JustPaste.it

Recenzja artykułu J. Wyczesany "„Wartości jako źródło poglądów młodzieży..."

Chciałabym podzielić się z państwem spostrzeżeniami związanymi z niedawno przeczytanego artykułu J. Wyczesany zatytułowanego „Wartości jako źródło poglądów młodzieży na temat osób niepełnosprawnych”. Czytelnik w niniejszej publikacji znajdzie wiadomości dotyczące ustaleń terminologicznych pojęcia wartości. Autorka pisze, że „czynnikiem decydującym o postępowaniu człowieka są wyznawane przez niego wartości. One to bowiem determinują ustalanie celów życiowych, one też stanowią podstawowe kryterium dokonywanych wyborów w sytuacjach ich wymagających. Precyzyjne zdefiniowanie wartości stwarza rozliczne problemy. Nauki społeczne jeszcze nie wypracowały jednego, mającego powszechnie obowiązywać określenia”Badaczka w swoich rozważaniach zauważa, że omawianym pojęciem interesują się liczne dyscypliny naukowe co więcej jego zdefiniowanie przysparza wielu trudności przedstawicielom licznych dyscyplin naukowych (m. in. socjologom, psychologom, antropologom kulturowym, a nawet ekonomistom czy etnologom), stąd też słusznym jest stwierdzenie, że pojecie wartości jest terminem nieostrym i trudnym do zdefiniowania. Wyczesany podejmując refleksję dotyczącą tej kwestii przedstawia wiele przeróżnych definicji, m. in. znanego pedagoga Z. Mysłakowskiego. Badaczka w swoim artykule podejmuje próbę klasyfikowania wartości i wymienia wartości poznawcze, moralne, emocjonalne, prestiżowe, przyjemnościowe i materialne. Ponadto czytelnik w tejże publikacji znajdzie również informacje dotyczące badań nad wartościami młodzieży prowadzonych przez M. J. Szymańskiego, który uważa, że „poznanie hierarchii wartości współczesnej młodzieży ma wielorakie znaczenie. Umożliwia przede wszystkim lepszą orientację w stanie świadomości młodzieży. Pozwala zatem lepiej zrozumieć cele i dążenia dziewcząt i chłopców. Ułatwia zrozumienie potrzeb życiowych nastolatków, a także analizę postaw młodzieży. Wiedza ta służy także przewidywaniu dalszych dążeń i zachowań młodego pokolenia, co ma niebagatelne znaczenie dla prognozowania rozwoju społecznego”. Z analizy badań zaprezentowanych przez M. J. Szymańskiego wynika, że badana młodzież najbardziej ceni wartości allocentryczne (bliskie i serdeczne stosunki z koleżankami oraz kolegami). Na drugim miejscu klasyfikują się wartości prospołeczne. Na trzecim miejscu wartości przyjemnościowe, w dalszej kolejności wartości związane z pracą i ze sprawowaniem władzy. Mniej więcej w połowie hierarchii wartości młodzieży plasują się wartości edukacyjne. Zaskakująco nisko młodzież ceni wartości rodzinne i obywatelskie. Na samym dole hierarchii znajdują się wartości materialne. Autorka niniejszego artykułu zwraca również swoją uwagę na powód zaistniałej sytuacji, a mianowicie zastanawia się dlaczego młode pokolenie wybiera takie wartości.