JustPaste.it

Muscle cars - legenda motoryzacji

Niektórzy zbierają znaczki. Inni kompletują pocztówki. Są również tacy, którzy relaksują się przy muzyce silników swoich czterokołowych zabawek. Zapoznaj się z legendą muscle cars.

Niektórzy zbierają znaczki. Inni kompletują pocztówki. Są również tacy, którzy relaksują się przy muzyce silników swoich czterokołowych zabawek. Zapoznaj się z legendą muscle cars.

 

W roku 1964 na zatłoczonych ulicach, pojawił się nowy samochód. Pontiac GTO. Najmocniejsza jego wersja posiadała silnik 389 Tri-Power o pojemności 389 cali (6,4 litra), który generował moc 348 koni mechanicznych i moment obrotowy 428 lb-ft. Wystarczyło to by rozpędzić pojazd do 60 mil w 6,6 sekundy i przejechać 1/4 mili w 14,8 sekundy. Zaletami modelu były: wysokie osiągi, bardzo wydajne sprzęgło wentylatora, wzmocniony układ chłodzenia oraz lepszy gaźnik. Do wad natomiast można zaliczyć: brak wspomagania oraz słabe hamulce bębnowe. Właśnie ten wóz oficjalnie zapoczątkował legendarną erę Muscle Cars

Muscle car jest samochodem o wyjątkowo wysokich osiągach. Termin ten odnosi się do amerykańskich, australijskich bądź południowoafrykańskich modeli z silnikami o dużej pojemności produkowanymi pomiędzy 1964 a 1976. Pojazdy te charakteryzują się przede wszystkim gigantyczną mocną silnika oraz napędem na tylną oś. Niestety ich popularność, znacząco spadła poprzez wzrost cen paliwa. Silniki V8 były wyjątkowo nie ekonomiczne. Mimo tego, do dziś w pewnych kręgach, wozy te są szaleńczo popularne, a poszczególne modele na aukcjach internetowych osiągają zawrotne ceny.

Pierwszym samochodem, który dysponował lepszymi osiągami był Chevrolet Chevelle Z-16 z potężnym silnikiem o pojemności 396 cali (6,5 litra), z mocą 375 KM. Od 0 do 60 mil przyspieszał w 6 sekund, 1/4 mili pokonywał w 14,66 sekundy, niestety wyprodukowano ich zbyt mało, bo tylko 201, aby zagrozić GTO. Walka producentów owocowała coraz lepszymi rozwiązaniami, co przyczyniło się do coraz lepszych osiągów. Oldsmobile 4-4-2 oferował nowy silnik o pojemności 400 cali3 (6,6 litra) o mocy 345 KM. W owym modelu uwagę skupiono przede wszystkim na zawieszeniu, które w tych czasach zdaniem opinii publicznej czyniło 4-4-2 najlepiej prowadzącym się muscle carem. Efekty były następujące: rewelacyjny czas przyspieszania od 0 do 60 mph, który wynosił tylko 5,5 sekundy, który był dla GTO zdecydowanie nie osiągalny.

Chevrolet Chevelle produkowany w USA, odstraszał potencjalnych nabywców swoją ceną. Dlatego też w odpowiedzi na potrzeby mniej zamożnych obywateli, pojawił się jeden z najbardziej znanych muscle carów Ford Mustang. Dziś już kultowy samochód produkowany od 1964 miał być głównie kierowany dla ludzi młodych. W ciągu pierwszych dwóch lat, sprzedano milion egzemplarzy. Samochód został zbudowany na bazie modelu Falcon i dysponował praktycznie takimi samymi wymiarami. W 1965 nastąpiły zmiany. Pojawił się pakiet GT. W tym samym roku pojawił się pierwszy mustang przerobiony przez firmę Shelby. Najmocniejszy silnik pierwszej generacji oferuje moc o wysokości 320 koni mechanicznych. Natomiast modele drugiej generacji mogą pochwalić się silnikiem o kolosalnej mocy 720 KM (shelby). Druga generacja mustangów zgodnie z nowymi przepisami jest bardziej bezpieczna.

Odpowiedzią stajni Dodge na ciągle rozwijający się rynek motoryzacyjny był Dodge Charger. Pierwszy model owego samochodu zjechał z taśmy produkcyjnej w 1966 roku, ostatnia generacja produkowana jest nadal. Charger zyskał popularność dzięki nietypowej stylistyce nadwozia. Posiadał klasyczne silniki V8 poczynając od 318-stki kończąc na 426’ HEMI. Model ten swojego czasu był często spotykany podczas nielegalnych wyścigów samochodowych. Jako pierwszy w historii przełamał magiczną barierę 300km/h podczas jednego z wyścigów NASCAR

W latach 1967-1971 w Stanach Zjednoczonych produkowany był muscle car dla prawdziwych dżentelmenów, czyli Plymouth GTX. Stanowił magiczne połączenie ogromnych osiągów i eleganckiego stylu. Na masce montowana byłą atrapa wlotu powietrza. Opcjonalnie malowane były pasy wzdłuż karoserii. Standardowo owy model posiadał wzmocnione zawieszenie oraz silnik 440 CID V8 o mocy 375 hp. Samochód oferowany był w 3 rodzajach nadwozia: Kabriolet, Hardtop oraz Coupe.

Chevrolet Camaro czyli bezpośredni rywal Forda Mustanga zaprezentował się po raz pierwszy w 1967 roku. Pierwszą generacje samochodu cechowały nie funkcjonalne wloty powietrza na masce, specjalne pasy malowane wzdłuż karoserii i znaczki SS znajdujące się na przednim grillu, bagażniku, klaksonie oraz wlewie paliwa. Wprowadzona w 1970 nowa wersja samochodu była większa i cięższa. Silnik o pojemności 7.4 litra robił duże wrażenie. Dostępne skrzynie biegów: Manualna 4 biegowa skrzynia, oraz 3 biegowy automat

Następnie od 1968 do 1980 swój czas miał popularny struś pędziwiatr czyli Plymouth Road Runner. W pierwszej generacji pokonywał dystans 1/4 mili w czasie około 14 sekund. Każdy element, który miał wpływ na polepszenie osiągów został poprawiony. Samochód cechował się ubogim wyposażeniem. Wszystkie zbędne elementy zostały usunięte. Modele produkowane od 69 minimalnie różniły się od pierwowzoru. Zmieniono tylne lampy, w niektórych opcjach dostępne były fotele kubełkowe. Kolejną nowością była opcja "Air Grabber"; czyli specjalny kanał doprowadzający zimne powietrze pod maskę, które doprowadzane było poprzez dwa wloty umiejscowione na masce.

Istniała możliwość zamykania i otwierania wlotów dzięki dźwigni znajdującej się we wnętrzu pojazdu. W 1970 zmodernizowano wygląd pojazdu, co znacznie przyczyniło się to do odniesienia sukcesu rynkowego. Również w tym roku została wprowadzona nowa wersja "Air Grabber". Rok 1971 okazał się okresem wielu zmian. Zmieniono kompletnie wygląd nadwozia, który teraz charakteryzował się wieloma zaokrągleniami. Wprowadzanie nowych przepisów (zanieczyszczanie powietrza) przyczyniło się do nieznaczącego spadku mocy silnika. Ostatnia generacja samochodu produkowana była od 76 do 80 roku. Silnik osiągał moc około 160 hp (119 kW), z tego powodu czasy przejazdu 1/4 mili kształtowały się na poziomie 16 s. przy 88 mph (142 km/h). Osiągi niestety spadały z roku na rok. Samochód produkowany tylko w wersji coupe.

Najbardziej charakterystycznym muscle carem w histori był Dodge Challenger, który do dziś uważany jest za Prawdziwą perłą światowej motoryzacji. Gwiazda wielu filmów akcji. Samochód produkowany w latach 1970-1974, 1978-1983, oraz ponownie od 2008. Prze ogromne silniki dysponowały mocą ponad 400 koni mechanicznych. Do wyboru: Skrzynia 4 biegowa manualna, lub 3 biegowy automat. Pierwsza generacja w przeciwieństwie do drugiej prezentowała piękny wygląd nadwozia. Produkowany w był w 3 rodzai nadwozia: Basic - wersja podstawia, R/T - (Road and Track - droga i tor), T/A- przeznaczony do wyścigów.

Muscle cars to legendarne samochody z duszą i charakterem. To pojazdy, które mimo upływu lat i wciąż zmieniających się trendów w motoryzacji, budzą pożądanie wielu kierowców. Niecodzienny klimat oraz niespotykany wyjątkowy styl. Jednym zdaniem, muscle car to prawdziwa motoryzacja, której w dzisiejszych czasach niestety coraz mniej.

 

Mój blog

www.eltroniks.blog.pl