JustPaste.it

Przegląd najpopularniejszych update'ów Google

Zmiany algorytmu Google odbywają się na bieżąco i w skali roku jest ich nawet kilkaset. Jednak w ciągu ostatnich 2 lat było kilka głośnych zmian, o których nie wypada nie wiedzieć

Zmiany algorytmu Google odbywają się na bieżąco i w skali roku jest ich nawet kilkaset. Jednak w ciągu ostatnich 2 lat było kilka głośnych zmian, o których nie wypada nie wiedzieć

 

Mimo że zmiany algorytmu Google odbywają się na bieżąco i w skali roku jest ich nawet kilkaset, w ciągu ostatnich 2 lat najgłośniej było o kilku update'ach, które w największym stopniu odbiły się na zmianach pozycji wielu stron. Poniżej znajduje się przegląd update'ów wraz z najważniejszymi informacjami na ich temat.

  • Panda Update - wprowadzono ją 24 lutego 2012 r., początkowo tylko w Stanach Zjednoczonych, a dotknęła ona ok. 11,8% zapytań. Do Polski dotarła dopiero 12 sierpnia tego samego roku. Wcześniej nazywano ją „Farmer Update”. Panda ma za zadanie obniżyć pozycje stron, które:

    • niskiej jakości i nie mają większej wartości dla użytkowników;

    • kopiują treść z innych serwisów;

    • mało przydatne.

This update is designed to reduce rankings for low-quality sites - sites which are low-value add for users, copy content from other websites or sites that are just not very useful.”

Zadowoleni ze zmian po Pandzie powinni być właściciele stron z oryginalną, obszerną treścią, m.in. takich, na których publikowane są wyniki badań i analiz.

Szczegóły na temat Pandy znajdują się w artykule „Finding more high-quality sites in search”.

  • Pingwin Update - został wprowadzony 24 kwietnia 2012 r. i dotknął ok. 3,1% angielskich zapytań i ok. 5% polskich zapytań. Oryginalna nazwa to „Webspam Algorithm Update”. Działania Pingwina są skierowane wobec stron naruszających wytyczne poprzez:

    • keyword stuffing, czyli nadmierne użycie słów kluczowych, w szczególności częste powtórzenia, przez które tekst staje się mało czytelny dla użytkowników;

    • nienaturalne linkowanie - w pomocy Google zastosowano określenie „programy wymiany linków” dla określenia różnych metod pozyskiwania odnośników, które są niezgodne z wytycznymi tej wyszukiwarki. Mamy tu więc m.in. uczestnictwo w systemach wymiany linków, kupowanie oraz sprzedaż linków, nadmierna wymiana czy też linkowanie z dużej liczby stron zapleczowych, również zdobywanie sporej liczby linków ze stopek.

We see all sorts of webspam techniques every day, from keyword stuffing to link schemes that attempt to propel sites higher in rankings.”

Nie muszą to być jednak strony, na których na pierwszy rzut oka widać celowe, zbyt agresywne działania mające na celu uzyskanie jak najlepszych pozycji. W pierwszej chwili może nie być widać, że strona została stworzona głównie w celu manipulowania rankingiem wyszukiwarek, a zatem mogą to być np. serwisy dziennikarstwa obywatelskiego, jeśli duża liczba artykułów zawiera linki pozycjonujące.

Szczegóły na temat Pingwina znajdują się w artykule „Another step to reward high-quality sites”.

  • Top Heavy - ten update został wprowadzony 19 stycznia 2012 r. i dotknął ok. 1% zapytań łącznie. Jego inne nazwy to „Page layout algorithm” lub „Above the fold”. Jest
    on skierowany na strony, które:

    • wyświetlają dużo reklam nad linią przewijania – głównym problemem jest tutaj utrudnienie użytkownikom dostępu do głównej treści serwisu, przez zepchnięcie ich na dół przez nadmierne reklamy. Tym samym użytkownicy są zmuszeni
      do przewinięcia strony, aby znaleźć pożądane informacje.

„If you click on a website and the part of the website you see first either doesn’t have a lot of visible content above-the-fold or dedicates a large fraction of the site’s initial screen real estate to ads, that’s not a very good user experience. Such sites may not rank as highly going forward.”

Top Heavy nie uderza we wszystkie strony, które wyświetlają jakiekolwiek reklamy w górnych partiach strony. Zmiana ta ma dotknąć tylko te strony, na których nadmierne reklamy przeszkadzają użytkownikom w dotarciu do treści strony. Po naniesieniu zmian na stronie, powrót na poprzednie pozycje może zająć nawet kilka tygodni, a czas ten jest zależny m.in. od tego, kiedy robot Google przeindeksuje większą część podstron serwisu i na tej podstawie oceni, że zmiana jest wystarczająca.

Szczegóły na temat Top Heavy znajdują się w artykule „Page layout algorithm improvement”.

  • EMD - update ten nastąpił ok. 28 września 2012 r., a jego pełna nazwa to „Exact-match domains”. Dotknął on stron, które:

    • niskiej jakości, a w nazwie domeny znajdują się słowa kluczowe.

Nie ma dokładnych danych na temat tego, jak dużej ilości zapytań bądź stron dotyczyła ta zmiana. O zmianie Matt Cutts wspomniał jedynie na twitterze.

Na podstawie powyższych informacji można przeanalizować spadki pozycji stron w Google i porównać ich daty wraz z datami wprowadzenia najpopularniejszych update'ów. Jeśli data zmian pozycji pokrywa się z datą update'u, znajomość szczegółów na temat danego update'u pozwoli ustalić przyczynę spadków, np. w spadki ok. 28 września 2012 r. mogą sugerować, że problem leży w nazwie domeny składającej się z pozycjonowanych słów kluczowych.

Powyższy materiał pochodzi z poradnika "Filtry Google od A do Z". 

 

Źródło: http://www.seostation.pl/wiedza/porady/filtry-google-od-a-do-z.html

Licencja: Creative Commons