JustPaste.it

Sprawdzanie efektów pozycjonowania

Przed kilkoma latami głównym celem pozycjonowania było osiągnięcie 1 pozycji dla wybranych, nie zawsze najbardziej efektywnych słów kluczowych.

Przed kilkoma latami głównym celem pozycjonowania było osiągnięcie 1 pozycji dla wybranych, nie zawsze najbardziej efektywnych słów kluczowych.

 

Zarówno pozycjoner, jak i jego klient, byli zadowoleni z zajmowania przez stronę wysokich pozycji i dopiero z czasem zaczęto zwracać uwagę na tak istotne elementy jak sprawdzenie, czy pozycja ta przekłada się na wzrost ruchu na stronie, a nawet na konwersję, np. w postaci założenia konta lub dokonania zamówienia w sklepie. Do skutecznych działań niezbędne będą nam zatem 2 narzędzia dla webmasterów, jakimi są:

  • narzędzie umożliwiające sprawdzanie pozycji w wyszukiwarkach;
  • system statystyk, np. Google Analytics.

W jaki sposób podejść do tematu analizy efektów i dostosowywać do nich swoje działania? Przyjrzyjmy się temu na przykładzie jednej ze stron, istniejącej już od kilku lat i zajmującej stabilne pozycje dla większości fraz. Zarówno dzięki optymalizacji, jak wzmocnieniu strony linkami przychodzącymi, stronę można znaleźć w top 5 m.in. po wyszukaniu następujących fraz:

  • astronomia

27db736305f13bcf0c8f7514d280d95c.png

  • galaktyki

 

  • 7ae6dfe18df905e2c8e8ad60fcc92dd8.pngpodział galaktyk

cfc559fbc1371a6cf1f08323497583af.pngCzy jednak wysokie pozycje dla tych zapytań generują wejścia z wyszukiwarek? Poniższe dane prezentują miesięczną ilość wejść organicznych (głównie z Google) dla wymienionych fraz (dane na podstawie Google Analytics):

  • astronomia - 1032 odwiedziny

  • 9b401ec8f8eee45c5774cadcdee19ed0.pnggalaktyki - 153 odwiedziny
  • d82694079b42a9e62dafee071c317a26.pngpodział galaktyk - 4 odwiedziny

891a34dffd815a50be52ebda086a2bc8.png
Widać tu ogromną różnicę w tym, jak wysoka pozycja dla analizowanych słów kluczowych odbija się na wzroście ruchu na stronie. Jak więc zareagować na takie statystyki? Pierwsza z fraz przynosi oczekiwane korzyści, tzn. wysoka pozycja = spory ruch na stronie, dlatego też dalsze działania w kierunku pozycjonowania tej strony powinny się skupić m.in. na słowie „astronomia”.

Jednak frazy związane z galaktykami zdecydowanie wymagają naniesienia zmian. Mimo że ilość odwiedzin dla słowa „galaktyki” nie jest imponująca, to jednak poprawa pozycji z obecnej 5-6 o kilka oczek w górę powinna zwiększyć w niewielkim stopniu ilość wejść na stronę. Skoro więc topowe pozycje strony dla frazy „podział galaktyk” nie dały praktycznie żadnych korzyści, pora usunąć ją z monitora pozycji i poszukać jej innego odpowiednika, np. na podstawie danych z narzędzia propozycji słów kluczowych Google AdWords, albo w większym stopniu skupić się na słowie „galaktyki”.

Tym samym eliminujemy bezskuteczną frazę i możemy przejść do ponownej optymalizacji strony, tym razem pod kątem słów kluczowych generujących - co prawda niewielki, ale jednak - ruch. Po uzyskaniu wysokich pozycji dla nowych fraz, wykonajmy analizę ponownie i upewnijmy się co do tego, że tym razem strona została zoptymalizowana pod kątem odpowiednich słów kluczowych. W szczególności warto wzmocnić zdobywanie linków z anchorami, które pomogą w podniesieniu pozycji już w obrębie top 10, ponieważ widać znaczną różnicę pomiędzy skokiem np. o 3 pozycje z 20 na 17-tą a tym, kiedy pozycja zmienia się z 10 na 7-mą, albo jeszcze lepiej - z 3 na 1-szą.

Taka analiza powinna być prowadzona systematycznie, w szczególności dla nowo dodanych fraz oraz takich, które w ostatnim czasie wskoczyły na topowe pozycje, czyli wtedy gdy ich wpływ na ruch będzie najbardziej widoczny. Nie zapominajmy więc o głównym celu pozycjonowania, jakim nie są wysokie pozycje dla dowolnych fraz tylko takie, które wpłyną na wzrost ruchu z wyszukiwarek i w rezultacie zwiększą szanse na konwersję.