JustPaste.it

Problemy społeczeństwa informacyjnego.

Opisuje problemy społeczeństwa informacyjnego.

Opisuje problemy społeczeństwa informacyjnego.

 

 Autor przygotowanego artykułu: Mgr inż. Ireneusz Łukasz Dzitkowski                                        Wałcz, dnia: 08. 02. 2012r.

                                                                   

 

                                                               Problemy Społeczeństwa Informacyjnego – projekt .


Na przykładzie kursu bezpiecznej obsługi komputerów.

 

2c210596b4815bd871e45383981dc366.jpg  źródło:http://www.google.pl/imgres?q=stop+acta&um 

 

  1. Tematyka projektu
  1.1.Opis problemu, który był inspiracją dla twórcy projektu
  Dla uświadomienia o zagrożeniach uczestników kursów.
Przykładowe rodzaje kursów komputerowych :

 KURSY KOMPUTEROWE

 1. KURS PODSTAWOWY OBSŁUGI KOMPUTERA MICROSOFT, OFFICE2000 (MS WORD 2000 MS EXCEL 2000) ....................25 zł/godz. 


 2. "OBSŁUGA KOMPUTERA ORAZ PODSTAWY FAKTUROWANIA I MAGAZYNOWANIA TOWARÓW" /różne programy w zależności od zapotrzebowań zleceniodawców: np. "Program FPP Firma ++"35 godz................... 550 - 600 zł 


 3. OBSŁUGA KOMPUTERA Z ELEMENTAMI FAKTUROWANIA I MAGAZYNOWANIA ORAZ OBSŁUGA KAS FISKALNYCH:
40 godz.....................720 zł


 4. OBSŁUGA KAS FISKALNYCH
10 godz....................350 zł


 5. MAGAZYNIER - program kursu obejmuje: - kurs wózków o napędzie silnikowym - obsługę komputera z elementami fakturowani96 godz. ..................850 - 950 zł 


 6. " OBSŁUGA BIURA Z ELEMENTAMI KADROWYMI ORAZ PODSTAWAMI KSIĘGOWOŚCI Z WYKORZYSTANIEM KOMPUTERA " 
70 godz.....................750,0 zł.


 7. KURS " KOMPUTEROWA OBSŁUGA MAŁEJ FIRMY " 
ok.120 - 140 godz.....................850 zł.tematyka kursu: podstawy komputera, program płatnik, program komputerowy CDN, ubezpieczenia społeczne, ewidencja i rozliczenie podatku dochodowego i podatku VAT, elementy prawa pracy. 
 8. " OBSŁUGA HURTOWNI " 
90 godz.....................850 - 950 zł.
program kursu: podstawy obsługi komputera, program FPP FIRMA ++, kierowca wózka jezdn.


 9.KURS " HANDLOWIEC " 
46 godz.....................650 zł.
program kursu obejmuje: podstawy obsługi komputera /Windows 98,2000,XP, Microsoft Word, Excel 2000/, obsługa kas fiskalnych, obsługa programu magazynowego.

  2.Cel główny realizacji projektu
   Przytoczenie pojęcia BHP komputerowego z przeznaczeniem dla poszczególnych grup.
SZKOLENIA BHP

 1. Dla pracodawców, osób dozoru i kierujących pracownikami:
- podstawowe ...............30 godz. .............. 280 zł
- podstawowe ...............40 godz. .............. 320 zł
- okresowe ...................14 godz. ...............120 zł
- okresowe ...................19 godz. ...............150 zł


 2. Dla pracowników na stanowiskach robotniczych: 
1/ wstępne:
- instruktaż ogólny .................... 3 godz. .................25 ÷ 35 zł
- instruktaż stanowiskowy .......... 8 godz. .................40 ÷ 55 zł
- szkolenie podstawowe ............ 19 godz. ............... 67 ÷ 95 zł
 2/ okresowe ....................................... 10 godz. ................55 ÷ 75 zł 


 3. Dla pracowników administracyjno-biurowych 
1/ wstępne:
- instruktaż ogólny ................. 3 godz. ................25 ÷ 35 zł
- szkolenie podstawowe ........ 18 godz. ................64 ÷ 90 zł
2/ okresowe ................................... 10 godz. ................55 ÷ 75 zł


 4. Opracowanie instrukcji: obsługi i eksploatacji oraz inne wg zapotrzebowań zleceniodawców
KURSY KOMPUTEROWE


- kurs podstawowy obsługi komputera
- obsługa komputera od podstawy fakturowania
  i magazynowania
- obsługa kas fiskalnych
- magazynier
- obsługa biura z elementami kadrowymi oraz
  podstawami księgowości
- kurs "komputerowa obsługa małej firmy"
- "obsługa hurtowni"
- kurs "handlowiec"

 1.3. Cele szczegółowe realizacji projektu

     Uczestnictwo w kursie komputerowym bardzo mnie się podoba, przede wszystkim dlatego,                                                              że jest bardzo serdeczna atmosfera, forma i prowadzenie wykładów mnie odpowiada, wykładowca jest
wszechstronnie uzdolnionym człowiekiem. Moim zdaniem takich wykładowców jest bardzo mało.
Po drugie nauczyłem się podstawowych zasad obsługi komputera oraz dowiedziałem się czego
można dowiedzieć się z komputera i jakie rzeczy w jakie formie pisać, rysować.                                                                                         Sądzę, że moje umiejętności obsługi komputera zasługują na ocenę dobrą. Rozpoczynając kurs,mój poziom obsługi komputera i wiedzy o nim był zerowy. W czasie kursu nabyłem umiejętnościbezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem. Poznałem podstawę pracy z komputerem,  zasady działania komputera, oprogramowanie, korzystanie z klawiatury komputera i myszki. 

     Niektóre pojęcia o programach nadal są dla mnie zawiłe i trudne do przyswojenia, a to dlatego iż nie mam w domu komputera i mało czasu poświęcam nauce – korzystam tylko w pracy z wolnością i poważaniem.

    Jestem zadowolony, że w dzisiejszych czasach zorganizował nauczyciel taki kurs. Nie miałem wcześniekokazji poznaćkomputera oraz jego obsługi.                                                     

    Dzisiaj cieszę się, że poznałem podstawy obsługi komputera oraz wybranych programów Windows'a. Podobają mi się ćwiczenia z komputerem. Polecam swoim znajomym aby taki kurs odbyły i się już nie bały.  

    Chciałbym otrzymać ocenę dobrą.Na tych zajęciach nauczymy się obsługi komputera, korzystanie z arkusza kalkulacyjnego oraz internetu.Nabyłem umiejętność bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem. Nauczyłem się maszynopisanie z programem Q-typing.Nauczyłem się tworzenie i formatowania tekstu, podań; tworzyłem relacyjną bazę danych.

  Jestem zadowolony z kursu.Dalej będę ćwiczyć i korzystać z internetu oraz pogłębiać swoją wiedzę.

  Moje refleksje o kursie:

- miła atmosfera
- odpowiednia pora dnia
- uczy początkujących i pogłębia wiadomości zaawansowanych
- szkolenie na wysokim poziomie pod kierunkiem sympatycznego, doświadczonego instruktora.
  Sądzę, że moje umiejętności dotyczące obsługi komputera zasługują na ocenę dobrą.

   Rozpoczynając kurs mój poziom był zerowy. W tej chwili potrafię pisać na komputerze, założyć skrzynkę e-mail, wysłać i odebrać wiadomości, korzystać z internetu, utworzyć stronę tytułową.

  Uważam, że zdobyte wiadomości bardzo ułatwią mi pracę i kontakt z rodziną i znajomymi.
Dziękuję za cierpliwość w nauczaniu. 
    Rozpoczynając zajęcia  w okresie jesiennym byłem typowym „laikiem” odnośnie
komputera, klawiatury, programów i chwytów klawiaturowych. Po 13 zajęciach jestem już nie
„laikiem” - tak sądzę!? Już nie patrzę na komputer z daleka, mam więcej odwagi sam coś
„poklikać”, otworzyć program i pobawić się np. tabliczką mnożenia, prezentacja, wykresami itd.
  Uważam, że takie kursy powinny być organizowane dalej i jak najwięcej osób niech bierze udział
w zajęciach – warto!

   Wg własnej oceny uważam, że stopień końcowy mógłby być jako ocena dobra. Nie licząc jednych
zajęć regularnie uczestniczyłem w zajęciach, cierpliwie słuchałem wskazówek naszego
TRENERA.
   Na koniec kursu potrafię posługiwać się w różnych programach, o których była mowa na
zajęciach, poruszać się po internecie. Uważam, że w pracy bardzo przydadzą mi się niektóre
programy, szczególnie edytor tekstu, który jest używany najczęściej u nas w Oddziale.
Obecnie potrafię porozmawiać z dzieckiem o niektórych chwytach klawiaturowych, o niektórych
programach. Najbardziej podoba mi się to, że znalazłem inny kontakt z bratem, który jest za
granicą oprócz telefonicznego. 

      Kurs komputerowy p.n. Obsługa IBM PC oraz wybranych programów Windows'am, który
rozpoczęłem  prowadzony przez nauczyciela jest moim pierwszym szkoleniem dotyczącym obsługi komputera. Wcześniejsze próby samodzielnejnauki w tym zakresie nie przynosiły oczekiwanej satysfakcji osobistej oraz rozumienia i wprawy w tym zakresie.

      Pierwsze godziny zajęć były dla mnie trochę trudne w wykonaniu poleceń, wydawanych przez
nauczyciela. Następne zajęcia przyznam się do tego - „rozjaśniły”, jak to (komputer)funkcjonuje, ale trudności pojawiały się w dalszym ciągu. Na pewno konieczne jest powtarzaniewielokrotnie ćwiczeń z zajęć – w domu. Czasami brakowało na to czasu.

     Uważam iż z upływem czasu, ćwiczeń, zajęć, można wymienione wyżej trudności pokonać.
Sądzę, że moja znajomość obsługi komputera IBM PC oraz wybranych programów Windows'a jest
dobra.
        Kurs komputerowy prowadzony przez nauczyciela umożliwił mi korzystanie
na co dzień z komputera zarówno w domu jak i w pracy zawodowej.
Mam nadzieję, że moja wiedza w przyszłości, będzie jeszcze lepsza. Może w przyszłości, o ile będzie to możliwe,udoskonalę swoją wiedzę na kursie dla „zaawansowanych”.
       Na kursie zetknąłem się pierwszy raz z komputerem „oko w oko” i przestałem się go bać.


       Wcześniej przerażało mnie dotknięcie myszki, klawiatury – teraz już nie. Kurs był dla mnie
pożyteczny, nauczyłem się posługiwać myszką, klawiaturą, jak pracować z dyskietką i płytą, jak
wybrać jakiś program np. Microsoft dotyczący pisania Open Office Writer, itp. jak wejść do
Internetu, poczty Onetu, odnaleźć strony internetowe np. „Nasza klasa”.
Komputer nie jest już dla mnie tematem „tabu”. Oswoiłem się z nim i zamierzam częściej z nim
przebywać.

        Kurs bardzo mi się podobał: sposób przekazywania wiedzy oraz praktyka z komputerem
(ćwiczenia), cała oprawa „kulturalna” pana prowadzącego tj. „kawa czy herbata”, uprzejmość.
Uważam, że moja ocena z kursu powinna być „dobra”. Poznałem podstawowe wiadomości o pracy
z komputerem. Umiem uruchomić komputer, posługiwać się myszką, klawiaturą, włączyć
podstawowe programy, tworzyć w edytorze tekstowym, tworzyć tabelę, pracować w arkuszu
kalkulacyjnym, tworzyć strony HTML itp. Robię jeszcze błędy i muszę poćwiczyć, żeby zasłużyć
na lepszą ocenę.
        Ciekawym przykładem był osobny i inny kurs komputerowy, na który uczęszczałem od października 2005r. jest mi bardzo przydatny.
        Po tych kilkudziesięciu godzinach   znacznie poprawił się poziom mojej wiedzy
zarówno teoretycznej jak i praktycznej. Do października praktycznie nie umiałem „kliknąć”
myszką, a teraz potrafię „pobuszować” po internecie lub też napisać podanie. Nie potrzebuję już
pomocy swoich domowników. Dlatego też dziękuję Szanownej Pani nauczycielce za cierpliwość, a przede
wszystkim za wiedzę, którą mi przekazała.
        Natomiast wracając do głównej tematyki artykułu to ogólnie uważam, iż ocena będzie adekwatna do moich wiadomości.
Moje umiejętności jednak nie „zasługują” na wyższą ocenę.
W moim odczuciu powinienem jeszcze kilkadziesiąt godzin uczestniczyć w kursie, ażeby otrzymać
lepszą ocenę.
        Mam duże pole do popisu. Na kurs przyszedłem z zerowym przygotowaniem. Nie potrafiłem
trzymać myszki w ręku. Spotkania z p. trenerem i trochę własnej inicjatywy przyniosły ogromne
skutki – otworzyły okno na świat, świat techniki.
Uruchomiłem (nie włączany od 3 lat)
komputer. Poinstalowałem interesujące mnie programy. Zainstalowałem internet, skypa, gadugadu,
kamerę. Mam stały kontakt z, widzę ich. Jestem szczęśliwy (oni czują się osaczeni).
Mam 38 lat. Przyswajanie materiału nie przychodzi mi tak łatwo. Podziwiam programy – są
trudne. Na razie nie wiem kiedy zostaną wykorzystane w mojej pracy. Znam podstawy i wiem, że
gdy będą potrzebne łatwo będzie je przypomnieć i rozwinąć.
        Umiem poruszać się w internecie. Bliskie są mi edytory tekstu. Podziwiam Excela i bazy danych.
Na kursie przyswoiłem ogrom materiału.Jestem bardzo wdzięczny, dziękuję.
Moją wiedzę zdobytą na kursie oceniłbym na 4.
Zdobyta wiedza jest wystarczająca na kurs podstawowy. Myślę, że to co sprawia mi trudności
wymaga większej praktyki i jest bardziej dla zaawansowanych.
Zdecydowanie trzeba prywatnie utrwalić i powtórzyć zdobyte umiejętności aby z czasem je
rozszerzyć.
           W pracy przydadzą mi się edytory tekstu i arkusz kalkulacyjny i to mam zamiar doskonalić.
Jestem wdzięczny z otworzenie oczu na świat wirtualny.
Do października od kiedy zaczął się kurs ja nie potrafiłem posługiwać się myszką od komputera.
Obecnie, po kilku miesiącach nauki potrafię obsługiwać internet i wiele programów, umiem
posługiwać się klawiaturą (pisać).
W ogóle cieszę się że przyszedłem na kurs do i poznałem świetnego nauczyciela i dużo
nauczyłem się ciekawych mądrości życiowych, których nigdy nie jest za dużo w życiu
codziennym.
            Wszystkie wiadomości, które zdobyłem na kursie wykorzystam w pracy oraz w domu.
Na zakończenie kursu chciałbym otrzymać ocenę dobrą.
Jestem pilny. Nie opuściłem żadnej lekcji. Myślę, że jeszcze dużo muszę popracować
z komputerem aby utrwalić wszystkie (lub większą część) nabytych wiadomości na kursie.
Dziękuję za wyrozumiałość i proszę ustosunkować się do mojej prośby.
Jestem uczestniczkiem kursu komputerowego. Bardzo się z tego cieszę. Pozwolił on mi zapoznać się
z komputerem, z jego możliwościami i przede wszystkim nastąpiło tzw. „oswojenie” się z pracą na
komputerze.
           Kurs ten pozwala na rozszerzenie dotychczasowej wiedzy na temat różnych programów,
umożliwia wykonanie pewnych zagadnień różnymi sposobami.
Mam nadzieje, że kurs ten ułatwi mi pracę w moim zakładzie pracy.
Kurs ten podobał mi się również dlatego, nauczyciel tłumaczy wiele zagadnień bardzo dokładnie i z dużą cierpliwością.

           Ocena: dobra+
            Według mnie moje umiejętności pracy z komputerem wymagają jeszcze ćwiczeń, dlatego
proponuję ocenę dobrą+. Nauczyłem się bardzo dużo, ale nie czuję się pewnie w pracy
z arkuszami kalkulacyjnymi.
Uważam, że opanowałem pracę z„edytorem tekstu” oraz z podstawowymi chwytami
klawiaturowymi. Myślę, że muszę się jeszcze dużo nauczyć. Z poważaniem

            Uważam, że kurs komputerowy wniósł dużo do mojego codziennego życia osobistego
i zawodowego. Praca z „edytorem tekstu” ułatwiła mi informatykę.
Wcześniej odczuwałem lęk przed użyciem komputera, bałem się że narozrabiam, wykasuję ważne
rzeczy w programie.
W trakcie kursu stwierdziłem, że w obecnym czasie, trudno jest funkcjonować bez znajomości
podstawowej obsługi komputera. Myślę, że w pracy też wykorzystam dotychczasowo zdobyte
umiejętności.
Ocena: dobra
           W stopniu dobrym (w mojej ocenie) posługuję się „edytorem tekstu”, skrzynką internetową.
Uważam, że opanowałem podstawowe „chwyty” klawiaturowe. Potrafię wklejać, kopiować,
zapisywać dokumenty. Gorzej czuję się pracując z arkuszami kalkulacyjnymi.
Na podstawie rozszerzenia poznaję typ dokumentu. Muszę się jeszcze nauczyć tworzenia
prezentacji, myślę, że bardzo mi się to przyda w mojej pracy zawodowej.
          Uważam, że muszę się jeszcze dużo nauczyć.
Kurs ten pozwolił pogłębić moją wiedzę z dziedziny informatyki, poznać różne programy
komputerowe, które do tej pory były dla mnie zupełnie nieznane.
Jestem bardzo zadowolony z techniki prowadzenia zajęć przez nauczyciela.

        Potrafi bardzo ciekawie poprowadzić zajęcia, do których jest świetnie zawsze przygotowany.
        Bardzo dużo można się nauczyć dokładnie słuchając i wykonując wszystkie polecenia.
Myślę, że wiedza zdobyta na kursie w  pozwoli śmielej poruszać się w różnych programachkomputerowych i wykorzystać zdobytą tam wiedzę w swojej zawodowej pracy.

        Swoje umiejętności zdobyte na kursie oceniam na 4+
Nauczyłem się śmielej wykorzystywać wiedzę z różnych programów komputerowych w pracy
zawodowej. Biegle posługuję się edytorami tekstu, klawiaturą, zapisywaniem danych na różnych
nośnikach pamięci, tworzeniem prezentacji, surfowaniem po stronach internetowych oraz
korzystaniem ze skrzynki emailowej.
           Myślę, że je jeden raz zasiądę do powtórki programów komputerowych w celu utrwalenia wiedzy,
jak i przyjemnej zabawy z tym związanej. 
          Jestem bardzo zadowolony, że udało mi się uczestniczyć w tym kursie. Forma i metody stosowane
bardzo mi odpowiadają. Prowadzący posiada poza ogromną wiedzą duże predyspozycje. Pod
wieloma względami nauczyciel wspaniały! Oby jak najwięcej było takich ludzi. Ja skorzystałem bardzo wiele. Dziękuję!


           Moja samoocena wiedzy zdobytej na kursie?
   Oczywiście, chciałbym mieć ocenę wysoką, mam jednak świadomość faktu, że:
- startowałem prawie z zerowego poziomu
- pojęcia były nowe i trudne
- niezbyt dużo czasu poświęcałem na utrwalanie wiedzy w domu.
Mimo wszystko, cieszę się z wiadomości, które osiągnąłem i myślę, że około czwórki można by
mi postawić (pewnie trochę na wyrost!). Dzięki za cierpliwość! Z wyrazami szacunku
Przystępując do uczestnictwa w kursie posiadałem już pewne podstawowe wiadomości. Umiałem
korzystać z komputera na poziomie podstawowym.
Kurs pozwolił mi rozszerzyć swoje wiadomości dał pewne teoretyczne podstawy jakie ja jako
„samouk” nie posiadałem. Minęła obawa że mogę coś „zepsuć” zyskałem pewność w obsłudze.
Wydaje mi się że zyskując wiedzę na temat obsługi podstawowych programów w chwili kiedy
będę musiał pracować z nimi będzie mi łatwiej.
         Uważam, że moja ocena na zakończenie kursu powinna wynieść – cztery – dobrze.
Posiadam obecnie dość biegłą umiejętność obsługi programów podstawowych, lecz niekiedy
w pracy nad nimi napotykam na przeszkody, które bez pomocy  nauczyciela nie umiałbym usunąć.

         Wychodząc z założenia, że „trening czyni mistrzem” mam nadzieję, że samodzielna praca po
zakończeniu kursu pozwoli mi na podniesienie mojej oceny z samooceny do b. dobrze.
         Kurs komputerowy pozwolił mi na podwyższenie kwalifikacji zawodowych, nabycie umiejętności
bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem
Po kursie komputerowym nie będę miał „oporów” w serfowaniu po różnych programach
komputerowych, tworzeniu prezentacji, a nawet pomocy dziecku w ćwiczeniach.
Proszę o ocenę: dobrą.
         Myślę, że ta ocena będzie adekwatna do moich umiejętności nabytych w czasie uczestniczenia na
kursie komputerowym.
Muszę poćwiczyć działania matematyczne w arkuszu kalkulacyjnym, tabelach, a w stopniu
podstawowym opanowałem chwyty klawiaturowe, tworzenie prezentacji, korzystanie z Internetu
i poczty elektronicznej.

        Jestem zadowolony z kursu ponieważ jest prowadzony dobrze przez fachowca który potrafi dużo
nauczyć, dobrze wytłumaczyć zagadnienia tak że kursant łatwiej przyswaja wiedzę.
Wydaje mi się że zasługuje na ocenę bdb.
Uczestniczyłem aktywnie w zajęciach i na codzień pracuje z komputerem. Jest to mój drugi kurs
u tego samego wykładowcy i wiedza zdobyta na kursie jest mi przydatna i ułatwia pracę
z komputerem.
           Nauczyłem się pracy z programami OpenOffice i szybkiego pisania co skraca mój czas pracy
i jestem bardziej wydajnym pracownikiem.
Kurs komputerowy, na który uczęszczam wybrałem świadomie, aby podwyższyć swoje
umiejętności w zakresie obsługi komputera. Moim zdaniem kurs, który wybrałem jest na wysokim poziomie. Prowadzący, to człowiek bardzo kompetentny, z zamiłowaniem podchodzący do tego, co robi. Atmosfera na kursie jest bardzo dobra, dlategoczujemy się na nim dobrze i z chęcią na niego uczęszczamy.

          Z każdego spotkania wychodzę bardziej „wyedukowany komputerowo” i muszę przyznać, że
komputer zaczął mnie coraz bardziej ciekawić. Mogę porozmawiać o programach,
aplikacjach itp. rzeczach, o których wcześniej miałem niewielkie „pojęcie”. Myślę, że po
ukończeniu kursu komputerowego będę mógł swoje nabyte tutaj umiejętności „przenieść” na
grunt zawodowy. Nie będę „bał” się komputera, a nim się chętnie bawił.
          Dziękuję prowadzącemu  nauczycielowi za rzetelne i ciekawie przygotowane zajęcia, za
wyrozumiałość i cierpliwość do swoich „uczniów”.
Swoją wiedzę i umiejętności z zakresu obsługi komputera oceniam dostatecznie.
          Potrafię wykonać na komputerze już wiele czynności. Umiejętności nabyte na kursie pozwolą mi
na korzystanie z komputera w pracy zawodowej i w życiu codziennym. Myślę, że przede mną
jeszcze długa droga, aby osiągnąć wysoki poziom kompetencji. Dlatego ten etap mojej pracy na
komputerze i znajomości programów oceniam dostatecznie.
          Moim zdaniem ten kurs był mi bardzo potrzebny. Przed rozpoczęciem nie miałem żadnej
styczności z komputerem. Tutaj nauczyłem się obsługi komputera i pracy z nim. Dowiedziałem
się, ile rzeczy można zrobić za pomocą komputera.
          Myślę, że jeszcze więcej byłoby korzyści z tego kursu gdybym w pracy korzystał z komputera,
lecz nie ma takiej możliwości. Jednak znajomość podstaw obsługi komputera w przyszłości mi się
przyda.
          Pracując z komputerem w przyszłości chciałbym skorzystać z możliwości uczestniczenia
w kursie wyższego stopnia.
Cieszę się, że mogłem zdobyć taką wiedzę.
Uważam, że powinienem otrzymać ocenę dobrą („4”).
          Myślę, że jest w tym moja wina, bo nie ćwiczyłem dodatkowo w domu. W pracy nie pracuję
z komputerem. Jednak uczestniczyłem w zajęciach prawie wszystkich, więc swoje umiejętności
oceniam dobrze.
Gdy będę miał więcej czasu to postaram się skorzystać z opracowań, które otrzymałem.
         Moim zdaniem kurs jest prowadzony w sposób ciekawy, pozwalający zapoznać się z zasadami
funkcjonowania komputera i funkcjonowania programów. Kurs daje podstawy do dalszego
samokształcenia i dobrego opanowania programów. Szeroki zakres tematyki jaki omawiany jest na
kursie nie daje możliwości dobrego zapoznania się z omawianą i ćwiczoną tematyką dlatego też na
niektóre zagadnienia jest zbyt mało poświęcone czasu w szczególności należałoby je powtórzyć
żeby się utrwaliły dlatego, że nie zawsze jest możliwość przećwiczenia ich.

          Na kursie jest bardzo dobra atmosfera, uważam że każdy czuje się swobodnie, jest możliwość
zapytania sąsiadów lub prowadzącego zajęcia w przypadku braku umiejętności wykonania
określonej „operacji” na komputerze.
Jestem zadowolony z tego, że zapisałem się na ten kurs.
         Uważam, że powinienem otrzymać ocenę dostateczną.
Znam podstawowe zasady obsługi komputera i zasady posługiwania się nim oraz podstawowe
zasady obsługi programów. Potrafię posługiwać się w stopniu podstawowym internetem.
          Uważam, że jednak mam sporo braków w zakresie sprawnego i szybkiego korzystania z poczty email
oraz korzystania z niektórych programów.Kurs komputerowy na który się zapisałem jest prowadzony ciekawie i interesująco.

        Na początkubardzo się bałem, ponieważ nie miałam doczynienia z komputerem. Moim zdaniem dobrze
wybrałem, że uczęszczam na kurs, zapoznałem się z zasadami funkcjonowania komputera.
Wybrałem z własnej inicjatywy zgłaszając się, żeby podwyższyć swoje kwalifikacje zawodowe
i móc wykorzystać w pracy.
         Każde spotkanie dawało mi wiele korzyści z czerpanej wiedzy. Jestem bardzo zadowolony, że
mogłem korzystać z nauki prowadzonej przez nauczyciela.
         Bardzo dziękuję prowadzącemu za przekazanie wiedzy o pracy na komputerze.
Uważam, że za swoje umiejętności i wiedzę powinenem otrzymać ocenę dostateczną.
Poznałem podstawowe zasady obsługi komputera, oraz zasady obsługi programów. Potrafię
obsługiwać się na poziomie podstawowym.
Uważam, że mam sporo braków w zakresie sprawnego posługiwania i korzystania z niektórymi
programami.
         Cieszę się bardzo, że mogłem ukończyć kurs komputerowy, ponieważ nie miałem doczynienia
z komputerem.
         Kurs komputerowy prowadzony przez nauczyciela jest bardzo potrzebny i przydatny
w dalszej mojej przyszłej pracy zawodowej. Na początku trochę mnie przerażał, ponieważ nie
miałem pojęcia czy sobie poradzę z myślą wszystkich istniejących znaków.
Nie wiedziałem, że komputer to taki interesujący umysł.
         Sam kurs bardzo mi się podobał, chociaż uważam że za długo trwał, chodzi mi o same spotkania,
które powinny trwać 2-3 godz.
Kurs jest prowadzony w sposób ciekawy, za co bardzo dziękuję. Ponieważ ja od komputera
dotychczas starałem się być daleko z obawy przed „zepsuciem czegoś”, to tyle wiadomości
wymaga dużo jeszcze czasu na przyswojenie. Nie jestem młodym człowiekiem, a więc wolniej
myślę, a wszelkie uwagi nie zawsze pozwalają mi na skupienie się.
Dużo zwrotów z którymi nie miałem doczynienia wymaga utrwalenia. Strach już w dużej mierze
pokonałem, a więcej czasu na zajęcia z komputerem postaram się wygospodarować.

         Wydaje mi się, że zasługuję na ocenę przynajmniej dobrą, ponieważ systematycznie uczestniczyłem
w zajęciach bez spóźnień (nie opuściłam żadnego zajęcia). Odważyłem się pracować
z komputerem. Mój zasób wiadomości wymaga jeszcze wiele pracy utrwalającej, ale myślę, że
notatki pozwolą mi na odtworzenie posiadanej wiedzy. Jestem uczniem początkującym i zdaję
sobie sprawę z tego, że niektóre czynności przez pewien czas będą dla mnie trudnymi. Jestem
jednak człowiekiem upartym i za jakiś czas zadrobię braki.
        Kurs komuterowy podniósł moje umiejętności i wiadomości w zakresie wykorzystania
technik komputerowych. Prowadzony jest w bardzo zrozumiały, konkretny, przystępny sposób.
Wszystkie napotkane problemy zostają wyjaśnione ponownie, krok po kroku aż do osiągnięcia
zamierzonej wiedzy.
Prowadzący udziela fachowej instrukcji i wyjaśnienia danego tematu.
Forma i sposób prowadzenia zajęć bardzo mi odpowiada.
Oceniam swoje umiejętności na bardzo dobry (5).
         Nabyłem umiejętności bezpiecznej pracy z komputerem. Poszerzyłem swoje doświadczenie
z obsługą komputera. Staram się zdobytą wiedzę utrwalać, podczas przygotowania materiałów do
pracy (np. pomocy dydaktycznych).
         Zajęcia, w których nie mogłem uczestniczyć starałem się uzupełniać samodzielnie a także
odpracowywać na zajęciach w spotkaniach innej grupy uczestniczącej na kursie podstawowym.
Jestem zadowolony z atmosfery jak panuje na kursie i sposobu w jaki jest prowadzony. Można
nauczyć się obsługi komputera i innych ciekawych rzeczy. Pan, który z nami prowadzi zajęcia jest
miły, żartobliwy. Umila nam czas podając nam pyszne ciasteczka i aromatyczną kawę.
Proszę o ocenę dobrą ponieważ sumiennie starałem się uczęszczać na kurs komputerowy.
         Nauczyłem się obsługi komputera IBM PC oraz wybranych programów Widows'a. Umiem
zakładać własne konto e-mail, wysyłać i odbierać pocztę, używać kolorów, pisać CV. Potrafię
przygotować komputer do pracy – instalowanie Windows'a.
Swoje umiejętności stram się rozwijać w domu.
         Kurs komputerowy podoba mi się, gdyż poznałem podstawy obsługi
komputera, których wcześniej nie miałem. Na każdym kolejnym spotkaniu mogę zdobyć nowe
doświadczenie, które pomaga mi w zrozumieniu programów.
        Atmosfera, która panuje w czasie kursu jest bardzo miła i sympatyczna.
Zdobyte umiejętności na kursie komputerowym, oceniam na ocenę bardzo
dobra.
Zdobyłem umiejętność bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem, oprogramowaniem
i technologią informacyjną. Zdobyte wiadomości z obsługi komputera potrafię wykorzystać
w pracy i w domu. Starałem się uczestniczyć z zaangażowaniem w każdych zajęciach, utrwalając
ćwiczenia w domu.
        Na kursie poznaje się wiele ciekawych zagadnień. Podwyższamy kwalifikacje zawodowew zakresie obsługi komputera. Jest miło i w przyjaznej atmosferze nauczyciel szkolenie.Wprowadza nas w tajniki wiedzy komputerowej. Na szczególną uwagę zasługuje wiedza nauczyciela oraz sposób prowadzenia zajęć. To wszystko sprawiło, że chętnie uczestniczę w szkoleniu.

          Proszę o ocenę bardzo dobry, ponieważ systematycznie uczęszczałem na zajęcia kursu
komputerowego, gdzie poznałam tajniki obsługi komputera IBM PC oraz wybranych programów
Windows'a. Podwyższenie kwalifikacji umożliwi mi właściwą pracę z komputerem, wzbogaci
posiadaną wiedzę i umiejętności.
          Uważam, iż jestem przygotowany do aktywnego życia w społeczeństwie informacyjnym, do
bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem.
Uważam, że kurs na którym uczestniczę wprowadził mnie do osób, które poznały komputer, jak
również jego walory.
Do tej pory komputer mnie nie pociągał. Nie maiłem w ogóle zainteresowany w tym kierunku.
Dopiero pracując pod kierunkiem nauczyciela zaczęło nie to wciągać
i interesować.
Ciągłe poznawanie coś nowego oraz samo obycie z komputerem daje mi satysfakcję.
          Cała grupa bierze czynny udział w zajęciach.
Dziś jestem zadowolony, że wzięłam udział w tym kursie i na pewno zdobytą wiedzę
i umiejętności wykorzystam w pracy, jak i w życiu osobistym.
Uważam, że zasługuję na ocenę 5.
Na spotkania stawiałem się zawsze. Na lekcji starałem się dużo uważać, oraz czynnie
uczestniczyć.
         Do tej pory moja wiedza na temat komputera była praktycznie żadna. Teraz nie boję się ćwiczyć,
poznawać coraz to nowe programy.
Sądzę, iż z kursu podstawowego wyniosę wiele wiadomości i umiejętności, które będę chciał
systematycznie pogłębiać.
Nauczycielowi chciałbym podziękować za pracę nad naszą grupą.
Nauczycielu jest pan mistrzem w dziedzinie informatyki i w zakresie znajomości komputera.
Chciałbym choćby 1/10 umieć to co pan.
        Jestem zadowolony z kursu na który uczęszczam. Przyswoiłem bardzo wiele nowych wiadomości,
komputer nie jest już dla mnie „nowością”. Wiedzę zdobytą na kursie będę wykorzystywać
w pracy, jak również w domu korzystając z komputera. Kurs ten zmotywował mnie również do
dalszej pracy nad sobą w tym kierunku. Myślę, iż nie jest to jedyny kurs komputerowy, na który się
zapisałem. Po części odkryłem już „tajniki komputera”, lecz w dalszym ciągu chciałbym
poszerzać wiedzę na ten temat.
Poza tym atmosfera panująca na kursie jest bardzo miła, z ochotą przychodzę na zajęcia
komputerowe.
         Swoje wiadomości i umiejętności zdobyte na kursie komputerowym oceniam na ocenę b. dobrą.
Nabyłem umiejętności bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem, oprogramowaniem
i technologią informacyjną. Czynnie uczestniczyłem (z wielkim zaangażowaniem) w zajęciach oraz
część z ćwiczeń utrwalałem w domu. Dzięki temu potrafię wykorzystać komputer w pracy
(przygotowując pomoce dydaktyczne) oraz w domu.
Uważam, że zdobyłem wiedzę „na miarę moich możliwości” i taką jaką zakładałem przed
rozpoczęciem kursu.
        Kurs na który uczęszczam bardzo mi się podoba. Jestem zadowolony, poznałe podstawy obsługi
komputera. Jest przyjemna atmosfera, osoba prowadząca kurs jest bardzo sympatyczna, miła.
Instruktor kursu nauczyciel chciałby nas jak najwięcej nauczyć, a w przerwach robi kawę,
herbatę, umilając nam przebywanie na kursie.
Moje zdobyte umiejętności na kursie komputerowym oceniam na ocenę dobrą.
Zdobyłem umiejętności obsługi komputera, wysyłanie i odbieranie poczty. Przygotowanie
komputera do pracy. Umiem napisać dokument i zapisać na dysketce.
W domu staram się utrfalać czwiczenia.
       Z kursu jestem bardzo zadowolony, gdyż porządkuje on moje wiadomości z tego zakresu.
Na kursie poznaje wiadomości i zagadnienia, których do tej pory nie znałem.
Kurs rozwija moje zainteresowania komputerem i zachęca do poszerzania zdobytych wiadomości.
Prowadzący kurs jest osobą niezwykle cierpliwą i otwartą na nasze braki w wiedzy z tego zakresu,
potrafi w dostępny sposób zapoznać nas z nowymi, trudnymi dla nas zagadnieniami.
Atmosfera na kursie jest bardzo miła, co wpływa na nas pozytywnie i chętnie uczestniczymy
w zajęciach.
       Proszę o ocenę bardzo dobry, ponieważ uczęszczałem na zajęcia i poznałem obsługę komputera
IBM PC oraz wybranych programów Windows'a. Swoje umiejętności wykorzystuję w pracy
zawodowej. Potrafię samodzielnie napisać dokumenty, a także przygotować dzieciom 6-letnim
potrzebne pomoce do pracy indywidualnej i zespołowej. Nauczyłem się kopiować na i z dyskietki
i z CD-ROM-u. Założyłem własne konto e-mail. Potrafię wysyłać i odbierać pocztę, korzystać
z internetu. Poznałem zasady tworzenia prezentacji, a także funkcję arkusza kalkulacyjnego.
Swoje umiejętności rozwijam pracując z komputerem w domu.



 1.4.Zasięg terytorialny projektu.

-Powiat Wałecki
-Województwo zachodniopomorskie
-Obszary wykluczone cyfrowo.

SZKOLENIA KOMPUTEROWE, KURSY KOMPUTEROWE, PODSTAWY OBSŁUGI KOMPUTERA, KURS PODSTAWOWY, KURS ZAAWANSOWANY, WORD, EXCEL, MULTIMEDIA, INTERNET, OBSŁUGA PROGRAMÓW FINANSOWO-KSIĘGOWYCH, OBSŁUGA PROGRAMÓW MAGAZYNOWO-HANDLOWYCH,
WDROŻENIA, SERWIS, USŁUGI INFORMATYCZNE, OPROGRAMOWANIE, PROGRAMY, SYSTEMY, CDN, ENOVA, PARTNERZY COMARCH, PARTNERZY ENOVA, USŁUGI WDROŻENIOWE,




 1.5.Związek tematyki projektu z aspektami społeczeństwa informacyjnego.

 Funkcja rozpoznawcza techniki komputerowej.



  a) rozpoznawanie elementów składowych zestawu komputerowego (jednostka centralna: pamięć, procesor, urz. peryferyjne); 
• parametry obecnie używanych komputerów;
• prawidłowe uruchamianie i kończenie pracy z komputerem;
• przestrzeganie zasad bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem;


  b) znajomość podstawowych pojęć: system operacyjny, środowisko pracy, oprogramowanie, pulpit, ikona, okno, pasek zadań, opcja, menu, menu podręczne, pasek zadań, przycisk Start; 
• rozróżnianie typów okien: okna programu, okna dialogowe, okna komunikatów, elementy okna;
• wykonywanie operacji na oknach programu otwieranie, zamykanie, przesuwanie, zmiana rozmiarów okna programu;
• wykorzystanie programów wchodzących w skład grupy Akcesoria: Notatnik, Kalkulator (wykonywanie obliczeń za pomocą Kalkulatora);
• umiejętność dostosowania interfejsu użytkownika do jego wymagań;


  Dotychczasowe rozwiązania


  Dotyczą tematyki o oprogramowaniu komputerowym.



 a) rozróżnianie nośników informacji: dyski stałe, dyskietki, dyski optyczne;
• przygotowanie dyskietki do pracy (formatowanie);
• pojęcia: plik, katalog, drzewo katalogów;
• tworzenie folderów, zmiana nazwy, usuwanie folderów;
• tworzenie nowych plików, zachowywanie ich na wybranym dysku i folderze pod odpowiednią nazwą;
• umiejętność kopiowania, przenoszenia i usuwania plików;
• usuwanie dokumentów i przywracanie ich z Kosza;
 
    Uruchamianie programów w systemie Windows 
 metody uruchamiania programów w systemie WIN w tym tworzenie skrótów na pulpicie; 
 
  Tworzenie dokumentów tekstowych z wykorzystaniem edytora Word 
  umiejętność obsługi okna programu; 
• projektowanie i ustawianie dla danego dokumentu układu strony;
• edycja tekstu za pomocą edytora Word (redagowanie tekstu o pożądanym wyglądzie, a w szczególności stosowanie różnych czcionek, dzielenie tekstu na akapity, nadawanie im określonego formatu);
• stosowanie wypunktowania i numerowania w tekście oraz konspektów numerowanych;
• wstawianie i wypełnianie tabel oraz ich modyfikacja;
• ozdabianie tekstu rysunkami, korzystanie z galerii Clipartów, WordArt, Autokształtów, modyfikowanie ich i łączenie z tekstem;
  
   Ćwiczenia podsumowujące prace z edytorem tekstu 
  sprawdzenie umiejętności tworzenia dokumentów tekstowych 
  
    Tworzenie dokumentów za pomocą arkusza kalkulacyjnego 
  zasady pracy z arkuszem, podstawowe pojęcia: komórka, kolumna, wiersz, adres komórki; 
• wprowadzanie danych do arkusza oraz ich modyfikacja;
• obliczenia w arkuszu - stosowanie formuł zawierających działania arytmetyczne



  -adresowanie względne i bezwzględne; 


  -automatyczne wypełnianie komórek arkusza; 
• ilustracja na wykresie danych z arkusza;
• rozwiązywanie zadań obliczeniowych w arkuszu m. in. obliczenia procentowe;
• przygotowanie dokumentów do wydruku;

 - konto pocztowe:
• wysyłanie i odbieranie wiadomości bezpośrednio z portalu:
• konfiguracja programu pocztowego Outlook Express;
• wysyłanie i odbieranie poczty za pomocą programu pocztowego;
   
Korzystanie z przeglądarki internetowej Internet Explorer
   konfiguracja i obsługa przeglądarki; 
• wyszukiwanie informacji z Internetu (wyszukiwarki WWW);
• instalacja i deinstalacja aplikacji pozyskanych z Internetu (programy ułatwiające prowadzenie gospodarstwa rolniczego)
 

 3. Charakterystyka beneficjentów projektu
 3.1.Profil społeczny, ekonomiczny, osobowościowy
Spojrzenie od strony zabezpieczeń.
Zabezpieczenie komputera
       Aby chronić swój komputer należy używać programu antywirusowego, zapory sieciowej firewall i pamiętać o uaktualnianiu oprogramowania (systemu operacyjnego):
 Instalacja i utrzymywanie programu antywirusowego 
      Program antywirusowy chroni komputer na dwa sposoby. Po pierwsze, wykrywa i usuwa z komputera wirusy i spyware, zainstalowane bez zgody użytkownika. Po drugie, zapobiega przedostawaniu się wirusów i spyware do komputera, zapewniając bezpieczne korzystanie z Internetu.

      Posiadany program antywirusowy (taki jak Norton Anti-Virus, McAfee Antivirus, or Zone Alarm Anti-virus) należy uaktualniać przynajmniej raz na tydzień, aby chronić się przed najnowszymi wirusami.

     W przypadku braku programu antywirusowego, należy go niezwłocznie zakupić. (Zakupu programu antywirusowego można dokonać za pośrednictwem NatWest).
Zapora sieciowa - firewall
     Firewall to aplikacja zabezpieczeniowa umieszczona pomiędzy komputerem a Internetem, chroniąca komputer przed nieautoryzowanym dostępem. Każdy komputer mający dostęp do Internetu powinien być wyposażony w firewall. Radzimy skonfigurować firewall tak, by monitorował zarówno sygnały przychodzące, jak i wychodzące - dzięki temu można zachować kontrolę nad informacjami, które napływają do komputera i które go opuszczają.

      Systemy operacyjne Windows XP i Mac OS X mają wbudowane zapory sieciowe. Instrukcje dotyczące konfiguracji zapory sieciowej znajdują się w menu pomocy. Ponadto, darmowy firewall można pobrać ze stron takich jak Download.com lub w formie produktu komercyjnego, takiego jak Zone Alarm Internet Security Suite. 
      Uaktualnianie oprogramowania 
System operacyjny i najczęściej używane aplikacje należy regularnie uaktualniać. Jeśli komputer działa w systemie Windows, należy raz lub dwa razy w miesiącu odwiedzać stronę Windows Update. Jeśli komputer typu Apple działa w systemie OS X, należy raz lub dwa razy w miesiącu odwiedzać stronę Windows Update. Aby pobierać aktualizacje własnego oprogramowania, należy odwiedzać strony producentów danego oprogramowania.
       Ochrona danych osobistych
W pierwszym etapie opisaliśmy sposoby lepszego zabezpieczenia komputera. W drugim etapie opiszemy proste sposoby na zabezpieczenie danych osobistych:
       Ochrona danych zabezpieczających 
Nigdy nie prosimy o podanie pełnego hasła w celu uzyskania dostępu do naszego serwisu w Internecie - pytamy jedynie o część hasła.

       Numer zabezpieczający i hasło stanowią klucze dostępu do kont i informacji użytkownika w Internecie. Należy przechowywać je w bezpiecznym miejscu, nie wyjawiać nikomu, należy też zmieniać hasło regularnie, aby lepiej je zabezpieczyć.
 Emaile wyłudzające poufne informacje Phishing jest rodzajem nieuczciwego chwytu używanego w celu wyłudzenia numerów zabezpieczających i haseł.

       Oto na czym polega phishing: Nadawca wysyła fałszywy email, który wygląda, jak pochodzący z zaufanego źródła (jak NatWest). Email taki zawiera polecenie podania danych zabezpieczających lub kieruje użytkowników do stron podszywających się pod oryginalne strony banków lub instytucji komercyjnych. Na tego typu fałszywej stronie, użytkownik proszony jest o wprowadzenie pełnych danych zabezpieczających, hasła, pytań pomocniczych, nazwy użytkownika, i tak dalej. Skradzione w ten sposób dane zabezpieczające wykorzystywane są do popełnienia nadużyć finansowych. 

      Jeśli nadawca e-maila wymaga podania danych zabezpieczających, nie należy udzielać odpowiedzi i wypełniać instrukcji nawet jeśli e-mail ten sugeruje, że natychmiastowe działanie jest niezbędne, aby zapobiec zamrożeniu konta lub jeśli grozi nałożeniem opłaty karnej. Są to sztuczki mające na celu wyłudzenie kluczowych danych. 
W przypadku podejrzeń phishingu, prosimy zadzwonić pod numer 0845 605 0789 lub przesłać podejrzany e-mail na adres: nwolb@natwest.com

  Rozważne korzystanie z Internetu
          Posiadanie odpowiedniej wiedzy na temat nadużyć finansowych pomaga ich uniknąć. Nadużycia związane z kartami, telefony wyłudzające poufne informacje i nadużycia finansowe popełniane przez Internet sprowadzają się do jednego: kradzieży poufnych informacji. Trzy najpopularniejsze formy nadużyć popełnianych przez internet to: phishing, trojany i spyware.
Bezpieczeństwo w Internecie
W pierwszym etapie opisaliśmy sposoby lepszego zabezpieczenia komputera. W drugim, zwróciliśmy uwagę, jak ważna jest ochrona swoich danych zabezpieczających i wiedza na temat różnych rodzajów nadużyć finansowych, na jakie można być narażonym. Na koniec opiszemy proste działania zapewniające większe bezpieczeństwo podczas korzystania z Internetu:
        Należy sprawdzić bezpieczeństwo stron należących do instytucji komercyjnych i banków
W sposób opisany w etapie 2: Należy dbać o bezpieczeństwo swoich danych. Fałszywe strony dają złudne wrażenie. Za pomocą tych trzech etapów można upewnić się, że dana strona jest oryginalną stroną należącą do banku:
  Etap 1: Zawsze należy wpisywać adres strony bezpośrednio do przeglądarki. Wpisując adres bezpośrednio, w przeciwieństwie do klikania na łącze, znacznie redukuje ryzyko trafienia na fałszywą stronę. 
  Etap 2: Należy sprawdzić, czy w adresie znajduje się 'https' i znaleźć symbol zamkniętej kłódki. Adresy oryginalnych, bezpiecznych stron zaczynają się od 'https' a na dole strony znajduje się symbol kłódki. 
  Etap 3: Podwójne kliknięcie na symbol kłódki. Dwukrotne kliknięcie na symbol kłódki umożliwia zobaczenie informacji na temat certyfikatu bezpieczeństwa i potwierdzenie, że strona jest bezpieczna. Jeśli certyfikat jest nieaktualny lub został wystawiony dla nieznanej domeny, nie należy wprowadzać swoich danych zabezpieczających. Prosimy zadzwonić pod numer 0845 605 0789. 

     Zawsze należy wylogować się ze stron zawierających poufne dane
Nie należy odchodzić od komputera podczas zalogowania w serwisie zawierającym poufne informacje (jak bank internetowy). Należy wylogować się po zakończeniu działań na swoim koncie bankowym.

     Należy zachować szczególną ostrożność, używając komputera w miejscu publicznym
Korzystając z sieci bezprzewodowych lub używając komputera w miejscach publicznych (jak biblioteka lub kawiarenka internetowa) należy zachować szczególną ostrożność. Nie należy zmieniać swoich danych zabezpieczających, korzystając z publicznych sieci bezprzewodowych lub komputera w miejscu publicznym.
Grupa The Royal Bank of Scotland nie odpowiada za informacje zamieszczane poza stronami należącymi do Royal Bank of Scotland Group.

       Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy monitoruje, gromadzi i analizuje wyniki badań naukowych, dane statystyczne i informacje dotyczące środków zapobiegawczych stosowanych w całej Europie.
Nasze zadanie polega nie tylko na ustalaniu i gromadzeniu najistotniejszych informacji z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP), lecz również na ich udostępnianiu wszystkim zainteresowanym stronom. Należą do nich przedstawiciele i menedżerowie ds. bezpieczeństwa, pracodawcy i pracownicy, partnerzy społeczni i decydenci. Jeżeli zajmujesz się zdrowiem i bezpieczeństwem w miejscu pracy, możesz skorzystać z niniejszej sekcji "Dobra praktyka" jako źródła informacji, wskazówek oraz studiów przypadku, aby znaleźć rozwiązanie wielu różnych problemów.
     Wymiana dobrych praktyk jest istotą naszych działań zmierzających do stworzenia prawdziwej kultury zapobiegania w zakresie bezpieczeństwa i zdrowia w całej Europie. Dobra praktyka realizowana z powodzeniem na jednym stanowisku pracy może być dostosowana i wykorzystana w innym miejscu.
Więcej szczegółowych informacji na temat gromadzenia, oceny i upowszechniania dobrych praktyk zawierają nasz

4.1 Techniki stosowania bezpieczeństwa.

 BEZPIECZEŃSTWO SIECI
 METODY PRZEŁAMYWANIA ZABEZPIECZEŃ 

         Cel szkolenia:
Szkolenie z bezpieczeństwa sieci komputerowych i systemów operacyjnych adresowane jest do następujących osób: administrator bezpieczeństwa IT, administrator systemu Windows, administrator Linux, kierownik działu IT, a także programista serwisów webowych.

         Celem szkolenie bezpieczeństwo jest przedstawienie metod penetracji sieci, identyfikowania zasobów sieciowych i przełamywania zabezpieczeń wraz z późniejszą eskalacją uprawnień, metod atakowania i ochrony aplikacji webowych, aspektów związanych z bezpieczeństwem sieci bezprzewodowych. Uczestnicy szkolenia poznają nie tylko sposoby działania agresorów, ale także metody obrony przed włamaniami oraz sposoby identyfikacji intruza dzięki analizie powłamaniowej. 

         Szkolenie Bezpieczeństwo sieci - metody przełamywania zabezpieczeń zawiera szereg praktycznych przykładów, rozbudowana część warsztatowa przedstawia najczęściej wykorzystywane przez intruzów narzędzia i scenariusze działania.
Podczas szkolenia uczestnicy będą mogli stopniowo, wykorzystując zdobytą podczas wykładów i warsztatów wiedzę, próbować przełamać zabezpieczenia sieci testowej. 

    5.Przykładowy program szkoleniowy.


  Wymagania wstępne:
Przynajmniej podstawowa znajomość środowiska sieci komputerowych, a także protokołów TCP/IP. Wymagana jest również wiedza w administracji systemami operacyjnymi Linux i Windows oraz podstawy konfiguracji urządzeń sieciowych.

   Program szkolenia:


 1. PODSTAWY BEZPIECZEŃSTWA SIECI I SYSTEMÓW
· Pojęcia podstawowe:
§ haker
§ cracker
§ lamer
§ phreaker
§ script kiddies, etc.
· Podstawowe zasady bezpieczeństwa
 2. ANATOMIA ATAKU:
· Rekonesans
· Skanowanie
· Enumeracja
· Przełamanie zabezpieczeń
· Eskalacja uprawnień
· Rozszerzanie wpływu
· Zacieranie śladów
 3. MODA AGRESORA:
· Google Hacking
· Phishing
· Pharming - ataki DNS Cache poisoning
 4. POKONYWANIE ZABEZPIECZEŃ SYSTEMÓW OPERACYJNYCH
· Hacking Windows
· Hacking Linux
 5. ATAKOWANIE I OCHRONA APLIKACJI WEBOWYCH
· Ataki na serwery WWW
§ Obsługa błędów i warunki brzegowe
§ Manipulacje parametrami wejściowymi
§ Path traversal
§ Doklejanie komend
§ Session fixation
§ Buffer overflow
§ Format strings
§ Ataki na protokoły szyfrujące
§ Włamania za pomocą skryptów CGI
§ Przepełnienie bufora
§ HTML Injection
§ SQL Injection
§ Cross-Site Scripting XSS
§ CMS Content Management System - Panele administracyjne
§ Ataki na sesje
§ Ataki na forum internetowe
· Bezpieczna konfiguracja serwera webowego
· Bezpieczne programowanie - zasady dobrej praktyki
 6. BEZPIECZEŃSTWO SIECI LOKALNEJ
· Podsłuchiwanie - Sniffing
§ IP Based Sniffing
§ MAC Based Sniffing
§ ARP Based Sniffing
§ Public ARP Based Sniffing
· Sniffowanie sieci przełączanej
§ Man In the Middle
§ Mac flooding
§ DoS - Denial of Service
§ Hijacking
§ Cloning
· Atak od wewnątrz - uruchamianie usług zdalnych poprzez firewall
 7. WYKRYWANIE ATAKÓW
· Firewalle - zapory ogniowe
· Systemy wykrywania włamań IDS / IDP / IPS
§ IDS hostowy
§ IDS sieciowy
§ Compromissing IDS – Jak omijać systemy wykrywania włamań
· HoneyPot
· HoneyNet
· Kontrola integralności danych
· Zarządzanie logami
 8. ANALIZA POWŁAMANIOWA
 9. BEZPIECZEŃSTWO SIECI BEZPRZEWODOWYCH
· Wprowadzenie – podstawowe informacje
· Techniki zabezpieczania sieci bezprzewodowych
· Dostęp do sieci SSID
· Filtracja na poziomie adresów MAC
· Omówienie mechanizmów bezpieczeństwa:
§ WEP
§ 802.1X
§ WPA
§ WPA-PSK
§ WPA2
§ WPA2-PSK
  Wardriving i warchalking - wyszukiwanie sieci bezprzewodowych
  Włamania do sieci bezprzewodowych - bezpieczeństwo sieci bezprzewodowej
  Łamanie haseł WEP
 10. AUDYT BEZPECZEŃSTWA
   -testy penetracyjne
   -analiza konfiguracji systemów operacyjnych, systemów zabezpieczeń, baz danych, aplikacji
   -kontrola procedur i polityki bezpieczeństwa
 11. TOP 100 - NARZĘDZIA AGRESORA
   -przegląd poznanych narzędzi
   -wykorzystanie dystrybucji security LiveCD
 12. HACKING I SECURITY - SKĄD CZERPAĆ WIEDZĘ?
  - witryny traktujące o bezpieczeństwie
  -strony grup hakerskich
  -grupy dyskusyjne
 13.Podstawowy kurs komputerowy.


 1. Podstawy technik informatycznych (15 h)
 - podstawowe definicje: informatyki, technologii informacyjnej i komunikacyjnej, społeczeństwa informacyjnego.
 - budowa i podstawowe parametry systemu komputerowego: płyta główna, procesor, pamięci, krata graficzna, karta muzyczna, karta sieciowa, urządzenia wejścia i wyjścia (klawiatura, mysz, monitor, drukarka, ploter, skaner, aparat cyfrowy, nagrywarka).
 - przegląd oprogramowania komputerów: systemy operacyjne, oprogramowanie użytkowe.
 - sieci informatyczne: sieć LAN, sieć WAN, Internet.
 - komputery w życiu codziennym: komputer w domu, komputery w pracy.
 - technologia informacyjna i komunikacyjna a społeczeństwo: e-społeczeństwo, bezpieczna i zdrowa praca z komputerem.
 - aspekty prawne i etyczne: prawo autorskie, wirusy komputerowe, ochrona danych, zabezpieczenia.
 2. Użytkowanie komputerów (10 h)
 - bezpieczeństwo i higiena pracy w pracowni informatycznej.
 - włączenie i wyłączenie komputera we właściwy sposób. 
 - system MS Windows: pulpit, praca w oknach, praca z ikonami, uruchamianie programów, system pomocy, sprawdzanie podstawowych informacji dotyczących używanego systemu komputerowego, formatowanie dyskietki.
 -zarządzanie plikami: nazewnictwo plików, rozpoznawanie typów plików na podstawie rozszerzenia, tworzenie folderów, kopiowanie plików, przenoszenie plików, zmiana nazwy plików, usuwanie plików, wyszukiwanie plików.
 - używanie edytora tekstu: utworzenie dokumentu tekstowego i zapisanie go w pliku na pulpicie, w wybranym folderze, na dyskietce.
 - wyszukiwanie i kompresja plików.
 - wirusy komputerowe i profilaktyka antywirusowa komputera, usuwanie wirusów.
 - drukowanie dokumentu na dostępnej drukarce
 3. Przetwarzanie tekstów (10 h)
 - podstawy pracy w edytorze tekstu: budowa dokumentu tekstowego, formaty plików tekstowych, zapisywanie i odczytywanie plików tekstowych.
 - edycja tekstu: wprowadzanie, zaznaczanie, kopiowanie, przenoszenie, poprawianie.
 - wstawianie tabeli oraz grafiki.
 - formatowanie czcionki i  akapitu.
 - formatowanie zaawansowane: definiowanie strony (rozmiar, orientacja, marginesy)  wprowadzanie nagłówków i stopek, automatycznej numeracji stron, poprawianie błędów, generowanie spisu treści.
 - zdefiniowanie korespondencji seryjnej: redagowanie dokumentu ze źródłem danych, redagowanie wzorca dokumentu głównego, tworzenie korespondencji seryjnej. Seryjne adresowanie kopert.
 - drukowanie dokumentu.


 4. Arkusze kalkulacyjne (10 h)
 - budowa arkusza: wiersze, kolumny, komórki, adres komórki.
 - poruszanie się po arkuszu oraz wprowadzanie danych do arkusza.
 - metody adresowania.
 - formatowanie i modyfikowanie danych w arkuszu. Formatowanie tabel. 
 - sortowanie i filtrowanie danych w arkuszu.
 - graficzna prezentacja danych z arkusza. Różne rodzaje wykresów.
 - przykłady zastosowań arkusza: wykorzystanie formuł arytmetycznych i logicznych.
 - drukowanie arkusza i wykresu.


 5. Usługi w sieciach informatycznych (15 h)
 - podstawowe informacje o sieciach komputerowych.
 - serwisy WWW: hipertekst i www, przeglądarki, wyszukiwanie informacji w Internecie poprzez formułowanie zapytań, ważne adresy internetowe.
 - poczta elektroniczna: zakładanie skrzynki pocztowej, wysyłanie i odbieranie wiadomości, książka adresowa, dodawanie nowych folderów.
 - przegląd innych usług Internetu: transfer plików, grupy dyskusyjne, pogawędki internetowe (Chat).
 - etykieta w Internecie.



   Bezpieczeństwo Systemów Komputerowych
 Program przedmiotu:
     Celem przedmiotu jest zapoznanie z podstawowymi zagrożeniami bezpieczeństwa systemów komputerowych, metodami ich wykrywania, zwalczania i zabezpieczania systemów. Treści programowe stanowią uzupełnienie i rozszerzenie wiadomości zdobytych na zajęciach z przedmiotów Systemy operacyjne, Sieci komputerowe, internet oraz Programowanie aplikacji internetowych. Wcześniejsze opanowanie tych wiadomości jest niezbędne do rozpoczęcia niniejszego kursu. 


  Zagadnienia
 1. Przyczyny istnienia zagrożeń bezpieczeństwa systemów komputerowych
 - upowszechnienie komputerów i internetu
 -zastosowanie technologii informatycznych do gromadzenia i przesyłania informacji wartościowych, a nawet niejawnych
 -istnienie błędów w oprogramowaniu i gotowych narzędzi które pozwalają je wykorzystać w celu naruszenia bezpieczeństwa   systemu
 2. Klasyfikacja zagrożeń bezpieczeństwa systemów komputerowych
 -źródła i cele ataków na systemy komputerowe
 -atak oportunistyczny, atak skierowany i ich konskwencje przy doborze metod przeciwdziałania
 3. Analiza ryzyka
 -ocena wartości posiadanych danych
 -określenie potencjalnych agresorów i konsekwencji udanego ataku
 -wybór sposobu zabezpieczania się z uwzględnieniem kosztowności zastosowanych metod zabezpieczeń
 4. Podstawowe metody i środki ataków na bezpieczeństwo systemu
 - metody łamania haseł - odgadywanie, ataki słownikowe i siłowe, podsłuch, socjotechnika
 -rejestratory klawiatury (keyloggery)
 - monitory ruchu sieciowego (sniffery)
 - wirusy i konie trojańskie
 - ataki na aplikacje WWW
 - problemy bezpieczeństwa sieci bezprzewodowych
 5. Sposoby zabezpieczania się
  -zasady tworzenia bezpiecznych haseł
  -szyfrowanie przechowywanych i przesyłanych danych
  -steganografia, zamazywanie plików
  -metody wykrywania i usuwania keyloggerów i koni trojańskich
  -tworzenie bezpiecznych aplikacji WWW
  -testowanie bezpieczeństwa aplikacji
  - zasady bezpiecznej administracji


  8. Miejsce prowadzenia szkoleń.
    Istotny element geograficzny, który określa położenie, miejsce i przestrzeń.


  Cel:
  Podniesienie kwalifikacji osób zatrudnionych w służbach bezpieczeństwa i higieny pracy i placówkach oświatowych oraz zapoznanie słuchaczy z współczesnymi, nowoczesnymi narzędziami kształtowania warunków i środowiska pracy. W ramach programu studiów uczestnicy zdobywają rzetelną i aktualną wiedzę oraz uzyskują praktyczne umiejętności, pozwalające skutecznie i efektywnie realizować wyzwania, przed którymi stają współczesne przedsiębiorstwa i placówki oświatowe.

  Uczestnictwo w zajęciach studium pozwoli słuchaczom poznać najnowocześniejsze koncepcje, trendy i instrumenty (w tymrównież prawne) z zakresu ergonomii, bezpieczeństwa, higieny i ochrony pracy. W toku studiów uczestnicy poznają możliwości zastosowania i wykorzystania zdobyczy nauki i techniki służących optymalizacji zależności pomiędzy człowiekiem, jego pracą oraz warunkami świadczenia tej pracy.

    Adresaci:
Studia adresowane są do kadry zarządzającej przedsiębiorstw i specjalistów zajmujących się problematyką bhp oraz kształtowania środowiska pracy. Studia adresowane są również do wszystkich, którzy pragną zdobyć kwalifikacje w tej dziedzinie i w przyszłości zajmować się problematyką bezpieczeństwa i ochrony pracy.

Prawo pracy
Psychologia pracy
Ergonomia pracy
Zagrożenia w środowisku pracy
Systemy zarządzania ISO
Zarządzanie BHP
Uprawnienia
Metodyka i profilaktyka bezpieczeństwa pracy
Wymagania budowlane BHP - Pedagogika pracy


  9.Pojęcie bezpieczeństwa.
Bezpieczeństwo Komputerowe


 Bezpieczeństwo komputerowe 
      Dziedzina Bezpieczeństwa Komputerowego wciąż doświadcza ogromnego wzrostu wraz ze zwiększaniem się wpływu technologii informacji na pracę, komunikację, zakupy i rozrywkę. Programy online z zakresu Bezpieczeństwa Komputerowego obejmują dwie główne specjalizacje: Bezpieczeństwo sieci, dotyczące obrony sieci IT przed hakerami, utratą informacji, kradzieżą danych osobowych, wirusami i innymi atakami malware. Programy online przygotowujące studentów do tej specjalności zazwyczaj zawierają prace zaliczeniowe z bezpieczeństwa sieci, kryptologii, strategii systemów operacyjnych i zapór ogniowych.

    Absolwenci mogą ubiegać się o takie posady jak Specjalista ds. bezpieczeństwa sieci, Analityk ds. bezpieczeństwa i        Specjalista ds. bezpieczeństwa informacji. Obowiązki mogą dotyczyć monitoringu, oceny i obrony kont i haseł użytkowników sieci, identyfikacji i reagowania na możliwe zagrożenia i naruszanie bezpieczeństwa, oraz konstruowania zasad bezpieczeństwa komputerowego danej firmy lub organizacji. Informatyka Śledcza zajmuje się przeciwdziałaniem i dochodzeniem cyberprzestępstw takich, jak kradzież danych osobowych, defraudacja, dziecięca pornografia i cyberstalking (prześladowanie przez internet). Studenci poznają specjalistyczny proces znajdowania, zbierania i analizy cyfrowych dowodów ze źródeł takich jak dyski twarde i poczta elektroniczna, oraz przygotowywania tych dowodów do prowadzenia dochodzenia przestępstw komputerowych. Typowe prace zaliczeniowe dotyczą używania narzędzi bezpieczeństwa intechnologii informacyjnej i praktyk spodziewania się, wykrywania, reagowania na i odzyskiwania z incydentów które wymagają zastosowania informatyki śledczej. 

   Obok możliwości pracy w sektorze publicznym wiele firm zatrudnia specjalistów bezpieczeństwa wewnętrznego do monitorowania i dochodzenia związanych z komputerami przewinień pracowników, w celu ochrony firmy przed stratami finansowymi i zabezpieczeniu tajnych informacji handlowych. Możliwe jest rozwijanie kariery jako: Inżynier Informatyki Śledczej, Analityk bezpieczeństwa sieci, Śledczy komputerowy, Analityk kontrwywiadu. Przeglądnij kierunki online dotyczące Bezpieczeństwa Komputerowego na tych akredytowanych koledżach i uniwersytetach i poproś o więcej informacji. Wszystkie programy są zaplanowane tak, aby dać pracującym dorosłym maksimum możliwości dopasowania rozkładów zajęć i obszerne, praktyczne przygotowanie do rozpoczęcia lub rozwinięcia się w tej ekscytującej profesji o coraz większym znaczeniu. 
Ratownictwo medyczne


  10.Software 
  Oprogramowanie zabezpieczające komputer

       Bezpieczeństwo komputera zależy przede wszystkim od ostrożności użytkownika, jednak ważne są też używane programy. Ta strona ma za zadanie przedstawić wybór kilku przydatnych aplikacji. Jeśli interesują Cię również aplikacje innego typu, zaglądnij na stronę Programy Freeware. Jednak na stronie, na której jesteś teraz w przeciwieństwie do powyższej znajdziesz tylko wyspecjalizowane aplikacje (i niestety oprócz freeware też shareware). 
 -antywirusy
 -firewall
  Klikając na odnośniki powyżej dotrzesz do podstron, na których odnajdziesz krótkie informacje na temat programów antywirusowych i tzw. zapór ogniowych. Nie ograniczaj się jednak do nich! Warto oprócz nich zainstalować także oprogramowanie antyszpiegowskie (antyspyware).
       Pierwsze z nich - antyszpiegowskie - pozwoli na zwalczanie tak zwanego malware, czyli "złośliwych kodów". Drugie - do usuwania śmieci zasypujących pocztę. Od razu należy zaznaczyć, że jeśli wykorzystujesz programy zwalczające moduły szpiegowskie (czyli spyware), przed skanowaniem dobrze sprawdzić aktualność bazy. Warto też regularnie powtórzyć kontrolę komputera. Systematyczność w tym zakresie na pewno nie zaszkodzi. 
Dobrymi miejscami do pozyskiwania informacji o bezpieczeństwie programów są serwisy CERT (po polsku) oraz Secunia (gigantyczny spis luk w oprogramowaniu, po angielsku).
       Oczywiście jeśli komuś na bezpieczeństwie zależy naprawdę bardzo, to może też, zamiast walczyć ciągle z systemem Windows, zamienić go na system Linux albo BSD ;) To jednak wymaga trochę chęci do nauki obsługi innego systemu i (czego nie da się ukryć) sporej ilości cierpliwości. 
Ochrona przeciwpożarowa
Ochrona środowiska naturalnego
pracy. Wolność cyberprzestrzeni i dostępność oraz dopuszczalonośc do zyskowego i bezpiecznego Internetu.

 

  Powinno nastąpić porozumienie czyli cyberstół ( most, na moście "info - bridge in time"), które wprowadza nowość w zakresie funkcjonowania Internetu, określa poziom zysku, rozróżnienie dobrych i innych stron sieci komputerowych;                                       również  bezpieczeństwo czy systemowość oraz wprowadza zmiany, które gwarantują prawo uzyskania dowolnej przestrzeni,a także obszarów w Internecie z dopuszczalnością korzystania z informacji.

 


                                                                                 Przygotował na podstawie materiałów: Mgr.inż. Ireneusz Łukasz Dzitkowski