JustPaste.it

Jak nie dać się oszukać? #3

Poznaj najbardziej wyrachowane techniki manipulacji, aby nigdy nie dać się oszukać.

Poznaj najbardziej wyrachowane techniki manipulacji, aby nigdy nie dać się oszukać.

 

Spis treści

  • Gratis
  • Przywołanie pozytywnych emocji
  • Drogie działanie poprzedzone tanim
  • Niezobowiązująca rozmowa
  • Złudne zaprzeczenie
  • Dobry - zły
  • Bezinteresowność

Gratis

gratis

Do produktu/usługi za określoną cenę dodawany jest gratis mający wywołać wrażenie dodatkowej atrakcji. Działanie to obniża nasze wymagania co do produktu/usługi i spora grupa ludzi jest skłonna skorzystać mimo drobnych wad produktu/usługi, które być może dostrzegła wcześniej.

Przywołanie pozytywnych emocji

egipt

Metoda często stosowana w biurach podróży. Dla porównania mały kontrast oferty podróży do np. Egiptu: „Dwutygodniowy wyjazd do Egiptu, cena: 3000zł. Termin: 15 sierpień. Hotel: ***, all-inclusive…”(itd.) – jak widać są to „sztywne” informacje nie przywołujące żadnych odczuć. Porównajmy to teraz z ogłoszeniem wykorzystującym przywołanie pozytywnych emocji: „Dwutygodniowy wyjazd do słonecznego Egiptu z niesamowitym klimatem u nas już tylko za 3000zł. Wyobraź sobie siebie na złotej, egipskiej plaży z ciepłym morzem, z którego aż nie chce się wychodzić. W naszej ofercie dostępne są również wycieczki krajoznawcze, dzięki którym możesz zobaczyć niesamowite piramidy i przejechać się na wielbłądzie po pustyni Sahara. Gwarantujemy Ci niezapomniane przeżycia i 100% zadowolenia. Świetne wrażenia mogą potwierdzić opinie naszych zadowolonych klientów. Dołącz do nich również i Ty! Zapraszamy Cię na prawdopodobnie najlepszą podróż w Twoim życiu. Pozdrawiamy, biuro podróży XYZ” – bodajże A. Batko (psycholog) przeprowadził test i potwierdził skuteczność tej metody, ponieważ korzystając z niej zanotował zdecydowanie więcej zgłoszeń na usługę, którą reklamował, niż w przypadku niestosowania tej metody.

Drogie działanie poprzedzone tanim

Zepsuł nam się komputer, nie potrafimy sami go naprawić, więc oddajemy go do kogoś, aby nam to zrobił. Robi to powiedzmy za 30zł, a następnie mówi nam, że przydałoby się wymienić kartę graficzną, którą on ma u siebie, sam może ją zamontować i idealnie nada się ona do naszego komputera. Skoro nam naprawił komputer (spełnił naszą prośbę za tanie pieniądze, bo np. jest to jakiś nasz bardzo daleki znajomy), to w sumie możemy skorzystać z jego oferty kupna karty graficznej, chociaż wcale nie braliśmy pod uwagę jej kupna wcześniej.

Niezobowiązująca rozmowa

Z badań wynika, że jeśli osoba ma ulec danej ofercie to zrobi to prędzej, jeśli temat docelowy poprzedni niezobowiązująca rozmowa o mało istotnych problemach, w której opinie rozmówców będą podobne.

Złudne zaprzeczenie

czerwony samochód

„Nie myśl o czerwonym samochodzie” – mózg nie przyjmuje słowa „nie”. Musi pomyśleć o czerwonym samochodzie, żeby wiedzieć o czym ma nie myśleć. Często może być to wykorzystywane w reklamowaniu się np.: „Nie myśl, że tylko destrudo.pl jest w stanie zaoferować Ci rzetelne artykuły dotyczące psychologii. Nie wyobrażaj sobie, że tylko dzięki destrudo.pl możesz stać się osobą, która posiądzie naprawdę wartościowe umiejętności perswazyjno-manipulacyjne. Nie tylko dzięki nam dowiesz się trudnodostępnych informacji dotyczących skrajnych i drastycznych obszarów psychologii.” – co pomyśli sobie osoba nie znająca tej techniki? „Hmm, w sumie musi to być dobry serwis, bo nie boi się konkurencji, mówi że nie są jedynym portalem udostępniającym takie informacje. Coś w tym musi być”. Teraz usuń z powyższej „reklamy” wszystkie słowa „nie”, to zobaczysz to, co mózg zrozumie ;-)

Dobry - zły

ying-yan

Technika stosowana do „zmiękczenia” osoby manipulowanej. Jest ona bardzo popularna i zapewne większość kojarzy ją z filmów, przy przesłuchaniach. Jeden policjant gnębi, zastrasza itd., a za chwilę przychodzi drugi i mówi, że jest szansa na wyjście z tego, że on pomoże itd., ale „podejrzany” musi się przyznać. Osoba manipulowana może w takim przypadku łatwiej zaufać „dobremu” policjantowi i z nim kooperować. Przed zastosowaniem tej techniki przesłuchiwany zapewne nie chciałaby się przyznać, ale teraz będzie bardziej skłonny do tego.

Bezinteresowność

Sprzedawca udaje, że nie zależy mu na sprzedaży czegokolwiek. Neguje inne produkty i ogólnie sprawia wrażenie „szczerego”. Klient myśli, że skoro sprzedawca neguje swoje produkty i nie sprawia wrażenia specjalnie zainteresowanego sprzedażą, to zapewnie nie chce nam nic wcisnąć. Dlaczego w takim razie nie kupić od niego, skoro wydaje się szczery? Technika może poskutkować jeszcze bardziej, jeśli „bezinteresowny” sprzedawca w pewnej chwili lekko zasugeruje, że „produkt tam na półce” jest dobry.

Artykuł pochodzi z portalu Destrudo.pl

Docelowe źródło: http://destrudo.pl/techniki-manipulacji-3

Źródła wspomagające artykuł: 

http://www.kariera.pl/... , http://www.psychologia.mobi/... , http://www.imponline.pl/... ,
http://www.do.id.uw.edu.pl/... , http://imperiumtapet.pl/... , http://image.spreadshirt.net/...

Marcin Gaworski

 

Źródło: http://destrudo.pl/techniki-manipulacji-3

Licencja: Creative Commons