JustPaste.it

Data Śmierci Jezusa

Dokładna data śmierci Jezusa, nie jest nam potrzebna do zbawienia, ale to tylko historyczna ciekawostka

Dokładna data śmierci Jezusa, nie jest nam potrzebna do zbawienia, ale to tylko historyczna ciekawostka

 

 

Budowa swiątyni

 

Na to rzekli żydzi: 46 lat budowano tę świątynię,

a Ty w trzy dni chcesz ją odbudować” Jan 2,20

 

Mowa tu o tzw. “Świątyni Heroda”której przebudowa zaczęła się na początku 19r. p.n.e ale materiały sprowadzono wcześniej w roku 20 p.n.e (1-3) Ówczesnym zwyczajem było wliczanie całego roku danego wydarzenia jakby miało to miejsce od samego początku roku, choćby wydarzenie rozegrało się pod koniec roku. Wiemy że w tym przypadku żydzi posłużyli się własnym kalendarzem, z wiadomych powodów, poza ich kalendarzem istniał jeszcze rzymski, tak dobrze znany nam kalendarz Juliański, zapoczątkowany przez Juliusza Cezara. Rzymianie byli okupantami i wszystko co rzymskie było znienawidzone. Spór z Jezusem miał miejsce podczas pierwszej jego Paschy, jeżeli chrzest był na jesień to od tej pory minęło pół roku.

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – — – – - -

1 – A. Krawczuk “Herod Król Judei”

2 – Pismo Święte ST i NT Przekład Poznański – Komentarz

3 – Słownik Biblijny. Księgarnia Świętego Jacka. Katowice 1989r.

 

 

 

 

Policzymy teraz 19/20r. p.n.e i dodajemy 46 lat o których mowa w Jana 2,20 więc mamy marzec 26r.n.e lub 27, data śmierci wypadnie na 29/30r.n.e /Po 3,5 roku jego działalności/ Rok 26 odpada ponieważ chrzest wypadłby na rok 25 a pisaliśmy że Piłat rozpoczął panowanie w 26r.n.e a chrzest Jezusa był za panowania Piłata. Łuk.3,1 czyli nie mógł to być rok 25. Od 3 wieku n.e przeniesiono się już całkowicie na system jesiennego liczenia roku (4)

 

Dokładna data Paschy

Teraz wyznaczymy dokładny dzień śmierci Jezusa. Kalendarz Żydowski oparty był na fazach księżyca a te są niezmienne od tysięcy lat.

1 Nisan to jest pierwszy dzień miesiąca i roku świątynnego.

Jezus umierał w przededniu święta Paschy, czyli 14 Nisan, ta data co roku wypadała na inny dzień tygodnia. Co ileś lat może być wypaść na sobotę. Nauczono nas że  ostatnia wieczerza była w czwartek, ukrzyżowanie w piątek, i zmartwychwstanie w niedzielę. Odłóżmy na chwilę tradycję kościelne, zajrzyjmy do kalendarza jak było na prawdę, naszym zadaniem jest odkrywanie prawdy a nie potwierdzanie kościelnych doktryn czy tradycji.

Rok 29 15 nisan wypadł 17 kwietnia w niedzielę. Pascha była na wieczór 16.IV

Rok 30 15 nisan wypadł 6 kwietnia w czwartek. Pascha zaczęła się na wieczór 5.IV

Rok 31 15 nisan wypadł 27 III wtorek  lub 25 kwietnia w środe. Pascha zaczęła się na wieczór 26.III  /wyjaśnienie poniżej/

Rok 32 15 nisan wypadł 15 kwietnia we wtorek. Pascha zaczęła się na wieczór 14.IV

Rok 33 15 nisan wypadł 04 kwietnia w sobotę. Pascha zaczęła się na wieczór 3 kwietnia

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

Idealnie by nam odpowiadał rok 33 ale jak ustaliliśmy nie możemy już wyjść poza rok 31 bo jest to sprzeczne z dotychczasowymi ustaleniami

  1. Kalendarz księżycowy znajdzie czytelnik w książce Sz. Jelińskiego “Śladami Pitagorasa”Poprosiłem Centrum Astronomiczne w Warszawie o sprawdzenie, czy obliczenia dokonane w nim są wykonane prawidłowo. Otrzymałem odpowiedz potwierdzającą. List z dnia 8.II.1990r. Ponowne potwierdzenie otrzymałem od PTM Astronomi w Krakowie od dr.Jana Mitelskiego. List z dnia 26. lutego 1996r.

  2. Kalendarz żydowski /księżycowy/z naszymi współczesnym datami jest na stronie

  3. http://realluach.com/cld.php?zone=mot&J5=3&y=3793&m=7              należy u dołu wpisać rok  0030

 

Co do roku przestępnego, to  stały cykl ustalono dopiero w 359 roku n.e niektórzy teolodzy twierdzą że 30 rok był rokiem przestępnym uwzględniam zatem dwie daty 27 III i 25 IV. 31 r. Kalendarz żydowski umiejscawia jednak „Adar II” jako 13 miesiąc pomiędzy rokiem 31 a 32 anie 30/31

„Niegdyś, gdy miesiące były uświęcane przez Sanhedryn (kidusz ha-chodesz), mędrcy zbierali się przed miesiącem nisan – miesiącem święta Pesach – i decydowali w oparciu o przyrodnicze, naturalne przejawy pory roku, czy dodać miesiąc do roku, czy też nie. Tak właśnie narodziła się koncepcja dodatkowego adaru. W stałym systemie kalendarzowym ustanowionym później przez Amora Hillela Drugiego (w roku 359 n.e.) dodatkowy miesiąc adar pojawia się w siedmiu z dziewiętnastu lat cyklu. Dodatkowy adar dodawany jest w 3,6,8,11,14,17 i 19 roku”

Jak już ustaliliśmy powyżej roku 32 i poniżej 29 nie nie ma sensu sięgać, te daty już nie wchodzą w rachubę. Jak widzimy powyżej w roku 31 i 32 i 29 Pascha wypadła na początku tygodnia. Policzyć należy 3 dni Jezusa w grobie i zmartwychwstanie w niedzielę, w 29 roku od niedzieli do niedzieli jest 7 dni, jest nie możliwe do przyjęcia, w  32 roku jest podobna sytuacja jeżeli Pascha wypadła na wieczór w poniedziałek i wtorek to do niedzieli zmartwychwstania jest za daleko, ukrzyżowanie było dzień wcześniej wypadło by na poniedziałek i wtorek, pozostawało by 5 dni do zmartwychwstania. Pozostał nam tylko rok 30 lub 31 n.e. Na tym można byłoby zakończyć nasze poszukiwania, ale pozostaje nam trochę dziwna sytuacja w roku 30 ponieważ Pascha wypadła w czwartek lub piątek więc ukrzyżowanie musiało być dzień wcześniej co burzy kościelne zwyczaje

Dlaczego podaje 15 nisan jako Paschę a nie 14? przyzwyczajeni jesteśmy że szabat zaczyna się wieczorem dnia poprzedniego czyli w piątek, w przypadku Paschy jest wyjątek, liczymy wieczór do przodu. Całe święto przypadało 15 nisan, tego dnia był też pierwszy dzień święta Przaśników. Oba święta były tego samego dnia.

I przybliżało się święto Przaśników zwane Paschą” Łuk.22,1

A w pierwszy dzień Przaśników kiedy zabijali baranka wielkanocnego, zapytali

go uczniowie jego: Gdzie chcesz abyśmy poszli i przygotowali ci wieczerzę

Paschalną” Mat.26,17

Prawo Mojżeszowe nakazywało: 2Moj.12,18

W pierwszym miesiącu, od wieczora czternastego dnia tego

miesiąca aż do wieczora 21 dnia będziecie jedli przaśniki”

Inny przepis mówił: 3Moj.23,5

W miesiącu pierwszym, czternastego dnia tegoż miesiąca o

zmierzchu jest Pascha Pana”

Galilejczycy obchodzili Paschę o jeden wieczór wcześniej. Dlaczego? Teorii jest wiele, jedna z nich mówi że osoba które mieszkała daleko od Jerozolimy a nakazem prawa musiała stawić się w świątyni dnia 15 nisan więc, trzynastego wieczorem spożyto Paschę z rodziną i zdążyła dojść do świątyni na uroczyste złożenie ofiary, nie naruszyła przy tym prawa Bożego, z czasem stało to się zwyczajem, i obchodzenie Paschy dzień wcześniej pozostał już na stałe, niezależnie od miejsca pobytu. A może to Judejczycy obchodzili paschę o 1 dzień później? uwzględniam ten dzień do przodu jako możliwy.

Epifaniusz /315-403/ sugeruje, że aż do 135r po Chrystusie chrześcijanie

święcili wszędzie Paschę według żydowskiej daty, a mianowicie dnia 15

Nisan niezależnie od dnia tygodnia” (A)

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - — – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

A-”Samuelle Bacchiocchi “Od soboty do niedzieli” Wyd. “Znaki-Czasu” 1985r.

Można wyjaśnić że święta i daty liczono dokładnie, poza Galilejczykami którzy spożywali dzień wcześniej ale też 14-go nieznane jest nam aby były inne przesunięcia świąt, do dzisiaj Izraelici są dokładni, a już na pewno nie przesuwano Paschy np z wtorku na sobotę byłoby to złamaniem prawa Mojżeszowego, które nakazywało konkretnego dnia i o konkretnej porze spożyć Paschę. Nie wiadomo czy przesunięcie zgodnie z naszym kalendarzem o jeden dzień  paschy w Judei to jeden dzień do przodu, czy jeden dzień do tyłu, dlatego uwzględniam jeden dzień różnicy że zamiast pascha wypaść oficjalnie w czwartek mogła być w piątek.

Pytania

Do tej pory przedstawiałem fakty, ale jestem świadomy że czytelnik zada kilka kluczowych pytań, wyjdę temu na przeciw. Postaram się przewidzieć i odpowiedzieć jakie pytania mogą się pojawić.

P. – Do ilu godzin dokładny jest twój kalendarz?

O.- Do 12 godzin, czy zatem uwzględniając powyższą pomyłkę w 30 roku Pascha mogłaby wypaść na sobotę? I wtedy zgodzi się nam tradycyjny system liczenia, ukrzyżowanie w piątek a pascha w sobotę. Bardzo to sugestywne, ale nie prawdziwe. Podałem wcześniej że fazy księżyca są niezmienne, nie wolno było przenosić święta paschy na dowolny dzień tygodnia zwłaszcza z początku tygodnia na koniec, różnica może być w jednym dniu, ponieważ pierwszy dzień miesiąca określano na podstawie obserwacji księżyca i o jeden dzień można było przesunąć i tak robiono jeżeli nie było dwóch świadków, obserwacji księżyca przesuwano 1 nisan czyli święto nowiu z 30 na 31 dnia miesiąca, taka sytuacja mogła sie wydarzyć z 30/31 rok więc mamy prawo o jeden dzień przesunąć do przodu, zgodnie z kalendarzem mogła wypaść na środę + dodać jeden dzień różnicy pomiędzy Galileą a Judeą i Pascha wychodzi na piątek wieczór w sobotę był dla nich 15 nisan.

„Pierwszym dniem miesiąca był kolejny dzień po dniu, w którym sierp księżyca (półksiężyc) stał się widoczny po raz pierwszy. Dlatego trzydziestego dnia każdego miesiąca zbierała się specjalnie do tego celu powoływana Rada Kalendarzowa, a każdy, który zobaczył sierp księżyca, musiał z tej obserwacji złożyć stosowne sprawozdanie. Po złożeniu oświadczenia przez minimum dwóch wiarygodnych świadków, uświęcano nów księżyca, czyli uznawano ten trzydziesty dzień miesiąca za pierwszy dzień nowego miesiąca. Jeżeli jednak nikt nie złożył takiego oświadczenia, nastepny miesiąc zaczynał się dopiero dnia następnego (czyli trzydziestego pierwszego). Początek nowego miesiąca obwieszczano za pomocą sygnałów świetlnych (ogniowych) oraz specjalnych posłańców, którzy docierali nawet do oddalonych od Jerozolimy miejscowości.”

.Cytat z oficjalnej strony żydowskiej

http://www.izrael.badacz.org/index.php

P.- Jeżeli Pascha wypadła w piątek w 30r. n.e. To ukrzyżowanie było dzień wcześniej, czyli w czwartek. Ale tekst Jan.19,31 mówi że był to dzień przygotowania i nastawał sabat, Czy nie mówi nam to że dzień przygotowania to był w piątek a sabat jest w sobotę?

O.- Proszę pamiętać że szabatem nazywano nie tylko sobotę ale i każdy dzień świąteczny i tak Pascha która wypadła w 31r w środę też nazywano szabatem, a dniem przygotowania nazywano poprzedzający szabat, czyli dzień przed Paschą. W roku 31 dniem przygotowania był wtorek, szabatem nazywano święto Pięćdziesiątnicy czy Jom Kippur, święta te wypadały najczęściej w środku tygodnia. We wspomnianym tu tekście jest napisane że “dzień tego szabatu był uroczysty”co świadczy że nie był to zwykły szabat tygodniowy, ale święto, to są fakty nie teorie. W Mat.28,1 jest napisane:

A po sabacie, o świcie pierwszego dnia tygodnia”

W oryginale greckim jest liczba mnoga “A po sabatach”tłumacze oddają to liczbą pojedynczą ze względu na tradycyjne zrozumienie tego tekstu, wszyscy myślą o sabacie jako pojedynczym dniu który wypada w sobotę, dwa sabaty wystąpiły obok siebie piątek i sobota.  można by to uznać jako jeden długi szabat.

I Syn Człowieczy będzie w łonie ziemi trzy dni i trzy noce” Mat.12,40

Nie ma problemu z określeniem: 3 dni i trzy noce w powyższym przypadku, ale weźmy tradycyjny sposób liczenia. Jezus umiera w piątek na wieczór i w niedziele zmartwychwstaje, policzcie teraz owe 3 dni i 3 noce.

P. – Czy można obronić jeszcze rok 31 jako datę śmierci Jezusa?

O.- Wiem że większość teologów przyjęła rok 31, a w niektórych kościołach jest to niemal data kultowa, dlatego zatrzymamy się na chwilę przy tej dacie.

W 31r. Pascha wypadła 27.III we wtorek całkowicie nie do przyjęcia a miesiąc później 25. IV w środę jako 15 nisan spożywano baranka podczas uroczystej wieczerzy dnia poprzedniego na wieczór we wtorek. Przesuwając o dwa dni do przodu mamy dwa sabaty obok siebie pachę i sobotę, z tym że ukrzyżowanie było dzień wcześniej, w czwartek a nie w piątek.

Rozważmy jeszcze dwie teorie

A. Jezus był w grobie trzy doby 24 godzinne

B. Zmartwychwstanie było w środku tygodnia

Pierwszą teorię przyjęli niektórzy teolodzy Brytyjscy, jako trzy literalne dni 24 godzinne, próbowano jakoś te dni skrócić, więc wysunięto tezę aby zacząć je liczyć od zapieczętowania grobu, czyli od następnego dnia od złożenia ciała. Ale i tak niedziela wyszła jako czwarty dzień, nikt nie uwzględnił przesunięcia o 1 dzień do przodu. więc przyjęto sobotę jako dzień zmartwychwstania, bo od 14 nisan w środę wieczór do niedzieli rano jest 4 dni. Uzasadniając tym że to kobiety przyszły do grobu pierwszego dnia tygodnia a nie że Jezus zmartwychwstał 1 dnia tygodnia, kobiety przyszły przed świtem pomiędzy  3 a 6 nad ranem zmartwychwstanie mogło nastąpić kilka godzin wcześniej. Ta teoria jest niezgodna z tekstem Łuk.24,1. Dwóch uczniów Jezusa idzie do Emaus i jest to niedziela wieczór, podczas rozmowy powiedzieli:

A myśmy się spodziewali, że On odkupi Izraela, lecz po tym wszystkim już dzisiaj

trzeci dzień, jak to się stało”

Uczniowie ci nie wiedzieli jeszcze o zmartwychwstaniu i w niedzielę pod wieczór był to dla nich trzeci dzień, gdyby były to 24 godzinne dni, to trzecim byłaby sobota.

Jeżeli Pascha skończyła się w środę lub czwartek to piątek był zwykłym dniem, dlaczego kobiety nie przyszły namaścić ciała w piątek, przecież nie było żadnego święta? Kobiety często przychodziły go grobu płakać, to dziwne że po trzech literalnych dniach dniach 24 godzinnych, nie wiedziały nic o strażach przy grobie, ponieważ w drodze do grobu ich największym zmartwieniem jest: kto im odwali kamień od grobu Mar.16,3 Ich zmartwieniem powinno raczej być: Czy nas straże dopuszczą, czy zerwą pieczęcie,a jeżeli nas dopuszczą to i kamień odwalą, po trzech dniach nie wiedziałyby o istnieniu straży, kiedy składały ciało do grobu straży nie było, nie wiedziały nic o naradzie kapłanów u Piłata, bo i skąd? Świadczyć to może że owe trzy dni są krótkie, albo jak w 30r sabaty są obok siebie, w święta nie wolno było namaszczać ciała i najbliższym dniem możliwym była niedziela rano. Powyższe argumenty całkowicie eliminują możliwość trzy dni po 24 godziny. /D./

Teoria druga

Skoro trzy dobowe okresy nie wytrzymuje krytyki, to pozostaje jeszcze jedna możliwość.

Zmartwychwstanie było w środku tygodnia, usuwa nam to niedzielę jako dzień zmartwychwstania, wiem że przyzwyczajenia są silniejsze niż logika, ale celem naszego rozważania jest dociekanie prawdy a nie udowadnianie tradycji kościelnych. Pascha w 31r wypadła w środę jako  /dzień liczono od zachodu do zachodu słońca/ i święto to również nazywano szabatem, dniem przygotowania był wtorek,. Przyjmujemy zatem że Jezus umiera we wtorek   a Pascha jest w środę i jak mówi Pismo, po szabacie kobiety przyszły do grobu, czyli w czwartek. Teraz trzeba rozważyć wszystkie za i przeciw tej teorii. W Ewangeliach pojawia się zwrot “pierwszego dnia tygodnia” co wszyscy odczytują jako niedzielę. W języku greckim słowa “dzień tygodnia” wywodzi się od słowa “sabaton” w liczbie mnogiej i znaczy też “szabaty” jak i “dzień tygodnia” Skoro istnieje możliwość podwójnego tłumaczenia to istnieje też możliwość podwójnego znaczenia.

Wspomnieć należy że w czasach apostołów nikt nie zajmował się datą śmierci Jezusa, uczniowie pamiętali że przed świętem Paschy Jezus był ukrzyżowany a trzeciego dnia zmartwychwstał i nie interesowało ich to czy to był piątek czy niedziela, liczył się fakt odkupienia a nie data, nad tym zaczęto zastanawiać się 100 lat później. Jeżeli ktokolwiek twierdzi że apostołowie w Jerozolimie święcili niedzielę, to albo nie zna historii albo ją specjalnie wykręca. Historia jednoznacznie stwierdza że wszyscy chrześcijanie w Palestynie obchodzili wszystkie święta żydowskie aż do czasu powstania Ber-Kochby 132r. ne. Chrześcijanie uczęszczali do synagog i świątyni obrzezywali dzieci, tak że przywódcy żydowscy nie wiedzieli do końca kto jest chrześcijaninem a kto nie, więc ok.80 roku w synagogach kazali wszystkim uczestnikom odmawiać na głos bluźnierstwo przeciw Chrystusowi, aby zobaczyć który z wiernych nie odmawia bluźnierstwa i wykluczyć go ze społeczności. Mamy mocny dowód biblijny na to że chrześcijanie w Jerozolimie przestrzegali prawa Mojżeszowego. Jest rok 59 ne. Apostoł Paweł przybył do Jerozolimy i apostołowie powiedzieli do niego:

widzisz bracie, ile to tysięcy Żydów, którzy uwierzyli, a wszyscy gorliwie trzymają się zakonu /prawa Mojżeszowego/ o tobie jednak powiedziano im, że wszystkich Żydów, którzy mieszkają między poganami, nauczasz odstępstwa od Mojżesza, mówiąc, żeby nie obrzezywali dzieci ani też nie zachowywali zwyczajów” Dz.ap.21,20-21

I poradzili Pawłowi aby udowodnił Żydom że zachowuje zakon Dz.Ap.21,24 poprzez zachowanie ceremonii obrzędowych. Po za Palestyną Paweł nauczał że zakon Mojżeszowy ich nie obowiązuje i to mamy w listach do Galatów czy Kolosan i wiersz 25 mówi że decyzja Soboru Jerozolimskiego o zwolnieniu z przestrzegania zakonu dotyczyła chrześcijan poza Palestyną i była to decyzja apostołów. Teraz wracamy do tekstu “pierwszego dnia tygodnia” czy są inne możliwości tłumaczenia tego tekstu, oczywiście że tak! Ks. W. Szczepański przetłumaczył owe teksty następująco:(C)

Gdy Jezus zmartwychwstał nad ranem, pierwszego dnia w tygodniu, oto powstało wielkie trzęsienie ziemi”“A gdy mówili – właśnie o zmroku dnia, który był pierwszym w tygodniu”

Oczywiście ks. Szczepański nie miał ochoty udowadniać zmartwychwstania w tygodniu, ale jego tłumaczenie świadczy że i tak można to oddać. Nie chodzi nam o pierwszy dzień tygodnia lecz dzień w tygodniu.  Tłumaczenie “po sabatach czy po sabacie “ w obu przypadkach byłoby poprawne, po sabacie jako święcie Paschy lub po sabatach jako święcie Paschy i święcie Przaśników bo chociaż wystąpiły jednego dnia były to dwa różne święta.

Całun Turyński

Wiem że dla jednych cauł Turyński jest autentyczny dla innych nie, ale kto nie uznaje całunu jako autentycznego niech ominie ten rozdział. W kwietniu 2010 w internecie ukazał sie artykuł że na całunie Turyńskim pozostał napis aktu zgonu Jezusa, i takie akty wypisywano w czasach rzymskim skazańcom.

„Barbara Frale, mediewalistka zatrudniona w Archiwach Watykańskich, poinformowała o odczytaniu z Całunu Turyńskiego świadectwa zgonu Jezusa. Uczona informuje, że z fragmentów greki, łaciny i hebrajskiego odtworzyła dokument, który wystawiono po jego śmierci.    Sądzę, że udało mi się odczytać certyfikat pogrzebowy Jezusa z Nazaretu – powiedziała Frale. Poinformowała o tym w swojej najnowszej książce pt. Całun Jezusa z Nazaretu.    Całun Turyński wciąż budzi emocje. Tkanina, w którą miało być zawinięte ciało Jezusa Chrystusa niespodziewanie pojawiła się w Europie w średniowieczu. W latach 80. XX wieku wykonano badanie metodą węgla radioaktywnego, które pokazało, że Całun powstał przed około 1000 lat. Ostatnio jednak pojawia się coraz więcej wątpliwości dotyczących wiarygodności badania. Naukowcy podkreślają, że przed 20 laty posługiwano się niedoskonałą techniką i nie wiedziano tego, co obecnie o wpływie zanieczyszczeń na wynik badań. Ponadto inne studia wskazują, że tkanina może być starsza. Data powstania Całunu jest zatem wciąż kwestią otwartą.    Napis, który odczytała Frale, został po raz pierwszy zauważony w 1978 roku. Od tamtej pory znajdowano kolejne litery. Profesor Frale informuje, że odtworzyła litery, z których wielu brakowało. Ze słowa „Tiberiou” przetrwało tylko „iber”, a z „Iesous” pozostało „esou”. Zdaniem uczonej napis brzmiał: „W 16. roku panowania cesarza Tyberiusza, Jezus Narazeńczyk, zdjęty rankiem po tym, jak został skazany przez rzymskiego sędziego na śmierć, gdyż władze żydowskie uznały go winnym, zostaje odesłany w celu pogrzebania go z zastrzeżeniem, że może zostać wydany rodzinie dopiero po upłynięciu  pełnego roku. Podpisano przez”. Podpis urzędnika nie zachował się.    Frale zaznacza, że w tamtych czasach osoby skazane na karę śmierci były grzebane we wspólnych grobach, a po roku ich ciała przekazywano rodzinom. W celu identyfikacji zwłok do tkaniny, którą je owijano, przyklejano pisemny dokument. Atrament z niego mógł zatem odbić się na tkaninie. Jak wiemy, Jezus nie został pochowany we wspólnym grobie, ale w grobowcu podarowanym przez Józefa.    Niektórzy uczeni twierdzą, że litery mogły odbić się ze średniowiecznego relikwiarza dołączonego do Całunu. Jednak profesor Frale uważa, że w tamtych czasach określenie Jezusa mianem Nazarejczyka zostałoby uznane za herezję, gdyż podkreślało to jego ludzką, a nie boską naturę.    Profesor Frale, która jest znana ze swoich badań nad dziejami templariuszy – mediewalistka uważa nawet, że przez pewien czas przechowywali oni Całun – mówi, że odcyfrowany przez nią dokument jest dowodem na wydanie wyroku śmierci na człowieka zwanego Jezusem Nazareńczykiem. Stwierdzenie, czy człowiek ten był też Chrystusem Synem Bożym, jest poza moimi kompetencjami. Moja praca nie jest wyznaniem wiary. Jestem katoliczką, ale wszyscy moi nauczyciele byli ateistami bądź agnostykami, jedynym wierzącym wśród nich był żyd.    Dodaje, że kolejnym dowodem, przemawiającym za autentycznością dokumentu jest fakt, iż napisano go w trzech językach, powszechnie używanych w czasach Jezusa.    Sam Kościół nigdy jednoznacznie nie stwierdził, że Całun jest autentykiem. Nigdy też nie odrzucił go jako falsyfikatu”.

Moja opinia

Jak stwierdza autorka napis jest niekompletny w tym zagubione litery, i odczyt na podstawie domysłu, co eliminuje to jako dowód w naszej sprawie, nie wiadomo czy właściwie odczytano. Zgubione litery mogą zmienić sens. np Data panowania Tyberiusza, zamiast rzymska XVI mogło być XVII lub XVIII dwie kreski mogły zaginąć. 16 rok Tyberiusza świadczyłby że działalność Jezusa trwała tylko 1 rok, ponieważ Biblia mówi że w 15 roku panowania Tyberiusza Jezus przyjął chrzest, chyba że Łukasz policzył od współpanowania z Augustem a setnik od samodzielnego panowania, wtedy mamy 2 lata różnicy. Możemy tym jedynie udowodnić że rok 32 i 33 jako data śmierci jest nie do przyjęcia. W tekście mamy podane że Jezus został zdjęty z krzyża rankiem, ewangelie mówią o wieczornej chwili, ale ewangelie mogą podawać wydarzenia a nie chronologię wydarzeń, a my odczytujemy to jako kolejność. Więc mogło to być następująco: W środę skończyła się oficjalna pascha czyli 15 nisan w tym dniu wieczorem po zachodzie słońca Jezus został aresztowany w czwartek ukrzyżowany a ciało jego zdjęto z krzyża nie wieczorem ale w piątek rano, w tym dniu Józef poszedł do Piłata i poprosił o wydanie ciała Jezusa.Nadszedł piątkowy wieczór a że zbliżał się szabat /sobota/ nie namaszczono ciała,  w niedzielę w nocy lub rano Jezus zmartwychwstał.

To wszystko są teorię które nie potrafię udowodnić. I w tym temacie wciąż jest więcej pytań niż odpowiedzi.I którąś z nich jest prawdziwa.

Zakończenie

Osobiście jestem zwolennikiem roku 30 i 31 n.e. jako daty śmierci naszego Pana. Ostatnia teoria o zmartwychwstaniu w tygodniu ukazuje możliwości tłumaczenia, ale osobiście uważam że niedziela zmartwychwstania była dość mocno ugruntowana w początkowym chrześcijaństwie, chciałem pokazać że przyjęte ogólnie daty śmierci i zmartwychwstania mają tyle samo dowodów co i data śmierci i zmartwychwstania w tygodniu. Jedno jest tu pewne śmierć Chrystusa dała nam odkupienie z naszych grzechów, Jezus wziął na siebie nasze winy i poniósł na krzyż i to jest najważniejsze przesłanie, a nie dzień czy rok jego zgonu.

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – —

C)- Ks. Szczepański “Bóg-Człowiek” Wydawnictwo “ Apostolstwa Modlitwy” Kraków 1950r str.391 wyd. IV.

D Teorie o 3 dniowym 24 godzinnym pobycie Jezusa w grobie wysunął Kościół Boży w Angli zwany czasami Kościołem Armstronga w książce “The Crucifixion Was not on Friday” i “Resurection was not on Sunday” autorstwa Herman L. Hoeh.