JustPaste.it

Urzędy gmin pod lupą studentów SGH

Studenckie Koło Naukowe Przedsiębiorczości i Analiz Regionalnych SGH w Warszawie, po raz czwarty przeprowadziło badania jakości obsługi inwestorów w polskich urzędach gmin.

Studenckie Koło Naukowe Przedsiębiorczości i Analiz Regionalnych SGH w Warszawie, po raz czwarty przeprowadziło badania jakości obsługi inwestorów w polskich urzędach gmin.

 

Pierwsze miejsce w rankingu przypadło ex aequo Krakowowi i Bydgoszczy, którym przyznano po 18,5 punktu (na 20 możliwych). Trzecie miejsce zdobył Wodzisław Śląski z 17,5 punktami.Te gminy z pewnością nie mają się czego wstydzić. Ale wśród laureatów wyróżnienia "Gmina na 5!" (a było ich w sumie aż 66) znalazły się jednak i takie urzędy gmin, które na miano Gminy na 5 i dyplom od studentów SGH z pewnością nie zasługiwały.

Studenci badali dwie rzeczy. Po pierwsze, oficjalne strony internetowe gmin - zarówno pod kątem ich wyglądu jak i funkcjonalności, a po drugie jakość odpowiedzi na zapytania mailowe od potencjalnych inwestorów.

Jeśli chodzi o witryny internetowe oceniano między innymi walory estetyczne, częstotliwość aktualizacji witryny, łatwość nawigacji, dostępność danych kontaktowych do kierowników wydziałów, dostępność obcojęzycznych wersji językowych, itp. Tu gminy mogły dostać od 0 do 10 punktów rankingowych. Ta część badania nie wypadła dla gmin najgorzej. Przykładowo średni wynik dla wszystkich gmin województwa mazowieckiego wyniósł 6,8, a maksymalną liczbę punktów mogły się poszczycić takie gminy jak  Bydgoszcz, Kraków, Piła, Zgorzelec, Legnica, Aleksandrów Łódzki, Gliwice, czy Piekary Śląskie.

Drugie 10 punktów gminy mogły otrzymać za profesjonalną mailową obsługę interesanta. Gminy otrzymały dwie wiadomości od potencjalnych inwestorów - jedną w języku polskim, a drugą po angielsku (do zdobycia 5 + 5 punktów). Ta część badania obnażyła brak profesjonalizmu w działaniu większości poddanych próbie gmin. Na e-mail w języku polskim odpowiedziało zaledwie 328 urzędów z ogólnej liczby 682 poddanych badaniu, co daje zaledwie 48 procent. Co więcej,  zaledwie 15 z nich odpowiedziało na korespondencję w ciągu jednego dnia. Najlepiej w tej części badania wypadły gminy Brzesko, Cisek, Głogów Małopolski, Jabłoń, Krosno, Lubartów, Lublin, Łowicz,  Pruszcz Gdański, Rydułtowy, Słupsk, Szczecin, Szudziałowo, Świercze, Ulan-Majorat.

Najgorzej gminy wypadły w trzeciej części badania, które polegało na odpowiedzi na pytania w języku angielskim. Na maila w tym języku odpowiedziało zaledwie 26 na 682 badane gminy (3,8 %), a rzeczowych odpowiedzi było jeszcze mniej. Co więcej, żadnej gminie nie udało się zdobyć kompletu punktów za korespondencję po angielsku. Te wyniki są nie tylko szokujące, ale i kompromitujące dla polskich urzędników.

Szerzej o badaniu tutaj

Pełny raport z badania tutaj

 

Źródło: http://mjakmlawa.pl/gmina-na-5

Licencja: Creative Commons