Login lub e-mail Hasło   

Zasada 90%

Odnośnik do oryginalnej publikacji: http://ircia-jezykiobce.blogspot.com/201(...)90.html
Nie o pieniądzach, nie o seksie, nie o religii, nawet nie o polityce, a o nauce języków obcych:)
Wyświetlenia: 1.241 Zamieszczono 16/06/2011

Doszłam do wniosku że najlepsze rezultaty odnoście przyswajania języka obcego przynosi nauka spełniająca zasadę 90%.
Chodzi o to aby w kolejnych partiach materiału 90%( lub nawet więcej) było już znane a tylko maksymalnie 10% stanowiły nowe słówka i zwroty. Dlaczego?

  • Dzięki temu utrwalamy materiał i porządnie go przyswajamy, bo to że rozumiemy dane zwroty jeszcze nie znaczy że są naprawdę dobrze przyswojone i będziemy wstanie wykorzystać je w praktyce.
  • Dzięki obszernemu zrozumiałemu kontekstowi często nie trzeba szukać znaczenia nowych słów lub zwrotów - możemy się ich domyślić, nauka jest bardziej automatyczna, bardziej naturalna.
  • Na początku nauki wszystkie zwroty są nowe, więc uczymy się kilku zwrotów bazowych( np. powitania, przedstawianie się) i powtarzamy je codziennie wzbogacając materiał o kolejne słówka i zwroty, szukając kolejnych materiałów na ten sam temat( filmików, zestawów zwrotów itd)  za każdym razem dochodzi coś nowego.
  • Kolejną zaletą przestrzegania zasady 90% jest brak zniechęcenia i poczucia przytłoczenia własną niewiedzą, a z drugiej strony te kilka procent nowego materiału niweluje nudę. Czujemy się pewnie i bezpiecznie.
  • Nawet jeśli teoretycznie wszystkie słówka są znane na ogół okazuje się że materiał spełnia zasadę 90%, ponieważ znane słówko występuje w nowej roli,pojawiają się nowe konstrukcje dlatego warto korzystać z prostych materiałów.
  • Lepiej uczyć się z materiałów ciut za łatwych niż z ciut za trudnych - nauka ma być przyjemnością, dostrzegamy ile już umiemy a nie ile nie umiemy, oczywiście nie chodzi o to aby nie iść wcale do przodu - te niecałe 10% nowego materiału gwarantuje postęp. Małe kroczki skutecznie zbliżają do celu:)
  • Można pracować z szerszym materiałem - zakładając że chcemy przyswoić np. 3 nowe zdania lub zwroty, zamiast je po prostu zakuwać, pracujemy z minimum 30 zdaniami lub zwrotami które stanowią jakąś historyjkę, dialog, filmik; są częścią większej całości.
  • Jesteśmy zmuszeni do korzystania z różnorodnych materiałów, równolegle jakiś kurs ( nie koniecznie jeden) , filmiki, materiały wygrzebane w sieci - zasada 90% zmusza do wykazania aktywności i kreatywności, gdyż rzadko który kurs ją w pełni spełnia, nawet znakomite kursy często prezentują na raz duże partie nowego materiału, tak że stary nie jest aktywnie używany i trzeba troszkę "pokombinować" co w tym przypadku jest mile widziane, gdyż angażujemy się w proces nauki 
  • Jeśli z jakiś przyczyn "zakuwasz"  listę słówek - aby poszło łatwo, szybko i przyjemnie można "opakować je " w proste zdania oparte na dobrze znanym materiale ( zdania mogą być śmieszne:). Dzięki temu spełnisz dwie zasady : 90% i uczenia się całych zdań lub zwrotów - co według mnie daje lepsze efekty, a jako że "opakowanie" słówek znasz to przecież nie dokładasz sobie pracy, a przez aktywne tworzenie bardziej się angażujesz co sprzyja przyswajaniu materiału.
  • To samo dotyczy regułek gramatycznych - potrzebny jest kontekst - zdania ,dialogi, historyjki, gdzie nowością jest pewna struktura lub forma, a słówka znane - gramatyki należy uczyć się z żywego języka, nie z tabelek - co z tego że ładnie odmienisz np.  Ich bin, du bist... jeśli aby użyć ładnie odmienione "sein" musisz w głowie odtworzyć tabelkę po kolei. Należy "opakować" to w zdania. A najlepiej w całe historyjki lub dialogi. Gramatyka jest ważna, ale zakuwanie tabelek przynosi kiepskie efekty. Ok - zerknąć, wykorzystać przy tworzeniu zdań, czy sprawdzić jaka forma będzie poprawna, ale nie zakuwać suchej tabelki gdzie 100% jest nowe i obce. Wystarczy dołożyć znany materiał i nagle czujemy się pewniej i bardziej komfortowo, a do tego gramatyka ożywa i nabiera sensu:)
  • Sekretem skutecznej nauki są powtórki - dzięki tej zasadzie nauka nowego, świeżego materiału także jest powtórką. Oczywiście należy także wracać do przerobionego materiału.

Oczywiście nie każdemu przestrzeganie tej zasady przyniesie super rezultaty. W moim wypadku działa i motywuje do działania - nie twierdzę, że aby nauczyć się języka obcego musisz ją stosować,ale może warto spróbować lub przemyśleć temat, lub wykorzystać wybrane elementy zasady 90%?

Podobne artykuły


30
komentarze: 8 | wyświetlenia: 15333
17
komentarze: 11 | wyświetlenia: 1153
13
komentarze: 2 | wyświetlenia: 6045
11
komentarze: 2 | wyświetlenia: 18468
11
komentarze: 6 | wyświetlenia: 1058
50
komentarze: 14 | wyświetlenia: 67126
31
komentarze: 9 | wyświetlenia: 27688
31
komentarze: 7 | wyświetlenia: 86393
158
komentarze: 114 | wyświetlenia: 70927
15
komentarze: 4 | wyświetlenia: 22047
11
komentarze: 8 | wyświetlenia: 16187
10
komentarze: 15 | wyświetlenia: 5046
9
komentarze: 59 | wyświetlenia: 14852
8
komentarze: 7 | wyświetlenia: 39657
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska