JustPaste.it

Skupy złota przez internet do poprawki

Firm, które skupują złoto za gotówkę poprzez internet, jest coraz więcej. Wszystko to dzięki stale rosnącym cenom złota.

Firm, które skupują złoto za gotówkę poprzez internet, jest coraz więcej. Wszystko to dzięki stale rosnącym cenom złota.

 

Gdy w Polsce takie firmy czują się bezprawnie i stosują politykę przejętą z zagranicy w Wielkiej Brytanii za skupy złota na odległość wziął się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Trzy zagraniczne firmy - CashMyGold, Cash4Gold i Postal Gold, czyli brytyjski właściciel działającej również w Polsce firmy Złoty Zysk - zostały objęte kontrolą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który wykrył nieprawidłowości w polityce działania tych firm, kładąc szczególny nacisk na konieczność poprawy traktowania przez nich klientów.

Ustawa o ochronie konsumentów

Oskarżenie dotyczy naruszeń brytyjskiego przepisu prawnego o ochronie konsumentów przed nieuczciwymi praktykami firm oraz nieuczciwymi warunkami umów (UK Consumer Protection from Unfair Trading Regulations 2008 and the Unfair Terms in Consumer Contracts Regulations 1999).

Powyższa ustawa zawiera ogólny zakaz nieuczciwych praktyk handlowych, w szczególności zakaz działań wprowadzających w błąd konsumentów czy też agresywnych praktyk handlowych. Przepisy mają zastosowanie w sądach cywilnych i karnych.

Nieuczciwe warunki w umowach konsumenckich odnoszą się do standardowych warunków umów z konsumentami i ochrony konsumentów przed niesłusznymi zapisami w zawieranych umowach. OFT może podjąć kroki prawne, aby zapobiec stosowaniu przez przedsiębiorców potencjalnie niesprawiedliwych i nielegalnych warunków przy zawieraniu transakcji.

Wątpliwa oferta cenowa

Największe wątpliwości OFT wzbudziła polityka cenowa skupów. Okazywało się, że klient nie wie, w jaki sposób dokonywana jest wycena i jaki kurs złota brany jest pod uwagę. OFT sprawdziło ceny oferowane przez skupy i często okazało się, że stanowią zaledwie 6% wartości detalicznej złota, gdy jubilerzy i lombardy proponowali 25%.

Warto dodać, że w styczniu 2010 roku CashMyGold był krytykowany przez Advertising Standards Authority za wprowadzającą w błąd reklamę telewizyjną. Padała tam informacja o wysokich cenach, które nie miały przełożenia na informację, za jakie przedmioty uzyskano taką cenę.

Naruszenie interesów klienta

OFT stwierdziło, że pięć skupów działających na odległość (w tym Postal Gold), zwanymi skupami pocztowymi, nie działa zgodnie z interesem klienta. Bardzo często zdarzały się sytuacje, że złoto przesłane przez klienta, było od razu przetapiane, mimo że klient nie wyraził zgody ani na takie działanie, ani nie wyraził zgody na wycenę. Wszystko opiera się na założeniu, że klient wysyłając złoto, tym samym przyjmuje ofertę skupu.

Krótki czas na rezygnację z transakcji

Do tego klient ma stosunkowo krótki czas na zwrot gotówki w przypadku, gdy nie zgadza się na proponowane pieniądze. W praktyce wygląda to tak, że klient nie jest informowany o sposobie dokonania wyceny i jej wysokości, dowiaduje się dopiero po wizycie w banku lub gdy otrzymuje przekaz pocztowy – jeśli nie zgadza się z oferowaną kwotą, pieniądze musi natychmiast odesłać. Tylko wtedy jest to traktowane jako odstąpienie od transakcji - nie telefony, pisma czy wnioski, liczy się moment odesłania pieniędzy. A gdy klient nie wie, kiedy ich się spodziewać (wystarczy przez 10 dni nie logować się do swojego banku internetowego) nie ma wyjścia - jego milczenie to zgoda na wycenę i przetopienie złota.

OFT nie ma uprawnień, aby zmusić przedsiębiorstwa do zmian cen lub oferty cenowej, ale może zapewnić, że firmy, które z nim współpracują, stosują jasne i przejrzyste zasady.

Proponowane zmiany

Sprzedaż czy skup na odległość są dobre dla konsumentów, tylko wtedy, gdy firmy działają uczciwie. Dlatego OFT zaproponowało istotne zmiany w polityce firmowej.

Zmiany w sposobie działalności wymagane przez OFT:

1. Zapewnienie klientom możliwości poznania notowań złota oraz wyceny, aby klienci mieli możliwość zgodzić się na cenę lub odstąpić od umowy.

2. Zapewnienie konsumentom informacji o oferowanych cenach w zależności od wagi i próby złota. Najlepszym sposobem jest udostępnienie na stronie internetowej specjalnego kalkulatora, gdzie klient sam może wyliczyć, ile może dostać za swoje złoto, pod warunkiem, że zna jego wagę i próbę.

3. Zapewnienie konsumentom informacji o usługach dodatkowych, na przykład informacja, czy kamienie szlachetne są skupowane. Ważne jest również poinformowanie o ryzyku wysłania kamieni, które przykładowo nie są skupowane i wyceniane, a są wyciągane i niszczone.

4. Upewnienie klientów, że oferowane ceny są cenami za złom złota.

5. Firmy działające podobnie, opierające się na tym samym modelu biznesowym, muszą upewnić się, że właściwie traktują konsumentów oraz powinny skupić się na opracowaniu jasnych informacji na temat danej usługi, tak aby ludzie mogli podejmować świadome decyzje o tym, czy chcą rozstać się ze swoją własnością.

6. Klienci muszą mieć możliwość dokonania wyboru: czy zgadzają się na otrzymaną ofertę cenową, muszą aktywnie zaakceptować wycenę oraz muszą mieć zapewnione odpowiednie warunki do rezygnacji z transakcji, jak możliwość reklamacji pisemnej czy dłuższy czas na odesłanie pieniędzy.

Spółki złota są widoczne ostatnio głównie w telewizji. W Wielkiej Brytanii i Ameryce w centrach handlowych można znaleźć wiele tymczasowych stoisk, gdzie skupowane jest złoto.

Sprzedaż czy skup na odległość są dobre dla konsumentów, tylko wtedy, gdy firmy działają uczciwie.

Warto odwiedzić:

OFT - www.oft.gov.uk

Independent.co.uk - www.independent.co.uk

 

Źródło: http://www.bbc.co.uk/news/business-12446901