Login lub e-mail Hasło   

Najważniejszy kanał na świecie

Chociaż z grubsza zgadzam się z Łukaszem Grysiakiem, że na eiobie użytkownicy mniej cenią rzetelne informacje, a bardziej interesują ich emocje i poglądy, nie podzielam jego zbu...
Wyświetlenia: 2.610 Zamieszczono 02/02/2012

Chociaż z grubsza zgadzam się z Łukaszem Grysiakiem, że na eiobie użytkownicy mniej cenią rzetelne informacje, a bardziej interesują ich emocje i poglądy, nie podzielam jego zbulwersowania. Wydaje mi się, że narzucanie innym swoich zainteresowań to trochę zarozumialstwo połączone z moralizatorstwem. Trzeba chyba patrzeć na te sprawy z większą pokorą. Eioba jest jaka jest, a nie taka jak Ty byś chciał, żeby była. Tutaj użytkownicy sami decydują co im odpowiada i niech tak zostanie. Na pewno nikt z użytkowników nie jest pozbawiony pewnej dozy swoistego zarozumialstwa. Również w moim mniemaniu sprawy, o których piszę wydają mi się szczególnie ważne i jestem zaskoczony widząc, że tylko część użytkowników podziela moje zdanie. Jednak właśnie dla tej części warto tu pozostać i dzielić się z nią tym co uważam za wartościowe.

Dość już jednak tych dygresji i odchodzenia od tematu. Chcę się z Wami podzielić wieściami ze świata, które są w centrum zainteresowania dość dużej jego części. W naszym kraju mówi się o tych sprawach mniej, ale o tym decyduje specyfika polskich mediów, które światem mało się interesują, chyba że gdzieś wydarzy się katastrofa. Modernizacja Kanału Panamskiego, zwanego cudem świata to teraz gorący temat. Przez przeszło pół wieku wszystkie stocznie świata budowały statki kierując się żelazną zasadą – żeby mieściły się w śluzach Kanału Panamskiego. Powstawały więc panamaxy o długości przeważnie 294 m – śluzy panamskie mają długość 305 m. Szerokość panamaxów to przeważnie 32,3 m – śluzy mają 33,5 m, a wysokość to 58 m, żeby mogły przejść pod mostem, który łączy obie Ameryki.



Przez ponad 60 lat  w takie właśnie statki wyposażone były wszystkie floty handlowe na świecie. Statki o większych rozmiarach były nieliczne. To się jednak zmieniło, w czasie ostatnich dwóch dekad ubiegłego wieku, takie jednostki przestały być ekonomiczne, zaczęły powstawać znacznie większe jednostki zwane – post panamax. Gdy zbudowano Kanał Panamski mogły przez niego przepływać wszystkie ówczesne statki. Teraz szacuje się, że znaczna część światowej floty to statki, które się w jego śluzach nie mieszczą. Zapadła więc decyzja o modernizacji Kanału i zwiększeniu jego przepustowości. Obecnie statek potrzebuje na przepłynięcie Kanału około 30 godzin, ale żeby wejść do pierwszej śluzy musi czekać czasami kilka dni. Co roku przepływa przez Kanał Panamski około 14 tysięcy statków, a średnia opłata za jego przepłynięcie to 50 tys. dolarów. Łatwo więc policzyć, że rocznie Panama pobiera 700 mil. dolarów opłat kanałowych. Jest więc o co kruszyć kopie, bo obecnie ten dochód jest zagrożony. Zwiększające się kolejki statków przed Kanałem zaczynają sprawiać, że zysk ekonomiczny ze skrócenia drogi znika wraz z rosnącym czasem oczekiwania, a część towarów przechwytują koleje.

Rząd Panamy uznał, że jedynym sposobem na przedłużenie życia Kanału, a nawet zwiększenie zysków płynących z opłat kanałowych jest jego modernizacja, czyli przystosowanie do nowych wielkich statków. W tym celu przy obydwu wejściach na Kanał trzeba zbudować  nowe, wielkie śluzy, a cały Kanał pogłębić i poszerzyć. Wielka budowa, nazwana budową stulecia, która ma kosztować 6 miliardów dolarów ruszyła we wrześniu 2007 roku. Planowane zakończenie ma być w 2014 roku.  Na tej gigantycznej budowie pracują również Polacy, na przykład kierownikiem robót strzałowych przy budowie nowej śluzy od strony Pacyfiku jest absolwent AGH w Krakowie. Nowoczesne zbiorniki oszczędnościowe zastosowane w nowych śluzach mają rozwiązać problem utraty wody ze sztucznego jeziora Gatun, które jest jedynym rezerwuarem słodkiej wody w Panamie. Obecnie przy dużej częstotliwości śluzowania poziom wody w jeziorze obniża się utrudniając żeglugę.

Co Polacy wiedzą o Kanale Panamskim? Tyle, że jest. W wikipedii mnóstwo cyfr i dat, ale przecież nie każdy ma taką wyobraźnię, że czytając o milionie metrów sześciennych urobku zda sobie sprawę ile to setek tysięcy ciężarówek, a ile miliardów taczek Nie każdy również zastanowi się nad tym kim był Ferdinand Lesseps, który, jak piszą zainicjował budowę Kanału Panamskiego. Nie był on przecież inżynierem w dzisiejszym tego słowa znaczeniu, nie miał żadnego pojęcia o hydrologii. Był po prostu człowiekiem z wizją. Jego wizja była trafna w przypadku Kanału Sueskiego. Tam był płaski teren i jeziora przez które wiedzie kanał leżą na tym samym poziomie co on. W przypadku Kanału Panamskiego wizja Lessepsa była całkowicie chybiona. Chciał on połączyć dwa oceany rowem o długości 60 km, który miejscami musiałby mieć około 50 m głębokości i musiałby być wydrążony w skale. Dobrze się stało, że swojej wizji nie zdołał zrealizować, bo przy tej okazji zmeliorowałby całą Panamę i tam gdzie teraz rośnie dżungla byłaby pustynia. Poza wikipedią przejrzałem jeszcze kilkadziesiąt innych stron, na których znalazłem takie same poprzeklejane informacje. Żadnych nowych, nic nie było na przykład o słynnej ciekawostce. Czy wiesz, że wschodnie wejście do Kanału Panamskiego od strony Pacyfiku jest położone na zachód od wejścia zachodniego?





Podobne artykuły


14
komentarze: 2 | wyświetlenia: 720
14
komentarze: 11 | wyświetlenia: 784
14
komentarze: 2 | wyświetlenia: 1082
13
komentarze: 0 | wyświetlenia: 798
13
komentarze: 5 | wyświetlenia: 882
12
komentarze: 12 | wyświetlenia: 548
12
komentarze: 6 | wyświetlenia: 1101
12
komentarze: 4 | wyświetlenia: 636
12
komentarze: 2 | wyświetlenia: 1153
12
komentarze: 2 | wyświetlenia: 627
12
komentarze: 18 | wyświetlenia: 1175
12
komentarze: 2 | wyświetlenia: 557
11
komentarze: 0 | wyświetlenia: 853
11
komentarze: 3 | wyświetlenia: 714
11
komentarze: 0 | wyświetlenia: 359
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy





  greenway,  02/02/2012

Istotne informacje. :-) Interesujący temat, bo to kluczowy kanał na naszej planecie.

Kanał Sueski przekracza prawie dwukrotnie więcej statków niż przez Panamski, co jednak nie zmienia faktu, że jest to również bardzo ważny trakt wodny.

Teraz jest w odwodzie, właśnie ze względu na swoje wymiary, dla przykładu ja pływam na statkach o wymiarach ok. 300x40 i zanurzeniu 14m, więc to przejście jest nieosiągalne. Jednak po wybudowaniu nowego kanału otworzą się nowe możliwości żeg

...  wyświetl więcej

  barkarz  (www),  02/02/2012

Kanały akurat rozumiem i bardzo mnie one interesują. Szkoda, że w naszym kraju są tematem nieznanym.

Bardzo ciekawie napisane:)

  mss72,  02/02/2012

Byłem niedaleko ale tego nie wiedziałem..

  nse,  02/02/2012

Emocje i poglądy są też informacjami które kształtują przyszłość i warto je znać ;)

  barkarz  (www),  02/02/2012

Szkoda tylko, że tak wielu jest ludzi, którzy wyrabiają sobie poglądy beż zaznajomienia się z faktami, a nawet bez liźnięcia odrobiny informacji.

  nse,  02/02/2012

No cóż jako ludzie jesteśmy bardzo impulsywni, najpierw działamy potem myślimy :(
Może czas nauczyć się panować nad odruchami ? To takie wyzbycie się samego siebie; oczywiście nie tak natychmiast , bo doznamy rozczepienia osobowości ten proces musi troszkę potrwać ;)

  ...,  03/02/2012

"...nie podzielam jego zbulwersowania".

Drogi Barkarzu!

Zbulwersowanie? A gdzież ty je ujrzałeś? To po prostu analiza suchych faktów. I nic ponadto. Eioba nie jest dla mnie czymś tak ważnym abym się bulwersował. To wirtualne podwórko niewielkich rozmiarów i nic więcej.

Pozdrawiam.



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska