Login lub e-mail Hasło   

Nowoczesne biuro pachnie jaśminem?

Czy zapach jest ważny w naszym życiu? Czy może wpływać na nasze decyzje? Czy może podkreślać atrakcyjność danego miejsca?
Wyświetlenia: 704 Zamieszczono 17/10/2011

Nasz zmysł węchu jest najsilniejszym organem wpływającym na nasze emocje, ponieważ aż 75% naszych codziennych emocji wyzwalanych jest przez zapach!!!

Martin Lindstorm w badaniach, które przeprowadził również w Polsce, stwierdził, iż 75% naszych emocji wyzwala zapach. Bardzo często zapominamy, iż węch jest również ważnym zmysłem postrzegania rzeczywistości i odbierania komunikatów zewnętrznych. Polacy raczej rzadko zastanawiają się nad funkcją zapachu w ich życiu i sporadycznie wykorzystują go do poprawienia, jakości pracy i wypoczynku. W Europie Zachodniej, USA czy Japonii od wielu lat wykorzystuje się aromaterapię do poprawienia nastroju pracowników i zwiększenia wydajności ich pracy oraz podkreślenia atrakcyjności biura.

Aromaterapia – w dwóch słowach

Większość z Was spotkało się z tą nazwą i ma ogólne pojęcie o funkcjach i zastosowaniu aromaterapii. Pozwolę sobie jednak, w kilku słowach, przybliżyć tę znaną od wieków formę terapii, przeżywającą w dzisiejszych czasach renesans. Podstawą aromaterapii jest wykorzystywanie pozytywnych właściwości olejków eterycznych zawartych w roślinach. Od zamierzchłych czasów znany były ich wpływ na zdrowie fizyczne, jak i psychiczne. Wykorzystywano je w lecznictwie, kosmetyce i perfumach. W Egipcie, Grecji czy Rzymie zamożni mieszkańcy namaszczali swoje ciała pachnącymi olejkami, aby nawilżyć je i uchronić przed wpływem słońca i suchego klimatu. Dużą popularnością cieszyły się również zabiegi masażu wykonywane przy użyciu olejków eterycznych. Z olejkami eterycznymi związana jest ciekawa historia, która zdarzyła się w niewielkim, angielskim miasteczku. Jak wiemy, w okresie średniowiecza, w Europie szalała cholera, jednak jedno z miast zdołało uchronić się przed jej wpływem – głównym zajęciem mieszkańców miasteczka była produkcja i destylacja lawendy. Wielu lekarzy zastanawiało się, z jakiego powodu ludność tej miejscowości nie zaraziła się cholerą. Niestety nie uzyskano satysfakcjonującej odpowiedzi, dopiero wiele lat później Rene Gatefosse stwierdził antyseptyczne działanie olejku lawendowego, lecząc nim rannych żołnierzy. Zapachy prócz właściwości leczniczych miały i mają ogromny wpływ na nasz stan psychiczny sprawiają, że czujemy się szczęśliwi lub „pozytywnie naładowani” – pełni energii i zapału do pracy.

Zapach – niewidzialny przyjaciel biura

Jesteśmy w biurze kontrahenta i od progu czujemy się w nim jak „u siebie”. Myślimy… jaka przyjazna atmosfera, mili ludzie, otwarci i godni zaufania. Nie zdajemy sobie sprawy, iż w taki stan wprowadził nas zapach rozpylany w tym biurze i to właśnie jego podprogowe działanie wprawiło nas w dobry nastrój. Zapachy to jeden z elementów aranżacji biura, i w zależności od zastosowanych kompozycji, mogą oziębić lub ocieplić dane miejsce, pobudzić nasze pragnienia lub zmotywować do działania.

Można wyróżnić trzy grupy zapachowe, które są odpowiedzialne za różne stany emocjonalne:

– zapachy głowy – pobudzające do działania, np. cytryna, grejpfrut, bergamotka, mandarynka, kwiat pomarańczy;

– zapachy serca – korzystnie wpływają na relacje międzyludzkie, np. tymianek, melisa, cedr;

– zapachy korzenne – oddziałują na strefy przyjemności i akceptacji, np. goździk, sandał.

Wyróżniamy dwa rodzaje olejków zapachowych: naturalne i syntetyczne. Testując olejki, stwierdzam jednoznacznie, iż te z naturalnych wyciągów są skuteczniejsze, zdrowsze i przyjemniejsze w odbiorze. Jeżeli chcemy, aby rozpylany w biurze zapach oddziaływał w taki sposób, w jaki sobie założyliśmy, stosujmy olejki naturalne nierozcieńczone, bowiem jakość produktu jest podstawą sukcesu.

Uwolnij zapach

Najpopularniejszymi metodami rozprzestrzeniania zapachu w biurach są kominki lub lampki aromaterapeutyczne. W zależności od wielkości pomieszczenia zakraplamy do naczynia z wodą od 4 do 15 kropli olejku i podgrzewamy. Zabieg ten powoduje odparowanie i rozproszenie zapachu. Olejek można również zastosować w odświeżaczu powietrza, nawilżaczach lub w pot-pourri.

W zależności od tego, co chcemy osiągnąć taki zapach powinniśmy zastosować. Przyjrzyj się dokładnie swoim współpracownikom.

Marazm

Czy są zmęczeni, apatyczni, a może brakuje im energii do dalszego działania? Jeżeli w Twoim biurze panuje marazm, zastosuj mieszankę olejków: mięty pieprzowej, rozmarynu, tymianku i hyzopu. Wszędzie tam, gdzie panuje napięcie, stres powinno pachnieć olejkami: neroli, róży, melisy, ylangi, bergamoty i szałwii muszkatołowej. Zaś koncentracje można poprawić, otaczając się mgiełką zapachów grejpfruta i bazylii.

Oczywiście nie musimy samodzielnie komponować zestawów zapachowych. Na rynku jest dostępnych wiele gotowych mieszanek olejków eterycznych dostosowanych do potrzeb wymagającego klienta. Wprowadzenie aromaterapii do firmy znacząco polepszy atmosferę i efekty pracy oraz wprowadzi w doskonały nastrój kontrahentów.

Monika Karalus

Partner XXI Sp. z o.o

MaCOOLatura

Podobne artykuły


16
komentarze: 110 | wyświetlenia: 624
14
komentarze: 2 | wyświetlenia: 894
14
komentarze: 11 | wyświetlenia: 954
14
komentarze: 8 | wyświetlenia: 377
13
komentarze: 0 | wyświetlenia: 959
12
komentarze: 12 | wyświetlenia: 728
12
komentarze: 18 | wyświetlenia: 1644
12
komentarze: 1 | wyświetlenia: 501
11
komentarze: 4 | wyświetlenia: 427
11
komentarze: 0 | wyświetlenia: 987
11
komentarze: 298 | wyświetlenia: 441
11
komentarze: 9 | wyświetlenia: 915
11
komentarze: 0 | wyświetlenia: 494
10
komentarze: 0 | wyświetlenia: 349
10
komentarze: 13 | wyświetlenia: 362
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska