JustPaste.it

Walka o studentów - czyli jak reklamują się polskie uczelnie

Zmiany w szkolnictwie oraz rosnące bezrobocie wśród absolwentów szkół wyższych powodują, że o miejsca na polskich uczelniach stara się coraz mniej młodych ludzi. Niż demograficzny także pustoszy uczelnie, zwłaszcza te niepubliczne. Szkoły wyższe coraz bardziej zaczynają ze sobą konkurować, by pozyskać jak najwięcej studentów. Jak więc się reklamują, by zachęcić młodzież do studiowania?

Najważniejszym i najskuteczniejszym narzędziem promowania uczelni są oczywiście media. Każda szkoła wyższa posiada własną stronę internetową, na której zamieszczone są różne artykuły i bannery zachęcające do studiowania na niej. Zdjęcia opublikowane na stronie internetowej ukazują wygląd szkoły, ważne wydarzenia oraz osobistości z nią związane. Uczelnia przedstawia wiele możliwości, które jest w stanie zaoferować, np. organizację zajęć dodatkowych, warsztatów, konkursów, wymian zagranicznych. Na stronach internetowych zamieszczane są także filmy promujące daną placówkę. Przedstawiają one w zazwyczaj humorystyczny sposób życie studenckie wiążące się ze studiowaniem na konkretnej uczelni. Reklamy szkół wyższych pojawiają się również w telewizji oraz w prasie. Chwytliwe hasła i opisy szkół mają na celu zainteresowanie nimi jak największą grupy młodych ludzi.

Ważne w promocji szkół wyższych są również organizowane Targi Edukacyjne. Podczas spotkań w ich ramach przedstawiciele różnych uczelni prezentują swoje oferty dydaktyczne. Udzielają informacji o zasadach kwalifikacji na studia, sposobie rejestracji czy systemach stypendialnych. Przyszli studenci mają możliwość dowiedzenia się wszystkiego czego chcą o konkretnych placówkach. Otrzymują oni także materiały promocyjne, takie jak ulotki, gazety czy długopisy. Podczas Targów Edukacyjnych odbywają się liczne prelekcje i prezentacje, w których maturzyści mogą wziąć udział. Większość z nich przedstawia oferty edukacyjne konkretnych uczelni, ale niektóre wykłady poświęcone są przygotowaniom do egzaminu maturalnego. Po uczelni, na której odbywają się takie spotkania,  organizowane są również wycieczki. Dzięki nim przyszli studenci mogą poznać nie tylko historię i ofertę szkoły wyższej, ale także budynek i atmosferę danej szkoły.

Szkoły wyższe stosują także reklamę, która "sama przychodzi do maturzystów". Przedstawiciele uczelni jeżdżą po różnych miastach - odwiedzają szkoły średnie w celu zapoznania maturzystów z ofertą swojej alma mater. Rozdają równocześnie gadżety reklamowe, którymi są oprócz ulotek, kalendarzyki, breloczki, a nawet kubki czy maskotki zachęcają młodych ludzi do wybrania w przyszłości reklamowanej uczelni. Pokazują ją w jak najlepszym świetle, przedstawiają prezentacje multimedialne, a także przeprowadzają ankiety wśród przyszłych studentów. Prowokują uczniów do dyskusji, podczas której pozytywnie argumentują dlaczego warto studiować właśnie w tej szkole wyższej. Zapraszają również młodzież do odwiedzenia uczelni, by na własne oczy przekonała się jak wygląda i jaka panuje w niej atmosfera.

Wszystkie te sposoby reklamy mają na celu przykucie uwagi jak największego grona przyszłych studentów. Szkoły wyższe chcąc przetrwać niż demograficzny muszą się dobrze "sprzedać", czyli skutecznie zareklamować. Czym bardziej kreatywne i oryginalne pomysły, tym większe szanse ma dana uczelnia na pozyskanie nowych studentów. Czyżby rola zaczynała się odwracać i to już nie studenci będą walczyć o dostanie się na studia, lecz uczelnie będą walczyć o studentów?