Login lub e-mail Hasło   

Dlaczego Kanał Bydgoski nie wysycha?

Cała woda w Kanale Bydgoskim pochodzi z Noteci. Od początku zasilenie Kanału było poważnym problemem stojącym przed jego projektantami i budowniczymi. Próbowali oni zasil...
Wyświetlenia: 2.746 Zamieszczono 26/03/2012

Cała woda w Kanale Bydgoskim pochodzi z Noteci. Od początku zasilenie Kanału było poważnym problemem stojącym przed jego projektantami i budowniczymi. Próbowali oni zasilić go wodami pobliskiego jeziora, co jednak nie przyniosło spodziewanych efektów. Potrzebny był regularny i nieustanny dopływ wody, która przecież wyciekała z Kanału z każdym śluzowaniem. Taki stały dopływ mogła zapewnić wyłącznie rzeka, dlatego ostatecznie budowniczowie Kanału Bydgoskiego połączyli Kanał z Notecią w jej górnym biegu przekopem o długości kilkunastu kilometrów.

Z tego przekopu wykopanego w celu zasilenia w wodę górnego odcinka Kanału Bydgoskiego powstał z czasem kanał, który zaczął żyć własnym życiem. Pod naciskami właściciel ziemskich, którzy domagali się melioracji swoich łąk, Prusacy przedłużyli go i skanalizowali praktycznie całą Górną Noteć. Ostatecznie połączyli Kanał Bydgoski normalnym szlakiem żeglugowym aż z jeziorem Pakość poprzez Łabiszyn i Barcin.


Cały kanał górno notecki powstał w ciągu XIX wieku, a wybudowanie na nim 8 kosztownych stopni wodnych wraz ze śluzami musiało być w jakiś sposób ekonomicznie uzasadnione. Trudno bowiem przypuszczać, że rozsądni skądinąd Niemcy wykonali te inwestycje nie spodziewając się zysków. Do budowy tych stopni przyczyniły się na pewno żądania właścicieli ziemskich, którzy posiadali na tamtych terenach swoje majątki. Dzięki skanalizowaniu górnej Noteci ich łąki zostały zmeliorowane, a oni mogli drogą wodną transportować swoje płody rolne. W czasach, gdy modernizowano Kanał Bydgoski i wyposażano go w większe śluzy, kanał górno notecki nie posiadał już swojego pierwotnego znaczenia, które stracił na rzecz rozbudowanych linii kolejowych. Nie było też potrzeby, żeby wpływały na niego europejskie barki. Barki takie pływały do Bydgoszczy, dlatego śluzy Kanału Bydgoskiego i na Noteci między Kanałem, a Wartą zostały zmodernizowane i powiększone. Maleńkie XIX wieczne śluzy na Górnej Noteci pozostały niezmienione do dziś.

 

W związku z tym, że stan techniczny tych śluz jest wciąż bardzo dobry, często korzystają z nich turyści wodni. Górna Noteć Skanalizowana stanowi część tak zwanej Pętli Wielkopolskiej, obejmującej rzekę Wartę od ujścia Noteci w Santoku do Konina, Kanał Ślesiński, jezioro Gopło, Górną Noteć Skanalizowaną, fragment Kanału Bydgoskiego i Noteć od Kanału Bydgoskiego do ujścia w Santoku.

 

 

Podobne artykuły


17
komentarze: 113 | wyświetlenia: 1596
14
komentarze: 8 | wyświetlenia: 664
13
komentarze: 25 | wyświetlenia: 1156
12
komentarze: 1 | wyświetlenia: 768
11
komentarze: 4 | wyświetlenia: 652
11
komentarze: 0 | wyświetlenia: 1026
11
komentarze: 298 | wyświetlenia: 735
10
komentarze: 3 | wyświetlenia: 394
10
komentarze: 1 | wyświetlenia: 451
10
komentarze: 3 | wyświetlenia: 348
10
komentarze: 143 | wyświetlenia: 625
10
komentarze: 1 | wyświetlenia: 468
10
komentarze: 0 | wyświetlenia: 520
10
komentarze: 2 | wyświetlenia: 521
10
komentarze: 2 | wyświetlenia: 962
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy





Masz u mnie, barkarzu, plusy nawet na wyrost. Nie to, by żeglarstwo nie przypominało niczym barkarstwa...

  barkarz  (www),  27/03/2012

Dzięki, teraz ze mnie barkarz trochę jakby kajakowy,,ale i barek za dużo w Polsce nie widać:(((

U mnie barkarzu masz plusy za to czego się dowiaduję, a o czym nie miałem zielonego pojęcia.

  barkarz  (www),  29/03/2012

Dzięki za plusy, zwiększanie pojęcia o śródlądziu wśród rodaków to zadanie, które na siebie nałożyłem.

Czyń zatem swą misję. We mnie czytelnika masz pewnego.

  barkarz  (www),  29/03/2012

O.K.-:)



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska