JustPaste.it

Dobre praktyki przy projektowaniu witryn internetowych, część I

Zaprojektowanie dobrej witryny internetowej jest  zagadnieniem dosyć skomplikowanym, ponieważ wymaga wytworzenia produktu który będzie jednocześnie użyteczny a zarazem przyjemny w odbiorze, będzie dostarczał informacji a jednocześnie posłuży do budowania identyfikacji marki, będzie wizualnie spójny i technicznie niezawodny, bogaty graficznie a przy tym możliwie szybki.

Każdy z realizowanych projektów jest też zwykle "jedyny w swoim rodzaju", posiada swoją specyfikę, krótko mówiąc portal czy strona internetowa jako produkt nie jest produktem seryjnym, schodzącym z określoną częstotliwością z taśmy produkcyjnej. Jednakże dobrze jest zidentyfikować i określić elementy procesu projektowania, które używane w sposób powtarzalny pozwolą projektantowi zachować pewien standard i poziom jego prac.

Priorytetyzacja informacji

Projekt internetowy służy prezentowaniu informacji, można by rzec nawet, iż informacja jest esencją każdej witryny internetowej. Strona internetowa nie miałaby racji bytu bez informacji. Chcąc zaprojektować stronę która wybijała się będzie ponad przeciętność musimy zdawać sobie sprawę z tego oczywistego właściwie faktu. 
  
Jednym z najistotniejszych narzędzi w arsenale projektanta jest właściwa priorytetyzacja prezentowanych informacji. Dobry projekt tak porządkuje informacje według ich ważności, aby podczas nawigacji użytkownik był
niejako prowadzony po ekranie przez projektanta.

Stąd nie jest bynajmniej przypadkiem umieszczanie logotypów zwykle w lewym górnym rogu strony internetowej. W badaniach wykazano, że po załadowaniu strony ludzie w pierwszej kolejności patrzą zwykle na ten fragment ekranu, co jest odruchem wynikającym z tego jak czytamy książki - zaczynamy od lewej od góry strony.

Ale proirytetyzacja powinna podążać znacznie dalej. Należy kierować wzrokiem użytkownika poprzez sekwencję kroków, wiodąc go poprzez kolejne informacje,  np. nagłówek / tytuł strony, wybijająca się grafikę aż do głównego tekstu który chcemy zaprezentować.




To na co patrzy użytkownik zależy w pierwszym rzędzie od projektanta. Kierowanie wzrokiem użytkownika jest możliwe dzięki narzędziom jakie mamy do dyspozycji:

  • sterowaniu położeniem elementów - to gdzie umieścimy element odbija się na jego "widoczności" dla użytkownika. Ogólna zasada mówi, iż wzrok człowieka podąża od lewego górnego rogu strony do jej prawej dolnej części.
  • koloryzacji elementów - barw oraz ich nasycenia także używamy do przyciągania wzroku użytkownika
  • kolorów tła - ważne są nie tylko kolory elementów, ważna jest przede wszystkim kolorystyka strony jako całości, a to dlatego że chcąc przyciągnąć wzrok użytkownika do wybranego elementu nie kierujemy się jakimś określonym kolorem który jest lepszy od innych. Chodzi jedynie o to, aby kolor takiego elementu wyróżniał się na tle pozostałych.
  • kontrast - elementy wyróżniające się budzą większe zainteresowanie niż takie które zlewają się wizualnie z pozostałymi
  • rozmiar - elementy większe wyróżniają się na tle mniejszych i odwrotnie, kiedy pierwszy raz patrzymy na stronę, dostrzegamy zwykle np. drukowany wielką czcionką tytuł
  • elementy  graficzne - jeśli przy jakimś elemencie umieścimy duży wykrzyknik - zapewne skierujemy tam wzrok użytkownika

Dalsze części artykułu dostępne są na moim blogu: http://renata-grafika.blogspot.com/