610
10
komentarze: 3 | wyświetlenia: 359
10
komentarze: 0 | wyświetlenia: 483
10
komentarze: 143 | wyświetlenia: 593
10
komentarze: 13 | wyświetlenia: 512
10
komentarze: 0 | wyświetlenia: 772
10
komentarze: 3 | wyświetlenia: 444
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska