Najprościej byłoby zapytać pracownika: Jesteś zadowolony ze swojej pracy?
Ale nie jest to takie proste. Zadowolenie z pracy na pewno pomaga nam zachować niezbędny balans emocjonalny w pracy, ale nie zawsze odpowiednio motywuje nas do pracy.
Tak naprawdę wyrażanie opinii wprost w ogóle nie występuje w najbardziej pożądanej formie pod naszą szerokością geograficzną. Ostatnie badania CEBOS wskazują na ogólne zadowolenie z pracy, wyrażane przez niemal 80 % respondentów. Tak odpowiedziała reprezentatywna grupa Polaków. Jednak udzielenie zdecydowanej odpowiedzi na tak postawione pytanie nie jest oczywiste.
Zadowalanie rzeczywistości
Dopada nas szara rzeczywistość – nie będziesz Ty, na Twoje miejsce w pracy czeka długa kolejka. Wyrażanie opinii o pracy jest wówczas odkładane na dalszy plan. I każdy musi dbać prozaicznie o własne miejsce w organizacji.
A jak wiadomo, zadowolenie z pracy rozgrywa się głównie w sferze naszych uczuć i emocji. Dotyczy pracy pod kątem jej charakteru, ale też rozmiaru obowiązków zawodowych. Zadowolenie z pracy może zależeć od wielu różnych czynników, głównie relacji z przełożonym, jakości środowiska pracy, stopnia samorealizacji w pracy.
Nie ma też silnej akceptacji faktu wśród naukowców, konsultantów i znawców rynku pracy, że wzrost zadowolenia z pracy wpływa na poprawę wydajności pracy. Paradoksalnie, jak się zdarza w rzeczywistości, wysoki stopień zadowolenia z pracy czasem zmniejsza wydajność pracy. Na przykład, możesz pozwolić sobie na przysłowiowe siedzenie przez cały dzień i nicnierobienie. To może uczynić człowieka bardziej zadowolonym z pracy, jednak na krótką metę, a wyniki działań na pewno nie ulegną realnej poprawie.
Osobowość , umiejętność radzenia sobie ze stresem , proceduralna sprawiedliwość, poczucie kontroli , zaangażowanie - to czynniki , które wpływają na satysfakcję z pracy.
Wiele innych czynników, takich jak wiek, wykształcenie, płeć, skłonność do zmiany pozwalają zobaczyć, jak wpływają one na zadowolenie z pracy. Są na świecie ludzie, w tym rzecz jasna pracownicy i pracodawcy, którzy mają wrodzoną skłonność do radości, coś, co sprawia, że ludzie są zadowoleni ze swojej pracy.
Testowanie, testowanie, testowanie
Jak pokazują badania, istnieją trzy główne predykatory zadowolenia z pracy :
- Myśl, że jest się traktowanym na równi z innymi przez przełożonego lub szefa,
- Płeć - kobiety są bardziej zadowolone niż mężczyźni,
- Widoki na przyszłość; możliwość samorozwoju.
Czynniki hipotetycznie znaczące jako wpływające na zadowolenie z pracy, takie jak poziom wykształcenia i wieku , dla większości osób zaangażowanych realnie w pracę nie są istotne w ogóle. Oczywiście musi pojawić się pytanie o pieniądze. Jasne, że jest to z reguły główny cel naszej pracy. Cel oczywisty i niezaprzeczalny. I zawsze większość osób ma za mało. Ile powinienem zarabiać, żeby być zadowolonym z pracy? Nie ma odpowiedzi na to pytanie. Można określić widełki, realny przedział, ale pozostają zwykłe marzenia, które są wrośnięte w ludzką naturę. A marzeniom i wygórowanym wymaganiom płacowym nie sposób sprostać.
Jeśli chcemy zbadać zadowolenie z pracy, spróbujmy wykonać test, który pomoże nam dokonać analizy stanu rzeczy (http://www.tomastest.eu/badania_new). Wykonanie ankiety opiera się o 4 główne wymiary: warunki pracy, treść pracy, relacje w środowisku pracy oraz funkcjonowanie w organizacji. Raport może pomóc nam w ustaleniu przyczyn braku satysfakcji z pracy, albo utwierdzić nas w przekonaniu, że idziemy dobrym torem. Ponadto pracodawcy, którzy skorzystali z nowoczesnych narzędzi psychometrycznych( pomimo początkowej fazy sceptycyzmu), potwierdzają ich przydatność, która z reguły była zaskakująca.
Opracował zespół tomastest.eu
Więcej informacji znajdziecie Państwo na stronie www.tomastest.eu