JustPaste.it

Rebranding, jakie daje nam korzyści ?

Rebranding (przebrandowienie) to proces polegający na zmianie percepcji marki poprzez zmianę elementów jej komunikacji, i może wiązać się ze zmianami w obrębie firmy.

Rebranding (przebrandowienie) to proces polegający na zmianie percepcji marki poprzez zmianę elementów jej komunikacji, i może wiązać się ze zmianami w obrębie firmy.

 

    Najczęstszym powodem rebrandingu jest chęć odświeżenia przestarzałego wizerunku firmy i dopasowanie go do zmieniających się oczekiwań rynku. Rebranding stosowany jest również w skrajnych przypadkach, kiedy marka w przeszłości popełniała błędy związane z promocją. Prościej - kiedy historia firmy może wpływać na jej negatywne postrzeganie - tak było w przypadku CPN, który jednoznacznie kojarzył się z czasami PRL. Zmiana na ORLEN był jednym z najbardziej znanych przykładów rebrandingu w Polsce po 89’ roku. Charakterystyczne dla rebrandingu jest jednak nie tylko sama zmiana wizerunku, ale znaczna zmiana kierunku w którym podąża przedsiębiorstwo, a więc zmiana działań marketingowych. W przypadku, kiedy potencjalny klient ma do wyboru dwa podobne produkty jasnym jest, że wybierze ten, którego wizerunek producenta bardziej trafia w jego gust. O czym należy pamiętać podczas procesu rebrandingu oraz na co zwracać szczególną uwagę?

    Rebranding może być olbrzymią szansą dla firm, które pragną pozyskać zupełnie nowy segment rynku. Proces rebrandingu pomaga również znacznie skuteczniej wprowadzać na rynek nowe produkty, pozyskiwać nowych klientów. Jednym z elementów, najczęściej poddawanych procesowi rebrandingu, jest logo. W ostatnich latach w Polsce miało to miejsce w przypadku największych firm, takich jak PZU, ERA, IDEA czy Poczta Polska. Zmiana ta wymaga gruntownego przygotowania odpowiedniej strategii oraz współpracy firmy z doświadczonymi grafikami odpowiedzialnymi za identyfikacje wizualne. Odpowiednio skomponowane nowe logo daje możliwość prezentacji działalności firmy oraz kreacji jej wizerunku w g świadomości klientów. Projekt odświeżonego lub nowego logo powinno być odwzorowaniem aspiracji firmy oraz jej planów. Aby określić, czy nowe logo będzie spełniać pokładane w nim oczekiwania należy zadać sobie kilka pytań: czy jest ono łatwo zapamiętywalne? czy niesie ze sobą elementy charakterystyczne dla danej firmy? czy jest w jakikolwiek sposób podobne do znaków konkurencji? Dopiero odpowiedź na te pytania pozwoli całkowicie określić sukces lub porażkę rebrandingu logo.

    Czy rebranding niesie za sobą ryzyko? Niestety tak. Niedostateczne przygotowanie nowej strategii działania marki, słaby projekt nowego lub odświeżonego logo naraża firmę w najlepszym wypadku na kolejny rebranding za kilka lat. Niestety, znane są przypadki, kiedy zmiana logo powodowała wiele szumu medialnego. Tak było w przypadku wspomnianego wcześniej nowego logo PZU. Znacznie uproszczenie jego wizerunku nie przypadło do gustu wielu specjalistom, zarówno związanym z projektowaniem, jak i PR. Jednym z najczęściej popełnianych błędów przy rebrandingu jest naśladownictwo. Specjaliści przekonują, że prowadzi ono najdalej tam, gdzie zaszła konkurencja. Pozostaje postawić sobie pytanie, czy konkurencyjna firma dalej czeka na nas w tym miejscu czy jest o krok dalej. 

Zaczynasz promocję firmy ? Dodaj się do http://e-bazafirm.net/ .

Serdecznie zapraszam

Jacek Fanfara