JustPaste.it

"Szklany sufit" - jak z nim walczyć?


Przenośnia „ szklany sufit” powstała wraz z końcem lat osiemdziesiątych, w celu określenia ograniczeń, na które natrafiają kobiety w drodze do wysokich stanowisk. Istoty tego zjawiska należy dopatrywać się w zakorzenionych w świadomości schematach, mówiących, że kobiety nadają się jedynie do opieki nad dziećmi oraz prowadzenia domu. Utarło się również przekonanie o braku u nich cech typowych dla dobrego przywódcy: zdecydowania, kontroli nad własnymi emocjami, umiejętności kierowania zespołem. Prócz tego kobiety popełniają szereg błędów w pracy niedopuszczalnych w męskim świecie. Walka ze „ szklanym sufitem” nie jest łatwa a każdy przejaw inicjatywy spotyka się z ogromnym niezadowoleniem społeczeństwa.

By osiągnąć sukces kobiety muszą definitywnie zmienić swoje dotychczasowe postępowanie. Pierwszym krokiem jest odpowiedź na pytanie- czy istnieje możliwość awansu w obecnej pracy? W przypadku braku perspektyw, jedyne wyjście to zmiana środowiska na bardziej przychylne. Dopiero wówczas kobiety mogą przystąpić do pracy nad sobą.

Kolejnym i zarazem najważniejszym krokiem w drodze do sukcesu jest wiara w siebie, owocująca podejmowaniem coraz to nowych wyzwań i konsekwentnym realizowaniem planu przybliżającego do wymarzonego awansu.

Kobiety chcąc dojść do szczytu kariery muszą na zawsze zapomnieć o utartych stereotypach. Każda z nich powinna stawić czoła, jednemu z najtrudniejszych zadań, jakim jest włączenie partnera w rozliczne obowiązki domowe oraz opiekę nad dziećmi. Udowodnią tym samym otoczeniu, że mężczyźni równie dobrze sprawdzają się w „ kobiecych „ obowiązkach jak one w pracy zawodowej.

Nikt od kobiet nie oczekuje by chcąc coś w życiu osiągnąć naśladowały mężczyzn, jednak powinny przyswoić kilka typowych dla nich zachowań. Przede wszystkim muszą zdać sobie sprawę z konieczności budowania odpowiednich relacji w firmie, które z czasem mogą być pomocne, bo w dzisiejszym świecie wszystko na nich się opiera i bez najmniejszych obaw czy wyrzutów sumienia z nich korzystać.

Kobiety powinny także zapomnieć o wpojonej od dziecka skromności, umniejszaniu swoich zasług oraz minimalizowaniu wysiłku włożonego w osiągnięcie sukcesu a za punkt honoru obrać sobie naukę autopromocji i autoprezentacji. Doskonale wiadomo, że kobiety w dzisiejszym świecie są doskonale wykształcone a przy tym obdarzone umiejętnościami ułatwiającymi pracę na stanowiskach kierowniczych jednak w przeciwieństwie do mężczyzn nie potrafią odpowiednio się zaprezentować kiedy jest ku temu okazja.