Login lub e-mail Hasło   

4 Powody dlaczego jeść mało i często

Wszędzie można usłyszeć, że trzeba jeść mało ale często. Jednak dlaczego trzeba tak robić? Po co jeść mało i często, i jak to pomaga w odchudzaniu? Prawda może Cię zaskoczyć
Wyświetlenia: 560 Zamieszczono 13/11/2012
Zgłoszony przez 2 użytkowników jako spam

Jeśli zapytasz się kogokolwiek kto „doradza” jak schudnąć o podstawową radę na temat odchudzania to pewnie powie Ci „jedz miało, ale często”. Osobiście słyszałem ten tekst od lekarzy, nauczycieli, rodziców a nawet mojej żony. Mało tego praktycznie każda dieta zaleca jeść mało, ale często najlepiej, co „jakiś czas”.

Wszystko ładnie pięknie, ale tak ogólnie to, dlaczego niby mamy jeść mało, ale często? Co to w ogóle znaczy jeść mało, ale często, bo dla każdego, co innego oznacza słowo „mało jedzenia” albo „często”. Dzisiaj postaram się Ci wyjaśnić to pojęcie i dać kila prostych rad jak wdrożyć tę zasadę w swoje codzienne zapracowane życie.

Oto najważniejsze powody, dlaczego powinno się jeść mało, ale często.

1. Nie gromadzisz tłuszczu

W wyniku ewolucji nasz organizm, aby zabezpieczyć się na okres głodu, działa w taki sposób, że „chętnie” gromadzi zapasy tłuszczu. Jeśli na obiad/kolację/śniadanie zjemy zbyt dużo to nasze ciało po prostu zmagazynuje tłuszcz na „czarną godzinę. Jednak jeśli kilka godzin po posiłku nasz organizm znowu będzie potrzebował więcej kalorii, to nie będzie korzystał z zapasów tłuszczu, ale znowu będziemy czuli się głodni. Po prostu organizm nie będzie chciał zużywać zapasów na czarną godzinę, ale będzie chciał więcej kalorii.

Niestety, ale w przeciwieństwie do niedźwiedzi? nie mamy zdolności gromadzenia jedzenia na zapas. Dlatego jeżeli dostarczamy odpowiednio często jedzenie swojemu orgiazmowi (nawet w małych dawkach) to nie gromadzi on nadmiernych zapasów. Po prostu jedząc częściej, ciało dostaje jasny komunikat: „Mam wszystko, czego mi potrzeba, więc nie muszę gromadzić zapasów na czarną godzinę. Oczywiście kluczem jest tutaj wyrażenie „mało jeść”, czyli tyle, aby się nie przejść i nie przekroczyć zapotrzebowania organizmu na kalorie.

Podsumowując: Im więcej jesz „na raz” a w innych momentach jesteś głody, tym bardziej rozregulowujesz swój organizm i zmuszasz go do gromadzenia tłuszczu. Jeśli jesz często to zjesz mniej, a dodatkowo ciało nie odkłada nadmiaru tłuszczu.

2. Więcej energii na cały dzień

Każdy człowiek potrafi „przetwarzać” w swoim ciele cukry. Jednak ich zbyt duża ilość w organizmie działa trochę destabilizująco na jego funkcjonowania. Poziom cukru nigdy nie powinienem spaść poniżej lub przekroczyć pewnych granic. Przykładowo kiedy po obfitym posiłku mamy zbyt dużą ilość cukru w krwi to organizm musi wtedy wydzielać insulinę, która neutralizuje nadmiar cukru i zmienia go w glikogen, a potem dalej w tłuszcz. Innymi słowy: Jesz za dużo, dostarczasz organizmowi za dużo cukru, to on zacznie go przerabiać na tłuszcz.

Z kolei gdy mamy zbyt mało cukru w krwi (głodzenie się, zbyt ubogie posiłki) zaczynamy odczuwać zmęczenie i głód. Dlaczego? Dlatego, że cukier jest podstawowym źródłem energii dla naszego mózgu. Bez cukru nie mamy paliwa, które nas napędza. Jeśli mamy go zbyt mało to organizm będzie chciał więcej, ale nie zacznie korzystać z zapasów.

Podsumowując: Jedząc częściej i dostarczając ciału mniejsze, ale regularne dawki cukrów ( z warzyw owoców) zużywane są one na bieżące potrzebny. Organizm nie czuje potrzeby magazynowania nadmiaru cukrów na czarną godzinę w postaci tłuszczów. Dzięki czemu nie masz za dużo tłuszczu ?

3. Nie rozpychasz żołądka

Nasz żołądek jest jednym z podstawowych „regulatorów” uczucia głodu. Jeśli napełnimy go, to natychmiast nasz mózg dostaje sygnał „mam wszystko, co trzeba nie musze być głodny”. Z kolei, jeśli jest pusty to wysyła sygnał „ALARM GŁÓD! Dostarcz mi jedzenia”. Wiem, że brzmi to trochę infantylnie, ale właśnie w taki sposób działa nasz organizm.

Przy tym wszystkim nasz żołądek to trochę taki worek, który się rozciąga i kurczy. Jeśli wsadzisz tam za mało to dostosuje się do mniejszej ilości. Z kolei, jeśli naładujesz do niego dużo to rozciągnie się do odpowiednich rozmiarów.

Jeśli Twój żołądek jest przyzwyczajony do dużych porcji, to trudno będzie Ci zaspokoić głód małymi posiłkami. Żołądek bowiem nie będzie napełniony i wciąż będzie wysyłał komunikat do mózgu: „GŁÓD GŁÓWD napełnij mnie”. Jednak z czasem to minie, bo żołądek tak jak wspomniałem może się skurczyć i dostosować do małych porcji.

Podsumowując: Jedząc mniej ale częściej możesz skuteczniej kontrolować uczucie głodu przez żołądek.

4. Mniej chce się jeść!

Jeżeli jemy nieregularnie i np. często spożywamy bardzo obfite posiłki raz dziennie, to nasze ciało zaczyna przyzwyczajać się do takiego trybu. Mózg przestawia się na tryb przetrwania i stara się zgromadzić jak najwięcej zapasów na czarną godzinę. Dlatego też, kiedy zasiądziemy do dużego posiłku organizm będzie domagał się więcej jedzenia i w rezultacie zjemy więcej niż potrzebujemy.

Z drugiej strony, jeśli jemy regularnie, to organizm nie nastawia się na samo przetrwanie, dlatego że nie doskwiera mu głód, a wiece nie widzi potrzeby gromadzenia zapasów. Nie będzie więc domagał się dużych ilości jedzenia. Przyzwyczai się do tego, że niedługo będzie następna dostawa kalorii i następny posiłek, więc może na bieżąco spalać nagromadzone zapasy.

Podsumowując: Im częściej jesz tym rzadziej organizm czuje głód, a więc mniej jedzenia się domaga.

Jak widzisz jest trochę powodów, które przemawiają za tym, aby jeść mało, ale często. Najlepiej od razu zastosuj te rady w swoim zapracowanym życiu.

Unikaj przejadania się.

Najgorsze, co możesz zrobić swojemu organizmowi to zjeść za dużo albo głodzić się. Cały dzień w pracy na kawie i ciastkach, a na kolację wielkie obżarstwo, to największy błąd! Staraj się unikać momentów, gdy chce Ci się jeść jednocześnie nie przejadając się i nie przekraczając dziennej porcji kalorii.

Zacznij od tego, aby zamiast podjadać między posiłkami batoniki albo inne słodkości, jeść normalny zdrowy (ale mniejszy posiłek). Po prostu przygotuj sobie wcześniej i zabierz do pracy „drugie śniadanie”. Niech to będzie coś sycącego i wartościowego, żeby zabić głód na tyle długo, żeby obiad też mógł być mniejszy. Nie chodzi tylko o to, aby zrobić sobie kilka kanapek, bo to za mało i znowu na obiedzie będziesz czuć głód. Chodzi o to, aby czuć sytość. Na początku może będzie to i trudne, ale z czasem przyzwyczaisz się do tego.

jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak zrzucić zbędne kilogramy odwiedź mój blog: Odchudzanie Dla Zajętych

Znajdziesz tam więcej porad i wskazówek, jak się odchudzać nawet jesli nie masz czasu.

Podobne artykuły


41
komentarze: 97 | wyświetlenia: 4395
39
komentarze: 24 | wyświetlenia: 3691
29
komentarze: 34 | wyświetlenia: 5628
28
komentarze: 27 | wyświetlenia: 3879
27
komentarze: 26 | wyświetlenia: 2521
26
komentarze: 40 | wyświetlenia: 2850
25
komentarze: 21 | wyświetlenia: 2851
24
komentarze: 5 | wyświetlenia: 2292
24
komentarze: 20 | wyświetlenia: 2361
24
komentarze: 31 | wyświetlenia: 2991
24
komentarze: 15 | wyświetlenia: 1957
23
komentarze: 9 | wyświetlenia: 2245
23
komentarze: 13 | wyświetlenia: 1856
23
komentarze: 12 | wyświetlenia: 1949
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2014 grupa EIOBA. Wrocław, Polska