Login lub e-mail Hasło   

Będziesz ze Mną w Raju! (Niebezpieczny przecinek)

``I dodał: Jezu, wspomnij na mnie, gdy przyjdziesz do swego królestwa. Jezus mu odpowiedział: Zaprawdę, powiadam ci dziś: Ze Mną będziesz w raju.`` Ew. wg Łukasza 23/42, 43
Wyświetlenia: 3.176 Zamieszczono 04/02/2011

 

``Greckie rękopisy (Nowego Testamentu) były pisane w dwóch formach:

1) Całkowicie dużymi literami bez przerwy między słowami - nazywają się one uncjałami;
2) Małymi literami - nazywają się one kursywą.
Najstarsze rękopisy to uncjały.``

http://www.badacz.org/Biblia/biblia.html

 

Temat, który dzisiaj chcę poruszyć, pod względem wiary jest bardzo ważny.

Jednak przyzwyczajenie się do pewnych poglądów, sprawić może, że spotka się ów artykuł z całkowitą dezaprobatą ``publiczności``.

Nie znaczy to wcale, że mam związane ręce i nie podejmę się sprawy, która swego czasu spędzała mi sen z powiek. Bardzo lubię chodzić drogami, po których istota, dumnie zwana człowiekiem, porusza się nad wyraz rzadko.

Jednym słowem, często pływam po innych wodach, niż wielu tutaj obecnych marynarzy.

Wszystkie moje artykuły i komentarze, które znajdziesz na eioba, oznaczone są, rzekłbym, duchowym symbolem. I owszem, bodajże nigdy nie miałem wpisu, w którym nie zawarłbym, jakiegoś Biblijnego przesłania.

Zaiste zgadzam się z opiniami, mówiącymi o tym, że moje prace rzucone w jakiekolwiek internetowe miejsce, pachną monotematycznością.

Tym razem jak zwykle, będzie podobnie.

Na tym w końcu polega głoszenie Ewangelii, by w razie potrzeby sprzeciwić się tym, którzy Nauk Zbawiciela, nie traktują tak, jak On by Sobie tego Życzył.

Blisko dwa tysiące lat temu, gdzieś pod Jerozolimą odbyła się rozmowa między dwoma mężczyznami. Obaj za swoje winy zostali przez władzę cesarską przybici do krzyża.

Jeden z nich był łotrem, któremu historia, nadała przydomek: ``Dobry``.  Jak sam wtedy przyznał, wyrok wykonany na nim był słuszny, ponieważ ponosił karę za to, co w swym życiu uczynił.

Ważne jednak jest, że tenże łotr, u schyłku swoich szalonych dni, przeżył to, co przeżywają wszyscy ludzie, którzy dzięki Łasce Zbawiciela, podnoszą się z mułu i wzlatują ku gwiazdom.

To swoiste nawrócenie się ku Panu Bogu, ta, ``z grecka mówiąc``, zmiana myślenia, doprowadziła łotra do wyrzeknięcia słów, które przez usta przejść nie mogą, ludziom ponoć wolnym.

Zwracając się do człowieka wiszącego obok, powiedział: ``Jezu, wspomnij na mnie, gdy przyjdziesz do swego królestwa.``

W tym miejscu Czytelniku poznałeś Imię, Drugiej, wymienionej wcześniej przeze mnie Osoby, również skazanej na śmierć.

Zatrzymując się na chwilkę, dodam, że nie mieli racji ci, którzy za pieniądze, czy ze złości, donieśli na Mojego Zbawiciela. W Nim nie było żadnej winy. Nikt nie miał prawa powiedzieć, że Ten Jezus, zwany Chrystusem, Syn Błogosławionego Boga Ojca, był podżegaczem. Jednak owe pospólstwo krzycząc ``krew Jego na nas i na dzieci nasze``, ``ani chybi``, dopełniło miary swoich grzechów, które już za moment, mogły przecież być im darowane…

Powrócę jednak do prośby ``dobrego łotra``.

Czego się spodziewał człowiek, który jeszcze nie tak dawno, był być może złodziejem, albo i mordercą? Jakiej nagrody pragnął od towarzysza niedoli, w której sam przebywał? Kogo dostrzegł w Osobie Jezusa z Nazaretu, skoro prosił Go o pomoc?

Pana, Władcę, a może… Boga?

Czy kiedykolwiek ktoś słyszał, by skazany na śmierć, prosił o pomoc drugiego skazańca?

Czy był w historii ludzkości, kiedykolwiek, choć jeden taki przypadek?

I to przyrzeczenie dolatujące do uszu, a kojące serce w tym trudnym położeniu:

``Zaprawdę, powiadam ci dziś: Ze Mną będziesz w raju.``

(Ewangelia według Łukasza 23/43)

Jakże wspaniała nowina, u wrót nikczemnego życia spotkała grzesznika, który od tego momentu należał już do wolnych ludzi. Miał przecież przyrzeczony żywot wieczny…

Minęło blisko 2000 lat.

Na Ziemi pojawiły się kolejne pokolenia chwalców Mistrza z Nazaretu. Rozrzuceni ``po czterech kątach świata``, modlą się, wzywając Imię Pana Boga, Który Umarł i Zmartwychwstał.

I ta nadzieja idąca po miastach, wioskach, górach i lasach: ``Ze Mną będziesz w raju``.

Nawet złe, niezgodne z Duchem Biblii, tłumaczenie tej Bożej obietnicy, przez panów tego świata, nie jest w stanie pozbawić nadziei tych, którzy zaufali Zbawicielowi.

Żaden źle postawiony przecinek, nigdy nie oddali ludzi prawdziwie wierzących, od Bożej obietnicy:

``A gdy odejdę i przygotuję wam miejsce, przyjdę powtórnie i zabiorę was do siebie, abyście i wy byli tam, gdzie Ja jestem.`` (Ewangelia według Jana 14:3)

Wyjaśnienie:

Powyżej przytoczyłem fragment z Ewangelii według Jana. Pan Jezus, obiecuje swoim uczniom, że najpierw musi ``odejść do Boga Ojca, by przygotować ludziom wierzącym miejsce``. Gdy zatem nadejdzie czas przez Niego wyznaczony ``przyjdzie powtórnie i ``zabierze ludzi wybranych do Siebie``.

Ta sama obietnica dotyczyła także łotra zawieszonego na drzewie kaźni i tak właśnie musiała być przez niego zrozumiana.

Niestety, tłumacze zamiast odzwierciedlić sens Bożych Słów zgodnie z Wolą Najwyższego, żonglują przecinkami, czy innymi znakami interpunkcyjnymi w celu obrony własnych, a nie, Biblijnych poglądów.

Ci, którzy niezgodnie z Nauką Pana Jezusa, uważają, że po śmierci istnieje dalsze życie, postawią przecinek w miejscu zaznaczonym poniżej:

``I rzekł: Jezu, wspomnij na mnie, gdy wejdziesz do Królestwa swego.  I rzekł mu: Zaprawdę, powiadam ci (przecinek) dziś będziesz ze mną w raju.``

Pozostali, dla których Słowa Pana i Boga, Jezusa Chrystusa, mają podstawowe znaczenie, przecinek postawią w innym miejscu.

Jeszcze raz, cytat:

``I rzekł: Jezu, wspomnij na mnie, gdy wejdziesz do Królestwa swego. I rzekł mu: Zaprawdę, powiadam ci dziś (przecinek) będziesz ze mną w raju.``

Ewangelia według Łukasza 23/42, 43

Zatem, jak się okazuje, odpowiednie postawienie np. przecinka ma kolosalne znaczenie.

W pierwszym przykładzie, źle postawiony przecinek sugeruje, że Pan Jezus już ``dziś``, czyli tamtego, pamiętnego dnia zabrał (dobrego) łotra do Nieba.

W przykładzie drugim, odpowiednio postawiony znak interpunkcyjny potwierdza sens Bożych Słów zapisanych w wielu innych miejscach Świętej Księgi.

Okazuje się, że Pan Jezus, Bóg Zmartwychwstania, przyrzekł już wtedy, blisko 2000 lat temu, (dobremu) łotrowi zbawienie.

Przypomnę:

``Zaprawdę, powiadam ci dziś (przecinek) będziesz ze mną w raju.``

Pozwolę sobie Słowa Najwyższego, zacytować w innej kolejności:

``Dzisiaj ci przyrzekam: Będziesz ze mną w raju.``

Na zakończenie, chciałbym przedstawić wyżej wymieniony i omawiany przeze mnie fragment, w wersji greckiej, ponieważ właśnie kopie greckiego tekstu, stanowią podstawę tzw. Nowego Testamentu.

http://www.literatura.hg.pl/greek/lu.htm     Ewangelia według Łukasza

Jak łatwo można zauważyć, w przykładzie tym,  nie ma w ogóle znaku interpunkcyjnego, zwanego, przecinkiem.

 KLIKNIJ na obrazek

http://www.literatura.hg.pl/greek/index_gr.htm    Nowy Testament (Nowe Przymierze)

 ---

Bardzo potrzebna wiadomość encyklopedyczna:

``...Pierwotnie  Grecy  posługiwali się  wyłącznie MAJUSKUŁĄ (dużymi literami) i nie oddzielali wyrazów.
W inskrypcjach i książkach  stosowali kapitałę (kanciaste duże litery), od  V  wieku w aktach i dokumentach życia codziennego - kursywę.    

W IX wieku n. e. pojawiła się minuskuła (litery małe)…``


Na podstawie: Wielka Encyklopedia Powszechna PWN, tom 4, Państwowe
Wydawnictwo Naukowe Warszawa - 1964 r. str. 415

 

``Pierwotnie  Grecy  posługiwali się  wyłącznie MAJUSKUŁĄ (dużymi literami) i nie oddzielali wyrazów. …

Oddajmy więc interesujący nas fragment, zgodnie z ówczesną pisownią grecką.

Z przymrużeniem oka, niech to będzie język znad Wisły.

``ZAPRAWDĘPOWIADAMCIDZIŚBĘDZIESZZEMNĄWRAJU.``

Zatem, w którym miejscu powinien być postawiony przecinek?

Ciekawostka:

Kodeks aleksandryjski pisany majuskułą (uncjały).

    KLIKNIJ na obrazek

 

Dyskusja na powyższy temat, także pod adresem:

http://www.eioba.pl/a140573/sola_scriptura_catholica

 

Warto zajrzeć:

http://www.badacz.org/Biblia/biblia.html

http://www.google.pl/search?hl=pl&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Apl%3Aofficial&q=Grecy++pos%C5%82ugiwali+si%C4%99++MAJUSKU%C5%81%C4%84&btnG=Szukaj&aq=f&aqi=&aql=&oq=

http://pl.wikipedia.org/wiki/Nowy_Testament

http://www.eioba.pl/files/user15283/codex_sinaiticus_open_full.jpg

http://www.google.pl/search?q=Nowy+Testament+j%C4%99zyk+grecki&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:pl:official&client=firefox-a

Podobne artykuły


14
komentarze: 11 | wyświetlenia: 818
14
komentarze: 2 | wyświetlenia: 766
13
komentarze: 0 | wyświetlenia: 829
12
komentarze: 6 | wyświetlenia: 1290
12
komentarze: 2 | wyświetlenia: 657
12
komentarze: 18 | wyświetlenia: 1355
12
komentarze: 12 | wyświetlenia: 583
12
komentarze: 2 | wyświetlenia: 1211
11
komentarze: 0 | wyświetlenia: 624
11
komentarze: 1 | wyświetlenia: 506
11
komentarze: 0 | wyświetlenia: 880
11
komentarze: 3 | wyświetlenia: 737
11
komentarze: 1 | wyświetlenia: 639
11
komentarze: 4 | wyświetlenia: 287
11
komentarze: 9 | wyświetlenia: 787
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy





1. Jeżeli coś (jakieś przesłanie) można sobie interpretować za pomocą przecinka (sic!), to jest ono tyle warte co pisanie palcem po wodzie. Poza tym Kanon to tylko jedne z wielu znanych Ewangelii, któz mi zapewni, że te są autentycznym Słowem Bożym a nie, dajmy na to tzw Ewangelia Judasza? Która "pewne sprawy" stawia w zupełnie innym świetle?
2. cyt.:Na tym w końcu polega głoszenie Ewangeli ...  wyświetl więcej

  57kerenor  (www),  04/02/2011


TRZY DNI W GROBIE…

Witaj Bartłomieju

Podszedłeś dość emocjonalnie do mojego tekstu, a nawet rzekłbym, że z lekkim podenerwowaniem.
Nie gniewam się, zatem na Ciebie za to, że tekstu mojego nie pojąłeś.

Ciebie nawet nie interesują historyczne dane na temat starożytnego języka greckiego zapisanego w encyklopedii, zatem nie spodziewam się, że potraktujesz mnie po

...  wyświetl więcej

Witaj 57kerenor.

>> Łotr nie mógł być tego samego dnia z Panem Jezusem w Raju, ponieważ Zbawiciel przebywał jeszcze 3 DNI W GROBIE i upłynęło trochę czasu, zanim odszedł do Boga Ojca. <<

Napisałeś TRZY DNI w grobie.
No, więc policzmy... Jezusa ukrzyżowano w piątek po południu, a zmartwychwstał w niedzielę rano. Czyli leżał: część piątku, całą sobotę. Nawet, jesli

...  wyświetl więcej

57kerenor. Dyskutować z Toba to tak, jakby krzyczeć pod wiatr. Odnosisz się do fragmentów wypowiedzi w sposób nie wyjaśniający niczego. Jak kończą ci sie argumenty stawiasz emocjonalne zarzuty typu: "nic nie zrozumiałeś...", lub " mylisz się..." itp. Widzisz, ja tu jestem bo dopuszczam że prawdziwe mogą być inne racje niż moja. Ty tego nie dopuszczasz. Wydaje Ci się, że wiesz, ze pojąłeś co Bóg ch ...  wyświetl więcej

  57kerenor  (www),  04/02/2011


TRZY DNI…

Witaj Robercie

Dałem taki tytuł, ponieważ owe ``trzy dni`` są dobrym dowodem na to, że łotr nie mógł tego samego dnia być zabrany przez Pana Jezusa do Raju. I pod względem opisywanego wyżej tematu, czy to będzie 3 dni, czy niecałe trzy dni, to dowód moim zdaniem jest wystarczający.

Wyobraź sobie, że absolutnie nie mam zamiaru Ci zaprzeczać w temacie, o któ

...  wyświetl więcej

Bartłomieju, 100% zgodności z Twoimi wypowiedziami.
Pozdrawiam!

  w84u6  (www),  04/02/2011

A ja ze zwyklej, ludzkiej ciekawosci (no i sceptyk jestem): kto stal pod krzyzem i podsluchiwal ta dzentelmenska rozmowe i zrelacjonowal potomnym, wszak zgodnie z prawem tylko rzymscy zoldacy mogli delikwentow pilnowac, a owi rozmowcy wszak po lacinie nie gaworzyli. No i musieli miec pare, ze tak powiem w plucach, bo nie wisieli wszak ramie w ramie, vis-à-vis, tête à tête, a teJ (pary) jak wiadomo na krzyzu brakuje?

;-)

@w84u6
Zakładając że nie byli to Rzymianie z Italii, lecz żołnierze z pobliskich prowincji, zapewne posługiwali się językiem aramejskim, czyli tym w którym musiała toczyć się ta "rozmowa krzyżowa".
Reszta uwag jak najbardziej na miejscu ofkorz.

  57kerenor  (www),  04/02/2011


ZAPEWNE SZKODA, ŻE TO NIE BYŁ SENEKA

Wyobraź sobie w84u6, że wielu świadków ukrzyżowania Pana Jezusa, przebywało w jego pobliżu.
Mnóstwo osób towarzyszyło w ostatniej drodze Mojemu Zbawicielowi, a niektórzy zostali pod krzyżem do końca Jego Życia.
Mówi o tym Ewangelia według Mateusza, czy według Łukasza. Wystarczy trochę poczytać.

Zapewne te dowody Ci nie wyst

...  wyświetl więcej

  w84u6  (www),  05/02/2011

"a niektórzy zostali pod krzyżem do końca Jego Życia.
Mówi o tym Ewangelia według Mateusza, czy według Łukasza. Wystarczy trochę poczytać."
Poczytałem, i ze źródeł o których piszesz wynika, że co do tak ważnych wydarzeń, Mateusz:
"55 [Vt-6,29] Było tam również wiele niewiast, które przypatrywały się z daleka. Szły one za Jezusem z Galilei i usługiwały Mu.
56 Między nimi ...  wyświetl więcej

  57kerenor  (www),  05/02/2011


APOSTOŁ JAN, MARIA, MARIA MAGDALENA I INNI…

Witaj

Jeżeli nie zgadzasz się z moim tokiem rozumowania, to powiem inaczej.

Ewangelista Mateusz pisze:

``(55) A było tam wiele niewiast, które z daleka się przypatrywały; przyszły one za Jezusem od Galilei i posługiwały mu. (56) Wśród nich była Maria Magdalena i Maria, matka Jakuba i Józefa, i matka synów Zebedeusz

...  wyświetl więcej

  w84u6  (www),  06/02/2011

"Potwierdza ten fakt, Ewangelista Jan.
``(25) A stały pod krzyżem Jezusa matka jego i siostra matki jego, Maria, żona Kleofasa, i Maria Magdalena.`` (Rozdział 19))"
Stanie, "pod krzyżem" było, ze tak się wyrażę, "technicznie" niemożliwe. Ówczesne krzyże miały bowiem od 1.8 do 2,5 metra, co przy wzroście Jezusa (w/g Całunu Turyńskiego) 1.8m (wiem, wiem, na owe czasy i narodowość to gi ...  wyświetl więcej

Ja na ten przykład znalazłem taki przekład:

49. Wszyscy zaś jego znajomi stali opodal, również niewiasty, które towarzyszyły mu od Galilei, widziały to.
(BW) Łuk. 23:49

Widocznie ktoś stał opodal. Ale czy to jest takie ważne, jeśli jest przekaz mówiący o tym wydarzeniu, to o co chodzi?

"Dopiero dwudziestowieczne słowniki języka polskiego informują, że nieopodal znaczy to samo co opodal, czyli że są to synonimy. Wcześniej, oczywiście, były to antonimy. Opodal bowiem, a jeszcze wcześniej podal (utworzone od wyrażenia przyimkowego po dali) zgodnie ze swoją strukturą znaczyło ‘z daleka, daleko’."
źródło: http://goo.gl/YELVm

Więc tutaj się zgadzamy (chyba) wszyscy, ktokolwiek stał - stał daleko, z wyjątkiem Rzymian ofc. :)

Nie ulega żadnej wątpliwości że ZNAJOMI stali dalej od miejsca kaźni, lub opodal, niż osoby Panu Jezusowi, najbliższe, czyli te o którym mówi Jan:

25. A obok krzyża Jezusowego stały: Matka Jego i siostra Matki Jego, Maria, żona Kleofasa, i Maria Magdalena.
(BT) Jan 19:25

25. A stały pod krzyżem Jezusa matka jego i siostra matki jego, Maria, żona Kleofasa, i Maria Magdalena. (BW) Jan. 19:25

Najbliżsi stali pod krzyżem. Dalej lub daleko lub opodal, stali ZNAJOMI.

Się zdecyduj, Jan czy Łukasz? Bo kompilując sobie z kawałeczków różnych tekstów, można złożyć wszystko, nawet schemat budowy motolotni.

  57kerenor  (www),  08/02/2011


ADWENTYŚCI, ŚWIADKOWIE i … przecinek!

Witajcie!

Poszperałem, ``pokopałem`` trochę i znalazłem…

Otóż keren i jak mniemam szymbla, nie są osamotnionymi osobnikami, którzy ów omawiany wyżej przecinek postawiliby w tym miejscu, w którym zaznaczyłem w artykule.

Podobnego zdania, są członkowie znanej nam organizacji, Panowie i Panie chodzący ``po domach``, z który

...  wyświetl więcej

O jak wiele potrzeba nam zrozumienia .. serdecznie pozdrawiam ..
http://eiba.pl/6gasrmb

Odchodząc nieco od tematu, dumam, co oznacza ten skrót przed nazwiskiem Przewodniczącego? Hm… ``Ks.`` Czy mógłby mi jakiś Adwentysta to wytłumaczyć?
Bardzo proszę!
...............................................................................................................
Dobre, ale Kerenie na wytłumaczenie to ty nie licz. Czemu? Dziesięcina może by przepadła. Jak świat, światem znowu pewnie chodzi o SREBRNIKI.

Człowieku gdybyś wiedział o czym masz mówić tobyś milczał.



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska