Login lub e-mail Hasło   

Ból głowy a dieta

Najnowsze badania wykazują, że jedząc niektóre produkty spożywcze zwiększamy ryzyko wystąpienia migreny!
Wyświetlenia: 2.307 Zamieszczono 04/05/2011

Szacuje się, że migrenowe bóle głowy mogą dotykać od 8 do nawet 20% populacji. Większość osób cierpiących na przewlekłe bóle głowy twierdzi, że dolegliwości są wzmocnione po spożyciu niektórych produktów spożywczych. Ból głowy utrudnia normalne funkcjonowanie w ciągu dnia, zaburza nasze życie rodzinne i pracę. Wiadomo, że ból głowy może być wywołany przez stres, uwarunkowania rodzinne, ale ostatnio podkreśla się również wpływ czynników żywieniowych. Dodatkowo, bóle zaostrzają się, jeśli stosujemy diety głodówkowe lub gdy zbyt mało śpimy.

Badania naukowe potwierdziły, że u osoby cierpiące na migrenowe bóle głowy są bardziej na nie narażone, ponieważ ich organizm "nie potrafi" usunąć pewnych aminokwasów obecnych w produktach spożywczych. Oznacza to, że po zjedzeniu danego posiłku, organizm trawi pożywienie, wchłania, ale nie potrafi wydalić określonych związków.

 
Nasuwa się tu pytanie: jakich produktów powinniśmy zatem unikać, aby zapobiec bólom głowy?


Na liście produktów sprzyjających występowaniu bólu głowy znajdują się napoje alkoholowe (szczególnie czerwone wino), sery żółte (dojrzałe), ryby w puszce (np. tuńczyk konserwowy, śledzie w zalewie), produkty marynowane a nawet niektóre owoce - spożywane przez nas często banany, maliny oraz awokado mogą sprzyjać migrenom!

Dlaczego akurat banany, wino czy tuńczyk w puszce? Wymienione produkty spożywcze zawierają w swoim składzie związki sprzyjające bólom głowy, nazywane aminami. Są to związki azotowe, które w żywności najczęściej odpowiadają za smak, charakterystyczny zapach oraz aromat. Aminy wywołujące bóle głowy to histamina, tyramina, fenyletylamina. Osoby cierpiące na przewlekłe bóle głowy nie są w stanie w odpowiednio szybkim tempie metabolizować te związki. W konsekwencji tego, aminy utrzymują się dłużej w organizmie wywołując migrenę.

U niektórych osób występują także predyspozycje genetyczne do nieprawidłowego metabolizowania amin, ponieważ brakuje im enzymu odpowiedzialnego za ich przemianę (monoaminooksydaza).

Jeśli doświadczasz częstego bólu głowy, prowadź przez dłuższy czas dzienniczek żywieniowy - spisuj zjadane przez Ciebie produkty, pory dnia, o których zjadasz posiłki oraz swój nastrój. Być może łatwiej będzie Ci zidentyfikować przyczynę bólu głowy. Poza tym regularnie stosuj aktywność fizyczną, staraj się niepotrzebnie nie stresować oraz zmień dietę na bardziej zbilansowaną.

Podobne artykuły


25
komentarze: 38 | wyświetlenia: 3727
5
komentarze: 1 | wyświetlenia: 2421
24
komentarze: 10 | wyświetlenia: 27750
14
komentarze: 2 | wyświetlenia: 21272
12
komentarze: 1 | wyświetlenia: 9387
9
komentarze: 2 | wyświetlenia: 46891
7
komentarze: 0 | wyświetlenia: 85611
5
komentarze: 0 | wyświetlenia: 1360
149
komentarze: 36 | wyświetlenia: 81137
40
komentarze: 41 | wyświetlenia: 155241
36
komentarze: 14 | wyświetlenia: 7784
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy





a ja tak lubię banany.... :(

  Strzyga  (www),  05/05/2011

A ja jak małpka, wcinam dużo bananów i nie boli mnie głowa. Nie ma co uogólniać...

  hussair  (www),  05/05/2011

Jem 5-10 bananów dziennie od jakichś dwóch lat. Ale Autorka nie twierdzi, że one "migernują" każdego, tylko, że mogą niektórych. Myślę, że banan to takie dobrodziejstwo, że zagraża migrenowaniem ekstremalnie rzadko. :)

  Kamila ORDON  (www),  13/03/2012

Kiwi i porzeczka: C U D O !! ♥♥♥♥♥

  hussair  (www),  13/03/2012

Cudo, owszem. Polecam sałatkę z bananów, kiwi, pomarańczy i jagód (lub zamiast jagód daktyle) - to moja kolacja od dwóch już prawie tygodni. :)



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska