JustPaste.it

William Ngidi – Zuluski Filozof

Kolonizacja Afryki nie mogła być sukcesem bez ciężkiej pracy chrześciańskich misjonarzy. Proste pytanie zadane przez pasterza z plemienia Zulu zapoczątkowało dyskusje nad Biblią.

Kolonizacja Afryki nie mogła być sukcesem bez ciężkiej pracy chrześciańskich misjonarzy. Proste pytanie zadane przez pasterza z plemienia Zulu zapoczątkowało dyskusje nad Biblią.

 

Jedna z najbardziej znanych intelektualnych kontrowersji w Wiktoriańskiej Anglii w XIX wieku miała swoje korzenie w Afryce Południowej w Pietermaritzburgu - niewielkiej stolicy kolonialnego państwa. Powodem tej duchowej i teologicznej dyskusji stała się opinia wyrażona przez nauczyciela i furmana z plemienia Zulu zwanego William Ngidi. Stał się on symbolem afrykańskiego odzewu na propagandę szerzoną przez misjonarzy w Afryce Południowej. Niestety, minęło ponad sto lat zanim jego opinia została zauważona i poparta. Ngidi urodził się w Zululandzie, ściślej mówiąc niedaleko królewskiej stolicy Króla Dingane uMgungundlovu, kilka lat po śmierci Shaka Zulu. Wszyscy mieszkańcy tej okolicy podlegający rządom wodza Ncgobo zostali przeniesieni w 1840 roku w pobliże osady europejskich myśliwych i kupców zwanej Port KwaZulu-Natal. Dwa lata później cały ten region stał się częścią Imperium Brytyjskiego i zagraniczni misjonarze zjeżdżali się tłumnie do tej najnowszej kolonii. Wojownik Zulu

W ciągu zaledwie kilku lat liczba chrześcijańskich misjonarzy przewyższyła koncentrację w innych regionach świata. Wśród wielu nowo powstałych misyjnych ośrodków, American Board zbudował szkołę w Inanda, gdzie mieszkała rodzina Ngidi. William Ngidi często odwiedzał szkołę podczas wypasu bydła, ale nie dostał pozwolenia od ojca na zapisanie się. Rządny wiedzy William uciekł z domu i przyłączył się do instytucji prowadzonej przez Wielebnego Samuela March. W Itafamasi Ngidi nie tylko nauczył się czytać i pisać ale zdobył też praktyczną wiedzę jak orać pole wołami i prowadzić furmankę. Przeszedł tam na religię chrześcijańską i obrał imię William. Po śmierci amerykańskiego misjonarza w 1853 roku Ngidi dostał pracę obok Pietermaritzburga, w nowo powstałej misji Kościoła Anglikańskiego. Biskup John William Colenso założył misję Ekukhanyeni obok swojej rezydencji Bishopstowe, będącej siedzibą pierwszego Anglikańskiego Biskupa KwaZulu-Natal. Z wielkim zapałem i ambicjami Coleso nauczał lokalnych Afrykańczyków w celu transformacji ich życia i zapoznania z religią Chrześcijańską. Biskup Colenso był intelektualistą będącym dobrym matematykiem w Cambridge i poświęcił się żeby spełnić swoją misję przy użyciu odpowiednich środków. Żeby być w stanie nauczać Biblii, Colenso najpierw sam nauczył się mówić i pisać w języku Zulu. Napisał nawet książkę poświęconą gramatyce języka Zulu. Planował przetłumaczenie Biblii na język Zulu, ale nie był w stanie zrobić tego samodzielnie. Colenso zauważył że jego chrześcijański furman William Ngidi był inteligentny i dociekliwy, w 1856 roku awansował go na nauczyciela i na pomocnika przy tłumaczeniu Biblii.

Ngidi z zapałem zabrał się do pracy, przy okazji mógł lepiej poznać "Stary Testament". Żeby dobrze rozumieć cały sens, często musiał przedyskutować to z Biskupem. Podczas tłumaczenia "Genesis" i historii Wielkiej Powodzi pewnego dnia William Ngidi zadał Biskupowi Colenso bardzo poważne pytanie.

"Czy to jest prawda. Czy naprawdę wierzysz że to wszystko miało miejsce? Czy wszystkie zwierzęta i ptaki, małe i duże, gady i płazy z różnych części świata, z zimnych i z ciepłych krajów przyszły parami i zajęły miejsca w Arce Noego? W jaki sposób Noe zgromadził tyle pożywienia dla takiej ilości zwierząt?"

To bardzo proste i praktyczne pytanie było początkiem dla wielkiej dyskusji teologicznej mającej miejsce w latach 1850.

W tym czasie Chrześcijanie wierzyli że Biblia jest prawdą od Boga, nie narracją wyjaśniającą duchową prawdę w przeciwieństwie do faktów historycznych.

Biskup John William Colenso dobrze zdawał sobie sprawę że "Stary Testament" był pełen nieścisłości ale nie mógł tego przyznać w czasie dyskusji o Wielkiej Powodzi.

W odpowiedzi na zadane pytanie, Colenso opublikował analizę w której omówił błędy w pierwszych pięciu księgach Biblii. Zaznaczył jednak że nie ma to wpływu na zmianę w jego wierzeniach.

W dzisiejszych czasach takie poglądy są akceptowane ale 150 lat temu Colenso był sądzony i okazał się winnym głoszenia herezji. Cała ta afera zniszczyła jego reputację i uniemożliwiła dalszą pracę jako misjonarz. Pytanie Williama Ngidi okazało się bardzo prowokacyjne ale zostało uznane za żart opublikowany w gazecie w KwaZulu-Natal w 1863 roku.

Zulusi w wiosce Lesedi w RPA