Sami jesteśmy jeńcami systemu nauczania języka angielskiego skoncentrowanego na gramatyce i poprawnej wymowie (akcent). Czas to zmienić.
Cały problem z językiem angielskim, jak i każdym innym językiem obcym, nie polega na zapoznaniu się z gramatyką, ponieważ ta generalnie nie jest taka trudna, zwłaszcza jeżeli dokona się jej porządnej selekcji i wyrzuci elementy zbędne. W języku kluczowa jest znajomość słów, a przede wszystkim, „wygadanie”! Nawet jeżeli bowiem brakuje Ci jakiegoś słowa, a znasz inne, to w sposób opisowy wytłumaczysz każdemu, o co Ci chodzi.
Założeniem tego artykułu jest teza, że łatwiej uczy nam się rzeczy, które są do siebie podobne. Angielski znacząco różni się od polskiego, dlatego musimy tak uporządkować te dwa języki, żeby znaleźć podobieństwa. Najbardziej interesuje nas efektywność nauki, tj. maksymalne zminimalizowanie elementów zbędnych.
Najpierw spróbujmy odpowiedzieć sobie na kluczowe pytanie: Co rzeczywiście jest mi potrzebne, żeby móc się spokojnie porozumieć?. Po długich przemyśleniach stwierdzamy, że są to następujące elementy :
1) odpowiednia konstrukcja zdań, żeby wiedzieć, w jaki sposób wypowiadać swoje myśli w przeszłości, obecnie i przyszłości;
2) zasób słów, które w każdej sytuacji pozwolą Ci wyrazić swoje myśli (dosłownie lub na opisowo w przypadku, gdy jakiegoś słowa nie będziesz znał);
3) odmiana słów w zależności od konstrukcji zdań.
KONSTRUKCJA ZDAŃ W ZALEŻNOŚCI OD CZASU
W Polsce nie ma z tym większego problemu, ponieważ istnieją tylko 3 czasy: jeden przeszły, jeden teraźniejszy i jeden przyszły.
Większy problem jest w języku angielskim, ponieważ występuje tam aż 16 czasów! Docelowo warto poznać wszystkie, ale na razie wystarczy nam tylko kilka, które pozwolą wyrazić nasze myśli, w zależności od tego, czy będziemy mówić o przeszłości, teraźniejszości lub przyszłości.
Podstawowa konstrukcja zdania twierdzących w języku polskim i angielskim :
JĘZYK POLSKI |
||||
Czas przeszły, teraźniejszy, przyszły |
Osoba |
Czasownik w odpowiednim czasie (orzeczenie) |
Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub Przydawka : jaka, jakie jak, gdzie, kiedy |
|
Np. Ja zagrałem w piłkę nożną w szkole. Ja gram w piłkę nożną w szkole. Ja zagram w piłkę nożną w szkole. |
||||
Czas przeszły, teraźniejszy, przyszły
dla konstrukcji „być” |
Osoba |
Czasownik „być” w odpowiednim czasie |
Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub Przydawka : jaka, jakie jak, gdzie, kiedy |
|
Np.: Ja byłem piłkarzem. Ja jestem piłkarzem. Ja będę piłkarzem. |
||||
JĘZYK ANGIELSKI |
||||
Czas przeszły (Past Simple) |
Osoba |
Czasownik w 2.formie* (orzeczenie) * o formach czasownika pod tabelkami |
Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub Przydawka : jaka, jakie jak, gdzie, kiedy |
|
Np.: I played football in the school.(Ja zagrałem w piłkę nożną w szkole) |
||||
Czas przeszły (Past Simple)
dla konstrukcji „być” |
Osoba |
“was” – dla 1. i 3. os. liczby pojedynczej / “were” – dla pozostałych os. l. poj. i mn. |
Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub Przydawka : jaka, jakie jak, gdzie, kiedy |
|
Np.: I was a footballer.(Ja byłem piłkarzem) |
||||
Czas teraźniejszy (Present Simple) |
Osoba |
Czasownik w 1.formie (orzeczenie) |
Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub Przydawka : jaka, jakie jak, gdzie, kiedy |
|
Np.: I play football in the school.(Ja gram w piłkę nożną w szkole) |
||||
Czas teraźniejszy (Present Simple)
dla konstrukcji „być” |
Osoba |
„am” – dla 1.os. liczby pojedynczej / „is” – dla 3. os. liczby pojedynczej / „are” – dla 2. os. l.poj i całej liczby mnogiej |
Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub Przydawka : jaka, jakie jak, gdzie, kiedy |
|
Np.: I am a footballer.(Jestem piłkarzem) |
||||
Czas teraźniejszy (Present Continuous) |
Osoba |
„am” – dla 1.os. liczby pojedynczej / „is” – dla 3. os. liczby pojedynczej / „are” – dla 2. os. l.poj i całej liczby mnogiej |
Czasownik w 1.formie + „ing” (orzeczenie) |
Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub Przydawka : jaka, jakie jak, gdzie, kiedy |
Np.: I am playing football in the school. (Ja gram w piłkę nożną w szkole w tej chwili) |
||||
Czas przyszły (Future Simple) |
Osoba |
Operator „will” |
Czasownik w 1.formie (orzeczenie) |
Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub Przydawka : jaka, jakie jak, gdzie, kiedy |
Np.: I will play football in the school. (Ja zagram w piłkę nożną w szkole) |
Podstawowa konstrukcja zdań przeczących w języku polskim i angielskim :
JĘZYK POLSKI |
||||||
Czas przeszły, teraźniejszy, przyszły |
Osoba |
„nie” |
Czasownik w odpowiednim czasie (orzeczenie) |
Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub Przydawka : jaka, jakie jak, gdzie, kiedy |
||
Np.: Ja nie zagrałem w piłkę nożną w szkole. Ja nie gram w piłkę nożną w szkole. Ja nie zagram w piłkę nożną w szkole. |
||||||
Czas przeszły, teraźniejszy, przyszły
dla konstrukcji „być” |
Osoba |
„nie” |
Czasownik „być” w odpowiednim czasie |
Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub Przydawka : jaka, jakie jak, gdzie, kiedy |
||
Np.: Ja nie byłem piłkarzem. Ja nie jestem piłkarzem. Ja nie będę piłkarzem. |
||||||
JĘZYK ANGIELSKI |
||||||
Czas przeszły (Past Simple) |
Osoba |
Operator „did” |
„not” |
Czasownik w 1.formie (orzeczenie) |
Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub Przydawka : jaka, jakie jak, gdzie, kiedy |
|
Np.: I did not (didn’t) play football in the school. (Ja nie zagrałem w piłkę nożną w szkole) |
||||||
Czas teraźniejszy (Present Simple)
dla konstrukcji „być” |
Osoba |
“was” – dla 1. i 3. os. liczby pojedynczej / “were” – dla pozostałych os. l. poj. i mn. |
„not” |
Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub Przydawka : jaka, jakie jak, gdzie, kiedy |
||
Np.: I was not (wasn’t) a footballer. (Ja nie byłem piłkarzem) |
||||||
Czas teraźniejszy (Past Simple) |
Osoba |
Operator „do” lub „does” (w 3.os. l.poj.) |
„not” |
Czasownik w 1.formie (orzeczenie) |
Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub Przydawka : jaka, jakie jak, gdzie, kiedy |
|
Np.: I do not (don’t) play football in the school. (Ja nie gram w piłkę nożną w szkole) |
||||||
Czas teraźniejszy (Past Simple)
dla konstrukcji „być” |
Osoba |
„am” – dla 1.os. liczby pojedynczej / „are” – dla 2. os. l.poj i całej liczby mnogiej / „is” – dla 3. os. liczby pojedynczej
|
„not” |
Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub Przydawka : jaka, jakie jak, gdzie, kiedy |
||
Np.: I am not a footballer. (Ja nie jestem piłkarzem) |
||||||
Czas teraźniejszy (Past Continuous) |
Osoba |
„am” – dla 1.os. liczby pojedynczej / „are” – dla 2. os. l.poj i całej liczby mnogiej / „is” – dla 3. os. liczby pojedynczej |
„not” |
Czasownik w 1.formie + „ing” (orzeczenie) |
Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub Przydawka : jaka, jakie jak, gdzie, kiedy |
|
Np.: I am not playing football in the school. (Ja nie gram w piłkę nożną w szkole w tej chwili) |
||||||
Czas przyszły (Future Simple) |
Osoba |
Operator „will” |
„not” |
Czasownik w 1.formie (orzeczenie) |
Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub Przydawka : jaka, jakie jak, gdzie, kiedy |
|
Np.: I will not (won’t) play football in the school. (Ja nie zagram w piłkę nożną w szkole) |
||||||
Podstawowa konstrukcja zdań pytających typu co? jak? gdzie? kiedy? dlaczego?
w języku polskim i angielskim :
JĘZYK POLSKI |
|||||
Czas przeszły, teraźniejszy, przyszły |
Co, jak, gdzie, kiedy, dlaczego? |
Osoba |
Czasownik w odpowiednim czasie (orzeczenie) |
Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub Przydawka : jaka, jakie jak, gdzie, kiedy |
|
Np.: Gdzie ja zagrałem w piłkę nożną? Dlaczego ja byłem piłkarzem? Gdzie ja gram w piłkę nożną? Dlaczego ja byłem piłkarzem? Gdzie ja zagram w piłkę nożną? Dlaczego ja byłem piłkarzem? |
|||||
Czas przeszły, teraźniejszy, przyszły
dla konstrukcji „być” |
Co, jak, gdzie, kiedy, dlaczego? |
Osoba |
Czasownik „być” w odpowiednim czasie |
Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub Przydawka : jaka, jakie jak, gdzie, kiedy |
|
Np.: Dlaczego ja byłem piłkarzem? Dlaczego ja jestem piłkarzem? Dlaczego ja będę piłkarzem? |
|||||
JĘZYK ANGIELSKI |
|||||
Czas przeszły (Past Simple) |
What?How?Where?When?Why? |
Operator „did” |
Osoba |
Czasownik w 1.formie (orzeczenie) |
Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub Przydawka : jaka, jakie jak, gdzie, kiedy |
Np.: Where did I play football ? (Gdzie ja zagrałem w piłkę nożną?) |
|||||
Czas przeszły (Past Simple)
dla konstrukcji „być” |
What?How?Where?When?Why? |
“was” – dla 1. i 3. os. liczby pojedynczej / “were” – dla pozostałych os. l. poj. i mn. |
Osoba |
Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub Przydawka : jaka, jakie jak, gdzie, kiedy |
|
Np.: Why was I a footballer? (Dlaczego ja byłem piłkarzem?) |
|||||
Czas teraźniejszy (Present Simple) |
What?How?Where?When?Why? |
Operator „do” lub „does” |
Osoba |
Czasownik w 1.formie (orzeczenie) |
Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub Przydawka : jaka, jakie jak, gdzie, kiedy |
Np.: Where do I play football? (Gdzie ja gram w piłkę nożną?) |
|||||
Czas teraźniejszy (Present Simple)
dla konstrukcji “być” |
What?How?Where?When?Why? |
„am” – dla 1.os. liczby pojedynczej / „are” – dla 2. os. l.poj i całej liczby mnogiej / „is” – dla 3. os. liczby pojedynczej |
Osoba |
Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub Przydawka : jaka, jakie jak, gdzie, kiedy |
|
|
Np.: Why am I a footballer? (Dlaczego ja jestem piłkarzem?) |
||||
Czas teraźniejszy (Present Continuous) |
What?How?Where?When?Why? |
„am” – dla 1.os. liczby pojedynczej / „are” – dla 2. os. l.poj i całej liczby mnogiej / „is” – dla 3. os. liczby pojedynczej |
Osoba |
Czasownik w 1.formie + „ing” (orzeczenie) |
Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub Przydawka : jaka, jakie jak, gdzie, kiedy |
Np.: Where am I playing football? (Gdzie ja gram w piłkę nożną w tej chwili?) |
|||||
Czas przyszły (Future Simple) |
What?How?Where?When?Why? |
Operator “will” |
Osoba |
Czasownik w 1.formie (orzeczenie) |
Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub Przydawka : jaka, jakie jak, gdzie, kiedy |
Np.: Where will I play football? (Gdzie ja zagram w piłkę nożną?) |
Podstawowa konstrukcja zdań pytających typu „czy?”
w języku polskim i angielskim :
JĘZYK POLSKI |
||||
Czas przeszły, teraźniejszy, przyszły |
„Czy” |
Osoba |
Czasownik w odpowiednim czasie (orzeczenie) |
Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub Przydawka : jaka, jakie jak, gdzie, kiedy |
Np.: Czy ja zagrałem w piłkę nożną w szkole? Czy ja gram w piłkę nożną w szkole? Czy ja zagram w piłkę nożną w szkole? |
||||
Czas przeszły, teraźniejszy, przyszły
dla konstrukcji „być” |
„Czy” |
Osoba |
Czasownik „być” w odpowiednim czasie (orzeczenie) |
Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub Przydawka : jaka, jakie jak, gdzie, kiedy |
Np.: Czy ja byłem piłkarzem? Czy ja jestem piłkarzem? Czy ja będę piłkarzem? |
||||
JĘZYK ANGIELSKI |
||||
Czas przeszły (Past Simple) |
Operator „Did” |
Osoba |
Czasownik w 1.formie (orzeczenie) |
Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub Przydawka : jaka, jakie jak, gdzie, kiedy |
Np.: Did I play football in the school? (Czy ja zagrałem w piłkę nożną w szkole?) |
||||
Czas przeszły (Past Simple)
dla konstrukcji „być” |
„Was” / „Were” |
Osoba |
Czasownik w 1.formie (orzeczenie) |
Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub Przydawka : jaka, jakie jak, gdzie, kiedy |
Np.: Was I a footballer? (Czy ja byłem piłkarzem?) |
||||
Czas teraźniejszy (Present Simple) |
Operator „Do” lub „Does” |
Osoba |
Czasownik w 1.formie (orzeczenie) |
Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub Przydawka : jaka, jakie jak, gdzie, kiedy |
Np.: Do I play football in the school? (Czy ja gram w piłkę nożną w szkole?) |
||||
Czas teraźniejszy (Present Simple)
dla konstrukcji „być” |
„Am” – dla 1.os. liczby pojedynczej / „Are” – dla 2. os. l.poj i całej liczby mnogiej / „Is” – dla 3. os. liczby pojedynczej |
Osoba |
Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub Przydawka : jaka, jakie jak, gdzie, kiedy |
|
Np.: Am I a footballer? (Czy ja jestem piłkarzem?) |
||||
Czas teraźniejszy (Present Continuous) |
„Am” – dla 1.os. liczby pojedynczej / „Are” – dla 2. os. l.poj i całej liczby mnogiej / „Is” – dla 3. os. liczby pojedynczej |
Osoba |
Czasownik w 1.formie (orzeczenie) + „ing” |
Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub Przydawka : jaka, jakie jak, gdzie, kiedy |
Np.: Am I playing football in the school? (Czy ja gram w piłkę nożną w tej chwili?) |
||||
Czas przyszły (Future Simple) |
Operator „Will” |
Osoba |
Czasownik w 1.formie (orzeczenie) |
Dopełnienie : kogo/co, kogo/czego, komu/czemu i/lub Przydawka : jaka, jakie jak, gdzie, kiedy |
Np.: Will I play football In the school? (Czy ja zagram w piłkę nożną w szkole?) |
SŁOWA
Poniżej słowa, która stanowią 50 % wszystkich pisanych tekstów w języku angielskim!
the |
It |
This |
or |
So |
when |
person |
than |
back |
Even |
be |
For |
but |
an |
Up |
make |
Into |
then |
after |
new |
to |
not |
his |
will |
Out |
can |
year |
now |
use |
want |
of |
on |
by |
my |
if |
like |
your |
look |
two |
because |
and |
with |
from |
one |
about |
time |
good |
only |
how |
any |
a |
he |
they |
all |
who |
no |
some |
come |
our |
these |
in |
as |
we |
would |
Get |
just |
could |
its |
work |
give |
that |
you |
say |
there |
which |
him |
them |
over |
first |
day |
have |
do |
her |
their |
Go |
know |
see |
think |
well |
most |
I |
at |
she |
what |
Me |
take |
other |
also |
way |
us |
Nie podajemy żadnej dodatkowej listy słów, ponieważ uważamy, że kolejne kilkaset słów powinno być związanych z Twoimi zainteresowaniami, kierunkiem studiów i/lub branżą, w jakiej funkcjonujesz. Spróbuj znaleźć na Internecie taką listę lub sam ją sobie stwórz. Pamiętaj przy tym cały czas o najważniejszym: efektywność komunikowania to podstawa, dlatego ucz się tylko tych słów, których rzeczywiście będziesz potrzebował, stopniowo poszerzając ich zasób.
ODMIANA SŁÓW
W języku polskim z odmianą jest spory problem, ponieważ musimy odmieniać przez: czasy, przypadki, rodzaje, a także liczbę mnogą lub pojedynczą. W języku angielskim jest z tym dużo łatwiej (na co wcale się nie gniewamy). Nie ma odmiany przez przypadki, rodzaje oraz liczbę mnogą i pojedynczą. Pozostaje jedynie opanowanie dwóch elementów (oba dotyczą czasowników):
- W języku angielskim czasowniki w 3. osobie liczby pojedynczej w czasie teraźniejszym występują z „s” na końcu.
- W języku angielskim czasowniki mogą być regularne lub nieregularne. W przypadku tych drugich występują ich 3 formy, uzależnione głównie od czasu, w jakim je używamy (patrz niżej). Czasowniki regularne natomiast w swojej podstawowej formie mają taką samą postać, jak nieregularne, natomiast dla 2. i 3. formy dodajemy do czasownika końcówkę „ed” (np. played, finished).
Jak zostało wyżej wspomniane czasowniki w języku angielski występują w 3 formach :
- 1. forma – czasownik w podstawowej postaci, używana w czasie teraźniejszym, przyszłym (po operatorze „will”) oraz w przeszłym w pytaniach i przeczeniach.
- 2. forma – czasownik w odmienionej postaci (w zależności od tego, czy jest to czasownik regularny czy nieregularny), używany w czasie przeszłym Past Simple w zdaniach twierdzących.
- 3. forma – czasownik w odmienionej postaci (w zależności od tego, czy jest to czasownik regularny czy nieregularny), używany głównie w czasie przeszłym Present Perfect w zdaniach twierdzących oraz stronie biernej – na razie ta forma nie jest nam potrzebna.
Jeżeli będziesz chciał użyć dowolnego interesującego Cię czasownika w formie innej niż podstawowa, wystarczy, że wpiszesz w Google „czasowniki nieregularne w języku angielskim” i znajdziesz wiele tabelek, które Ci pomogą.
Powtórzymy jeszcze raz najważniejszą zasadę, jaka powinna wynikać z tego posta: mów po angielsku, gdzie i ile się tylko da oraz stale poszerzaj słownictwo, które jest Ci potrzebne!
Źródło: http://www.youwantyoucan.pl