Login lub e-mail Hasło   

Tylko pomyśl, a stanie się cud!

Myśl to przyszłość! Da się już samą myśl wykorzystać do pomocy w opiece nad sparaliżowanymi, do kierowania pojazdami i w zabawie zręcznościowej. Kiedy użyjemy tak Facebooka?
Wyświetlenia: 1.896 Zamieszczono 25/02/2011

Firma SEGA wypuściła właśnie na rynek elektroniczną zabawkę zręcznościową, którą steruje się przy pomocy odpowiedniego skupienia uwagi i czysto mentalnego kierowania piłeczką.

Mogłoby się wydawać, że to kompletny bezsens i zbytek, tymczasem inne zastosowanie urządzenia przetwarzającego sygnały biegnące wprost z mózgu pokazują, że ta zabawa może mieć sens. Niemiecka klinika zajmuje się bowiem osobami, które chorują na postępujący paraliż prowadzący do całkowitego bezwładu uniemożliwiającego jakikolwiek kontakt z otoczeniem od strony pacjenta. Okazało się jednak, że stosując czujniki EEG i specjalne oprzyrządowanie z oprogramowaniem można odczytywać nawet w takim stanie sygnały od pacjentów przekazujące proste polecenia. Warunkiem koniecznym jest jednak by jeszcze przed całkowitym zawładnięciem przez chorobę pacjent ćwiczył przekazywanie sygnałów. W przypadku postępującej choroby taka metoda jest więc skuteczna, natomiast w przypadku urazu - nie. Chyba, że wcześniej korzystano z wymienionej zabawki czy innych urządzeń sterowanych myślami.

Sukcesy w używaniu myśli do przekazywania poleceń i życzeń pacjentów opiekunom pozwoliły pójść o krok dalej i skonstruować wózek inwalidzki sterowany myślą. Odważono się tez nawet do skonstruowania samochodu kierowanego w ten sposób. Jednak jak na razie efekty nie są rewelacyjne, gdyż system wprowadza duże opóźnienie i pewną dozę niepewności oraz wymaga stosowania niewygodnego hełmu. Należy się jednak spodziewać znaczących postępów, które pozwolą na kierowanie pojazdami znacznie sprawniejsze i wygodniejsze niż tradycyjne, bowiem jak wiadomo przekazywanie ludzkich decyzji z mózgu do mięśni wprowadza znaczące opóźnienia. Gdyby udało się tę drogę zastąpić elektroniką powinno to przynajmniej w teorii znacząco zmniejszyć opóźnienia.

Jeszcze w 1997 roku w opublikowym w roku 2004 opowiadaniu naszkicowano ideę internetowego "klubu" dla osób sparaliżowanych http://www.eioba.pl/a86865/jego_wirtualny_wiat , który dzisiaj jest chyba bliski serwisom społecznościowym. Ciekawe kiedy uda sie tak udoskonalić ten mentalny interfejs by sparaliżowani na równi z pełnosprawnymi mogli korzystać z takiego Facebooka. Może wtedy okaże się, że interfejs mentalny będzie wygodniejszy również dla pełnosprawnych i wtedy zyskają oni coś na kształt "zmysłu sieci" jak w innym opowiadaniu: http://www.eioba.pl/a85960/zmys_sieci

Podobne artykuły


8
komentarze: 79 | wyświetlenia: 1033
111
komentarze: 32 | wyświetlenia: 60511
54
komentarze: 56 | wyświetlenia: 32485
54
komentarze: 68 | wyświetlenia: 31194
50
komentarze: 27 | wyświetlenia: 63381
49
komentarze: 18 | wyświetlenia: 64862
39
komentarze: 50 | wyświetlenia: 23185
39
komentarze: 30 | wyświetlenia: 28704
37
komentarze: 9 | wyświetlenia: 28425
36
komentarze: 37 | wyświetlenia: 23277
34
komentarze: 21 | wyświetlenia: 26264
32
komentarze: 76 | wyświetlenia: 12416
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy





To bardzo ciekawe. Podobne zabawki są juz na rynku od ładnych paru lat. Technologię ta wynaleziona w Amerykańskiej Akademii Badan Kosmicznych stosowano do szkolenia pilotów i astronautów.
Biofeedback – bo o tej metodzie tu mowa, dziś wykorzystuje się w domowym zaciszu jako ułatwienie przy nauce, w zwalczaniu stressu i tremy. Stosuje się ja między innymi w zaburzeniach psychicznych i psychos ...  wyświetl więcej

Dzięki Anno. Zabawka SEGA ma datę ubiegłoroczną, a w Polsce jeszcze nic takiego nie spotkałem. Ale o eksperymentach słyszałem i pewnie masz rację ze swoimi doniesieniami. Dzięki za uzupełnienie artykułu!



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska