Login lub e-mail Hasło   

5 technik dzięki którym będziesz wiedział jak opanować stres.

Rozważając temat jak opanować stres zacznijmy od obalenia kilku mitów na ten temat. Warto zacząć od pytania czy walczyć ze stresem? Jeżeli tak to z jakim rodzajem stresu....
Wyświetlenia: 14.766 Zamieszczono 03/12/2012

Rozważając temat jak opanować stres zacznijmy od obalenia kilku mitów na ten temat.

Warto zacząć od pytania czy walczyć ze stresem? Jeżeli tak to z jakim rodzajem stresu. Z jednej strony stres to normalna reakcja organizmu, która mobilizuje go do działania. W tym miejscu chodzi o „dobry stres” tzw. eustres. Z drugiej strony nasza „lampka kontrolna” powinna się zapalić kiedy stres się utrzymuje przez dłuższy czas (chodzi o tzw. dystres). To właśnie taki stan jest niszczący dla naszego zdrowia. Kiedy dopada nas dystres należy zacząć działać.

Jak to zrobić?

Do działań jak opanować stres długoterminowy mobilizujemy nasz umysł i ciało.

Zajmijmy się 5-cioma czynnikami jak opanować stres.

1. Jak opanować stres dzięki stawianiu sobie celów życiowych?

Niektórzy nie mają ustalonych celów życiowych. Tak jest po prostu łatwiej. Ta łatwość nęci większość osób. Jednak łatwiej jest tylko na krótką metę. To najprostsza metoda życia iść po najłatwiejszej linii oporu. Jednak tak postępując nie osiągniesz niczego wartościowego. Kiedy chcesz czegoś więcej od życia czasami trzeba postawić żagle pod wiatr, powalczyć z przeciwnymi prądami morskimi ale dzięki temu cele, które osiągniesz dadzą Ci satysfakcję i spełnienie. Bez celów różne wiatry zaprowadzą Cię na wody czy miejsca gdzie tak naprawdę nie zawsze będziesz chciał się znaleźć. Nagle budzisz się w rzeczywistości, której nie kontrolujesz. Czujesz, że jesteś zależny od wielu osób i czynników typu: szef, politycy, kryzys itd. Na te czynniki zwykle nie masz wpływu i to serwuje Ci sporą i stałą dawkę stresu. Jak opanować stres wynikający z braku określonych celów? Zacznij od określenia celów życiowych, do których chciałbyś dążyć.

2. Jak opanować stres dbając o swoje ciało?

W kategorii ciała powinieneś zwrócić uwagę na 2 elementy:

1) sen,

2) odpoczynek i relaks.

1) Jak opanować stres odpowiednio dbając o sen?

Na sen należy poświęcać taką ilość czasu jakiej domaga się nasze ciało. Większość z nas pewnie wie doskonale ile potrzebuje snu aby prawidłowo funkcjonować. Z reguły człowiek powinien spać średnio 8 h aby zregenerować siły. Obniżona wydajność, zmęczenie i kłopoty z koncentracją mogą być oznaką niewystarczającej ilości snu. Po kilku dniach niedosypiania będziesz zmęczony. To przeszkadza w normalnym funkcjonowaniu i szybko przekształci się w sytuację stresową. Najlepszą strategią jak opanować stres będzie „zainwestowanie” koniecznej ilości czasu na sen.

Wskazówka nr 1 jak opanować stres:

Stan stresu może przełożyć się na kłopoty z zaśnięciem.

Aby temu przeciwdziałać wypróbuj następujące metody:

• Nie wykonuj wytężonej pracy umysłowej przed snem – daj mózgowi czas aby odpoczął przed snem.

• Spróbuj czytać przed zasunięciem jakąś “lekką” lekturę aby zmęczyć oczy i zapomnieć o trudnych momentach mijającego dnia.

• Utrzymuj w miarę możliwości tą samą porę chodzenia na spoczynek nocny. Pozwól swojemu ciału aby pod tym względem wpadło w rutynę.

2) Jak opanować stres dbając o odpowiednią dawkę odpoczynku i relaksu?

Odpoczynek jest jedną z najlepszych recept na to aby opanować stres.

Skuteczny odpoczynek powinien mieć następujące cechy:

- pozwala „oderwać się” od naszej codzienności a szczególnie codziennej pracy,

- jego forma sprawia nam przyjemność i pozwala nam się zrelaksować.

Jeżeli tak jak większość ludzi pracujesz umysłowo najlepszą formą odpoczynku dla Ciebie będą zajęcia na świeżym powietrzu. Nie chodzi przy tym o to aby ślepo kierować się takim rozwiązaniem. Ktoś kto nie znosi spacerów nie odpocznie spacerując nawet po całym dniu pracy w „czterech ścianach”. Wachlarz aktywności jest tutaj dosyć szeroki. Może to być sport czy też hobby. Z bardziej „lekkich” form jak opanować stres może być zwykły spacer, lektura ulubionej powieści bądź oglądanie telewizji.

Ważnym czynnikiem pomagającym opanować stres są wakacje.

Rezygnacja z corocznych wakacji może nam przysporzyć sporo trosk, gdyż nasze ciało wcześniej czy później upomni się o swoje. Optymalną opcją są min. dwutygodniowe wakacje najlepiej wyjazdowe, pozwalające oderwać się od codziennej rzeczywistości.

Z odpoczynkiem jest tak jak z używaniem cennego narzędzia. Aby narzędzie funkcjonowało bez zarzutu należy je stosować zgodnie z instrukcją obsługi. Tym samym stosować odpowiednie przeglądy i konserwację. Nasz organizm jako połączenie ciała i ducha to niezwykle skomplikowane „urządzenie”. Jeżeli „zgodnie z instrukcją” dawkujemy mu odpowiednią porcję odpoczynku będzie działać sprawnie. Jeżeli je zaniedbamy zacznie działać coraz mniej efektywnie i się psuć.

3. Jak opanować stres wywołany niewłaściwą dietą i używkami?

Nasza dieta to co jemy i pijemy może mieć zaskakująco duży wpływ na poziom naszego stresu. Zła dieta może być odpowiedzialna za nasz stres. Zwykle polega to na zbytnim objadaniu się co prowadzi do obżarstwa. To obciąża nasze serce i inne organy wewnętrzne. Powoduje otyłość i nadszarpuje nasze poczucie wartości. Z jednej strony cierpi na tym ciało w ślad za tym wpływa to negatywnie na naszą psychikę. Na pytanie jak opanować stres nie odpowie nam żadna „dieta cud.” Rozwiązaniem dla każdego z nas będzie dieta racjonalna dostosowana do naszych potrzeb i upodobań.

Wskazówka nr 2 jak opanować stres:

Przy korzystaniu z używek powinno się wziąć pod uwagę jak one wpływają na nasz organizm.

• Kofeina: zawarta m.in. w kawie działa stymulująco, po jej wypiciu rośnie poziom naszej aktywności szczególnie na początku dnia. Jednak zbyt duża ilość kawy wypijanej w ciągu dnia może spowodować stan podwyższonego podniecenia i irytacji. Zatem umiarkowane dawkowanie kofeiny ma działanie pozytywne.

• Alkohol: podobnie jak z kofeiną alkohol w małych ilościach może pomóc Ci się zrelaksować. W większej dawce spowoduje wzrost Twojego stresu gdyż może spowodować kłopoty z zaśnięciem, obniżyć Twoją efektywność i koncentrację. Częste picie alkoholu zwiększa ryzyko alkoholizmu. Nikomu nie trzeba tłumaczyć jak destrukcyjnie na poziom stresu i nasze życie może wpływać uzależnienie.

• Nikotyna: na bardzo krótki czas nikotyna może pomóc powodować stan odprężenia się, jednak zaraz potem jej trujący wpływ przyśpiesza akcję serca i tym samym wprowadza całe ciało w stan nerwowości. Uwaga inaczej niż w przypadku kofeiny i alkoholu, nikotyna nawet w drobnych ilościach zawsze szkodzi naszemu zdrowiu. Największym zagrożeniem jest fakt, że narkotyk bardzo szybko uzależniający.

• Cukier: Pożywienie bogate w cukier podnosi poziom energii organizmie na krótki czas. Problem w tym, że wyższy poziom cukru powoduje wydzielanie przez trzustkę insuliny, która obniża poziom cukru we krwi co z kolei powoduje spadek energii. Wtedy nasze możliwości się obniżają, czujemy się zmęczeni i senni. Podobna uwaga jak w przypadku alkoholu i kofeiny wskazany jest umiar.

Jak opanować stres za pomocą diety? Rozwiązaniem może być dojrzała decyzja o racjonalnej diecie oraz podjęciu zdecydowanych kroków w celu ograniczenia lub zaniechania używania niektórych używek.

4. Jak opanować stres za pomocą aktywności fizycznej?

Okazuje się, że najlepszym sposobem na zredukowanie stresu jest regularny wysiłek fizyczny. Ćwiczenia fizyczne nie tylko obniżą Twój stres wynikający z biernego trybu życia ale też będą odprężać Twój organizm i pomogą w zdrowym śnie. Analizując to jak opanować stres za pomocą aktywności fizycznej warto dodać, że osoby sprawne pod względem fizycznym mają mocniejszą równowagę psychiczną. Dzięki temu są w stanie dźwignąć nawet długotrwały stres bez takich skutków jak choroba czy syndrom wypalenia zawodowego. Uwaga! Jeżeli do tej pory nie praktykowałeś regularnych ćwiczeń fizycznych przed podjęciem decyzji o wyborze rodzaju aktywności rozważ możliwość skonsultowania się z lekarzem. Jak skutecznie zacząć aktywność fizyczną? Warto poszukać takiej formy ruchu, która może sprawiać nam przyjemność. Nie chodzi przy tym aby wybrać dyscyplinę, którą możemy uprawiać rzadko. Wyjazd na narty raz czy dwa wazy w roku nie ma nic wspólnego z regularnym wysiłkiem fizycznym. Może ktoś ze znajomych uprawia jakąś formę ruchu? Być może zechcesz się przyłączyć do niego?

Wskazówka nr 3 jak opanować stres:

Ćwiczenia fizyczne przynoszą wiele pozytywnych korzyści:

• Wzmacniają obieg krwi w organizmie, zaopatrują organizm w dodatkowy cukier i tlen niezbędny w sytuacjach intensywnego wysiłku umysłowego.

• Pomagają „oczyszczać mózg” – podczas intensywnej pracy umysłowej krążące w mózgu neurony powodują powstawanie produktów ubocznych, rodzaju śmieci, które powodują uczucie „mglistego myślenia”. Dzięki aktywności fizycznej dodatkowa ilość krwi tłoczy do mózgu niezbędny tlen i zabiera wspomniane produkty uboczne.

• Powodują wytwarzanie we krwi substancji zwanej endorfinami, które dają Ci poczucie szczęścia i pozytywnie wpływają na ogólne samopoczucie.

5. Jak opanować stres związany z warunkami higieny pracy?

Okazuje się, że w miejscu pracy spędzamy lwią część swojego życia zatem warunki w jakich funkcjonujemy na co dzień znacząco wpływają na poziom naszego stresu. Jak opanować stres wywołany środowiskiem pracy? Należy skupić się na poprawie warunków pracy.

Warto rozważyć następujące kwestie:

• czy mamy odpowiednią ilość prywatności w pracy?

• czy umeblowanie w miejscu pracy, fotel, biurko, komputer są właściwej jakości i zapewniają właściwy komfort pracy?

• czy oświetlenie i poziom hałasu są właściwe?

• czy czas dojazdu do pracy z domu nie jest uciążliwy.

Nie zawsze mamy wpływ na poprawę czynników wskazanych powyżej. W razie gdyby było to możliwe warto uczynić z naszego miejsca pracy środowisko najbardziej dla nas przyjazne.

Podsumowanie

Wspomniane 5 sposobów jak opanować stres zastosowane w praktyce pozwolą Ci poprawić jakość Twojego życia. Być może niektóre z podanych metod wydają Ci się łatwiejsze do zastosowania dlatego zacznij właśnie od nich. Ważne abyś zaczął działać już dziś, zrób choćby mały krok naprzód. Może to będzie postanowienie zadbania o to aby regularnie chodzić spać i przeznaczać na sen potrzebną ilość czasu. Być może postanowisz ograniczyć dzienną ilość kawy do dwóch filiżanek. Jeżeli będziesz konsekwentny w nowych nawykach Twój organizm to poczuje i „podziękuje Ci” poprawą samopoczucia. Kiedy zauważysz pozytywne zmiany w życiu zawodowym i prywatnym z pewnością to pobudzi Cię do podjęcia trudniejszych decyzji pomagających postawić swoje życie na wyższy poziom.

Oryginalny tekst artykułu znajduje się na stronie: http://webmlm.pl/1291/5-sposobow-jak-opanowac-stres/.

Wszelkie prawa zastrzeżone, możesz publikować ten artykuł w oryginalnej niezmienionej wersji, podając autora.

Pozdrawiam

Artur Kamiński

http://webmlm.pl/

Podobne artykuły


71
komentarze: 22 | wyświetlenia: 17727
32
komentarze: 13 | wyświetlenia: 6032
30
komentarze: 7 | wyświetlenia: 4126
30
komentarze: 30 | wyświetlenia: 2479
29
komentarze: 9 | wyświetlenia: 11795
28
komentarze: 14 | wyświetlenia: 5473
28
komentarze: 12 | wyświetlenia: 11068
28
komentarze: 12 | wyświetlenia: 3605
30
komentarze: 31 | wyświetlenia: 67170
27
komentarze: 17 | wyświetlenia: 21589
24
komentarze: 10 | wyświetlenia: 27715
23
komentarze: 44 | wyświetlenia: 2704
23
komentarze: 17 | wyświetlenia: 3323
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska