JustPaste.it

Autobus elektryczny - szlachetniejszy trolejbus?

Miasta na całym świecie kupują autobusy elektryczne! Najnowsze rozwiązanie to ładowanie bezprzewodowe na przystankach pozwalające oszczędzić na drogich i ciężkich akumulatorach

Miasta na całym świecie kupują autobusy elektryczne! Najnowsze rozwiązanie to ładowanie bezprzewodowe na przystankach pozwalające oszczędzić na drogich i ciężkich akumulatorach

 

f16a32ea7090262ca9f22282a7bd6c46.jpgTrolejbusów nie było nigdy za wiele, ale trochę nimi jeździłem w dzieciństwie. Zaczęły odchodzić zanim ekologia stała się priorytetem, a potem już nie udało się tego procesu powstrzymać. Główną ich wadą była konieczność rozpinania nad ulicami i utrzymywania nieestetycznej, drogiej i kłopotliwej sieci trakcyjnej. Konieczność nieustannego trzymania się jej w trakcie ruchu trolejbusu czyniła kierowanie tym pojazdem koszmarem i często blokowała pojazdy. Wygrał więc autobus, który charakteryzował się większą elastycznością i był jednak tańszy.

Dzisiaj kiedy autobus jest głównym trucicielem powietrza w centrach miast władze miejskie jeśli nawet nie są właścicielami przedsiębiorstw komunikacji zbiorowej to mają uprawnienia by naciskać na nie w takich sprawach, które mają wpływ na jakość życia w mieście. solaris-urbino-89-le-electric-43.jpgOd kiedy więc firma TESLA wylansowała w 2008 pierwszy nowoczesny samochód elektryczny z akumulatorami litowo-jonowymi najróżniejsze firmy na całym świecie ruszyły z badaniami i produkcją autobusów. Już w trakcie EURO 2012 w Poznaniu był prezentowany wyprodukowany w Polsce przez Solaris taki autobus, który trafił już do różnych europejskich miast.
amz-city-smile-cs10e-1.jpgFirma produkuje już kilka odmian takiego autobusu, którego parametry znajdują się na przyzwoitym poziomie w swojej klasie. Aktualnie firma AMZ Kutno udostępnia model City Smile CS10E firmie Warbus w Gdańsku. Wcześniej pojazd był demonstrowany w Jaworznie. Zainteresowanie elektrobusem AMZ jest na tyle duże, że przewoźnicy muszą na testy czekać w kolejce. Cena City Smile CS10E ma wynosić 1,3 mln zł.

Jednak jednym z prawdziwych liderów tego segmentu rynku jest chiński BYD, który w trakcie testów w Polsce pobił rekord jazdy bez doładowania na dystansie 336 km ustanowiony w lipcu na trasie Jaworzno-Włocławek.

Natomiast zupełnie inaczej kwestię wydłużenia zasięgu autobusu elektrycznego potraktowano w Korautobusy-elektryczne-z-systemem-1.jpgei, gdzie KAIST uruchomiło pierwszą 24km linię z dwoma autobusami z systemem bezstykowego ładowania w czasie postojów na przystankach. Dokonuje się tego za pośrednictwem pętli indukcyjnych w ulicy oraz w pojeździe. Pętla w ulicy jest zasilana prądem o częstotliwości 20kHz lub 60 kHz pozwalając przesłać moc odpowiednio 100kW lub 180kW na odległość 17cm ze sprawnością sięgającą 85%. Umożliwia to zmniejszenie akumulatorów do zaledwie 1/3 pojemności w porównania do ładowania przewodowego, co wpływa na obniżenie kosztów ze względu na wysoką cenę tych podzespołów i oszczędności przez zmniejszenie wagi pojazdu. Pętli zasilających nie trzeba rozmieszczać na każdym przystanku, ale im gęściej są rozmieszczone tym łatwiej ukryć doładowywanie przed pasażerami, bo nie trzeba wydłużać postojów by ładowarka zdążyła wystarczająco doładować akumulatory. Przy takiej mocy ładowania i sprawności już jednominutowy postój na przystanku wystarcza do przejechania 5km. 718e483cafa9b58544220d8907e83153.jpg

Solaris z kolei dostał zamówienie z Paryża na autobusy o podwyższonym standardzie usług. Łączą one futurystyczny wygląd z nowoczesnymi rozwiązaniami ułatwiającymi podróżowanie w tym z przesiadkami. Ułatwione jest również kierowanie pojazdem przez znaczne zautomatyzowanie. Napęd jeszcze hybrydowy lecz firma przewidziała zamontowanie różnych rodzajów napędu w tym całkowicie elektrycznego.