JustPaste.it

Idea jako myśl

Będzie to cykl wpisów na temat idei, metafory, struktury podmiotowości, filozofii podmiotu

Będzie to cykl wpisów na temat idei, metafory, struktury podmiotowości, filozofii podmiotu

 

 

Idea jest myślą, która przyjęła określoną formę. Istnieją pewne intuicje poznawcze, które uchwytują prawdę w jej istotowej prawdziwości, nie są one jednak komunikowalne. Komunikowalna staje się myśl zapośredniczona w języku. Warunkiem powstania idei jest ta właśnie mediatyzacja. Myśl wychwytująca prawdę sama zostaje uchwycona przez język. Idea jest zatem myślą wyrażoną w języku pojęć.

Idea jest syntezą myśli i języka; dialektycznym ruchem obu w jednoczesnym akcie łączenia. Im bardziej dynamiczny ruch, tym mniej ustalona idea. Zobiektywizowane idee są najbardziej ustalone, ponieważ myśl w taki sposób doprecyzowana została w języku, że stanowi z nim już nierozłączną całość, zastygając niejako w zgodności. Zaprzestanie wewnętrznego ruchu jest równoczesne z ukonstytuowaniem pewnej prawdy, którą idea wyraża. A zbiór zobiektywizowanych prawd stanowi funkcjonujący aktualnie paradygmat nauki. Nauka nie jest więc niczym innym jak zbiorem myśli zastygłych w języku. Istniejący paradygmat jest stale zasilany przez nowe idee zobiektywizowane w procesie zastygania. Każda taka nowa idea, poszerzając istniejący paradygmat, przegrupowuje go jednocześnie, wprowadzając wewnątrz niego pewien rodzaj dynamiki. Dyskurs się poszerza. Jego wewnętrzne składniki wchodzą w rodzaj aktywnej gry sprawiając, że niektóre z nich wypływają na powierzchnię dyskursu, a inne w głąb jego milczenia. Istnieją zatem dwa charakterystyczne dialektyczne ruchy. Jeden jest immanentnie związany z myślą i językiem wyrażania, drugi natomiast jest dynamiką zobiektywizowanego dyskursu. Jednakże istnieje jeszcze ruch inny – będący funkcją zetknięcia idei z przestrzenią dyskursu. To dlatego możliwa staje się relacja pomiędzy subiektywną myślą a obiektywnym dyskursem.

autor - Jan Stasica (Hegel44)