Login lub e-mail Hasło   

Perswazyjność nazwy produktu i jej wpływ na zakupy towarów i usług

Budowa a perswazyjność nazwy produktu.Badania pokazują, że to, co jest znane, traktowane jest przez ludzi, jako bezpieczniejsze. Czujemy się z tym pewniej i bezpieczniej.
Wyświetlenia: 616 Zamieszczono 19/03/2013

Słowa, które są trudne do wymówienia są traktowane przez klientów, jako obce. Akceptacja nazwy produktów, zależna od łatwości wymówienia słowa może, zatem mieć wpływ na zakupy towarów. Grupa naukowców zbadała abstrakcyjne nazwy produktów i usług, aby sprawdzić, jak nazwa może mieć wpływ na proces zakupowy. Naukowcy zadali sobie pytanie, czy łatwość przeczytania i wymawiania nazwy produktu wpływa na ocenę stopnia jego znajomości. Chodziło o określenie zależności między postrzeganiem ryzyka stosowania produktów o różnych nazwach.

Testy i badania nazwy produktów

Grupa studentów otrzymała do oceny listę wykreowanych nazw dodatków spożywczych. W testach poproszono ich o opinię, które z nich uznają za bardziej szkodliwe. Wyrazy miały tę samą długość, ale znacząco różniły się trudnością wymowy. Badania potwierdziły tezę naukowców. Nazwy produktów proste do wymówienia były traktowane jako bezpieczniejsze (czyli znane). Drugi wniosek, jaki pojawił się z badań, wskazywał na ocenę nazwy trudniejszej w wymowie, jako nowszej i nowocześniejszej. Oba wnioski wydają się sprzeczne do zastosowania, jednak dają wyraźne wskazówki do projektowania i wymyślania nazwy produktu.

W drugim eksperymencie prezentowano propozycje nazw kolejek w parkach rozrywki. Zadaniem studentów była ocena, jak ryzykowna (choroba lokomocyjna i złe samopoczucie) jest kolejka kryjąca się pod zaproponowaną nazwą. Różnica w badaniu polegała na tym, że tym razem nazwy dodatkowo różniły się długością. Kolejki o nazwach krótkich i prostych ocenione zostały jako bezpieczne, natomiast kolejki o nazwach długich i trudnych uznano za bardziej ekscytujące. I tu także, można wysnuć wniosek, że w zależności od tego, co chcemy sprzedać, warto się zastanowić jakie nazwy zastosować.

Badania wykazują, że nazwy produktu mogą być mniej lub bardziej dopasowane do charakteru produktu. Nazwy trudne i długie wcale nie muszą być gorsze, ale trzeba pamiętać o sposobie ich percepcji.

Nazwy produktu a budowa słowa

W latach 20. poprzedniego wieku udowodniono istnienie symbolizmu fonetycznego. Zauważono, że nawet pojedyncze głoski wywołują skojarzenia znaczeniowe. A to znaczy, że w zależności od zastosowanych zgłosek, możemy oddziaływać na klientów. Dobrane nazwy produktu mogą wywoływać konkretne odczucia. Ciekawostką dotyczącą symbolizmu fonetycznego jest fakt, że jest on wspólny dla różnych języków. Przyjmując założenie, że pojedyncze głoski oddziałują perswazyjnie na odbiorcę, testowano jaką siłę mogą mieć całe nazwy produktu. Już Platon zauważył, że nazewnictwo nie ogranicza się do samego dźwięku. Filozof zastanawiał się nad nazwami pierwotnymi i stwierdził, że nazwy były nadawane zgodnie z naturą przedmiotów i zjawisk. Obecnie, po wielu tysiącach lat używania mowy, bardzo trudno zauważyć powiązania między stroną dźwiękową słowa, a znaczeniem dźwięku. Codzienne używanie zmieniło wymowę, wpływy kulturowe budowały naleciałości, niedokładne powtórzenia wypaczały początkowe formy.  Znaczenie poszczególnych dźwięków się nie zmieniło. Można, więc uznać za pewne, że brzmienie nazwy produktu może w poważnym stopniu wpływać na postrzeganie marki. Poszczególne dźwięki mogą wywoływać w podświadomości odbiorcy pozytywne lub negatywne konotacje. To znaczy, że nazwy produktu mają wpływ na percepcję marki. Od jakości nazywania zależeć może sukces rynkowy.

Poza oczywistymi testami, nazwy produktu można oceniać z perspektywy często nieuświadomionej percepcji. Nazwy produktów na rynkach konkurencyjnych stają się poważnym narzędziem walki rynkowej. Gdy produkty są do siebie podobne, może decydować nastawienie do marki. A to może być w pewnym stopniu zależne od percepcji nazwy produktu.

 

Maria Orkwiszewska

Ekspert nazewnictwa firm i produktów w firmie ANAGRAM Naming

www.anagram.pl

anagram@anagram.pl

Podobne artykuły


12
komentarze: 70 | wyświetlenia: 1230
12
komentarze: 3 | wyświetlenia: 1103
11
komentarze: 278 | wyświetlenia: 907
10
komentarze: 97 | wyświetlenia: 640
10
komentarze: 37 | wyświetlenia: 822
9
komentarze: 42 | wyświetlenia: 668
9
komentarze: 31 | wyświetlenia: 573
9
komentarze: 5 | wyświetlenia: 966
9
komentarze: 33 | wyświetlenia: 793
9
komentarze: 62 | wyświetlenia: 1120
9
komentarze: 75 | wyświetlenia: 434
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska