JustPaste.it

Czym jest silna marka w marketingu?

Dlaczego pijemy Pepsi, a nie napój o smaku cola firmy Pepsi? I czy Pepsi jakoś wyróżnia się ze wszystkich napojów o tym smaku?

Dlaczego pijemy Pepsi, a nie napój o smaku cola firmy Pepsi? I czy Pepsi jakoś wyróżnia się ze wszystkich napojów o tym smaku?

 

Na czym polega tworzenie marek?

 

Z punktu widzenia przedsiębiorstwa , nadawanie marek produktom bardzo przypomina znakowanie bydła na farmie. Markę tworzy się po to, by nasza krowa wyróżniała się z całego stada. Nawet jeśli wszystkie zwierzęta na pastwisku są niemal identyczne. Podstawą sukcesu jest zasada wyjątkowości. Klient powinien być podświadomie przekonany, że nie ma na rynku drugiego takiego produktu jak twój własny.

Czy marka odnosząca sukcesy może być zorientowana na wszystkich potencjalnych nabywców? Nie. Z zasady wyjątkowości jednoznacznie wynika, że żadna marka nie może mieć charakteru uniwersalnego... A jednak poszerzanie kręgu odbiorców, urozmaicenie oferty, rozwijanie linii produktów to metody powszechnie stosowane w marketingu

Dzisiejsze działania marketingowe stały się zbyt skomplikowane, zagmatwane i za bardzo przeładowane specjalistycznym żargonem. Namnożyło się wiele różnych działów, takich jak reklama, rozwój i projektowanie produktów, badania rynkowe, promocja sprzedaży, public relations itp. Samo zarządzanie tym zespołem czynników jest nie lada wyzwaniem i wymaga wielkiego wysiłku oraz wiedzy. Jeśli promocja naszej marki ma odnieść sukces, proces marketingowy musi ulec uproszczeniu i usystematyzowaniu. Inaczej mówiąc należy skoncentrować swoje działania w określony sposób, tak aby były one najbardziej efektywne dla naszej firmy czy choćby strony internetowej. Musimy zadać sobie pytania: jaki jest najważniejszy cel naszych wysiłków oraz co łączy szereg marketingowych funkcji w jedną całość?.

Marketing polega na zdobywaniu ludzkich umysłów i jest równoznaczny z tworzeniem marki. Te dwa pojęcia są ze sobą nierozerwalnie związane. Każde działanie w obrębie naszego produktu lub usługi może mieć wpływ na proces budowania marki. Zasady tworzenia silnej marki dotyczą każdego pracownika działalności i są one nadrzędnym zadaniem firmy. Kiedy cała firma zamienia się w jeden wielki dział marketingu, wtedy wszyscy pracują nad stworzeniem marki.

Tworzenie marek sprzyja sprzedaży produktów. Jednak w tej chwili, w dobie kiedy klient jest świadomym użytkownikiem lub konsumentem, pojęcie sprzedaży produktu idzie powoli na dno. Dzisiaj produkty i usługi przeważnie się kupuję, nie sprzedaje. A znakowanie markami w znaczny sposób ułatwia ten proces. Stworzenie marki jest po prostu skuteczniejszym sposobem na zdobycie i utrzymanie swoich klientów. Klienci stale coś oglądają, przebierają, wkładają do koszyków, wybierają swoje ulubione portale społecznościowe lub kanały w telewizji. Ale czy ktoś im te rzeczy sprzedaje?

W epoce multimedialnej, coraz częściej zdarza się, że to nazwa, a nie sprzedawca, zachwala dany produkt a właściwie wręcz gwarantuje jego niezawodność oraz użyteczność. Powyższa metoda, od wielu lat sprawdzona w supermarketach, zaczyna obecnie przyjmować się wszędzie, jak długa i szeroka kraina marketingu. Weźmy pod lupę sieć sklepików osiedlowych, które działają bez własnej marki, kontra sieć sklepów 'Żabka”. Które z nich są znane wszędzie? Czy klient chcący kupić określony produkt wybierze sklep monopolowy, w którym może być wszystko, czy zdecyduje się jednak na zakupy w markowym sklepie mając pewność co do asortymentu i cen. A może klient szukający konkretnego produktu zauważy szyld firmy, którą zna i zatrzyma się na zakupy właśnie tam?

Skrajnym przypadkiem zakupów dokonywanych tylko na podstawie marki jest internet. Klienci zamawiają oferowane tam produkty, nie mając nawet możliwości zobaczenia ich lub dotknięcia. Zjawisko to w wielu dziedzinach, na przykład serwis Allegro jest liderem w sprzedaży internetowej, a portal Onet dostarczy tobie informacji. Przykładów jest bardzo wiele, nie trzeba się wysilać aby znaleźć pozycje z dobra marką, liderów w swojej branży.

Jesteś spragniony? Wolisz Pepsi czy napój o smaku cola? A czy ktoś mówi kup mi napój cola marki pepsi? Zakupy w internecie- oczywiście Allegro. Multimedia znajdziesz na Youtube, a pliki ściągniesz z Chomikuj. W telewizji oglądasz Teleexpress , aby dowiedzieć się informacji, a na MTV znajdziesz muzykę. ''Numer jeden w świecie opon'' wybierzesz Goodyear, jeśli cię stać. Dobry keczup do frytek to Heinz, a karta kredytowa numer 1 na świecie to oczywiście Visa. Lubella to dobre makarony, nic więcej. Gdy mówisz napiję się Lecha to czy myślisz o osobie, czy może masz ochotę na piwo? W Niemczech możesz skleić coś UHU. Winterfresh odświeży ci oddech. Chcesz zrobić tanie zakupy? Pójdziesz do Piotra i Pawła czy do Biedronki? Na Facebook znajdziesz swoich znajomych, ale raczej nikt nie powie spotkamy się na portalu społecznościowym Facebook. Wszystkie te firmy przekształciły swoją nazwę w markę. Nie chcesz kupić soku owocowego Pepsi ani jeździć na oponach Winterfresh. Czy masz ochotę na zdrowe jedzenie z McDonald's? Jestem pewien, że nie. Poniżej dowiesz się czym jest marka i jakie ma znaczenie w kształtowaniu twoich wyborów.

Niektórzy z menadżerów uważają, że marki to samodzielne byty o określonej tożsamości i odrębnych właściwościach, istniejące niezależnie od nazwy firmy lub jej produktów. Specjaliści mają o wiele więcej rozmaitych definicji wyróżniających takie pojęcia jak nazwa marki, model, podmarki, megamarki, marki flankujące i wiele innych równie enigmatycznych terminów z dziedziny tworzenia marek.

Marka to specjalne słowo funkcjonujące w umyśle człowieka. Jest to nazwa, a ściślej nazwa własna, czyli taka, którą z reguły pisze się dużą litera. Każda nazwa własna jest marką, niezależnie od tego czy oznacza osobę, firmę produkt lub region geograficzny. Twoje imię i nazwisko to także marka, a jeśli chcesz w życiu odnieść prawdziwe sukcesy powinieneś tak je traktować i odpowiednio się nią posługiwać.

Siła marki podlega na jej zdolności do wpływania na decyzje zakupowe człowieka. Ale nazwa na opakowaniu to nie to samo, co nazwa funkcjonująca w umyśle. Jeśli jednorazowo, przez przypadek zdarzy nam się kupić jakiś produkt, marka nie ma tu znaczenia. Jednak jeśli będziesz chciał kupić narzędzia dla swojej firmy za 50 000zł albo samochód, czy choćby karton papierosów lub zgrzewkę soku, z pewnością będziesz szukał konkretnej marki. Na tym polega moc marki- na przywiązaniu produktu do określonych cech pożądanych przez klienta, na przykład Lidl jest tani ale ceni jakość, a w Biedronce są codziennie niskie ceny. Tatra to z kolei piwo z charakterem, a Lech jest zimny. Pragnienie nie ma szans ze Sprite'm :)