Login lub e-mail Hasło   

List do Polaków

Smoleńsk,Katyń,zsyłki,powstania.......nasza wspólna trudna historia.A jak to widzą Rosjanie? Czy do końca tak jak przekazują nam media?To list Rosjanina swoją drogą wielk...
Wyświetlenia: 2.733 Zamieszczono 10/01/2012

Smoleńsk,Katyń,zsyłki,powstania.......nasza wspólna trudna historia.A jak to widzą Rosjanie? Czy do końca tak jak przekazują nam media?To list Rosjanina swoją drogą wielkiego przyjaciela naszego narodu ale też rosyjskiego patrioty.Może warto poznać ich punkt widzenia?List nieopublikowany w kilku polskich dużych dziennikach pomimo zapewnień,że tak się stanie.Dlaczego właściwie?Niewygodny?Oceńmy sami.Pisownie autora zachowuję oryginalną,żadnych ingerencji w tekst.

Ukazał się w ,,Gazecie Wrocław".

Minął ponad rok od katastrofy w Smoleńsku.Z optymistycznych prognoz poprawy stosunków polsko-rosyjskich powoli nie zostaje ni śladu.Często oglądam wiadomości telewizyjne,słucham polskich i rosyjskich dziennikarzy,czytam artykuły na temat Rosji a także rozmawiam ze zwykłymi Polakami.

Muszę przyznać,że w morzu materiałów informacyjnych rzadko mozna spotkać się z obiektywnym przedstawieniem opinii panujących w społeczeństwie rosyjskim.Popularny dziennikarz Gazety Wyborczej Wacław Radziwinowicz w swoich artykułach w sposób prymitywny dzieli Rosjan na ,,dobrych" i ,,złych" w zależności od tego,na ile ich poglądy są zgodne z jego własnym zdaniem.Pierwsi to oczywiście Ci,którzy przynosili kwiaty pod polskie przedstawicielstwa dyplomatyczne po katastrofie smoleńskiej oraz reprezentanci naszej niezbyt patriotycznie nastawionej prozachodniej inteligencji.Drudzy to zdaniem Radziwinowicza albo ,,staliniści" albo naiwne ofiary propagandy kremlowskiej.

Wątpię czy Polacy czytający teksty Pana Radziwinowicza będą w stanie zorientować się w poglądach rosyjskiego społeczeństwa,ponieważ wspomniany dziennikarz przeprowadza wywiady tylko z tymi,którzy powiedzą mu to co chciałby usłyszeć.Niewątpliwie przyjemnie jest rozmawiać o stosunkach rosyjsko-polskich z Lilją Szewcową,Ilją Jaszynem,Władimirem Ryżkowem i innymi samozwańczymi przedstawicielami ,,intelektu i sumienia narodu".Jednak opinie tych ludzi,łagodnie mówiąc,nie oddają w pełni tego,co sądzi całe społeczeństwo.

Jeżeli oficjalnie akredytowany dziennikarz orientuje się wyłącznie na nich,to mozna takie działania porównać do szukania zguby pod latarnią bo tam jest widno.Moim zdaniem,taki uproszczony obraz nastrojów panujących wśród Rosjan jest szkodliwy dla autentycznego rozwoju stosuków polsko-rosyjskich.Dezorientuje on polskie społeczeństwo a także w pewnym stopniu elity politycne.

Dlatego postaram się w imieniu ,,złych Rosjan"odnieść się do polskich pretensji i oczekiwań.

Poglądy Polaków na temat Rosjan często sa obciążone różnymi mitami.Na przykład o tym,że Rosjanie nie chcą przeprosić za Katyń ponieważ rzekomo nie wiedzą kto jest winien rozstrzelania polskich oficerów w 1940 roku i nadal tkwią w przekonaniu,że Polaków rozstrzelali hitlerowcy.A oficjalnie władze miałyby tolerować taką sytuację.Początkowo ten mit był rozdmuchwany w polskiej prasie,potem przeniknął do rosyjskich wydawnictw prozachodnich,w końcu również do naszych mediów prorządowych.

Otóż to nie jest prawda.Rosjanie o wszystkim wiedzą.Na przykład ja osobiście pamietam jak Gorbaczow i Jaruzelski kładli kamień węgielny pod budowę pomnika w Lesie Katyńskim-pomnika oficerów polskich rozstrzelanych przez NKWD a nie przez Niemców.Relacja z tego wydarzenia była emitowana przez centralny kanał telewizyjny.A wydarzyło sie to jeszcze przed rozpadem ZSRR.

Czy to była prywatna inicatywa Gorbaczowa jak mogliby przypuszczać polscy prawicowcy?Nie.To było oficjalne stanowisko Rosji,od którego nie zdystansowałsie zaden przywódca naszego państwa,nawet ,,imperialista" Putin.

Po katastrofie smoleńskiej w pierwszym kanale rosyjskiej telewizji z pompą był wyswietlany film ,,Katyń" Andrzeja Wajdy stanowiący rzekomo moment przełomowy w uznaniu winy przez Rosję.Jeśli sie zastanowić to takich ,,przełomowych momentów" mozna zliczyć z dziesięć-od uznania winy przez Gorbaczowa poprzez jelcynowskie przeprosiny itd.itp.,po prezentację filmu Wajdy.Mimo to problem istnieje.Stronie polskiej sa potrzebne wciąż nowe i nowe ,,przełomowe momenty"rzekomo po to by zamknąć wreszcie pewien rozdział w historii i zacząć budować normalne stosunki z Rosją.A Rosja powinna prosić Polaków o wybaczenie jak Achilles Zenona z Elei bezskutecznie starający się dogonić żółwia.

Wróćmy jednak do filmu.Słyszymy,ze teraz również ,,zwyczajni Rosjanie" wiedzą kto jest winien tragedii katyńskiej.Proszę wybaczyć,lecz zwyczajni Rosjanie nie są takimi ignorantami za jakich ich uważają polscy politycy i dziennikarze.Obywatele Rosji mający porządne radzieckie średnie i wyższe wykształcenie,zahartowani doświadczeniem trzech pokoleń żyjących w okresie ZSRR,stanowią większość w naszym kraju.I proszę mi wierzyć,nie tak łatwo ulegają oni oficjalnej propagandzie.

Ale twórcy mitów nie poddają się,Pojawiają się publikacje o tym,że w Rosji sa historycy jakoby popierani przez władzę,którzy negują zbrodnię katyńską.Spróbuję i te kwestię wyjaśnić.

to prawda.Są nas tacy historycy.Ale,po pierwsze,ich poglady mają oparcie w braku zaufania naszego społeczeństwa do koniunkturalnej-nie waham sie powiedzieć-zdradzieckiej polityki Gorbaczowa,po drugie,ich zdanie jest wybitnie prywatne i nie odzwierciedla stanowiska władz,po trzecie,takich historyków jest naprawdę niewielu (ja osobiście znam tylko jednego-Jurija Muchina),a po czwarte,ich opinie mają bardzo wąskie grono odbiorców-podejrzewam nawet,że jest ono mniejsze niż grono stałych słuchaczy ,,Radia Maryja".

Zastanówmy się.Czy w Polsce nie ma historyków tego pokroju?Czyż Wieczorkiewicz nie snuł spekulacji historycznych na temat,,Jak Hitler i Rydz-Śmigły razem przyjmowaliby paradę na Placu Czerwonym?"Nie wspominam już niegodziwych publikacji o tym,jak w 1945 roku do Krakowa wdarli się pijani żołnierze Koniewa.Na marginesie przypomnę,że pomnik marszałka,który uratował miasto przed zburzeniem,został zdemontowany i oddany na złom.Na ten temat strona rosyjska milczy wstydliwie,podłość tę przemilczały takze liberalne media rosyjskie lat 90-ych.Jednak naród rosyjski pamieta.

Z czym tak naprawdę nie mogą się pogodzić Rosjanie?rosjanie nie godzą się nie z pretensjami o Katyń,lecz z formułą pojednania,którą Polska próbuje narzucić.,,Proście nas o wybaczenie,my zaś w niczym nie zawiniliśmy,dlatego prosić o wybaczenie nie będziemy".O nie,także zawiniliście!Nie mozemy się zgodzić na nieustanne negowanie zarzutów przedstawianych przez naszą stronę.Wydaje się to niepoważne i niekonsekwentne.

Można w tym miejscu przytoczyć historię śmierci głodowej tysięcy żołnierzy radzieckich ,którzy trafili do polskiej niewoli.Nie podlega dyskusji,że wtargnęli oni do Waszego kraju jako agresorzy.I jeżeli nawet rosyjskie dane o 80 tys.są zawyżone to liczba 12-16 tys. podana przez stronę polska też jest olbrzymia.Nawiasem mówiąc,porównywalna z Katyńską.Czytałem w Waszych wydawnictwach,ze nie była mozliwa poprawa trudnych warunków ich egzystencji z powodu problemów państwowych tworzącej się Polski.

Mimo wszystko ludzie w niewoli nie powinni umierać z głodu.Ponosicie za to winę.U Was były problemy tworzącego się państwa-u nas reżim totalitarny.Reżimy totalitarne nie sa precedensem w historii świata.Niestety totalitaryzm nie ominął także Rosji.Ale najbardziej kuriozalne usprawiedliwienie śmierci żołnierzy radzieckich i jednocześnie wyjaśnienie dlaczego Polska w odróżnieniu od Rosji nie jest do niczego zobowiazana wbec Rosji,przeczytałem niedawno w wywiadzie z byłym polskim prezydentem Aleksandrem Kwaśniewskim.

Kwaśniewski przekonywał,że w odróżnieniu od śmierci głodowej naszych żołnierzy ,śmierć polskich oficerów była decyzją polityczną,dlatego,jego zdaniem Rosja za tę decyzję powinna ponieść odpowiedzialność polityczną.Polska zaś nie ponosi odpowiedzialności politycznej za śmierć żołnierzy Armii Czerwonej.Jak to?Decyzję polityczną w ZSRR podęły konkretne osoby-Stalin i Beria,którzy od dawna leżą w grobie, a kto zamorzył głodem naszych żołnierzy?Wychodzi na to,że polskie społeczeństwo w osobach zaopatrzeniowców,strażników więziennych itp.przy cichej akceptacji polskich władz.Moim zdaniem ta sytuacja nie tylko nie zdejmuje winy z Polski jak twierdzi Kwaśniewski,przeciwnie,jeszcze ja pogłębia.

Jeszcze kilka słów na temat polskiego i rosyjskiego społeczeństwa,dla porównania.Wielu Waszych ,,Sybiraków" nie skarżyło się na wrogość ze strony miejscowej ludnosci,wręcz przeciwnie,spotykało się z ciepłym przyjęciem i wyrazami wspołczucia.I teraz proszę porównać ze stosunkiem Polaków do żołnierzy Armii Czerwonej.

Poza tym w naszej narodowej mentalnosci nie ma tradycji stawiania zarzutów i żadania przeprosin.Jeżeli nawet o nic Was nie oskarżamy,to niedlatego,że nie uważamy Was za winnych wobec nas,lecz dlatego,że za wszystkie nasze problemy i nieszczęścia przywikliśmy winić samych siebie.Obca jest dla nas ,,moralnosc Kalego" a proces historyczny postrzegamy przez pryzmat wyłącznie własnych osiągnięc i niepowodzeń.Mentalnosc człowieka rosyjskiego wobec straty doskonale wyraża cytat z Czechowa:,,Umarła moja Staruszka...cóż,popłakałem z miesiąc i wystarczy.A całe życie lamentować-Staruszka nie jest tego warta"(przekład mój).

Jeśli spojrzeć całościowo na stosunki międzynarodowe to one właściwie nigdy nie były idealne.Jest w nich i niegodziwość i krew.Niestety,w relacjach międzynarodowych to rzecz normalna,również w naszych czasach określanych mianem,,końca historii".

Wróćmy jednak do katastrofy smoleńskiej.

O ile wiem,większość Polaków nie uważa Rosjan za winnych tej katastrofy.Lecz mniejszość nie próżnuje.Urządza głośne akcje z gołosłownymi oskarżeniami,w sposob dyletancki spekuluje danymi sledztwa.Czasem zachowuje się wręcz bezceremonialnie,jak w przypadku umieszczenia tablicy na miejscu katastrofy.Była to inicjatywa części rodzin ofiar.Tekstu tablicy nie tylko nie raczono uzgodnić z władzami rosyjskimi lecz nawet nie przetłumaczono na język rosyjski.Szarogęszenie się w obcym domu bez pytania gospodarza wydaje się co njmniej nieprzyzwoite.

Powinni o tym wiedziec ci,którzy do tej pory snują marzenia o jagiellońskiej doktrynie świetej misji Polski na ,,barbarzyńskim Wschodzie".Dotychczas udało im się zademonstrować jedynie własne barbarzyństwo i brak zasad.Nasze Ministerstwo Spraw Zagranicznych dwukrotnie wysyłało pisma z prośbą o uzgodnienie tekstu na tablicy lecz strona polska je ignorowała.Prawdopodobnie zakładając,że rosjanie w atmosferze polskich podejrzeń nie będą zaostrzać dopiero co ,,znormalizowanych" stosunków".Cieszę się,że władzom rosyjskim starczyło odwagi i woli by zdemontowac wątpliwy napis na monumencie.Pozornie dobre stosunki nie są potrzebne ani Rosji ani Polsce.Przechodziliśmy już okres ,,bratniej przyjaźni" w czasach PRL.

Władze polskie i rosyjskie wspólnie podjeły decyzję o budowie pomnika na miejscu katastrofy.Zgoda.Ale powinien to być pomnik niewymierzony przeciwko Rosji.Nie chciałbym aby Kaczyński,który szczerze nienawidził Rosję był w nim postacią centralną.Nie chcę widziec pomnika tego człowieka na naszej ziemi.Pamietam jak to on właśnie kiedy był prezydentem Warszawy,nazwał jeden z warszawskich placów imieniem Dudajewa-przywódcy bandytów i terrorystów.Poza tym,przemówienie jakie zamierzał wygłosić na uroczystościach katyńskich byłoby kolejnym policzkiem dla Rosjan.

W Polsce ciagle słychać hasła:,,zadamy prawdy o Smoleńsku!",,,rosyjscy śledczy coś ukrywają",,,śłledztwo powinno mieć charakter międzynarodowy!".Jakiej prawdy żądają?Domyślam się jakiej-śmierć polskiej delegacji jest wynikiem zamierzonych działań Rosji.W związku z tym znowu trzeba rozpocząć epopeję żądań przyznania się,pokajania się i kompensacji.

Moim zdanie Rosja nie powinna iść na żadne ustepstwa,nie powinna potepiać samej siebie by zaspokoić zyczenia pieniaczy i głupców.A cóz na to polscy pragmatycy Tusk i Komorowski?Pod presja garstki staruszek i fanatyków ustapili nie licząc się z głosujacą na nich wiekszoscią.Również przyłączyli sie do chóru oskarzycieli Rosji,mówiąc,że śledztwo idzie nie tak,że wina lezy po stronie rosyjskiej,chocby dlatego,że chodzi o Rosję czyli z definicji kraj podejrzany.Obawiam się,że nie wyjdzie im to na dobre.Dla ,,moherowych beretów" i tak nie stana się ,,swoimi" a głosy myślacych wyborców moga utracić.

Nie chciałbym żeby Rosja szła na smyczy swoich odwiecznych wrogów i ciagle się poniżała,kajała czy usprawiedliwiała.Boję się,ze przekonaniom Kaczyńskiego i jemu podobnych nie pomoze ani przekazanie wraku samolotu i czarnych skrzynek ani nawet międzynarodowe dochodzenie-to nie ma znaczenia.Nawet jeśli rezultaty najbardziej niezależnych ekspertyz udowodnią wine strony polskiej, to te ekspertyzy zostaną przez nich uznane za herezję,zaś osoby prowadzące śledztwo-za opłacone przez Moskwę.Nie ma sensu dobijac sie do zamknietych drzwi.

I wreszcie parę słów o Rosji i krótkie podsumowanie.

Stanowisko Rosji równiez mi się nie podoba.Przyjmuje ona pasywną z załozenia pozycję obronną.A bierna obrona wcześniej czy później zostaje przełamana-taka jest zasada.

Chciałbym tylko jednego.By Polacy zrozumieli,że pojednanie na ich warunkach moze skutkować tylko pogorszeniem stosunków polsko-rosyjskich.Władze rosyjskie w osobie jakiegoś rosyjskiego Quislinga mogą przyjać formułę Kaczyńskiego:,,uznanie winy-przeprosiny-kompensacje"-podobne przykłady zdrady narodowej w Rosji nie należą do rzadkości.Wątpliwe,czy taka formuła pojednania,nie mająca oparcia w społeczeństwie rosyjskim,okaze się trwała i faktycznie przyniesie korzyści naszym krajom.

Z wyrazami szacunku dla polskich czytelników

Aleksander Czewieriew.

Podobne artykuły


11
komentarze: 32 | wyświetlenia: 425
11
komentarze: 40 | wyświetlenia: 416
11
komentarze: 10 | wyświetlenia: 1673
10
komentarze: 5 | wyświetlenia: 928
10
komentarze: 8 | wyświetlenia: 704
10
komentarze: 1 | wyświetlenia: 318
9
komentarze: 10 | wyświetlenia: 604
9
komentarze: 12 | wyświetlenia: 447
9
komentarze: 5 | wyświetlenia: 585
9
komentarze: 1 | wyświetlenia: 299
9
komentarze: 0 | wyświetlenia: 288
9
komentarze: 20 | wyświetlenia: 366
9
komentarze: 7 | wyświetlenia: 595
9
komentarze: 4 | wyświetlenia: 544
9
komentarze: 124 | wyświetlenia: 341
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy





Wspaniały,dziękuję

  ,  10/01/2012

Porównywanie śmierci głodowej do rozstrzelania jest całkowicie chybione, zwłaszcza w momencie, gdy faktycznie brakowało jedzenia, nie zaś gdy to jedzenie było i z premedytacją zagłodzono ludzi.
Osobna kwestia to zacieranie faktów historycznych, poprzez ich przemilczanie w podręcznikach, etc. A wszystko wskazuje na to, że Rosji o to chodzi - następne pokolenia już nie będą domagać się tej pr ...  wyświetl więcej

do viverti
Typowa filozofia Kalego:
Jak oni mordują to są źli, a jak my mordujemy to i tak jesteśmy dobrzy, stało się, nie ma o co kruszyć kopii, a najlepiej w ogóle o tym nie mówić.

  ,  11/01/2012

Dostrzegasz różnicę między morderstwem, a śmiercią głodową, gdy faktycznie nie ma jedzenia?
Najlepiej w ogóle się nie odzywać, gdy mamy poważne braki w rozumieniu podstawowych pojęć i awersję do słowników.
Typowa pokretna logika slowianki: Rosjanie zamordowali Niemców, ponieważ dali im umrzeć z zimna i głodu, gdy Ci w zimę podbijali Rosję.
Przeczytaj jeszcze raz ten fragment, ...  wyświetl więcej

  mss72,  11/01/2012

Nie chcę się wtrącać bo to ja opublikowałem ten artykuł ale cz ty sugerujesz ,że w Polsce w tych latach, w tym czasie panował głód? Żarcia nie było dla tych jeńców....ludzie nie marli z głodu masowo i raczej chyba wogóle..

Czyli jak Cię złapię, zamknę w komórce i zagłodzę na śmierć, to nie będzie morderstwo, bo zmarłeś z przyczyn naturalnych?

  ,  12/01/2012

Odnieś się zatem do poniżej zamieszczonego linku belfegora, zamiast uprawiać tani populizm.
Widzę, że cały czas stosujesz pokrętną logikę.
Dlatego kolejny raz się powtórzę: dostrzegasz różnicę pomiędzy CELOWYM ZAGŁODZENIEM, a śmiercią głodową spowodowaną rzeczywistym brakiem jedzenia, nagłym przeludnieniem obozu, etc.?

Nie we wszystkim jestem zgodny z Autorem, ale głos wart jest upublicznienia. Tym bardziej, że nie jest szowinistyczny, że wyraża ze spokojem zdanie wielu Rosjan - tak myśl, o którym z kolei wielu z nas, Polaków, nie ma pojęcia. Rozmawiać trzeba - to jest konieczność. Nie ma innej drogi do wzajemnego poznania.
Dziękuję, mss72, że zamieściłaś ten ważny tekst.

  andrzejs,  12/01/2012

Nie zgadzam się z autorem w paru szczegółach. Np. w tym, że zwrócenie wraku i czarnych skrzynek niczego by nie zmieniło. Niech zwrócą, a wtedy się zobaczy, czy by coś dało, czy nie. To jest wyłącznie eskalowanie kontrowersji przez Rosjan, nie wiem, czy nie zamierzone. Nie ma bowiem najmniejszego powodu, aby te "fanty" były tam tak długo. Tłumaczenie, że to z powodu trwającego jeszcze rosyjskiego ś ...  wyświetl więcej

  belfegor,  12/01/2012

Powtarzanie propagandowych bredni o ZAGŁODZENIU kilkunastu tysięcy sowieckich jeńców dyskwalifikuje ten artykuł.
http://pl.wikipedia.org/wiki/J(...)1921%29

Ciekaw jestem, po co napisany jest ten bełkot. Nie ma ani początku ani końca. Same przekłamania i powtarzanie kłamstw propagandy z ubiegłego okresu.

  mss72,  12/01/2012

Panie Henryku)) Błyskotliwa odpowiedź w stylu posła Joachima Brudzińskiego)))) Tak trzymać))))

No dobra, moje odczucia są następujące. Pan tak naprawdę chce coś napisać, nie ważne co byleby było poczytne. Każdy chce zostać dziennikarzem, repoterem, redaktorem bo to jest cool czy tam trendy, jak wolisz. Jestem kimś bo moje nazwisko jest w gazecie, bo jestem w telewizji. Sukces nie łatwo jest uzyskać, więc poszukiwania są wszędzie, także tam gdzie nie ma się wogóle nic do powiedzenia. Recenzj ...  wyświetl więcej

  mss72,  12/01/2012

Mówi to też chyba Pan sam o sobie.Nie mogę i nie będę dyskutować o Rosji z kimś kto tam nigdy nie był....Tylko naczytał się o tym w odpowiedniej prasie.Jeśli Pa chce to jutro będzie opublikowane coś o pośle Brudzińskim przez jego kolegów z internatu w Szczecinie ))))

Rozumiem, ze piszesz o dziennikarzach np. Gazety Polskiej, którzy piszą reportarze o np. telefonach zza grobu do wdów smoleńskich, i innych tego typu informacjach. W końcu bycie dziennikarzem jest cool, czy tam trendy, jak wolisz...

  mss72,  12/01/2012

))))))))))))))))))))))))))))))pozdrawiam)) coś zbyt często ma Pan problemy ze zrozumieniem tekstu)))) Czekam aż Pan coś napisze i błyśnie talentem)) Bo krytykować jest łatwo ale też trzeba umieć)))) I spokojnie))) Bo żyłka pęknie)))) Fajny facet z Pana !!! Co do podróży zapraszam do księgarni a tu też są fragmenciki....)))))))))))

  mss72,  12/01/2012

Jak mówi Janek Pośpieszalski? Warto rozmawiać Panie Henryku,warto!

  mss72,  12/01/2012

)))))) wyborczej nie czytam od kiedy ona powstała,kiedyś czytałem Nasz Dziennik....do czasu.Jak można pracować w propagandzie jeśli się nie zna na polityce???)))))) Jeśli się nie zna na polityce to piszę się wtedy obiektywnie)))) Powalił mnie Pana polot)))) I na platformę teź nigdy nie głosowałem..wystarczy.....i tak Pan nie zrozumie ))))

Ja głosowałem, myślałem że nastąpi zmiana po sld'owskim betonie. Jak dla mnie różnice są niewielkie, a media sięgneły poziomu gierkowskiej trybuny ludu. Na polot nie narzekam, nie szukam taniego poklasku.

  mss72,  12/01/2012

i to ja się niby nie znam na polityce??))))))))

Tu masz rację, myślałem, że ruszy gospodarka, a ruszyła propaganda sukcesu. Praktycznie to nie ma ani jednej stacji telewizyjnej czy radiowej która jest alternatywna, nie mówiąc OPOZYCYJNA. W mediach dziennikarze tylko jednej opcji, zupełny Orwell.

  mss72,  12/01/2012

i to właśnie prawda.....za bardzo kiedyś przejmowałem się polityką...przeżywałem,denerwowałem,wierzyłem im tzn. niektórym. Oduczyłem się politykować a ciężko było...i mam ich tam gdzie oni nas..W tej chwili nie widzę w Polsce żadnej alternatywy z tych,którzy są w parlamencie..Szkoda gadać...I mógłbym tak długo jeszcze.

i dlatego głosuje tylko 40 % osób. Wiele młodych ludzi pierdolneło te układy i wyjechało. Tak naprawdę to przegrali, bo nie rządzą we własnym kraju. Chociaż ja wątpię w prawdziwość wyborów parlamentarnych. Kto może głosować na palikota????????????? Jezusie Nazareński, na takiego matoła. Wygląda to na jakiś telewizyjny show, wygrywa ten który jest wyznaczony. Reszta niech kartki wrzuca. Zmiana pok ...  wyświetl więcej

  mss72,  12/01/2012

faktycznie,,wyniki dziwne....a jeśli chodzi o artykuł to dał mi go autor wiosną,kiedy pracowałem jeszcze dla jednej z gazet z prośbą o publikację bo odmówili w innych gazetach.Człowieka znam całkiem dobrze,jak widzisz nauczył się nawet polskiego.Czy zauważyłeś,że nie wyraża się tu dobrze o korespondencie Gazety Wyborczej? Opublikowałem go wtedy i teraz bo uważam,że mało kto zna zdanie Rosjan.Oczyw ...  wyświetl więcej

  hussair  (www),  13/01/2012

Bardzo panoramiczno-socjologiczny tekst. Podoba mi się. Powiedzmy, że co do intencji władz Rosji obecnych i dawnych odnosić się nie będę... Całe spiski, napady, grabieże i eksterminacje rodzą się w gabinetach władz. Czy to Rosji czy to Dalekolandii. Trudno o uśmiech ufności i wdzięczności. Ale lubię Rosję, jej lud i duch, jej kulturę, i to, co utrzymali Rosjanie ze skarbnicy prasłowiańskiej, a co ...  wyświetl więcej

Do: hussair.
I ja Tiebia pazdrawljaju, sierdieczno.Ty praw - charaszo dumajesz! :)

  hussair  (www),  14/01/2012

Spasiba, spasiba! :)

  swistak  (www),  13/01/2012

Nie ma problemu pojednania się zwykłych obywateli. Łaczy ich wspólny los, że gdy domagają się ludzkich praw, czyli Boskich, rozjeżdża ich czołgami ich własna Waadza

Ma rację. Kaczyńskiemu pomnik w Rosji? Bez jaj.

Jestem autorem tego artikula. Prsepraszam ze nie jestem professionalnym dziennikarzem. Znam jeszsce zle jezyka polskiego. Moj artykul prszekladzila wykladowca Uniwersiteta Lublinskiego. Dziekuje bardzo do niej i jeszcze do pana mss72.

Do: Aleksander Czewieriew.
Spokojnie - całkiem nieźle radzi sobie Pan z językiem polskim :). Miłego pobytu na EIOBA!

  hussair  (www),  14/01/2012

Tak jest, twórczej przyjemności i przyjemnej twórczości życzymy. :)

Artykuł bez wątpienia obiektywny ,tylko za skromny,może autor nie znal tyle aż faktów,ale i tak wsadził kij w mrowiska fanatyków wartości katolickich z pod znaku bóg,honor,ojczyzna

Dziękuję bardzo Panom za poparcie! :) Niestety wszystko jedno znam jezyka polskiego zle i nie moge pisac na tematy polityczny wolno, bez tlumacza. :(

Do: Aleksander Czewieriew.
Wot i nieprijatnost' - nieznajomość języka :). No niczewo - mnogo iz nas nie razgawariwajet na russkom jazykie. A Pan, Panie Aleksandrze - jednak twórczy wysiłek podejmuje. I to się liczy najbardziej. Powodzenia!

  mss72,  18/01/2012

On rozumie bardzo dobrze i swobodnie czyta)) Tylko z pisaniem samodzilnym jeszcze problem..

Aha! Jak ten pies, ktory wszystko rozumie, a mowic nie moze. :) Ale wszystko jedno bede pisac tutaj tylko po polsku. Uwazam ze moj artykul jest juz przestarzaly. Chyba nie dziale eskalacja konflikta wokol katastrofy Smolenskej.

  drseth,  01/02/2012

Doskonaly artykul. To fakt, ze strona polska nieustannie domaga sie przeprosin w tej chwili juz "za wszystko", co jest po prostu juz wrecz nieznosne i dziecinne. I stanowczo nie wplynie to na poprawe stosunkow z Rosja. Postawe wielu polskich politykow takich jak Kaczynski, ale mowie tez o tych dzialajacych tu i teraz uwazam po prostu za chamska i bezczelna wobec Rosji. Znam wielu Rosjan, bylem w R ...  wyświetl więcej



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska