JustPaste.it

Jak sprzedaje sklep internetowy?

Składowe sklepu z grubsza zna każdy potrafiąc je ponazywać i określić ich funkcje w działaniu. Gorzej jest ze sklepem internetowym, a od tego trzeba zacząć handel internetowy.

Składowe sklepu z grubsza zna każdy potrafiąc je ponazywać i określić ich funkcje w działaniu. Gorzej jest ze sklepem internetowym, a od tego trzeba zacząć handel internetowy.

 

Katalog to  niby proste, powszechnie znane pojęcie, ale egzaminowani przeze mnie studenci mieli często duże problemy z wymienieniem tego właśnie, chociaż mniej więcej potrafili zdefiniować ten element. Chodzi tu bowiem o tę część sklepu internetowego, która odpowiada za prezentację produktów potencjalnym klientom. Prezentacja następuje zazwyczaj w sposób tekstowy i graficzny, chociaż coraz więcej sklepów stosuje również inne formy jak dźwiękowa, filmowa, a także modele trójwymiarowe i inne. Poza tym produkty często opisuje się w jakimś systemie znaków czy symboli określających ich zróżnicowane parametry np. rozmiary, klasy jakościowe i wiele innych własności. Do katalogu sklepu internetowego często można wejść nie będąc uprzedzonym przez kliknięcie w zachęcający link w portalu informacyjnym, rozrywkowym itp. Bardziej standardowym sposobem jest wejście przez drzewo  kategorii  lub przez wyszukiwarkę.

Drzewo kategorii  to pewien porządek narzucany przez katalog produktom w sklepie. Powinno ono być dobrze dostosowane do zakresu produktów jakimi handluje sklep oraz oczywiście czytelne pomimo skrótowych z konieczności terminów używanych do określenia każdej kategorii czy podkategorii. Staranne i przemyślane zaprojektowanie tego elementu to pierwszy krok we wdrażaniu sklepu internetowego. 

Wyszukiwarka z kolei pozwala docierać do produktów "na skróty" i powinna charakteryzować się umiejętnością wyszukania wszystkiego w sklepie co tylko kojarzy się z danym słowem. W praktyce stosuje się przeszukiwanie wszystkich opisów tekstowych charakteryzujących produkty w sklepie. Stosuje się również wyszukiwanie zaawansowane, w którym specjalny formularz pozwala precyzyjnie wyspecyfikować cechy poszukiwanych produktów. Poza powszechnym określaniem zakresu ceny produktu można podać wiele innych cech zależnych od specyfiki sklepu i sprzedawanych artykułów.

fbf620c5ace5f40f0078a2d99374fc8d.pngKoszyk  potrzebny jest nam w trakcie przeglądania katalogu do wskazania artykułów, które chcemy zakupić. Jest to znakomity przykład zaadoptowania pojęcia funkcjonującego w sklepach samoobsługowych w postaci fizycznego przedmiotu. Jednak trzeba uważać, gdyż intuicyjna bliskość bywa niekiedy myląca i koszyk w sklepie internetowym ma wiele własności różniących go od tego ze sklepu samoobsługowego. Zazwyczaj różnice dotyczą wielu dodatkowych własności ułatwiających posługiwanie się nim w sklepie internetowym. Dosyć oczywistym jest, że koszyk w sklepie internetowym towarzyszy nam wszędzie i nie trzeba pamiętać o jego zabraniu przy wejściu do sklepu ani pchaniu. W większości sklepów taki koszyk jeden klient może mieć tylko jeden, ale bywają sklepy, w któych przewidziano możliwość użycia kilku naraz, albo pewnych jego odmian np. przechowalni czy listy życzeń. Miłą cechą koszyka jest, że można bezkarnie usuwać z niego artykuły nie dbając o ich odkładanie. Inną niespotykaną w sklepach samoobsługowych korzyścią jest, że koszyk potrafi przechowywać swą zawartość przez wiele dni i w ten sposób ułatwiać klientom powrót do wcześniej rozpoczętych zakupów. Jest to zazwyczaj związane z konkretnym komputerem, ale użytkownik przez zalogowanie się do sklepu może to też powiązać ze swoim kontem i wtedy zawartość koszyka dostępna jest z dowolnego komputera po zalogowaniu się do sklepu.

Określenie adresu i sposobu dostawy zazwyczaj dokonuje się przez logowanie do sklepu za pierwszym razem połączone z rejestracją. Jednak z uwagi na uprzedzenia wielu klientów niektóre sklepy pozwalają pominąć rejestrację i tylko podać adres dostawy. Nieco ogranicza to możliwości sklepu we współpracy z klientem w trakcie realizacji tego zamówienia i w późniejszym okresie.

Realizacja płatności zazwyczaj następuje po podaniu adresu dostawy, ale wiele polskich sklepów internetowych pozwala odroczyć tę przykrą konieczność przez wybór płatności przy odbiorze tzw. za pobraniem. Trzeba powiedzieć, że jest to polska specyfika bowiem sklepy internetowe z innych rejonów świata mają zasadę niewysyłania towaru ze sklepu dopóki nie zostanie opłacony. Od początku detalicznego handlu internetowego najpowszechniejszą formą płatności są karty kredytowe i inne płatnicze. O ile jednak w sklepach zagranicznych obowiązuje zazwyczaj pobieranie danych o karcie przez sam sklep to prawie wszystkie polskie sklepy internetowe korzystają z pośrednictwa polskich operatorów kart płatniczych. Zaletą dla klienta jest większa wiarygodność tych nielicznych instytucji, gdyż sklepy internetowe niekiedy próbują wykorzystać dane karty do realizacji nieautoryzowanych transakcji. Również pobieranie płatności z kont bankowych zostało opanowane przez pośredników i wiele polskich banków umożliwia swoim kleintom płacenie za towary i usługi w trybie on-line.

Track&tracing to chyba najlepsze określenie dla tego jakie możliwości powinien dawać sklep internetowy klientom, którzy właśnie zamówili towar. To określenie zwykle używane jest w odniesieniu do firm kurierskich i pozwala w witrynie internetowej kuriera śledzić drogę przesyłki od nadawcy do odbiorcy. W przypadku sklepu internetowego powinien on w miarę możliwości udostępniać swoim klientom odpowiednie linki do wspópracujących z nim firm kurierskich, ale również uzupełniać te dane o to co się dzieje z zamówieniem jeszcze przed wysłaniem paczki z możliwością ingerencji jeszcze przed wysyłką. Wiele sklepów internetowych pokazuje proces kompletowania zamówienia (gdy towary przychodzą z magazynu lub od pośredników).

Fakturowanie i księgowanie to nieodłączny element działania każdego przedsiębiorstwa pozwalając legalnie prowadzić sprzedaż towarów i usług. W sklepie internetowym ważne jest by był ściśle powiązany z oprogramowaniem sklepu ułatwiając jego prowadzenie.

Kompletacja zamówień to proces, który rozpoczyna się z chwilą gdy klient złoży zamówienie. Wtedy oprogramowanie sklepu przekazuje do własnego magazynu lub współpracujących podmiotów żądanie dostarczenia określonych towarów. W najprostszym razie wyświetlają się odpowiednie polecenia na komputerze magazyniera wymagając zarazem potwierdzenia odszukania towaru i jego przekazania do miejsca, gdzie nastąpi utworzenie paczki dla klienta. W bardziej złożonych przypadkach może to polegać na złożeniu zamówienia na towar w innej firmie(często w sposób zautomatyczowany). 

 e56fad8aec63295e4954fe1d460e41ea.gif

Gospodarka magazynowa polega na takim zarządzaniu stanem zapasów magazynu by z jednej strony klienci za długo nie czekali zwłaszcza na najczęściej zamawiane towary, a z drugiej strony firma nie ponosiła strat z powodu nadmiernych zapasów magazynowych. Nowoczesne oprogramowanie umożliwia definiowanie kierownictwu sklepu optymalnego stanu zapasów, o którego utrzymanie dba dostosowując się do częstości i poziomu zamówień, a także posiadanych środków obrotowych. Najnowocześniejsze magazyny pozwalają też w zautomatyzowany sposób pobierać towary stosownie do zamówień oraz wprowadzać je do magazynów.

Mechanizmy przyciągania klientów to nieodzowny element każdego sklepu internetowego, chociaż nie wszystko mieści się w jego oprogramowaniu. Najbardziej elementarne to zadbanie o poprawne zakodowanie strony internetowej sklepu by była przyciągająca zarówno dla internautów, którzy się tu znajdą jak również zautomatyzowanych wyszukiwarek internetowych. Te postulaty nie są calkowicie rozłączne. Stosuje się techniki związane z użytecznością stron internetowych tak by witryna nie zniechęcała potencjalnych klientów. Natomiast dla "zachęcenia" wyszukiwarek wyspecjalizowane firmy pozycjonują stronę ze sklepem by jej odwiedzalność była jak największa. Najbardziej rygorystyczną metodą, wymagającą poważnej inwestycji, jest korzystanie z płatnych reklam w postaci bannerów, wykupywania słów kluczowych w wyszukiwarkach czy mailingu, które przyciągną klientów. Inna metoda to konkurowanie w gronie sklepów uwzględnianych przez porównywarki. W zasadzie ta metoda preferuje najtańsze sklepy lecz często prowadzi do różnych kombinacji mających uchronić sklepy przed obniżaniem cen poniżej opłacalności. Programy partnerskie to dosyć złożone przedsięwzięcia mające za cel otoczyć sklep siecią partnerów starających się przyciągnąć do sklepu jak najwięcej klientów. Partnerzy są opłacani prowizjami za konkretną sprzedaż z użyciem zautomatyzowanego systemu je naliczającego. W celu poznania swoich klientów i podnoszenia jakości ich obsługi coraz częściej stosuje się wyspecjalizowane systemy monitorujące klientów odwiedzających sklep i pozwalające znaleźć słabe punkty w oprogramowaniu sklepu i w jego ofercie.