Login lub e-mail Hasło   

Obstrukcja – jak przeciwdziałać?

Odnośnik do oryginalnej publikacji: http://abcpracownika.pl/2012/03/obstrukc(...)zialac/
W ostatnich latach zaparcia zaczęły stanowić coraz powszechniejszy problem. Przyjmuje się, że obstrukcja dotyczy połowy kobiet i co czwartego mężczyzny. Za czynniki ryzyka uznaj...
Wyświetlenia: 1.530 Zamieszczono 11/06/2012

W ostatnich latach zaparcia zaczęły stanowić coraz powszechniejszy problem. Przyjmuje się, że obstrukcja dotyczy połowy kobiet i co czwartego mężczyzny. Za czynniki ryzyka uznaje się monotonną dietę ubogą w  błonnik, niewystarczającą ilość przyjmowanych płynów oraz siedzący tryb życia.

Warto przyjrzeć się dotychczasowym nawykom żywieniowym, gdyż przewlekłe zaparcia mogą doprowadzić do wielu chorób układu pokarmowego, w tym zaburzeń funkcjonowania jelita grubego, hemoroidów a nawet choroby nowotworowej odbytu i odbytnicy.

Zaparcia nie zawsze objawiają się rzadką defekacją. Zwykle pierwszym objawem obstrukcji jest twardy, suchy stolec, którego wydalenie wiąże się z bólem, a często także ze wzmożonym wysiłkiem. Przewlekły proces prowadzi do obniżenia łaknienia i stopniowego osłabienia organizmu. Nagromadzone masy kałowe zalegające w bańce odbytnicy ulegają licznym procesom chemicznym, m.in gniciu, co powoduje tworzenie się gazów odczuwanych w postaci wzdęcia brzucha.

Jak zapobiec występowaniu nieprzyjemnych dolegliwości? Zasadniczą kwestią w walce zaparciami jest zmiana nawyków żywieniowych. Po pierwsze, należy pamiętać o ilości przyjmowanych płynów. Zaleca się wypijanie minimum 1,5 litra wody mineralnej w ciągu doby. Niegazowana woda mineralna, herbatki owocowe oraz napary z ziół przyspieszają pasaż jelitowy i ułatwiają pozbycie się toksyn z organizmu. Podobne działanie wykazuje błonnik, zawarty w pieczywie pełnoziarnistym, siemieniu lnianym, owocach i warzywach. Ziemniaki oraz ryż powinny zostać zastąpione grubymi kaszami m.in gryczaną i jęczmienną. Pomocne w walce z zaparciami są również owoce suszone, głównie śliwki i morele. Babcinym sposobem jest zalanie kilku śliwek gorącą wodą i pozostawienie mikstury do rana. Wypicie roztworu po przebudzeniu zdecydowanie ułatwia defekację.

Niezastąpione działanie wykazuje także systematycznie uprawiany sport. Stały wysiłek fizyczny wzmacnia mięśnie brzucha i przyspiesza perystaltykę ostatecznie wykluczając wszystkie dolegliwości. Niezależnie czy będzie to sport wyczynowy, czy wieczorny długi spacer na pewno przyniesie nam wyraźną ulgę.

Podobne artykuły


13
komentarze: 68 | wyświetlenia: 835
13
komentarze: 62 | wyświetlenia: 1118
13
komentarze: 93 | wyświetlenia: 649
13
komentarze: 25 | wyświetlenia: 1428
13
komentarze: 9 | wyświetlenia: 1156
12
komentarze: 4 | wyświetlenia: 1119
12
komentarze: 144 | wyświetlenia: 1409
12
komentarze: 5 | wyświetlenia: 1252
12
komentarze: 31 | wyświetlenia: 1344
12
komentarze: 72 | wyświetlenia: 672
11
komentarze: 1 | wyświetlenia: 851
11
komentarze: 1 | wyświetlenia: 369
11
komentarze: 24 | wyświetlenia: 1217
 
Autor
Artykuł




Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska