„Oczy wokół głowy” – obróć pracownika o 360 stopni
Ocena 360 stopni:
To narzędzie diagnostyczne wspomagające proces oceny pracownika określane jako ocena „oczy wokół głowy”, ocena wieloźródłowa, ocena z wielu punktów widzenia, pełna informacja zwrotna, sprzężenie zwrotne 360 stopni, 360 feedback. Czujemy się jak w szkole (i to jest wartościowe), bo musimy dokonać samooceny, oceniają nas współpracownicy, ale też zarząd, klienci i ewentualni podwładni. Stąd kompleksowe podejście do naszego funkcjonowania w organizacji.
Ocena zachowania osoby badanej jest wypadkową oceny innych osób. Im więcej jest takich oceniających, tym pełniejszy obraz siebie w oczach innych może w wyniku tego badania uzyskać każda osoba badana.
Ocena personalna 360° - Jak Cię widzą…
Narzędzie pomaga określić, jak osoba badana jest postrzegana w środowisku pracy. Do wykonania opisu osoby badanej w kontekście środowiska pracy niezbędne jest zaproszenie jej przełożonych, podwładnych, współpracowników, dostawców i klientów, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych.
Oczywiście dobór respondentów jest uzależniony od struktury organizacyjnej firmy i specyfiki stanowiska. Feedback można uzyskać od osób bezpośrednio związanych zawodowo z osobą podlegającą ocenie, według ogólnego poniższego schematu.
Pełna ocena to korzyść dla wszystkich
Po co dokonywać oceny 360 stopni?
- Aby uzyskać wielowymiarową ocenę pracownika
- Aby zestawić oczekiwania wobec pracownika z pozostałymi oczekiwaniami kompetencyjnymi
- Aby uzyskać sprawną i wymierną ocenę pracownika
- Aby zarządzać procesem oceny.
Jak to działa? Czyli czas i wydatki pod kontrolą
Nasze narzędzia on-line umożliwiają pełne zautomatyzowanie procesu diagnozowania pracownika. Właściwie przez 24 godziny na dobę można wypełnić ankiety, korzystając z komputera. Wygenerowanie raportu odbywa się automatycznie, co przyspiesza i usprawnia proces oceny. Daje jednocześnie możliwość zredukowania kosztów zatrudnienia specjalisty.
Po wykonaniu ankiety jawi nam się charakterystyka poszczególnych obszarów funkcjonowania badanego pracownika z perspektywy oceniających i samej osoby badanej. Wyniki tych opisów są jedynie poglądowe i mówią o tym jak jest ona widziana i służą jedynie udzieleniu informacji zwrotnej w obszarach opisowych. Wyciąganie innych wniosków niż przedstawione w raporcie zwrotnym porównania i opisy mogą być nadużyciem.
Raport z analizy personalnej
Analiza personalna 360° zawiera zestawienie podstawowych analiz ogólnych i szczegółowych dotyczących 3 najważniejszych kompetencji zawodowych:
- merytorycznych
- społecznych
- wewnątrzorganizacyjnych.
Ocena kompetencji merytorycznych dotyczy pracy samej w sobie - ogólnej oceny umiejętności jej wykonania w odniesieniu do czasu i sposobu. Raport zwrotny z analizy personalnej zawiera wykresy, które dokładnie obrazują jaka jest spójność pomiędzy wyobrażeniem o sobie pracownika poddanego badaniu w pracy, jego umiejętnościach a obrazem jaki mają inne osoby w jego środowisku pracy w odniesieniu do poszczególnych kompetencji merytorycznych.
Ocena kompetencji społecznych dotyczy tych umiejętności interpersonalnych, jakie mają wpływ na jakość naszego funkcjonowania w środowisku pracy. Daje nam możliwość porównania, jakie jest spostrzeganie własnych umiejętności społecznych przez osobę badaną w zderzeniu z tym, jak widzą je inni w jej otoczeniu zawodowym.
Ocena kompetencji wewnątrzorganizacyjnych dotyczy sposobów funkcjonowania w organizacji w odniesieniu do zasad i reguł nią rządzących oraz przyjętych, powszechnych wartości. Prezentowane porównania odnoszą się do osoby badanej w odniesieniu do zasad organizacyjnych - dają one badanej/badanemu odpowiedź na pytanie czy inni oceniają jej zachowania wewnątrzorganizacyjne podobnie jak ona sama.
Wnioski końcowe
Raport analizy personalnej nie może zawisnąć w próżni. Powinniśmy z pracownikiem, którego poddaliśmy ocenie 360 stopni, uzgodnić wspólne wnioski z wyników oceny. I konstruktywnie zaplanować jego przyszłość w organizacji w trzech najważniejszych obszarach kompetencji zawodowych.
Opracował: Zespół tomastest.eu