Login lub e-mail Hasło   

Jedz zgodnie z wiekiem

Odnośnik do oryginalnej publikacji: http://www.digest.com.pl/jedz-zgodnie-z-wiekiem
Czas wszystko zmienia. Także to, jakie jedzenie jest dla Ciebie najlepsze (cykl: Żyj zdrowiej ! )
Wyświetlenia: 2.485 Zamieszczono 04/05/2012

Wraz z upływem lat zmieniamy nasz styl ubierania się, bo w czym innym wyglądamy najlepiej, prawda?

Podobnie powinno się dostosowywać z czasem jedzenie.

To, co służy, kiedy ma się 20 lat, niekoniecznie jest dobre dla osoby po czterdziestce.

Warto wiedzieć, co jeść, żeby odpowiednio do wieku odżywiać organizm i żyć pełnią swoich możliwości.

Oto przydatne wskazówki w wygodnym i przejrzystym skrócie.


Między 20 a 40 rokiem życia

Potrzeby żywieniowe
W tym wieku prawdopodobnie żyjesz na najwyższych obrotach – intensywnie pracujesz, ostro imprezujesz albo absorbuje Cię opieka nad dziećmi.
Potrzebujesz dużo energii, więc podstawowymi składnikami Twojej diety powinno być białko i produkty z pełnego przemiału. Teraz też inwestujesz w swoje przyszłe zdrowie – złe odżywianie w młodości może doprowadzić do chorób serca i cukrzycy w późniejszych latach.
Możesz mieć niedobory żelaza. J
eśli planujesz ciążę, pomyśl o większych dawkach kwasu foliowego i jodu. Znajdziesz je w naturalnych produktach oraz w suplementach diety.
To wiek, w którym osiągamy szczytową masę kostną.
W żadnym innym okresie życia organizm nie odkłada tyle wapnia co teraz. Kiedy skończysz 40 lat, masy kostnej zacznie stopniowo ubywać – dlatego tak istotne jest, by robić wszystko, aby teraz było jej jak najwięcej.
Najważniejszy jest nabiał.

Idealne jedzenie
Pomarańcze: mają mnóstwo witaminy C szczególnie potrzebnej kobietom przy poczęciu i w ciąży.
Szpinak: liście zawierają witaminy z grupy B, więc jeśli go nie lubisz, jedz inne zielone warzywa liściaste. Nie, tabletki nie wystarczają. Nawet kiedy je łykasz, Twój organizm wciąż potrzebuje produktów naturalnych.
Łosoś w puszce: zawiera więcej kwasów tłuszczowych omega-3 i wapnia potrzebnego kościom niż świeży łosoś hodowlany. A jeśli jesteś w ciąży, to również świetnie wpłynie na rozwój płodu.
Naturalny jogurt: dostarcza niezbędnych tłuszczów i pomaga przyswajać witaminę D, która z kolei pomaga przyswajać wapń zapobiegający osteoporozie w późniejszym wieku.
Jaja i pełnoziarniste pieczywo: białko i nieprzetworzone ziarno dają poczucie sytości, podwyższają odporność oraz pomagają utrzymać stały poziom cukru we krwi.
Banany: są bogatym źródłem magnezu, dzięki niemu łatwiej można sobie poradzić z zespołem napięcia przedmiesiączkowego oraz apetytem na słodycze.

Błędy, których możesz uniknąć
Jedzenie za małych ilości nabiału z obawy przed tyciem.
Zbyt dużo kofeiny, napojów gazowanych i alkoholu, które obniżają poziom wapnia i mają wpływ na przyswajanie z jedzenia składników odżywczych.
Nieregularne posiłki, co prowadzi do zaburzeń poziomu cukru we krwi.
Eliminowanie z diety niezbędnych składników (na przykład rezygnacja z mięsa lub węglowodanów).

Między 40 a 50 rokiem życia

Potrzeby żywieniowe
To najlepszy czas, by zapobiegać problemom zdrowotnym w następnych latach, takim jak nadciśnienie, podwyższony poziom cholesterolu czy nadwaga.
Dalej żyjesz intensywnie, ale może mniej aktywnie niż kiedyś – podwożenie dzieci autem na dodatkowe zajęcia raczej nie przyspiesza bicia serca.

W tym wieku mogą pojawić się symptomy nadchodzącej menopauzy – zmienia się figura i przemiana materii. W miarę obniżania się poziomu estrogenów w organizmie tłuszcz częściej gromadzi się na brzuchu niż na udach czy biodrach. Poziom cholesterolu może wzrosnąć, a kości zaczynają robić się coraz słabsze.

Wciąż potrzebujesz dużo żelaza i wapnia, ale pilnuj wagi. Unikaj cukru i tłuszczu. Używaj dobrej jakości tłuszczów mono- i wielonienasyconych, najlepiej oliwy z oliwek i oleju rzepakowego. Staraj się jeść więcej ryb oraz dużo produktów pełnoziarnistych i błonnika, które chronią jelita.

Idealne jedzenie
Ryby: zawierają kwasy tłuszczowe omega-3, które skutecznie zapobiegają wysychaniu skóry i mają silne właściwości antyutleniające.
Jaja: bogate w białko oraz cynk, sprzyjają regeneracji tkanki skórnej i leczą choroby skóry.
• Migdały: są źródłem witaminy E, białka i „dobrych” tłuszczów.
Cytryny: odtruwają i oczyszczają skórę oraz inne organy. Co rano wyciśnij sok z cytryny do szklanki wody i wypij.
Jabłka: zawierają błonnik i mnóstwo pektyn oraz witaminę C. Dzięki niej skóra zachowuje młody wygląd.

Błędy, których możesz uniknąć
Przejadanie się. Zużywasz coraz mniej energii, więc dostosuj do tego wielkość porcji.
Niewystarczająca ilość białka. A ono daje poczucie sytości, umożliwia powolne trawienie węglowodanów i zapobiega odkładaniu się tłuszczu na brzuchu.
Zbyt częste żywienie się daniami gotowymi oraz na wynos. Zwykle zawierają dużo soli i tłuszczów i mogą podnosić ciśnienie krwi.
Jedzenie produktów niskotłuszczowych, ale bogatych w cukier. Pamiętaj, że potrzebujesz tłuszczów (dzięki nim wyglądasz młodziej), więc w tej kwestii nie bądź zbyt restrykcyjna.

Między 50. a 60. rokiem życia

Potrzeby żywieniowe
Teraz zmienia się mnóstwo rzeczy – Twoja figura, samopoczucie, a nawet relacje z innymi ludźmi.
U pań objawy menopauzy, takie jak uderzenia gorąca, bezsenność i kłopoty z pamięcią, mają różne natężenie – od umiarkowanie dokuczliwych po całkiem osłabiające.
Kiedy ustają miesiączki, żelazo przestaje być tak ważne jak dawniej.
Możesz więc rozejrzeć się za innym źródłem białka niż czerwone mięso.
Pamiętaj, że wciąż potrzebujesz dużo wapnia, aby chronić kości.
Teraz trzeba jeść więcej antyutleniaczy, które pomagają zapobiegać dolegliwościom układu krążenia oraz nowotworom, czyli chorobom powszechnie występującym u ludzi w starszym wieku. Duże ilości błonnika i wody są podstawą dobrego funkcjonowania jelit.

Idealne jedzenie
Chleb z soją i chleb z siemieniem lnianym. I soja, i siemię zawierają dużo fitoestrogenów, które, jak dowiodły badania, mogą wyrównywać obniżony poziom hormonów i łagodzić objawy menopauzy.
Soczewica – podobnie jak inne białka pochodzenia roślinnego pomaga regulować poziom hormonów.
Tofu – udowodniono, że ma korzystny wpływ na mineralną gęstość kości.
Świeże warzywa – zawierają naturalny błonnik, przeciwdziałają odkładaniu się tłuszczu na brzuchu.
Arbuzy i inne owoce zawierające dużo wody (np. winogrona), które utrzymują odpowiednią ilość wody w organizmie.

Błędy, których możesz uniknąć
Przejadanie się. Kiedy skończysz 30 lat, co roku przybywa Ci kilogram, nawet jeśli jesz tyle samo, co kiedyś. Wielkość porcji staje się teraz niezmiernie istotna.
Podjadanie herbatników i ciastek podczas towarzyskich spotkań. Przeliczaj każdy kęs na kalorie.
Za dużo kawy i czerwonego wina. Mogą nasilać bezsenność, stany lękowe i depresję, które mogą towarzyszyć menopauzie.
Zbyt wiele ostrych przypraw. Chili może znacznie nasilić uderzenia gorąca.

Po ukończeniu 60 roku życia

Potrzeby żywieniowe
Niestety, im jesteśmy starsi, tym łatwiej zapadamy na przewlekłe choroby.
Nadciśnienie, choroby układu krążenia, cukrzyca, artretyzm to powszechne dolegliwości w tej grupie wiekowej.
Warto poszukać pomocy u specjalisty, który podpowie dietę, która pozwoli długo zachować zdrowie. Jej podstawą są produkty bogate w składniki odżywcze i zawierające mało soli.
Utrata pamięci i depresja to kolejny problem ludzi starych. Dlatego jedz jak najwięcej produktów zawierających kwasy omega-3 i omega-6, na przykład orzechy oraz owoce morza. I pamiętaj, że równie istotne znaczenie ma unikanie samotności i regularne ćwiczenia fizyczne.
Zdrowe jelita są ważne jak nigdy dotąd, dlatego regularnie jedz jogurt i produkty bogate w błonnik.

Idealne jedzenie
Czarne jagody (i inne owoce jagodowe) – zawierają przeciwutleniacze wspomagające krążenie krwi i prawidłowe funkcjonowanie mózgu.
Ryby – kwasy tłuszczowe omega-3 stymulują aktywność zdrowych komórek mózgowych, a także obniżają poziom trójglicerydów we krwi (zbyt wysoki poziom zwiększa ryzyko zawałów).
Orzechy macadamia – świetnie obniżają poziom cholesterolu.
Szpinak – wyjątkowo bogate źródło luteiny, przeciwutleniacza, który powstrzymuje także proces zwyrodnienia plamki żółtej (co jest głównym powodem zaburzeń widzenia).
Ser – w tym wieku nie chodzi już o to, żeby chudnąć, ale o to, żeby zachować dobre zdrowie.
Dlatego pamiętaj, że nabiał jest pożywny i dobrze wpływa na kości.

Błędy, których możesz uniknąć
Za dużo soli. Z wiekiem zmysł smaku słabnie, więc mocniej solimy potrawy. Ale sól podnosi ciśnienie. Zamiast soli używaj ziół.
Za mało picia i nieregularne jedzenie. Zwykle w tym wieku nie czujesz już wielkiego pragnienia, ale regularne picie wody jest niezbędne, by utrzymać dobrą kondycję.
• Za mało czasu spędzanego na świeżym powietrzu. Ruszać się należy w każdym wieku, a zbyt długie siedzenie w domu powoduje obniżenie poziomu witaminy D w organizmie, co źle wpływa na kości.
Za dużo tłuszczów nasyconych  i tłuszczów typu trans, które spowalniają krążenie krwi, co może szkodzić mózgowi.




Źródło:

http://www.digest.com.pl/jedz-zgodnie-z-wiekiem

 

 

 

 

Podobne artykuły


11
komentarze: 40 | wyświetlenia: 643
11
komentarze: 32 | wyświetlenia: 619
10
komentarze: 7 | wyświetlenia: 720
10
komentarze: 1 | wyświetlenia: 636
10
komentarze: 8 | wyświetlenia: 864
10
komentarze: 5 | wyświetlenia: 598
9
komentarze: 36 | wyświetlenia: 564
9
komentarze: 1 | wyświetlenia: 429
9
komentarze: 0 | wyświetlenia: 402
9
komentarze: 18 | wyświetlenia: 489
9
komentarze: 7 | wyświetlenia: 672
9
komentarze: 34 | wyświetlenia: 452
9
komentarze: 124 | wyświetlenia: 466
9
komentarze: 10 | wyświetlenia: 769
9
komentarze: 0 | wyświetlenia: 411
 
Autor
Dodał do zasobów: Mirka_ B
Artykuł

Powiązane tematy





A dla małolatów nie daje wskazówek Helena?

  Mirka_ B,  05/05/2012

No przed 20 nie daje :(

  Elba,  06/05/2012

Do 20-tki można jeść do woli, potem coraz mniej... aż któregoś dnia odstawić jedzenie całkowicie i przejść na odzywianie praniczne. http://www.youtube.com/watch?v(...)vhQDDVM
Jest to dieta dla odważnych, a może konieczność z jaką się już niedługo spotkamy na skutek szkodliwej działalności człowieka: żywność skażona truciznami, napromi ...  wyświetl więcej

Mirko, jesteś emisariuszem zdrowotności na eioba:)))

Znakomite. Dopasuje te uwagi do siebie. Dziekuję...



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska