Login lub e-mail Hasło   

Awokado

– cudowny owoc przeciw starzeniu się komórek, owoc dla pięknej i zdrowej sylwetki
Wyświetlenia: 15.441 Zamieszczono 05/07/2013

  Awokado przepisy ......... smaczliwka (Persea Scheffer)

  – rodzaj wiecznie zielonych drzew z rodziny wawrzynowatych  (Lauraceae).    

 Występuje w klimacie tropikalnym i subtropikalnym Ameryki.
 Wykopaliska dowodzą, że awokado było już wykorzystywane 7000 lat p.n.e.
 Pierwotnie pochodzi z południowego Meksyku, lecz stosunkowo szybko rozpowszechniło   z Ameryki Północnej - przez  Środkową - aż do Południowej (Peru).

Korzyści ZDROWOTNE wynikające z jedzenia awokado

Jeśli próbowałaś się odchudzać od dłuższego czasu, to na pewno słyszałaś o odchudzających właściwościach awokado. Te „Guziczki Aligatora” jak często jest nazywane awokado, pomagają w spalaniu odłożonego wcześniej tłuszczu. Poza tym ma wiele właściwości, które bardzo korzystnie wpływają na stan naszego zdrowia ogólnego. Jeśli uważasz, że nie lubisz awokado, to przeczytaj ten artykuł do końca. Być może okaże się, że jeszcze będziesz próbowała przekonać się do tego owocu.

O    A W O K A D O

Wiele osób nie chce jeść awokado na diecie ze względu na jego wysoką wartość energetyczną.
Ten owoc ma aż 322 Kcal, ale to nie powinno Cię do niego zrażać. Badania wykazały, że w nim znajduje się 54% włókien, które przyczyniają się do bardzo szybkiego spalania tłuszczu. Awokado często nazywa się owocem alfabetu, ponieważ zawiera w sobie prawie wszystkie rodzaje witamin: A, C, E, K i witaminy z grupy B6. Dzięki temu możesz mieć pewność, że dostarczasz sobie pełną dawkę wartości odżywczych, jaką powinien mieć zapewnioną Twój organizm każdego dnia. Ponadto w awokado możesz znaleźć bardzo dużo rzeczy, których potrzebujesz do prawidłowego rozwoju. Mam tu na myśli ryboflawinę, niacynę, kwas foliowy i pantotenowy. Warto też pamiętać że jeden kawałek awokado zawiera aż 975 g potasu. To naprawdę owoc, który jest naszpikowany różnymi ważnymi dla naszego rozwoju witaminami. Na końcu dodam, że zewnętrzna skórka awokado jest niejadalna. Musisz najpierw przekroić awokado, a później usunąć z niego pestki. Awokado można nazwać takim zielonym centrum, bo ma w sobie wszystko to, co najlepsze dla naszego zdrowia.**
  • witamina K poprawia krzepliwość krwi i wzmacnia kości;
  • kwas foliowy, czyli witamina B9, sprzyja dobrej reprodukcji komórek i rozwojowi tkanek;
  • witamina E chroni tkanki przed wolnymi rodnikami i wzmacnia serce;
  • luteina jest niezbędna dla zdrowia oczu i skóry;
  • witamina C wzmacnia układ odpornościowy i neutralizuje wolne rodniki;
  • witamina B6 również wzmacnia układ odpornościowy, wspomaga funkcje układu nerwowego oraz syntezę czerwonych krwinek.
 
10 Korzyści  ZDROWOTNYCH  jakie zapewnia awokado
 

1. Mózg: dr Daniel G. Amen, autor ‚Zmień swój mózg, zmień swoje życie’ (Change Your Brain, Change Your Life) uważa awokado za jedno z czołowych pokarmów dla zdrowia mózgu, które pomaga zapobiegać chorobie Alzheimer’a.

Awokado łączy w sobie zdrowe dla mózgu kwasy tłuszczowe omega-3 z naturalną witaminą E, co jest klinicznie potwierdzone jako prewencja przeciw rozwojowi choroby Alzheimer’a, a nawet cofaniu jej we wczesnym stadium.

2. Serce: Awokado jest bogate w jednonienasycone tłuszcze, które budują zdrowie serca i pomagają obniżać ciśnienie krwi. Jednonienasycone tłuszcze zawarte w awokado zawierają fitoskładnik beta-sitosterol, którego działanie obniżające poziom LDL (potocznie nazywany „złym cholesterolem”) i triglicerydów przy jednoczesnym wzroście HDL (tzw. „dobry cholesterol”) we krwi, zostało potwierdzone klinicznie.
Zawarta w awokado witamina B6 oraz naturalny kwas foliowy z wysokiej zawartości folianów, pomagają regulować homocysteinę, która – jeśli jest jej zbyt dużo – jest zwiastunem złego stanu serca.

3. Ciąża: Kwas foliowy jest powszechnie zalecany kobietom w ciąży, aby pomóc rozwijać mózg płodu oraz inne narządy. Jednak niektórzy eksperci uważają syntetycznie pozyskiwany kwas foliowy za problem. Zalecają oni korzystanie z naturalnych folianów zamiast kwasu foliowego.

Foliany zmniejszają również ryzyko udaru – zgodnie z badaniami przeprowadzonymi na osobach, które spożywają pożywienie bogate w foliany.

4. Oczy: Awokado zawiera karotenoid – luteinę. Luteina jest antyoksydantem (przeciwutleniaczem), który chroni oczy przed uszkodzeniami wywołanymi stresem oksydacyjnym, prowadzącymi do słabego wzroku, zaćmy i zwyrodnienia plamki żółtej.

5. Ciśnienie krwi: połączenie wysokiej zawartości potasu w awokado – 30% więcej niż w bananach – z omega-3 oraz kwasem oleinowym, jest korzystne w obniżaniu ciśnienia krwi.

6. Cukier we krwi: jednonienasycone kwasy tłuszczowe mogą zapobiegać lub odwrócić oporność insulinową, jedną z przyczyn cukrzycy typu II. Wysoka zawartość rozpuszczalnego błonnika w awokado pomaga zapobiegać skokom poziomu cukru we krwi.

7. Przeciwzapalne działanie: stan zapalny uważany jest za zjawisko leżące u podstawy większości chorób niezakaźnych. Awokado odznacza się obfitością fitoskładników (fitozwiązków) takich jak polifenole i flawonoidy, które posiadają właściwości przeciwzapalne.

8. Przeciwstarzeniowe działanie: nazywany potocznie z języka angielskiego „Mistrzem Antyoksydantów” (ang. Master Antioxidant) antyoksydant glutation wspiera wątrobę i system nerwowy. Jest odpowiedzialny za uzupełnianie i „odzyskiwanie” innych przeciwutleniaczy w ciele. Jest niezbędny dla silnego systemu immunologicznego. Awokado jest jednym z niewielu naturalnych produktów, które zwierają duże ilości glutationu.

9. Trawienie: składniki odżywcze i enzymy zawarte w awokado zmniejszają stany zapalne w żołądku. To również poprawia zdolność ciała do wchłaniania karotenoidów i substancji odżywczych.

Uczestnicy badań, którzy jedli sałatki z awokado, absorbowali pięć razy więcej karotenoidów niż ci, którzy nie dodawali awokado (karotenoidy – wśród nich beta-karoten i likopen). Beta-karoten jest prekursorem witaminy A, a likopen jest składnikiem, który redukuje ryzyko wystąpienia udaru i raka prostaty.

10. Nowotwory: awokado może pomóc chronić przed nowotworem prostaty i rakiem piersi.

Smakiem awokado możemy rozkoszować się spożywając je z solą morską, oliwą z oliwek, cytryną, octem lub w jakikolwiek inny sposób, który nam odpowiada i smakuje.

Wiele ostatnio słyszysz o wolnych rodnikach – agresywnych cząsteczkach, które atakują nasze komórki, a nawet DNA. Przyspieszają one proces starzenia się i sprzyjają rozwojowi wielu chorób związanych z wiekiem, jak miażdżyca tętnic, pogorszenie wzroku, demencja czy nowotwory.

Skąd się biorą wolne rodniki?

Z zanieczyszczeń, chemikaliów, papierosów, lecz również z normalnego funkcjonowania naszych komórek.
Aby móc działać, Twoje komórki potrzebują paliwa (glukozy), które spalają w małych elektrowniach zwanych mitochondriami.
To stąd czerpią energię, by na przykład kurczyć się – w przypadku komórek mięśni – lub – jak komórki nerwowe – komunikować się, wysyłając sygnały elektryczne.
 

Twoje komórki wytwarzają spaliny

Tak jak silnik, nawet dobrze wyregulowany, zawsze wytwarza spaliny, tak i Twoje komórki, pracując, emitują wolne rodniki, nawet, jeśli prowadzisz zdrowy tryb życia.

Im więcej uprawiasz sportu, korzystasz z szarych komórek, odczuwasz emocji, słowem – im intensywniej żyjesz, tym więcej wytwarzasz wolnych rodników.

A według obecnego stanu wiedzy istnieje tylko jeden sposób, by się ich pozbyć: przeciwutleniacze – substancje naturalnie występujące w organizmie, a także w świeżych owocach i warzywach, zwłaszcza tych kolorowych.

Problem w tym, że nasze komórki z trudem przyswajają spożywane przez nas przeciwutleniacze. Większość z nich pozostaje na zewnątrz komórek i jest wydalana z organizmu bez unieszkodliwienia choćby jednej cząsteczki wolnego rodnika.

Jak pomóc przeciwutleniaczom, które spożywasz, przeniknąć do wnętrza komórek?

Dobroczynne tłuszcze

Istnieje prosty sposób, by istotnie zwiększyć poziom absorpcji przeciwutleniaczy: owoce i warzywa łącz z tłuszczami.

Nie musi to być od razu masło czy wędlina: wiele produktów zawiera dobre tłuszcze i świetnie nadaje się do dań z owoców i warzyw: są to na przykład orzechy (włoskie, laskowe, migdały), awokado (lub olej z awokado), oliwki oraz wszelkie nasiona (pestki dyni, mielone siemię lniane, pestki słonecznika).

W badaniu przeprowadzonym na owocach awokado naukowcy stwierdzili, że spożywanie ich w sałatce wraz z surowymi warzywami:

  • ­czterokrotnie zwiększa poziom absorpcji likopenu (przeciwutleniacza występującego w pomidorach);
  • poziom absorpcji beta karotenu mnoży razy 2,6 (jest to prekursor witaminy A obficie występujący w marchwi oraz – w mniejszych ilościach – w zielonych warzywach liściastych).

Awokado jest bogate w kwasy tłuszczowe, jednak są to dobre tłuszcze, niezbędne dla zdrowia.

W przypadku połączenia surowych warzyw z olejem z awokado, badacze stwierdzili wzrost poziomu przyswajania:

  • alfa-karotenu 7,2 razy;
  • beta-karotenu 15,3 razy;
  • luteiny 5,1 razy (luteina to czerwono-pomarańczowy przeciwutleniacz występujący w żółtku jaj, kukurydzy, marchwi, szpinaku i szczawiu, chroniący przede wszystkim siatkówkę oka).

 

Awokado na śniadanie

Awokado to również cenne źródło jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, które pomagają:

  • kontrolować glikemię (poziom cukru we krwi);
  • wzmocnić ściany tętnic;
  • zmniejszyć nadciśnienie tętnicze.

Sam często jadam awokado na śniadanie: doprawione sokiem z cytryny i odrobiną oliwy z oliwek, do tego jajko na miękko gotowane w niskiej temperaturze (80°C, dzięki czemu ma kremową, a nie gumowatą konsystencję), plasterek wiejskiej szynki lub filet z makreli, filiżanka herbaty (bez cukru i mleka), kilka migdałów, orzechy i sałatka z czerwonych i ciemnych owoców – wszystko to składa się na treściwe śniadanie, które zapewnia mi dobre samopoczucie oraz mnóstwo energii na cały dzień i pozwala zjeść skromny posiłek w południe i wieczorem.

Jeśli rano nie masz apetytu lub nie prowadzisz zbyt aktywnego trybu życia, wystarczy ograniczyć się do połówki awokado na śniadanie – i tak będzie to bardzo sycący posiłek.

Sztuczka poprawiająca smak awokado http://www.eioba.pl/files/user17389/a200376/112px-avocado.jpeg

Na ogół awokado dostępne w handlu są twarde jak kamień.
Oczywiście jesteśmy w stanie je zmiękczyć, pozwalając mu dojrzeć w naszym schowku na warzywa.
Jednak brutalna prawda jest taka, że wówczas, po rozkrojeniu awokado bardzo często zauważamy ohydne czarne plamy na miąższu. Wewnątrz owocu tworzą się czarne włókna, które sprawiają, że to, co pozostało z miąższu, jest wodniste, mdłe i nie ma nic wspólnego z kremową i soczystą konsystencją oraz piękną, pistacjową barwą dojrzałego awokado, które czynią z niego jeden z największych cudów natury.

Aby uniknąć takiego rozczarowania, wystarczy zastosować prostą sztuczkę: zaraz po powrocie z zakupów zawiń awokado w papier gazetowy i włóż do ciemnej szuflady lub szafki. Odczekaj dwa lub trzy dni, by rozkoszować się owocami awokado takimi, jak gdyby zerwano je z drzewa w idealnym momencie.

Sposób wydaje się dziecinnie prosty, jednak wiąże się z nim jedna istotna trudność: nie zapomnieć o schowanych owocach. Zdarza się, że na skrzętnie ukryte awokado trafiamy przypadkiem, powiedzmy po 6 miesiącach. Proszę mi wierzyć – nie nadaje się już wówczas do spożycia.

Istnieje wiele przepisów, które wykorzystują owoce awokado i warto je wypróbować, żeby owoc częściej pojawiał się na stole. Oto  propozycje:

  • Kanapka z awokado - jest to świetna alternatywa dla dżemu, wystarczy posypać owoc szczyptą soli.
  • Koktajl owocowy z awokado - mała ilość awokado dodana do koktajlu owocowego (np. truskawkowego) spowoduje, że będzie on bardziej kremowy, a jego smak bardziej egzotyczny.
  • Jogurt z awokado - kawałki owocu wymieszane z jogurtem naturalnym lub greckim doskonale nadają się jako niskokaloryczna przekąską pomiędzy posiłkami.
  • Sałatka z awokado - kremowa konsystencja owocu pozwala dodać go do jakiejkolwiek sałatki i dzięki temu nie używać sosu lub dipu (najlepiej z awokado zrobić papkę i wymieszać ją zresztą składników). Bardzo dobrym rozwiązaniem jest sałata z serem mozzarella i kawałkami awokado POLECAMY!
  • Ciasto z awokado - w wielu przepisach można zastąpić masło papką z owoców awokado, dzięki czemu wypiek smakuje inaczej i jest mniej kaloryczny.
  • Naleśniki z awokado - do naleśników i omletów można dodać awokado w postaci papki i wymieszać ją z masą ciasta lub w postaci pokrojonego w plasterki owocu, który posłuży za przybranie.
  • Zupy z awokado - wiele kremowych zup można przygotować zastępując śmietanę i inne produkty mleczne awokado; warto spróbować ponieważ zupa nie tylko jest zdrowsza, ale ma ciekawszy smak.
  • Pizza z awokado - awokado nie idzie w parze z każdym składnikiem na pizzy (jest to zazwyczaj kwestia gustu), ale doskonale smakuje np. na pizzy z serem feta i czarnymi oliwkami.


http://www.eioba.pl/files/user17389/a200376/00029mhc0ad3bcrv-c116-f4.jpg       

              Więcej przepisów na    http://www.kwestiasmaku.com/zielony_srodek/awokado/przepisy.html

         http://www.ofeminin.pl/przepisy/awokado-dania-z-awokado-przepisy-dania-z-awokado-d16557.html

 

            Życzę zdrowia – i smacznego!

Źródła:
Poczta Zdrowia / Jean-Marc Dupuis
**http://jakszybkoschudnaczud.blogspot.com/2012/05/korzysci-zdrowotne-wynikajace-z.html
http://kobieta.interia.pl/zdrowie/diety/news-awokado-pomoze-cie-odchudzic,nId,960234?utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=firefox
http://www.kwestiasmaku.com/zielony_srodek/awokado/przepisy.html
http://faktydlazdrowia.pl/10-korzysci-zdrowotnych-jedzenia-awokado/
zdjęcia z  google

Podobne artykuły


23
komentarze: 23 | wyświetlenia: 2770
110
komentarze: 47 | wyświetlenia: 159736
70
komentarze: 59 | wyświetlenia: 16848
42
komentarze: 15 | wyświetlenia: 14102
37
komentarze: 21 | wyświetlenia: 291801
10
komentarze: 0 | wyświetlenia: 11728
30
komentarze: 40 | wyświetlenia: 7004
8
komentarze: 1 | wyświetlenia: 59921
23
komentarze: 19 | wyświetlenia: 8452
23
komentarze: 8 | wyświetlenia: 1303966
 
Autor
Artykuł



bardzo lubię naleśniki z avocado, ale zaciekawiła mnie ta zupa... ma ktoś jakiś sprawdzony przepis na nią? Swoją drogą to bardzo ciekawy i pouczający wpis:) Dziękuje!

  Elba,  10/07/2013

@Celina Bereszko: Bóg stworzył warzyway, a diabeł wynalazł kucharza, który przez gotowanie potrafi pozbawić je pierwotnych wartości :) Jedzmy jak najwięcej na surowo, a jeżeli musimy coś gotować, to polecam zupy przygotowywane metoda slowcoking - zagotowywanie i pozostawianie do naciągnięcia (do wrzątku wrzucam to co najdłużej się gotuje (ziemniaki, marchew, buraczek, wyszorowane i w łupinkach), z ...  wyświetl więcej

Nigdy nie byłem przekonany do avocado (nie lubię jego smaku) ale po przeczytaniu tego tekstu myślę że warto zaprzyjaźnić się z tym owocem na dłużej :)

Artykuł bardzo ciekawy i przydatny dla mnie

Jutro zakupie sobie ten owoc , tylko jeszcze nie wiem gdzie ?

  android  (www),  13/04/2015

A ja lubię guacamole, ale takiego surowego owocu to już za bardzo.

Wkładamy kromkę chleba do opiekacza, by stała się chrupiąca i zarumieniona. Rozsmarowujemy awokado. Teraz posypujemy sproszkowanym czosnkiem, kurkumem i pieprzem. Na to kładziemy wędlinę, a na nią drobno pocięty szczypiorek. Do tego jajeczko i śniadanie gotowe.

Świtny tekst. Miło się czyta. Oby tylko ten owoc faktycznie był taki dobry w działaniu.
W każdym razie warto spróbować. Na pewno nie zaszkodzi...

  muzyczka  (www),  25/03/2016

Awokado jest cennym owocem jeśli chodzi o wartości odżywcze, osobiście nie przepadam. Chyba że w postaci nutteli domowej (miksuje się awokado, banana, daktyle, miód i kakao - POLECAM)

  Tonny,  30/08/2016

Dość drogie jest awokado, ale na promocji można się skusić. Jadłem kilka razy i smakowało mi, choć nie ma wyraźnego smaku. Bardzo dobra jest pasta z jajkiem i czosnkiem.



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska