Login lub e-mail Hasło   

Czy odstawienie pieczywa pomoże schudnąć?

Czy rezygnacja z jedzenia pieczywa naprawdę pomaga schudnąć? Pieczywo to przecież podstawa naszej diety. Jakimi zasadami się kierować wybierając chleb czy bułki?
Wyświetlenia: 2.250 Zamieszczono 03/06/2011

 

Pieczywo to podstawowy składnik diety niemal każdego człowieka. Pod względem wartości odżywczej, najzdrowsze jest pieczywo ciemne - wypiekane z mąki razowej, pszennej lub żytniej, która zawiera więcej witamin i składników mineralnych oraz błonnik. Przy stosunkowo niewielkiej zawartości tłuszczu, pieczywo cechuje się dużą wartością energetyczną, dostarczając około 250 - 350 kcal /100g.

 

Poniżej przedstawiona jest wartość energetyczna wybranych rodzajów pieczywa:

Bułka sojowa z ziarnami - 295kcal

Bułka grahamka - 230kcal

Bułka z dynią - 260kcal

Kromka chleba graham - 65kcal

Kromka chleba orkiszowego - 95kcal

Kromka chleba razowego - 75kcal

Kromka chleba bezglutenowego - 45kcal



Wiele osób rozpoczynających odchudzanie zastanawia się, czy warto rezygnować z pieczywa. Odpowiedź brzmi: nie!

Generalnie, jeśli chcesz schudnąć, zmienić na lepsze swój dotychczasowy sposób żywienia, to kieruj się następującymi zasadami:

1. Nie rezygnuj z pieczywa, ale ogranicz jego ILOŚĆ w diecie. Ograniczenie ilości przyniesie efekty odchudzania. Jeśli nie wiesz, ile pieczywa w ciągu dnia powinnaś zjadać, skontaktuj się z dietetykiem, który zaplanuje Twoją dietę i określi jak powinna wyglądać Twoja porcja.

2. Jeżeli zjadasz w ciągu dnia np. 4 posiłki i w jednym z nich już pojawiło się pieczywo, to w kolejnych zamiast kanapek zaplanuj coś innego, np. jogurt naturalny z suszonymi owocami, sałatkę warzywną czy też szklankę soku bez dodatku cukru.

3. Uważaj na pieczywo chrupkie! Okazuje się, że jest ono źródłem akrylamidu – potencjalnie rakotwórczej substancji! Akrylami powstaje w produktach o dużej zawartości węglowodanów, poddanych działaniu wysokiej temperatury, a więc także w chrupkach, frytkach, ciastach, płatkach śniadaniowych. Urząd Kontroli Żywności w Norwegii stwierdził co prawda, że poziom akrylamidu w pieczywie light jest tak niski, że korzyści ze spożywania tego pieczywa są znacznie większe niż szkody, ale jak we wszystkim należy zachować tu umiar.

4. Ze względu na zachowanie jak najlepszego zdrowia, unikaj pieczenia chleba w tosterze na brązowo! Przetworzona w wysokich temperaturach żywność jest źródłem akrylamidu.

5. I najważniejsze: urozmaicaj swoją dietę! Jedz różne rodzaje pieczywa, tak aby dostarczyć do organizmu dużo różnorodnych składników odżywczych oraz błonnik. Pieczywo z dodatkiem pełnych nasion roślin oleistych: słonecznika, dyni, sezamu, lnu, soi, maku, kukurydzy oraz przypraw stanowi dodatkowe źródło witamin, soli mineralnych oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Podobne artykuły


17
komentarze: 113 | wyświetlenia: 1071
14
komentarze: 11 | wyświetlenia: 1012
14
komentarze: 8 | wyświetlenia: 443
13
komentarze: 24 | wyświetlenia: 727
12
komentarze: 1 | wyświetlenia: 594
12
komentarze: 12 | wyświetlenia: 780
11
komentarze: 0 | wyświetlenia: 787
11
komentarze: 0 | wyświetlenia: 544
11
komentarze: 4 | wyświetlenia: 475
11
komentarze: 298 | wyświetlenia: 516
11
komentarze: 9 | wyświetlenia: 972
10
komentarze: 2 | wyświetlenia: 373
10
komentarze: 0 | wyświetlenia: 377
10
komentarze: 2 | wyświetlenia: 812
10
komentarze: 0 | wyświetlenia: 466
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy





Zrezygnowałam prawie, wcale nie dlatego żeby schudnąć, nie muszę. Nie chce mi się piec, a kupowanego nie tknę bo się brzydzę i jakoś żyję, a jem dużo i smacznie. Uwielbiam jeść.

  Strzyga  (www),  04/06/2011

Brzydzisz sie tego, że jakieś obce ręce go lepiły, czy tego, że nie wiesz co w nim jest?

Brzydzę się, bo wiem co w nim jest. Generalnie unikam produktów spożywczych pochodzących z masowej produkcji, takie mam zasady żywieniowe (przypadkiem ktoś z mojego otoczenia miał do czynienia zawodowo z piekarniami. Do tej nieszczęsnej mąki sypią niewyobrażalną masę chemii). Poza tym gluten! W pewnym momencie zaczyna działać, nawet jeśli nie ma się uczulenia. Nie zdajemy sobie nawet sprawy z tego ...  wyświetl więcej

  Strzyga  (www),  05/06/2011

Od wielu miesięcy zastanawiam się nad rzuceniem chleba, podejmowałam próby ale bywały nieudane. Kanapeczki są pyszne ale wiem, że jeśli na kolację go nie zjem, budzę się wyspana i z mnóstwem energii.

  Psst,  05/06/2011

Chleb dość sprytnie można zastąpić otrębami pszennymi, owsianymi, jęczmiennymi. Wychodzi tanio i zdrowo a smak podobny. Ja robię sałatkę i uzupełniam ją otrębami. Rewelacyjnie smakuje.

Nie zastępuje go niczym. Jem kasze, jarzyny i owoce i to wystarcza. Czasami, bardzo rzadko, łamię swoje zasady i jem np lody śmietankowe albo chleb razowy, albo czekoladę, albo pije piwo (w upał uwielbiam). Po prostu bywam niegrzeczna. :)



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska