JustPaste.it

PO już nie stać na bakszysz ?

Bez tej umowy nie ma sensu budowania autostrad.

Bez tej umowy nie ma sensu budowania autostrad.

 

 

Zablokowanie przez Rosję polskich przewozów towarowych na ciężarówkach kosztowało już naszych eksporterów grubo ponad 100 mln zł., oblicza "Dziennik Gazeta Prawna".

 

Do 15 stycznia, kiedy wygasła umowa tranzytowa, tylko z rejonu Grójca, sadowniczego zagłębia Polski, każdego dnia odjeżdżało na Wschód ok. 100 ciężarówek. - Teraz ledwie kilkanaście, powiedział "DGP" Piotr Szymański, prezes firmy Nasz Sad, jednej z największych hurtowni warzyw i owoców w Polsce.

Dzienne straty samego tylko regionu grójeckiego wynoszą 4-4,5 mln zł. Szacunkowa wartość towaru przewożonego stamtąd jednym tirem, głównie jabłek, sięga 40-45 tys. zł. Oznacza to, że od połowy stycznia straty mogą sięgać nawet 45 mln zł. I będą rosnąć, bo rozmowy o nowej umowie tranzytowej z Rosją zostaną wznowione dopiero 31 stycznia, co wcale nie oznacza, że skończą się porozumieniem.

 

Konflikt z Rosją dotknął też producentów AGD czy materiałów budowlanych. "DGP" podaje, że 90 proc. polskiego eksportu jest dostarczane na rynek rosyjski ciężarówkami. W 2009 r. tiry przewiozły 3,8 mln ton towarów, podczas gdy kolej zaledwie 314 tys. ton.

Polacy pewnie muszą zarejestrować swoje firmy przewozowe w Niemczech albo na Cyprze i wtedy mogą korzystać z polskich dróg i tranzytu bez przeszkód