Login lub e-mail Hasło   

Jak stworzyć zespół idealny

Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego – to hasło, według którego działali legendarni trzej muszkieterowie. Wiedzieli, że w zespole i dobrej współpracy siła.
Wyświetlenia: 709 Zamieszczono 29/04/2013

Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego – to hasło, według którego działali legendarni trzej muszkieterowie. Wiedzieli, że w zespole i dobrej współpracy siła.
Warto o tym pamiętać i dziś – zwłaszcza w biznesie. I starać się stworzyć zespół pracowników, którzy będą się rozumieli, nawet przyjaźnili, ufali sobie i przede wszystkim szanowali siebie nawzajem i swoją pracę. Wtedy osiągnięcie sukcesu jest o wiele łatwiejsze. No i sprawia większą satysfakcję.
Po pierwsze – dobry zespół musi mieć dobrego szefa. Szefa, który również będzie współpracował, na którego będzie można liczyć. Pomoc, zaufanie i umiejętność dyskusji to sprawy o wiele ważniejsze niż stres, niezdrowa rywalizacja czy wręcz tworzenie konfliktów.
Po drugie – warto pamiętać, że nie każdy jest stworzony do pracy w zespole. Indywidualiści albo po prostu samotnicy lepiej sprawdzą się na samodzielnych stanowiskach, gdzie wyniki ich pracy będą zależeć niemal wyłącznie od nich.
Znajdź osoby, które umieją współpracować
Do tworzenia zespołów, czyli grup pracowników, którzy będą ściśle ze sobą współpracować, warto porządnie się przyłożyć. Od czego zacząć? Przede wszystkim od poznania swoich pracowników i dyskretnej obserwacji ich stylu pracy. Bo osoba, która doskonale sprawdzi się w pracy w zespole, musi posiadać odpowiednie cechy charakteru i osobowości. Przede wszystkim musi mieć potrzebne kompetencje i mieć świadomość posiadania ich. Musi też umieć współpracować, czyli zrezygnować – choć częściowo – z rywalizacji. Ważna jest też umiejętność doceniania pracy innych. Ale z drugiej strony – powinna to też być osoba świadoma własnej wartości, umiejąca bronić własnych przekonań. No – i co chyba najważniejsze i najtrudniejsze – musi umieć skutecznie łączyć własne interesy z interesami zespołu.
Tylko z takimi osobami praca w zespole będzie miała sens. Bo tu chodzi przecież o to, by wspólnie wypracować takie rozwiązania, na jakie prawdopodobnie jednej osobie nie udałoby się wpaść. Praca w dobrze dobranej, rozumiejącej się grupie, pobudza przecież kreatywność.
Postaw cele i wyznacz lidera.Aby zespół mógł dobrze funkcjonować, musi mieć dokładnie wyznaczone cele. A poszczególne zadanie powinny być przydzielane zgodnie z kompetencjami i umiejętnościami danego pracownika.
Nawet jeśli zespół ma lidera, nie może być on jedyną rządzącą osobą. Ważne, aby każdy z członków zespołu miał poczucie, że ma wpływ na poszczególne decyzje, że nie tylko może wyrazić własne zdanie i przedstawić swoje pomysły, ale więcej – że wręcz tego się od niego oczekuje i że każda idea będzie wspólnie przedyskutowana. Autokratywne rządy na pewno nie przysłużą się zbudowaniu dobrego, skutecznego teamu, który będzie osiągał sukces za sukcesem.
Każdemu przydziel zadanie
To bardzo ważne, by każdy miał swoje miejsce w zespole. Dlatego trzeba mądrze rozdzielać zadania i kompetencje. Niech każdy robi to, co umie najlepiej, i co lubi. Mistrzem będzie lider, który potrafi rozdzielić zadania, nie powodując przy tym konfliktów. Pomoże w tym prosta zasada: zadania muszą być przedstawione jasno i nie mogą nakładać się na siebie. To na pewno zapobiegnie niepotrzebnej rywalizacji.
Warto brać też pod uwagę możliwość delegowania zadań. Przydaje się to zwłaszcza w momencie, gdy jednego z pracowników trzeba odciążyć , bo na przykład ma dostać zupełnie inne zadania.
Jednak dobry szef powinien pamiętać, że sukces to nie tylko świetne wyniki finansowe czy sprzedażowe. Sukces to również sprawy, których na pozór nie da się zmierzyć pieniędzmi: stworzenie i utrzymanie dobrej atmosfery wśród pracujących ze sobą ludzi, zaangażowanie we wspólne zadanie oraz branie współodpowiedzialności za osiągnięcia.
W dobrym zespole ludzie muszą się znać i lubić czy przynajmniej szanować. Dlatego kadra powinna być w miarę stała. Przy dużej rotacji pracowników niemożliwe jest wzajemne poznanie i zgranie się ludzi. Trzeba więc robić wiele, by zatrzymać dobrych pracowników w firmie. Jak to zrobić? Często do zbudowania lojalności wystarczy umiejętność dobrej motywacji.

Opracowanie: www.tomastest.eu

Podobne artykuły


17
komentarze: 71 | wyświetlenia: 1483
17
komentarze: 50 | wyświetlenia: 1632
16
komentarze: 15 | wyświetlenia: 1060
14
komentarze: 32 | wyświetlenia: 1010
14
komentarze: 15 | wyświetlenia: 894
13
komentarze: 16 | wyświetlenia: 921
13
komentarze: 4 | wyświetlenia: 975
12
komentarze: 8 | wyświetlenia: 816
12
komentarze: 53 | wyświetlenia: 604
12
komentarze: 0 | wyświetlenia: 948
12
komentarze: 30 | wyświetlenia: 802
11
komentarze: 34 | wyświetlenia: 819
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska