JustPaste.it

Kontrola działalności zarządu przez właściciela lokalu

Z punktu widzenia każdego właściciela temat kontroli działalności zarządu jest jego prawem, natomiast zarząd ma obowiązek poddać się takiej czynności.

Z punktu widzenia każdego właściciela temat kontroli działalności zarządu jest jego prawem, natomiast zarząd ma obowiązek poddać się takiej czynności.

 

Ustawodawca nie poświęcił zbyt wiele uwagi tej kwestii w ustawie z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (dalej u.w.l.), dokonując nader lakonicznego uregulowania w art. 29 ust. 3, który stanowi, iż prawo kontroli działalności zarządu służy każdemu właścicielowi lokalu. Jest to zarazem zasadnicza norma, która ponadto w sposób mało precyzyjny określa prawa i obowiązki kontrolującego i kontrolowanego. Oczywiście można, na podstawie również innych przepisów próbować skonkretyzować te działania.. W tym wypadku pomocną może okazać się norma z art. 27 u.w.l., która mówi, iż każdy właściciel lokalu ma prawo i obowiązek współdziałania w zarządzie nieruchomością wspólną. Odwołać się też można, do podstawowego i najszerszego prawa w tym względzie, a mianowicie prawa własności.

Jednakże, mimo tych wszystkich przepisów niejasności pozostają. Kluczową jest kwestia, iż kontrola działalności zarządu lub zarządcy (nie administratora) jest prawem właściciela (uprawnienie informacyjne) i może być realizowana w każdym czasie, również przez pełnomocnika. Pominięte zostały przez ustawodawcę takie zagadnienia jak zakres kontroli, czas jej trwania, ilość dokumentów, jakie można zażądać oraz czy mają to być to oryginały czy tylko kserokopie. Jednakże jak się wydaje w większości tych przypadków ograniczeniem będą wymagania czysto techniczne w postaci np. godzin dostępności zarządu. Natomiast jeśli chodzi o treść udostępnianych informacji zawartych w przedmiotowych dokumentach to nie może ona naruszać przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, a musi zawierać wszystko to co ma związek z zakresem kontroli, a więc dotyczyć działalności zarządu w prowadzeniu spraw wspólnoty mieszkaniowej.

Jednocześnie w żaden sposób nie można czynić ograniczeń (czy to poprzez uchwałę czy zawartą umowę) w prawie do kontroli właścicielom lokali, przy czym nie wyklucza to zarazem podjęcia przez wspólnotę mieszkaniową uchwały regulującej „aspekty techniczne” podejmowania takich czynności (procedurę kontroli).

Aczkolwiek gdyby się tak zdarzyło, iż właścicielowi lokalu zarząd odmówił dostępu np. do dokumentów w ramach realizacji prawa do kontroli, to w takim wypadku nie pozostaje nic innego jak złożenie pozwu o nakazanie udostępnienia dokumentacji. Mimo, tego nie należy zapominać, iż przejrzystość działań zarządu jest podstawą dobrej i sprawnej współpracy na linii - właściciele lokali a zarząd, a utrudnianie dostępu czy wręcz uniemożliwienie przeprowadzenia kontroli może zburzyć zaufanie jakie powinny mieć te dwie strony do siebie, prowadząc sprawy wspólnoty mieszkaniowej.

Tomasz Bis

Przydatne orzeczenia: wyrok SO w Słupsku z dnia 24 maja 2013 r., sygn. akt I C 9/13; postanowienie SN z dnia 5 października 2006 r., sygn. akt IV CSK 110/06; wyrok SA w Warszawie z dnia 26 czerwca 2008 r., sygn. akt I ACa 1382/07; wyrok SO w Świdnicy z dnia 7 lutego 2013 r., sygn. akt II Ca 948/12.

 

Źródło: http://http://wspolnotamieszkaniowa.wordpress.com/category/kontrola-dzialalnosci-zarzadu/