JustPaste.it

Historia motoryzacji czyli jak powstawał samochód

W dzisiejszych czasach samochód jest na porządku dziennym i wielu z nas nie wyobraża sobie życia bez niego. Ale jak wiadomo ktoś musiał go najpierw skonstruować i zbudować.

W dzisiejszych czasach samochód jest na porządku dziennym i wielu z nas nie wyobraża sobie życia bez niego. Ale jak wiadomo ktoś musiał go najpierw skonstruować i zbudować.

 

Na początku powstawania pojazdów ukazuje się nam trójkołowy pojazd napędzany ręcznie za pomocą przekładni zębatej zbudowany w 1680 roku przez częściowo sparaliżowanego niemieckiego zegarmistrza Stephana Farflera. Jednak ostatecznie zasłyną jako wózek inwalidzki.a95b3259b95b2bbaaf3de13e1257f5f7.jpg

Kolejny przełom w tej dziedzinie nastompił  w 1769 roku. Wtedy to wojskowy inżynier Nicolas Joseph Cugnot wykorzystując posuwisto zwrotny ruch tłoka w maszynie parowej zbudował pojazd który mógł poruszać się po drogach. Mógł on pociągnąć 4 tony i poruszał się z prędkością  4 km/h. Posiadał on dwa koła z tyłu i jedno z przodu które podtrzymywało kocioł parowy. w 1771 roku pojazd uderzył w mur powodując w ten sposób pierwszy wypadek w historii motoryzacji. Z powodów finansowych eksperyment został przerwany.

Przez kolejne ponad 100 lat w motoryzacji nic się nie zmieniło, aż do czasu gdy Niemiec Carl Fredrich Benz  w 1885 ro7c6cf9a0751e7c4cde3d38eb73f56c89.jpgku zbudował pierwszy ''automobil'' , trzykołowy pojazd z silnikiem spalinowym i elektrycznym zapłonem. Zaprezentowano go po raz pierwszy w Mannheim. Na ten pojazd Benz otrzymał patent niemiecki, a  pojazd został nazwany Benz Patent-Motorwagen Nummer1. Karl Benz opracował  konstrukcje dwusuwowego silnika spalinowego, a następnie lekkiego silnika czterosuwowego. Zastosował mechanizm różnicowy, oraz skonstruował świece zapłonową, gażnik, sprzęgło, chłodnice wodną oraz skrzynię biegów.
Od tej pory motoryzacja radykalnie zaczęła się zmieniać. Zaczęto ulepszać samochody i produkować je seryjnie. Duże znaczenie miało  wynalezienie przez Maybacha gażnika dyszowego z iglicą i pływakiem, a w 1899 roku bracia Michelin zastosowali ogumienie pneumatyczne na wymiennej obręczy.d4c0a5d4922da88aa636ff7572faa6ce.jpg
Do dziś samochód uległ bardzo dużej zmianie. Elektryczne szyby, lusterka czy ABS już nas nie dziwią, lecz w tamtych czasach któż by pomyślał o takiej wygodzie.