Login lub e-mail Hasło   

Kaizen – Co to oznacza?

Kaizen – to japońskie słowo, które ma już wiele anglojęzycznych tłumaczeń. Mówiąc najprościej oznacza ciągle doskonalenie się . A skoro zaczynasz czytać ten...
Wyświetlenia: 1.188 Zamieszczono 23/10/2013

Kaizen – to japońskie słowo, które ma już wiele anglojęzycznych tłumaczeń.

Mówiąc najprościej oznacza ciągle doskonalenie się. A skoro zaczynasz czytać ten artykuł – rozumiesz intencje, jakie ten proces niesie ze sobą.

 „Kai” oznacza „w toku”, ale też „ciągły” oraz „ocean”. „Zen” to słowo japońskie już w  naszej kulturze znajome od wielu lat, tłumaczy się je jako „mądrość”, „dobro” i „poprawa”.

Ciągła poprawa, czyli metoda małych kroków

Dzisiejszy świat jest dynamiczny. Jest też wymagający. Klient chce mieć produkt szybko. I tanio. Stąd potrzeba optymalizacji procesów.

I właśnie KAIZEN może przy niewielkich nakładach finansowych, za pomocą małych kroczków wpłynąć na udoskonalenie działania organizacji.

Jednak jak mówią specjaliści, europejskie firmy nie wykształciły w sobie na tyle wysokiej kultury zarządzania, aby odczuwać w ogóle potrzebę wprowadzania filozofii Kaizen do udoskonalenia firmy, czy też produkcji.  Ale też coraz więcej firm dostrzega potrzebę stopniowych zmian.

Większość organizacji wdrażających procesy typu Kaizen ustanawia metody i podstawowe przepisy, które są dobrze skomunikowane w organizacji i wzmocnione poprzez szkolenia.

KAIZEN – fazy przebiegu poprawy

Faza 1: planowanie i przygotowanie.

Pierwszym wyzwaniem jest określenie odpowiedniego obszaru docelowego do poprawy. Takie obszary mogą obejmować:

- obszary intensywnej pracy w toku;

- procesu administracyjnego lub produkcyjnego, gdzie znaczące tzw. wąskie gardła lub opóźnienia występują ;

- obszary, gdzie wszystko jest postawione na głowie, chaotyczne/ lub jakość lub wydajność nie spełnia oczekiwań klientów/ lub obszary, które mają znaczny wpływ finansowy lub na rynku (czyli stają się wartością dodaną działań ).

Jest to ważne dla zespołu, aby  zaangażować pracowników z obszaru docelowego procesu administracyjnego lub produkcji, chociaż osoby patrzące z nowej perspektywy mogą czasem wnieść nowe świeże spojrzenie na problemy, do których przywykliśmy.

W praktyce wydarzenia organizacyjne mają zazwyczaj trwać od jednego dnia do siedmiu dni, w zależności od skali ukierunkowanego procesu i problemu. Członkowie zespołu na ogół porzucają większość swoich obowiązków operacyjnych w tym okresie, tak aby mogli skupić się na przypadku KAIZEN, czyli realnej poprawie.

Faza 2: Wykonanie

 Zespół najpierw działa rozwijając zrozumienie „stanu obecnego” procesu, tak aby wszyscy członkowie zespołu podobnie patrzyli na  problem ich pracy. Dwie techniki są powszechnie używane do określania aktualnego stanu i identyfikacji odpadów produkcyjnych.

Pięć razy dlaczego

Toyota opracowała praktykę pytania „pięć razy dlaczego” i za każdym razem udziela odpowiedzi, aby odkryć przyczynę problemu. Przykład znajduje się poniżej.
Pytanie 1: Dlaczego wyrzuca Pan trociny na podłogę?

Odpowiedź pracownika: Ponieważ podłoga jest śliska i zagraża bezpieczeństwu.

Pytanie 2: Dlaczego podłoga jest śliska i zagraża bezpieczeństwu?

Odpowiedź pracownika: Bo jest na niej olej.

Pytanie 3: Dlaczego jest na niej olej?

Odpowiedź pracownika:  Bo maszyna przecieka.

Pytanie 4: Dlaczego maszyna przecieka?

Odpowiedź pracownika:  Ponieważ olej spływa przez złączkę.

Pytanie 5: Dlaczego tak się dzieje?

Odpowiedź pracownika: Ponieważ osłonka złączki się zużyła.

Mapowanie Strumienia Wartości

Technika ta polega na uzupełnieniu diagramów czynności, działań, przepływów materiałowych, komunikacji i innych elementów procesów, które są związane z procesem lub przekształceniem (np. przekształcenia surowców do gotowego produktu, ukończenie procesu administracyjnego).

Członkowie zespołu identyfikują zbędne elementy procesu pytając , co jest celem procesu jest i czy każdy krok lub element dodaje wartości w osiąganiu tego celu.


Faza 3: Uzupełnienie

Kluczowym elementem zastosowania KAIZEN w organizacji jest działalność, która ma na celu zapewnienie, że zmiany są trwałe, a nie tylko chwilowe.

Po przeprowadzeniu fazy identyfikacji problemu dzięki zastosowaniu Kaizen, członkowie zespołu powinni śledzić kluczowe wskaźniki wyników (tj. metryki), czyli udokumentować korzyści z poprawy.

Opracował zespół tomastest.eu

Więcej informacji znajdziecie Państwo na stronie www.tomastest.eu

Podobne artykuły


17
komentarze: 71 | wyświetlenia: 2188
16
komentarze: 15 | wyświetlenia: 1218
14
komentarze: 15 | wyświetlenia: 1068
14
komentarze: 2 | wyświetlenia: 1123
13
komentarze: 5 | wyświetlenia: 545
13
komentarze: 53 | wyświetlenia: 795
11
komentarze: 92 | wyświetlenia: 643
11
komentarze: 70 | wyświetlenia: 680
11
komentarze: 37 | wyświetlenia: 490
11
komentarze: 34 | wyświetlenia: 983
11
komentarze: 137 | wyświetlenia: 624
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska