JustPaste.it

Morskie Sprawy Polaków

Dzieło, które urzekło.Dzieło, o którym trzeba pisać.Dzieło, o którym należy rozmawiać.Dzieło, które wnosi więcej w nasz szary świat.Oraz autor - człowiek niepowtarzalny.

Dzieło, które urzekło.Dzieło, o którym trzeba pisać.Dzieło, o którym należy rozmawiać.Dzieło, które wnosi więcej w nasz szary świat.Oraz autor - człowiek niepowtarzalny.

 

 

 

049d3646cca6c7820e0dbd3d0394eb3a.jpg

Źródło:  http://www.mmszczecin.pl/367346/2011/4/12/wodowanie-na-ladodze-tym-razem-morskie-sprawy-polakow?category=news

Na początek informacje bibliograficzne: 
TytułMorskie sprawy Polaków
Tom 38 z Księgi Floty Ojczystej
Autorzy: Romuald Pietraszek, Ryszard Pospieszyński

Wydawca Oficyna Wydawnicza Miniatura, 2010
ISBN 8389915278, 9788389915276
Liczba stron 254

 

O autorach: 

 

Do rąk czytelników została przekazana ciekawa publikacja pt. rMorskie Sprawy Polakar1; napisana z pasją o historii rozwoju i upadku polskiej gospodarki morskiej w kilku ostatnich dekadach na przełomie 20- tego, 21-pierwszego wieku. W roku 2010 obchodzono 90- lecie szkolnictwa morskiego w Polsce kolebki kadr morskich. Nie przypadkowo należy wspomnieć o autorach - absolwentach Polskiego Szkolnictwa Morskiego, którzy rozpoczęli pracę zawodową w połowie lat 50 r11; tych zeszłego stulecia. Ludzie z dużym doświadczeniem zawodowym na morzu, którzy przeszli wszystkie szczeble zawodowe od marynarza do kapitana żeglugi wielkiej. Życiorysy obu autorów są bardzo podobne, gdyż jako absolwenci uczelni morskiej z długim doświadczeniem pracy na morzu, swoją wiedzę zawodową wykorzystywali w administracji morskiej, a następnie na forum międzynarodowym. Doktor prawa Kapitan Żeglugi Wielkiej Romuald Pietraszek rozpoczął karierę zawodową na morzu po ukończeniu Państwowej Szkoły Morskiej w 1951 roku w Szczecinie, na flagowym statku pasażerskim m/s rBatoryr1;, jako asystent pokładowy. Przeszedł tam wszystkie funkcje oficerskie do Starszego oficera. Dyplom Kapitana Żeglugi Wielkiej uzyskał w 1960 roku. Poznał tam wszelkie tajniki zawodowe pracy na morzu. Uwieńczeniem współdziałania z załogą statku, został wybrany przewodniczącym oddziału Związku Zawodowego Marynarzy i Portowców w Gdyni. Stale podnosi swoją wiedzę studiując na Uniwersytecie Warszawskim na Wydziale Prawa. Po rozpoczęciu pracy na lądzie Kapitan Romuald Pietraszek został powołany na stanowisko Dyrektora Gdańskiego Urzędu Morskiego. Z jego inicjatywy powstały takie inwestycje morskie jak rPort Północnyr1;, rozwój infrastruktury portowej również na wschodnim wybrzeżu Polski. Po obronie pracy doktorskiej na Uniwersytecie Toruńskim doktor nauk prawniczych został przeniesiony do Warszawy na odpowiednie stanowisko w Resorcie Żeglugi Morskiej. Był inicjatorem kilku międzynarodowych i międzypaństwowych umów o współpracę w rybołówstwie morskim. Duże zasługi położył przy zawarciu pierwszej umowy między państwami bałtyckimi o ochronie środowiska morskiego na Bałtyku. Opublikował dwie książki r Widziane z morzar1; i r Widziane z lądur1;. Tam zawarł treści swojego życia zawodowego. Ten zawodowy życiorys Kapitana Romualda Pietraszka został uzupełniony w niniejszej publikacji gdzie czytelnik może rozpoznać część jego działalności na lądzie jako polityka i męża stanu. Podobnie życiorys Kapitana Pospieszyńskiego jest imponujący, obejmujący szereg dramatycznych momentów w czasie kariery morskiej. Inżynier nawigator Kapitan Żeglugi Wielkiej Ryszard Pospieszyński posiada ponadto bogatą przeszłość polityczna gdyż w okresie II wojny w czasie okupacji działał w szeregach AK w Żyrardowie. Aresztowany przez Gestapo, więziony w Radziejowicach. Absolwent Państwowej Szkoły Morskiej w 1948 roku w Szczecinie. W latach 1946 r11; 1957 pracował na morzu zatrudniony od asystenta pokładowego do Kapitana dowodząc licznymi statkami pod polską banderą. W latach 1954 r11; 1967 pełnił funkcje Przewodniczącego Związku zawodowego Marynarzy i Portowców. W latach 1960 r11; 1970 poseł na Sejm. Studia inżynierskie w Wyższej Szkole Morskiej odbywa w latach 1970 r11; 1975. W okresie od 1975 do 1980 pełnił funkcje ambasadora polskiego w Pakistanie. Po powrocie do kraju Kapitan Pospieszyński kieruje Departamentem Transportu i Żeglugi w Ministerstwie Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej. W latach 1981 r11; 1988 podsekretarz stanu, I zastępca ministra w Urzędzie Gospodarki Morskiej. W okresie 1983 r11; 1985 wybrany jako przewodniczący XIII Sesji International Marytime Organization ( IMO ). W imieniu rządu polskiego podpisuje Międzynarodową Konwencje Prawa Morza w Montenegro Bay, w 1986 roku. W roku 1987 oddelegowany przez Rząd do FAO w Rzymie gdzie pełni funkcje Wiceprezydenta tej organizacji międzynarodowej. Kapitan Ryszard Pospieszyński jest autorem autobiograficznej publikacji r Za Widnokręgiemr1;. Jest to podsumowanie doświadczeń zawodowych od ukończenia szkoły aż do okresu zakończenia czynnej, trudnej i niebezpiecznej pracy zawodowej na morzu. W książce autor przekazuje czytelnikowi fascynujący obraz pracy marynarzy, oficerów i kapitanów, dzieląc się wiedzą o trudach pracy morza. Książka rMorskie sprawy polakówr1; napisana z pasją przez autorów z dużym doświadczeniem zawodowym na lądzie i na morzu. Przedstawia rys historyczny stosunku wielu pokoleń do spraw morskich. Nie jest to praca historyków zawodowych ale sposób przedstawienia i charakter opisu polityki morskiej w funkcji czasu w Polsce nasuwa szereg refleksji. Zauważa się dbałość autorów o wierne odtwarzanie wielu faktów i wydarzeń z okresu ich działalności w administracji morskiej już bez spraw historycznych. W pracy zawarte są zamiany polityczne i gospodarcze w Polsce na tle zmian układu świata. Zmieniały się technologie w światowym transporcie morskim przy stagnacji struktur gospodarki morskiej w kraju. Autorzy przedstawiają historyczny rozwój gospodarki morskiej, pokazując słabość sfer rządowych w kraju w ostatnich dekadach. Krytyczna analiza błędów przedstawiana w tej publikacji zmusza czytelnika do refleksji, często bardzo pesymistycznych. Nie jest moim celem streszczenie tej cennej w treści publikacji, jednak zalecam zapoznanie się z jej treścią decydentom w rządzie i w parlamencie. Zmiany ustawowe, polityczne i gospodarcze po roku 1990 zmieniły struktury wielu dziedzin gospodarczych w tym gospodarkę morską. Autorzy bardzo precyzyjnie przeanalizowali te zmiany pokazuje przyczyny jej stagnacji, a wręcz upadku. Pokazano zanik floty morskiej w oparciu o dane statystyczne. Istnieje jednak dziedzina związana z gospodarką morską, która napawa optymizmem to szkolnictwo morskie w Polsce. Ten element w pracy autorzy potraktowali bardzo marginesowo. Model polskiego szkolnictwa morskiego został wypracowany i doskonalony przez 90 lat jego istnienia. Polska stała się największym ośrodkiem szkolenia kadr morskich w Unii Europejskiej. Przydatność do zawodu oraz efektywność szkolenia Polskich oficerów został zweryfikowany przez rynek światowego szypingu. Polscy oficerowie posiadają odpowiednio wysoką opinię dotyczącą fachowości, wiedzy i sumienności zawodowej u armatorów światowych. Ponad 40 tysięcy oficerów i marynarzy zasila międzynarodowy rynek pracy obsadzając załogami statki wielu armatorów na świecie. Polska znalazła swoistą specjalizację w światowym podziale rynku pracy. Publikacja może stanowić poradnik do bezpiecznego rozwoju gospodarki morskiej dla wielu zainteresowanych stron życia gospodarczego w kraju. Publikacja zwraca uwagę na możliwości wynikające z wykorzystania morza w ogólnej gospodarce państwa. Nie tylko chodzi o żeglugę morską, ale również o rozwój infrastruktury państwowej, rybołówstwa oraz eksploatacji bogactw z dna morskiego. Książka jest bardzo groźnym sygnałem alarmowym o katastroficznym stanie gospodarki morskiej w Polsce wynikającym z baraków i zaniedbań wielu rządów tej tak ważnej dziedziny gospodarki narodowej. Listopad 2010 Mirosław Jurdziński Kpt.ż w. 

 



Informacje związane z wydanie książki "Morskie Sprawy Polaków" Ryszarda Pośpieszyńskiego i Romualda Pietraszka:

 

 

 

343c87b6b32fa3e4f786ad8e435fdd68.jpg

 

 

cf22cef6b445cd22df24670969d7f086.jpg

 

 

918becc5eff3e4fb039dd40b3a8a09b9.jpg

 



 Polecenia: