Login lub e-mail Hasło   

10milowy angielski - przeskocz problemy już na początku nauki

Odnośnik do oryginalnej publikacji: http://www.youwantyoucan.pl
Sami jesteśmy jeńcami systemu nauczania języka angielskiego skoncentrowanego na gramatyce i poprawnej wymowie (akcent). Czas to zmienić.
Wyświetlenia: 1.377 Zamieszczono 27/04/2011

Cały problem z językiem angielskim, jak i każdym innym językiem obcym, nie polega na zapoznaniu się z gramatyką, ponieważ ta generalnie nie jest taka trudna, zwłaszcza jeżeli dokona się jej porządnej selekcji i wyrzuci elementy zbędne. W języku kluczowa jest znajomość słów, a przede wszystkim, „wygadanie”! Nawet jeżeli bowiem brakuje Ci jakiegoś słowa, a znasz inne, to w sposób opisowy wytłumaczysz każdemu, o co Ci chodzi.

Założeniem tego artykułu jest teza, że łatwiej uczy nam się rzeczy, które są do siebie podobne. Angielski znacząco różni się od polskiego, dlatego musimy tak uporządkować te dwa języki, żeby znaleźć podobieństwa. Najbardziej interesuje nas efektywność nauki, tj. maksymalne zminimalizowanie elementów zbędnych. 

Najpierw spróbujmy odpowiedzieć sobie na kluczowe pytanie: Co rzeczywiście jest mi potrzebne, żeby móc się spokojnie porozumieć?. Po długich przemyśleniach stwierdzamy, że są to następujące elementy :

1)    odpowiednia konstrukcja zdań, żeby wiedzieć, w jaki sposób wypowiadać swoje myśli w przeszłości, obecnie i przyszłości;

2)    zasób słów, które w każdej sytuacji pozwolą Ci wyrazić swoje myśli (dosłownie lub na opisowo w przypadku, gdy jakiegoś słowa nie będziesz znał);

3)    odmiana słów w zależności od konstrukcji zdań.

KONSTRUKCJA ZDAŃ W ZALEŻNOŚCI OD CZASU

W Polsce nie ma z tym większego problemu, ponieważ istnieją tylko 3 czasy: jeden przeszły, jeden teraźniejszy i jeden przyszły.

Większy problem jest w języku angielskim, ponieważ występuje tam aż 16 czasów! Docelowo warto poznać wszystkie, ale na razie wystarczy nam tylko kilka, które pozwolą wyrazić nasze myśli, w zależności od tego, czy będziemy mówić o przeszłości, teraźniejszości lub przyszłości. 

 

Podstawowa konstrukcja zdania twierdzących w języku polskim i angielskim :

JĘZYK POLSKI

Czas przeszły, teraźniejszy, przyszły

Osoba

Czasownik w odpowiednim czasie (orzeczenie)

Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub

Przydawka :

jaka, jakie

jak, gdzie, kiedy

Np. Ja zagrałem w piłkę nożną w szkole.

Ja gram w piłkę nożną w szkole.

Ja zagram w piłkę nożną w szkole.

Czas przeszły, teraźniejszy, przyszły

 

dla konstrukcji „być”

Osoba

Czasownik „być” w odpowiednim czasie

Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub

Przydawka :

jaka, jakie

jak, gdzie, kiedy

Np.: Ja byłem piłkarzem.

Ja jestem piłkarzem.

Ja będę piłkarzem.

JĘZYK ANGIELSKI

Czas przeszły

(Past Simple)

Osoba

Czasownik w 2.formie* (orzeczenie)

* o formach czasownika pod tabelkami

Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub

Przydawka :

jaka, jakie

jak, gdzie, kiedy

Np.: I played football in the school.(Ja zagrałem w piłkę nożną w szkole)

Czas przeszły

(Past Simple)

 

dla konstrukcji „być”

Osoba

“was” – dla 1. i 3. os. liczby pojedynczej

/ “were” – dla pozostałych os. l. poj. i mn.

Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub

Przydawka :

jaka, jakie

jak, gdzie, kiedy

Np.: I was a footballer.(Ja byłem piłkarzem)

Czas teraźniejszy (Present Simple)

Osoba

Czasownik w 1.formie (orzeczenie)

Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub

Przydawka :

jaka, jakie

jak, gdzie, kiedy

Np.: I play football in the school.(Ja gram w piłkę nożną w szkole)

Czas teraźniejszy (Present Simple)

 

dla konstrukcji „być”

Osoba

„am” – dla 1.os. liczby pojedynczej / „is” – dla 3. os. liczby pojedynczej / „are” – dla 2. os. l.poj i całej liczby mnogiej

Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub

Przydawka :

jaka, jakie

jak, gdzie, kiedy

Np.: I am a footballer.(Jestem piłkarzem)

Czas teraźniejszy (Present Continuous)

Osoba

„am” – dla 1.os. liczby pojedynczej / „is” – dla 3. os. liczby pojedynczej / „are” – dla 2. os. l.poj i całej liczby mnogiej

Czasownik w 1.formie + „ing” (orzeczenie)

Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub

Przydawka :

jaka, jakie

jak, gdzie, kiedy

Np.: I am playing football in the school. (Ja gram w piłkę nożną w szkole w tej chwili)

Czas przyszły

(Future Simple)

Osoba

Operator „will”

Czasownik w 1.formie (orzeczenie)

Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub

Przydawka :

jaka, jakie

jak, gdzie, kiedy

Np.: I will play football in the school. (Ja zagram w piłkę nożną w szkole)

 

Podstawowa konstrukcja zdań przeczących w języku polskim i angielskim :

JĘZYK POLSKI

Czas przeszły, teraźniejszy, przyszły

Osoba

„nie”

Czasownik w odpowiednim czasie (orzeczenie)

Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub

Przydawka :

jaka, jakie

jak, gdzie, kiedy

Np.: Ja nie zagrałem w piłkę nożną w szkole.

Ja nie gram w piłkę nożną w szkole.

Ja nie zagram w piłkę nożną w szkole.

Czas przeszły, teraźniejszy, przyszły

 

dla konstrukcji „być”

Osoba

„nie”

Czasownik „być” w odpowiednim czasie

Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub

Przydawka :

jaka, jakie

jak, gdzie, kiedy

Np.: Ja nie byłem piłkarzem.

Ja nie jestem piłkarzem.

Ja nie będę piłkarzem.

JĘZYK ANGIELSKI

Czas przeszły

(Past Simple)

Osoba

Operator „did”

„not”

Czasownik w 1.formie (orzeczenie)

Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub

Przydawka :

jaka, jakie

jak, gdzie, kiedy

Np.: I did not (didn’t) play football in the school. (Ja nie zagrałem w piłkę nożną w szkole)

Czas teraźniejszy (Present Simple)

 

dla konstrukcji „być”

Osoba

“was” – dla 1. i 3. os. liczby pojedynczej

/ “were” – dla pozostałych os. l. poj. i mn.

„not”

Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub

Przydawka :

jaka, jakie

jak, gdzie, kiedy

Np.: I was not (wasn’t) a footballer. (Ja nie byłem piłkarzem)

Czas teraźniejszy (Past Simple)

Osoba

Operator „do” lub „does” (w 3.os. l.poj.)

„not”

Czasownik w 1.formie (orzeczenie)

Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub

Przydawka :

jaka, jakie

jak, gdzie, kiedy

Np.: I do not (don’t) play football in the school. (Ja nie gram w piłkę nożną w szkole)

Czas teraźniejszy (Past Simple)

 

dla konstrukcji „być”

Osoba

„am” – dla 1.os. liczby pojedynczej

/ „are” – dla 2. os. l.poj i całej liczby mnogiej

/ „is” – dla 3. os. liczby pojedynczej

 

 

„not”

Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub

Przydawka :

jaka, jakie

jak, gdzie, kiedy

Np.: I am not a footballer. (Ja nie jestem piłkarzem)

Czas teraźniejszy (Past Continuous)

Osoba

„am” – dla 1.os. liczby pojedynczej

/ „are” – dla 2. os. l.poj i całej liczby mnogiej

/ „is” – dla 3. os. liczby pojedynczej

 

„not”

Czasownik w 1.formie + „ing” (orzeczenie)

Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub

Przydawka :

jaka, jakie

jak, gdzie, kiedy

Np.: I am not playing football in the school. (Ja nie gram w piłkę nożną w szkole w tej chwili)

Czas przyszły

(Future Simple)

Osoba

Operator „will”

„not”

Czasownik w 1.formie (orzeczenie)

Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub

Przydawka :

jaka, jakie

jak, gdzie, kiedy

Np.: I will not (won’t) play football in the school. (Ja nie zagram w piłkę nożną w szkole)

 

Podstawowa konstrukcja zdań pytających typu co? jak? gdzie? kiedy? dlaczego?

w języku polskim i angielskim :

JĘZYK POLSKI

Czas przeszły, teraźniejszy, przyszły

Co, jak, gdzie, kiedy, dlaczego?

Osoba

Czasownik w odpowiednim czasie (orzeczenie)

Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub

Przydawka :

jaka, jakie

jak, gdzie, kiedy

Np.: Gdzie ja zagrałem w piłkę nożną? Dlaczego ja byłem piłkarzem?

Gdzie ja gram w piłkę nożną? Dlaczego ja byłem piłkarzem?

Gdzie ja zagram w piłkę nożną? Dlaczego ja byłem piłkarzem?

Czas przeszły, teraźniejszy, przyszły

 

dla konstrukcji „być”

Co, jak, gdzie, kiedy, dlaczego?

Osoba

Czasownik „być” w odpowiednim czasie

Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub

Przydawka :

jaka, jakie

jak, gdzie, kiedy

Np.: Dlaczego ja byłem piłkarzem?

Dlaczego ja jestem piłkarzem?

Dlaczego ja będę piłkarzem?

JĘZYK ANGIELSKI

Czas przeszły

(Past Simple)

What?How?Where?When?Why?

Operator „did”

Osoba

Czasownik w 1.formie (orzeczenie)

Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub

Przydawka :

jaka, jakie

jak, gdzie, kiedy

Np.: Where did I play football ? (Gdzie ja zagrałem w piłkę nożną?)

Czas przeszły

(Past Simple)

 

dla konstrukcji „być”

What?How?Where?When?Why?

“was” – dla 1. i 3. os. liczby pojedynczej

/ “were” – dla pozostałych os. l. poj. i mn.

Osoba

Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub

Przydawka :

jaka, jakie

jak, gdzie, kiedy

Np.: Why was I a footballer? (Dlaczego ja byłem piłkarzem?)

Czas teraźniejszy (Present Simple)

What?How?Where?When?Why?

Operator „do” lub „does”

Osoba

Czasownik w 1.formie (orzeczenie)

Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub

Przydawka :

jaka, jakie

jak, gdzie, kiedy

Np.: Where do I play football? (Gdzie ja gram w piłkę nożną?)

Czas teraźniejszy (Present Simple)

 

dla konstrukcji “być”

 

 

 

What?How?Where?When?Why?

 

 

„am” – dla 1.os. liczby pojedynczej

/ „are” – dla 2. os. l.poj i całej liczby mnogiej

/ „is” – dla 3. os. liczby pojedynczej

 

 

 

 

Osoba

Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub

Przydawka :

jaka, jakie

jak, gdzie, kiedy

 

Np.: Why am I a footballer? (Dlaczego ja jestem piłkarzem?)

Czas teraźniejszy (Present Continuous)

What?How?Where?When?Why?

„am” – dla 1.os. liczby pojedynczej

/ „are” – dla 2. os. l.poj i całej liczby mnogiej

/ „is” – dla 3. os. liczby pojedynczej

Osoba

Czasownik w 1.formie + „ing” (orzeczenie)

Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub

Przydawka :

jaka, jakie

jak, gdzie, kiedy

Np.: Where am I playing football? (Gdzie ja gram w piłkę nożną w tej chwili?)

Czas przyszły

(Future Simple)

What?How?Where?When?Why?

Operator “will”

Osoba

Czasownik w 1.formie (orzeczenie)

Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub

Przydawka :

jaka, jakie

jak, gdzie, kiedy

Np.: Where will I play football? (Gdzie ja zagram w piłkę nożną?)

 

Podstawowa konstrukcja zdań pytających typu „czy?”

w języku polskim i angielskim :

JĘZYK POLSKI

Czas przeszły, teraźniejszy, przyszły

„Czy”

Osoba

Czasownik w odpowiednim czasie (orzeczenie)

Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub

Przydawka :

jaka, jakie

jak, gdzie, kiedy

Np.: Czy ja zagrałem w piłkę nożną w szkole?

Czy ja gram w piłkę nożną w szkole?

Czy ja zagram w piłkę nożną w szkole?

Czas przeszły, teraźniejszy, przyszły

 

dla konstrukcji „być”

„Czy”

Osoba

Czasownik „być” w odpowiednim czasie (orzeczenie)

Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub

Przydawka :

jaka, jakie

jak, gdzie, kiedy

Np.: Czy ja byłem piłkarzem?

Czy ja jestem piłkarzem?

Czy ja będę piłkarzem?

JĘZYK ANGIELSKI

Czas przeszły (Past Simple)

Operator „Did”

Osoba

Czasownik w 1.formie (orzeczenie)

Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub

Przydawka :

jaka, jakie

jak, gdzie, kiedy

Np.: Did I play football in the school? (Czy ja zagrałem w piłkę nożną w szkole?)

Czas przeszły (Past Simple)

 

dla konstrukcji „być”

 „Was” / „Were”

Osoba

Czasownik w 1.formie (orzeczenie)

Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub

Przydawka :

jaka, jakie

jak, gdzie, kiedy

Np.: Was I a footballer? (Czy ja byłem piłkarzem?)

Czas teraźniejszy (Present Simple)

Operator „Do” lub „Does”

Osoba

Czasownik w 1.formie (orzeczenie)

Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub

Przydawka :

jaka, jakie

jak, gdzie, kiedy

Np.: Do I play football in the school? (Czy ja gram w piłkę nożną w szkole?)

Czas teraźniejszy (Present Simple)

 

dla konstrukcji „być”

„Am” – dla 1.os. liczby pojedynczej

/ „Are” – dla 2. os. l.poj i całej liczby mnogiej

/ „Is” – dla 3. os. liczby pojedynczej

Osoba

Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub

Przydawka :

jaka, jakie

jak, gdzie, kiedy

Np.: Am I a footballer? (Czy ja jestem piłkarzem?)

Czas teraźniejszy (Present Continuous)

„Am” – dla 1.os. liczby pojedynczej

/ „Are” – dla 2. os. l.poj i całej liczby mnogiej

/ „Is” – dla 3. os. liczby pojedynczej

Osoba

Czasownik w 1.formie (orzeczenie) + „ing”

Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub

Przydawka :

jaka, jakie

jak, gdzie, kiedy

Np.: Am I playing football in the school? (Czy ja gram w piłkę nożną w tej chwili?)

Czas przyszły (Future Simple)

Operator „Will”

Osoba

Czasownik w 1.formie (orzeczenie)

Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub

Przydawka :

jaka, jakie

jak, gdzie, kiedy

Np.: Will I play football In the school? (Czy ja zagram w piłkę nożną w szkole?)

SŁOWA

Poniżej słowa, która stanowią 50 % wszystkich pisanych tekstów w języku angielskim!

the

It

This

or

So

when

person

than

back

Even

be

For

but

an

Up

make

Into

then

after

new

to

not

his

will

Out

can

year

now

use

want

of

on

by

my

if

like

your

look

two

because

and

with

from

one

about

time

good

only

how

any

a

he

they

all

who

no

some

come

our

these

in

as

we

would

Get

just

could

its

work

give

that

you

say

there

which

him

them

over

first

day

have

do

her

their

Go

know

see

think

well

most

I

at

she

what

Me

take

other

also

way

us

Nie podajemy żadnej dodatkowej listy słów, ponieważ uważamy, że kolejne kilkaset słów powinno być związanych z Twoimi zainteresowaniami, kierunkiem studiów i/lub branżą, w jakiej funkcjonujesz. Spróbuj znaleźć na Internecie taką listę lub sam ją sobie stwórz. Pamiętaj przy tym cały czas o najważniejszym: efektywność komunikowania to podstawa, dlatego ucz się tylko tych słów, których rzeczywiście będziesz potrzebował, stopniowo poszerzając ich zasób.

ODMIANA SŁÓW

W języku polskim z odmianą jest spory problem, ponieważ musimy odmieniać przez: czasy, przypadki, rodzaje, a także liczbę mnogą lub pojedynczą.  W języku angielskim jest z tym dużo łatwiej (na co wcale się nie gniewamy). Nie ma odmiany przez przypadki, rodzaje oraz liczbę mnogą i pojedynczą. Pozostaje jedynie opanowanie dwóch elementów (oba  dotyczą czasowników):

  1. W języku angielskim czasowniki w 3. osobie liczby pojedynczej w czasie teraźniejszym występują z „s” na końcu.
  2. W języku angielskim czasowniki mogą być regularne lub nieregularne. W przypadku tych drugich występują ich 3 formy, uzależnione głównie od czasu, w jakim je używamy (patrz niżej). Czasowniki regularne natomiast w swojej podstawowej formie mają taką samą postać, jak nieregularne, natomiast dla 2. i 3. formy dodajemy do czasownika końcówkę „ed” (np. played, finished).

Jak zostało wyżej wspomniane czasowniki w języku angielski występują w 3 formach :

  • 1. forma – czasownik w podstawowej postaci, używana w czasie teraźniejszym, przyszłym (po operatorze „will”) oraz w przeszłym w pytaniach i przeczeniach.
  • 2. forma – czasownik w odmienionej postaci (w zależności od tego, czy jest to czasownik regularny czy nieregularny), używany w czasie przeszłym Past Simple w zdaniach twierdzących.
  • 3. forma – czasownik w odmienionej postaci (w zależności od tego, czy jest to czasownik regularny czy nieregularny), używany głównie w czasie przeszłym Present Perfect w zdaniach twierdzących oraz stronie biernej – na razie ta forma nie jest nam potrzebna.

Jeżeli będziesz chciał użyć dowolnego interesującego Cię czasownika w formie innej niż podstawowa, wystarczy, że wpiszesz w Google „czasowniki nieregularne w języku angielskim” i znajdziesz wiele tabelek, które Ci pomogą.

Powtórzymy jeszcze raz najważniejszą zasadę, jaka powinna wynikać z tego posta: mów po angielsku, gdzie i ile się tylko da oraz stale poszerzaj słownictwo, które jest Ci potrzebne!

 

Podobne artykuły


16
komentarze: 111 | wyświetlenia: 1789
13
komentarze: 11 | wyświetlenia: 476
13
komentarze: 8 | wyświetlenia: 728
12
komentarze: 24 | wyświetlenia: 1297
11
komentarze: 0 | wyświetlenia: 1135
11
komentarze: 4 | wyświetlenia: 728
11
komentarze: 1 | wyświetlenia: 829
10
komentarze: 298 | wyświetlenia: 806
10
komentarze: 2 | wyświetlenia: 573
10
komentarze: 3 | wyświetlenia: 538
10
komentarze: 1 | wyświetlenia: 505
10
komentarze: 10 | wyświetlenia: 472
9
komentarze: 7 | wyświetlenia: 395
9
komentarze: 2 | wyświetlenia: 534
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy





  Strzyga  (www),  28/04/2011

Did I understand anything??? Nooooooo... Nigdy nie potrafiłam załapać angielskiej gramatyki z takich rozpisek. Załapałam ją dopiero wtedy gdy wyjechałam za granicę.

praktyka czyni mistrza



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska